handdator

Visa fullständig version : Lockad till Ios


Mysofix
2013-03-14, 19:25
Av alla öar som beskrivs i resebrev, hörnor och trådar på forumet så blev det Ios som lockade mest i sommar. Vi reser som vanligt med våra vuxna barn och deras resp. Alla älskar vi Grekland och jag och Herr Fix var på Ios som unga och nyförälskade 1983. Det ska bli härligt att återvända. Då bodde vi på campingens tak. Nu ska vi bo på hotell i hamnen. Kanske lite lugnare. :)

Eva L
2013-03-15, 06:55
Vet inte när ni åker men jag tyckte att Ios var väldigt lugnt när jag var där i början av juni för några år sedan. Underbar ö men en trist Chora på dagtid för att vara en så pass stor ö. Nöjeslivet var väldigt koncentrerat till en yngre publik och skedde nattetid. Jag bodde mellan hamnen och Chora med en underbar utsikt över bukten. Ni lär nog bli nöjda med Ios som inte längre ska vara någon hålli-gång-ö.

Jag åt ofta middag mellan 20-22 och då var det mest medelålders par i min ålder på tavernorna. Jag upplevde prisnivån som bra och maten som god och vällagad även om den enligt min mening inte nådde upp till den nivå som finns på Folegandros som jag åkte till lite senare i juni. Många franska turister på Ios.

Eva

Skåne Pia
2013-03-15, 08:42
Jag tycker Ios är väl värt ett besök. Har varit där många gånger i olika konstellationer sen 1984. Som ung partypingla, med pojkvän, gift med yngrebarn,
i somras var jag och min man tillbaka där igen. Faktum är att jag blir bara mer och mer förtjust i Ios. Vi har haft boende i hamnen, Chora, Molypota stranden och i somras mellan Chora och Molypotas. Var vi har valt att bo har helt berott på hur vi haft det här och nu. Numera uppskattar vi att promenera och har gärna fin utsikt. Rekommenderar att ta buss eller hyra något transportmedel för att komma till de andra stränderna med. Det finns inte speciellt med sevärdheter men ön i sig är skön, vilsam!! och vacker på sitt karga sätt. Choras gränder är speciella och det var faktiskt kul att se att där inte bara var ungdomar utan vi upplevde att även lite äldre turister hade hittat dit eller återvänt. :)

Kalimera
2013-03-15, 12:59
Jag kan bara hålla med. Ios är verkligen en fantastisk ö som har allt man kan önska sig. Tyvärr räds många att åka hit eftersom de tror att det är en partyö, men så är det inte längre. Visst reser många ungdomar fortfarande till Ios, men det är inte som förr, och de går i regel ut när äldre personer som jag går hem. :)

Mysofix
2013-03-15, 21:32
Tack för era glada tillrop. Vi har varit så väldigt nöjda med de senaste årens resor; Scopelos, Thassos, Parga. Ios känns väldigt annorlunda men spännande. Vi åker i mitten av juni. Hoppas för ungdomarnas skull att det inte är för lugnt. Vi får väl pigga upp dem med våra samlade minnen från 80-talet. Det brukar vara populärt:confused:

Lamaya
2013-03-16, 10:25
Vi åker i mitten av juni. Hoppas för ungdomarnas skull att det inte är för lugnt.När vi var där i mitten av juni 2011, hade vi med oss sex ungdomar mellan 17 och 25 år. De beskrev att de hade mycket roligt på olika clubar i Choran.

På det lilla torget bakom kyrkan spelades livemusik utanför baren . Där trivdes vi som var kring 50, med andra ord, det fanns något för alla.

Min man och jag trivdes så bra, att vi åkte tillbaka förra sommaren. Det var lika underbart då och våra söner har sagt att de säkert kommer att återvända till Ios.

Grattis till ett bra val av resmål!

//Lena bye_bye

Mysofix
2013-03-23, 15:51
Tack Lamaya. Det är härligt att åka i stora sällskap till platser där alla får sitt. Vi är samma gäng som var i Parga förra året och då var alla väldigt nöjda. Tror inte att det blir annat än fantastiskt i år också. :)

Ioslina
2013-03-24, 14:37
Ni måste äta på The Nest, en mysig riktigt grekisk restaurang med bra priser och bra mat, Ett ställe jag gärna äter på ca 3-4 ggr på en vecka!!! Det ligger bortom torget, med de 4 pubarna, bort mot Blue note och bort en lite bit till.... Fråga där om ni inte hittar! För det får ni inte missa!!

ioslinajr
2013-03-24, 20:06
Ios är en fantastisk ö. Väldigt blandad publik och det är precis som ni säger, de "vuxna" som inte är ute efter party hinner gå hem och sova innan ungdomarna drar ut på krogen. Och när de "vuxna" börjar vakna till liv går ungdomarna och lägger sig. Så oftast går dessa grupper om varandra och därmed störs man definitivt inte av varandra. Ön är helt fantastisk vilket som, enormt vacker utsikt från kyrkorna som ligger på topparna av Chorans två berg, missa inte!! Stränderna (Mylopotas och Manganari är stora favoriter) är väldigt fina och Choran är mysig och full av folk och restauranger på kvällstid.

Mysofix
2013-03-24, 20:07
Vad härligt det låter. Det ska vi så klart testa. Janne skrev i sin hörna om en restaurang de fastnade för när de var på Ios. Det kanske är samma? Annars har vi redan två som står på programmet.

larvih
2013-03-24, 20:59
...en restaurang de fastnade för när de var på Ios. Det kanske är samma? Annars har vi redan två som står på programmet.

Nu I skal bo på hotel på havnen, kan jeg rekommandere Susannas Taverna (på havnen).

Rigtig god mad. :)

Mysofix
2013-03-25, 06:57
Även Susannas Taverna har skrivits upp på listan. Tack för härligt inspirerande inlägg. Längtar.:)

Kalimera
2013-03-25, 09:44
Vad härligt det låter. Det ska vi så klart testa. Janne skrev i sin hörna om en restaurang de fastnade för när de var på Ios. Det kanske är samma?Nej, det är inte samma. Vi skrev om Ouzeri Katogi, men The Nest är också väldigt bra. :)