handdator

Visa fullständig version : Längtans ö, boken

ramses
2013-03-09, 16:10
Jag har läst denna bok, bibliotekslån. Men skulle gärna vilja ha ett ex. Nu är det som så att den är slut på förlaget. Har kollat med lokal bokhandlare, sighterna på nätet som säljer böcker, ett stort antikvariat, men den finns ingenstans. Är det någon som känner till ett ex. som ligger o inte blir läst? Jag köpen den o betalar frakt...

pancho
2013-03-09, 19:16
Hej,
jag hittade en bok med den titeln på www.antikvariat.net. Söderhavsroman?
Medelhavet är kanske vårt söderhav här i Norden. Är det rätt bok? Det fanns två ex, jag köpte det ena, har fler gamla söderhavsskildringar.
Björn

ramses
2013-03-09, 20:02
Pancho, tack för ditt inlägg. Men,nej det är inte en söderhavsroman. Det är en roman om Spinalonga, och dess historia som spetälskekoloni.

AGGE
2013-03-10, 10:21
Hej Ramses!
Har du försökt med finndinbok.se? Kan nog vara något. Även jag har läst boken och den var helt fantastik och omöjlig att lägga ifrån sig.
Lycka till!
Agge
bye_bye

Athanasia
2013-03-10, 11:46
Boken var trevlig ,jag hade den men gav den till en vän...och hon lever inte längre.....Kanske ska höra med hennes man om den finns kvar...

Mica
2013-03-10, 14:29
Adlibris och Bokus har den på engelska om det är ok.

Har sett halva TV-serien och den är också väldigt bra. Längtar efter fortsättningen.

kari
2013-03-10, 14:51
Adlibris och Bokus har den på engelska om det är ok.

Har sett halva TV-serien och den är också väldigt bra. Längtar efter fortsättningen.

Om du ikke vil/kan lese den på engelsk, AdLibris har den også på norsk og dansk :)
Siden jeg har bodd på hoteller, som har hatt mest svenske gjester før meg ;), har jeg "byttet" og har lest mange bøker på svensk og synes det går bra :)
- kanskje du kunne forsøke norsk (den er billigere enn den danske) bye_bye

ramses
2013-03-10, 14:52
Jag vill ha den på svenska. Enklast så:cool:

Netwolf
2013-03-10, 15:03
Den finns på bibblan, iaf på mitt. Kanske kan va nåt? Tyvärr bara analogt, men det funkar ju det med. :)

/Netwolf

ramses
2013-03-10, 15:28
Jo,jag har ju läst den, genom bibliotekslån. Men skulle nu vilja ha ett ex. Har gjort reg. på finndinbok.se får se om det kan leda någonstans. Tack för tipset AGGE.

simetra
2013-03-10, 18:18
Hej ramses!

Jag har boken i pocketformat liggandes härhemma både orörd och oläst... :o.

Skickar den gärna till dig om du är intresserad :).

Tror det är enklast om du skickar ett PM (privat meddelande) med din adress så skickar jag den med posten någon dag denna eller nästa vecka.

Simetra

ramses
2013-03-11, 09:48
Ja ni vad säger man..! Kalimera är fantastiskt. Privat medd. är sänt. Nu får vi väl se...

Carina
2013-03-11, 15:22
Vilken tur du har.
Nu har jag reserverat boken på biblioteket.
Tack för tipset

Carina

ramses
2013-03-12, 08:16
Vad kul att du blev inspirerad, Carina. Du har en fin läsupplevelse framför dig.

ramses
2013-03-12, 20:24
Tack Simetra. Fick idag boken i prydligt omslag. Ja, tron på mänskligheten finns fortfarande. Den kommer att få följa med ut till Spinalonga och Plaka i augusti, i en treveckors resa på Kreta.

simetra
2013-03-13, 08:10
Tack Simetra. Fick idag boken i prydligt omslag. Ja, tron på mänskligheten finns fortfarande. Den kommer att få följa med ut till Spinalonga och Plaka i augusti, i en treveckors resa på Kreta.

Varsågod! :) Alltid lika roligt att kunna hjälpa till... Så trevligt att den får följa med på din resa.

En bok jag läste innan jag besökte Spinalonga för några år sedan är: Spinalonga de spetälsksas ö av Arne Sundelin, en bra och lite annorlunda skriven bok som ger en ytterligare dimension om hur det kunde ha varit att leva på ön...
För er som inte redan har läst den - GÖR DET! - särskillt om ni ska besöka Spinalonga för första gången...

Simetra

Marianne
2013-03-31, 11:46
Tack för tipset, ramses!
Blev så inspirerad när du skrev att du bara måste äga boken även om du lånat och läst den, så jag skaffade ett exemplar (på danska).
Vilken underbar bok, har bara börjat på den, men den fångade direkt.
"Suger på karamellen" och hoppas att den håller till nästa resa, annars kan den ju läsas igen. Är svår att lägga ifrån sig.

ramses
2013-04-01, 15:37
en fin bok Marianne. Har nu också läst Arne sundelins bok,också mycket bra.

Marianne
2013-04-01, 18:55
Tack, jag beställde den i samma veva, ligger och väntar på nästa resa, lätt att ta med den i bagaget.

myssa
2013-04-01, 22:00
Läste den på norska (öya), för 2 år sedan när vi var på Kreta. I norska versionen används orden på ett fantastiskt sätt. Satt i nästan 40 grader med rysningar hela tiden. En mycket fin bok. Myssa...

IngegerdN
2013-04-08, 01:01
Boken har ju filmats och gått som serie på MEGA. TV-serien kan ses här (med engelska undertexter): http://www.viki.com/channels/1964-the-island

ramses
2013-04-08, 19:18
tyvärr gick inte. Funkade inte med installation vikinånting..

IngegerdN
2013-04-09, 13:06
tyvärr gick inte. Funkade inte med installation vikinånting..

Jag fick också försöka ett par gånger med installationen, men till slut fick jag det att funka.

Klick
2013-06-24, 11:53
En härlig bok... Gråter floder:o... Jag kommer ihåg att jag hade ett riktigt meck med att hitta boken. Min närmaste bokhandel var riktigt snälla och ringde runt halva Skåne för min skull och efter lite tid skickades boken från Kristianstad till HBG. Jag fick betala frakten och själva kostnaden för boken och det var det helt klart värt! Jag kommer aldrig göra mig av med boken ;)

K

Marianne
2013-06-29, 18:34
Den boken kommer inte jag heller någonsin att göra mig av med!

Läste den på Kreta i våras och kunde nästan inte lägga den ifrån mig. Jag brukar inte sitta och läsa på tavernor (finns så mycket annat som lockar) men när vi satt en sen långlunch på Kalderimi i Chania och var de sista gästerna, så kom boken fram. Jag hade hunnit till de sidorna där G. åker över med… - nej, jag får inte avslöja mer för er som har boken tillgodo.
Som du, Klick, grät jag floder, det var så otroligt starkt och längtan efter att besöka ön var stor. Men det var för långt från väst till öst den här gången.

Någon gång vill jag besöka ön!

Jag köpte boken på danska. ”Øen” heter den helt enkelt.Tyvärr är det en del småfel i boken, men strunt, boken är helt underbar! Jag gläder mig till att jag ska läsa den igen men just nu har jag lånat ut den – inte så långt eller länge!

Alala
2013-09-19, 18:56
Nu har jag också läst boken Längtans ö av Victoria Hislop. Jag läste den på finska, synd att man inte längre kan få tag på den på svenska. Hade en längre tågresa framför mig och skaffade boken speciellt med tanke på den. Och det är verkligen en fin bok, typ underhållningsroman visserligen, men en bra sådan. Man känner att Victoria Hilop har fördjupat sig i saken och hon är uppenbarligen en greklandsvän också. Och så vips blev man ännu mera intresserand av östra Kreta och Spinalonga också naturligtvis!

/ Anne :)

ramses
2013-09-19, 20:07
Var under vår treveckors resa på Kreta till Spinalonga. Hade med Längtans ö, så att den fick komma hem. Även läst Arne sundelin inför resan, de två böckerna kompletterar varann såå bra. Frågat runt på Kreta, bla. mediabutiken bredvid Saluhallen Chania, samma svar överallt; den finns ej utgiven på DVD, serien/filmen Ön alltså.

UlfWiman
2013-09-20, 14:40
En liten korrigering.
To Nisi finns visst utgiven på DVD och är mycket svår att få tag på.
IMDb länk: http://www.imdb.com/title/tt1708523/?ref_=fn_al_tt_4
Jag har sökt den under en längre tid och bett fler Kalimeror att köpa den åt mig så jag kan göra svensk text till filmen. Tyvärr så är intresset ganska ljummet och igen har hittils lyckats. Detta är väl en kulturgärning i klass med mina Teodoro Angelopoulos filmer. Men lusten att hjälpa till slutar vid den första "Fixen" på någon teverna.
Filmen är regisserad av Theo Papadoulakis som hör till bolaget Indigo View och det är hans största projekt. Det här är människor jag har i min bekantskapskrets och det är dem som har hjälpt mig med mina filmer om Kreta. En länk till Indigoview: http://www.indigoview.com/whoweare.php
Det finns även vissa trailers till "To Nisi" på den siten.
/Ulf

Alala
2013-09-20, 15:10
Synd att tv-serien skall vara så svår att få tag på. Jag skulle också väldigt gärna vilja se den. Man skulle ju kunna tro att det skulle vara möjligt åtminstone i Grekland. Men alltså icke! :eek:

/ Anne

ramses
2013-09-20, 16:15
Jag har i alla fall inte lyckats. förstår inte riktigt länken, betyder den att det finns DVD att köpa /beställa, kan ej utläsa det. Den översta länken menar jag då.

ramses
2014-09-18, 08:39
Nu har jag lyckats! Genom Facebook har jag nu gjort beställning och betalning på serien , den kommer då till mig textad på norska, men det ska väl gå...

ErOg
2014-09-18, 09:40
Berätta gärna mer i detalj hur du gjorde!

ramses
2014-09-18, 10:27
en fb grupp, "vi som elsker öja" med norskt ö :D där kan man göra beställning. Bygger ju på att man är på FB då söker du upp gruppen och lägger in begäran om medlemsskap, då den är sluten. funkade jättebra.

Netwolf
2014-09-18, 13:40
Hittar ingen sån grupp "vi som elsker øja" Har du länk?

Kalimera
2014-09-18, 15:12
Hittar ingen sån grupp "vi som elsker øja" Har du länk?Här. (https://www.facebook.com/groups/735079786510071)

Netwolf
2014-09-18, 20:01
Här. (https://www.facebook.com/groups/735079786510071)

Danke!

LenaochJanis
2014-09-20, 16:17
Nu har jag också beställt DVDn. Ser verkligen fram emot att äntligen få se hela serien så många gånger jag vill. SVT har ju inte visat något intresse av att visa To nisi, vilket är tråkigt. Desto roligare att nu slippa tjata på ett ovilligt SVT.
/Lena

ramses
2014-09-23, 19:10
Nu har den kommit, idag. Och vi har redan hunnit se ett avsnitt! 26 entimmes avsnitt._B-anana

IRSA
2014-09-23, 23:14
Nu har den kommit, idag. Och vi har redan hunnit se ett avsnitt! 26 entimmes avsnitt._B-anana

Tack för tipset, ansökte till gruppen nu.
Har läst boken flera gånger, tycker man känner personerna i boken nu. Älskar den :D

LenaochJanis
2014-10-11, 19:25
[QUOTE=ramses;343716]Nu har den kommit, idag. Och vi har redan hunnit se ett avsnitt! 26 entimmes avsnitt._B-anana[/

Höstkvällarna är räddade. Nu bänkar vi oss i soffan för att titta på nya avsnitt av To Nisi. Ett par har vi redan sett. Otroligt gripande. Vilka skådespelare! Jag måste nog säga att TV- serien överträffar boken så långt. Mitt intryck är att översättningen från grekiska till norska är väldigt välgjord. Vad säger ni som är mera hemma på grekiska än vad jag är? Så mycket kan jag säga att man får sno sig på att läsa den norska texten, det går undan. Man får både träna norska och grekiska, två flugor i en smäll, inte illa.
/Lena

Lissi
2014-10-22, 15:09
Febrig och hemma från jobbet med praktförkylning.....DÅ kommer det beställda DVD-paketet som en räddning i tristessen! Härligt!
Stort tack till Per-Johan! ..och man märker inte ens att texten är på norska....Jag förstår dessutom lite av grekiskan när man har textstödet:D

Denna DVDsamling ska jag vara rädd om!

Lissi - som tycker det känns konstigt att man själv var på Spinalonga som turist bara för ett par veckor sen!

ramses
2014-10-22, 15:29
Nu har vi sett avsnitt 11. Så bra. Har kommit fram till att det är lagom dos med ett avsnitt i taget, det är ganska mycket att ta in vid varje avsnitt.

Lissi
2014-10-22, 15:56
Ja, många avsnitt av en tunn bok.....men BRA! Musiken har jag lyssnat på ett par år nu, så nu får ju den ett sammanhang också.

Lissi- som nöjt mig med tre avsnitt idag. Jag såg 15 för ett par år sen på youtube med engelsk text.

Marianne
2014-10-22, 17:45
Febrig och hemma från jobbet med praktförkylning.....DÅ kommer det beställda DVD-paketet som en räddning i tristessen! Härligt!

Åh, så härligt med ett DVD-paket när man ligger i sängen med förkylning.
Krya på dig Lissi!

Men hur kan jag beställa dessa DVD när jag inte är med på Facebook? Någon som kan berätta...

Annki
2014-10-22, 18:15
Men hur kan jag beställa dessa DVD när jag inte är med på Facebook? Någon som kan berätta...

Skicka ett e-mail, så får du den information du behöver. Denna info. ges på sidan:
"Lurer du på å bestille? - Send en E-post med navn og adresse til nisi@grekofil.org så får du info om bestilling og svar på eventuelle spørsmål."
Jag har också beställt, och allt fungerade mycket smidigt. Jag ser fram emot att få njuta av serien, som vi började se på Youtube en gång.

Ann-Kristin bye_bye

Lissi
2014-10-22, 18:45
Nu hann Annki före!

Jag hade lite vajsing på första DVDn som slutade abrupt med en "frysning" av bilden mitt i en dialog....och jag vet inte om alla avsnitt var med eftersom jag inte kunde se hela. Jag ska se om jag "reklamerar" den DVDn...Men jag har ju sett dessa avsnitt förut och DVD2 ser ut att vara ok.... Jag ska kolla att alla är det. Härligt att få se HELA till slutet!!!!

Lissi

LenaochJanis
2014-10-22, 19:18
Nu hann Annki före!

Jag hade lite vajsing på första DVDn som slutade abrupt med en "frysning" av bilden mitt i en dialog....och jag vet inte om alla avsnitt var med eftersom jag inte kunde se hela. Jag ska se om jag "reklamerar" den DVDn...Men jag har ju sett dessa avsnitt förut och DVD2 ser ut att vara ok.... Jag ska kolla att alla är det. Härligt att få se HELA till slutet!!!!

Lissi

Jag har samma problem, men på tredje DVDn. Man kan tydligt se att skivan har en halvmånformad skåra längs halva DVDn. Ska kontakta Per Johansen.
Lena

Lissi
2014-10-22, 19:21
Jag ska se alla dvd innan jag kontakar. Säkert inga problem...
Lissi

LenaochJanis
2014-10-22, 19:31
Nej, jag tror inte heller att det blir några problem. Är verkligen glad att kunna se serien med norsk text. Såg också en del avsnitt på Youtube med engelsk text. Ikväll ska vi se ett nytt avsnitt.

kari
2014-10-22, 22:08
Jag har samma problem, men på tredje DVDn. Man kan tydligt se att skivan har en halvmånformad skåra längs halva DVDn. Ska kontakta Per Johansen.
Lena

Jeg hadde tenkt å kjøpe 3 - 4 stk av To Nisi DVD'ene for å gi bort i julegave, men, jeg ble usikker nå:confused: - om kvaliteten på dvd'ene er dårlig....

Hvordan ser de ut forresten? Leveres de med et pent/ok cover?

Lissi
2014-10-22, 22:12
Omslaget är ok för mig...och med tanke på att större delen av kostnaden går till ett barnhem i Aten så är det en fin julgåva..... tycker JAG. Andra kanske tycker annat!
Jag har köpt CD från Musical.gr som inte heller varit ok så det har man nog inga garantier för...Dessa kan man med 100 % säkerhet reklamera om något skulle vara fel....

Lissi

Marianne
2014-10-22, 22:34
Skicka ett e-mail, så får du den information du behöver. Denna info. ges på sidan:
"Lurer du på å bestille? - Send en E-post med navn og adresse til nisi@grekofil.org så får du info om bestilling og svar på eventuelle spørsmål."

Tack Annki!bye_bye

kari
2014-10-22, 22:51
Omslaget är ok för mig...och med tanke på att större delen av kostnaden går till ett barnhem i Aten så är det en fin julgåva..... tycker JAG. Andra kanske tycker annat!
Jag har köpt CD från Musical.gr som inte heller varit ok så det har man nog inga garantier för...Dessa kan man med 100 % säkerhet reklamera om något skulle vara fel....

Lissi

Det synes jeg og, å kunne støtte barnehjemmet i Athen og få se hele Tvserien av To Nisi" (med n o r s k tekst:rolleyes:) til en god pris er k j e m p e b r a :)

Det er ikke avgjørende for meg at det skal være et f i n t cover, men enda litt triveligere å gi bort da:)

- jeg vet jo at det k a n være feil i produksjonen av dvd/cd plater, men av alle jeg har kjøpt gjennom alle år, har det hendt meg e n gang, ellerk a n s k j e to.
At man nå vet at flere av disse h a r feil f ø r man kjøper dem er noe annet.

LenaochJanis
2014-10-22, 22:54
Jag skulle inte tveka att ge bort den som julgåva. Tittar nu på den fjärde av totalt sex Dvd. Endast en liten passage på skiva nr 3 där det hakade sig, inget längre parti. Bildkvalitet i övrigt är o.k. DVD-ask med omslag är också o.k
Att sedan ett barnhem i Aten får ett bidrag vid försäljning av DVDn, tycker jag
känns väldigt bra

kari
2014-10-23, 10:46
Jag skulle inte tveka att ge bort den som julgåva. Tittar nu på den fjärde av totalt sex Dvd. Endast en liten passage på skiva nr 3 där det hakade sig, inget längre parti. Bildkvalitet i övrigt är o.k. DVD-ask med omslag är också o.k
känns väldigt bra

Takk for dette innlegget, LenaochJanis fb_gilla

Netwolf
2014-10-23, 13:53
känns väldigt bra
Ja, då betalade man gärna. Har ännu inte fått mitt ex, men väntar...

/Netwolf

Annki
2014-10-26, 11:09
Beställningen fungerade mycket smidigt, det stod att leveransen skulle ta 6-9 dagar, men jag beställde på tisdagen och fick DVD:n redan på fredagen. Nu har vi börjat se den, och den är fantastiskt fin och välgjord!
Av priset på 320 norska kronor, går 200 NKR till ett barnhem i Aten. Jag hittade deras hemsida om någon vill läsa om det:
http://kivotostoukosmou.org/kivotos/content/view/12/28/lang,en/

Ann-Kristin

Lissi
2014-10-26, 11:47
Den länken hade jag inte så mycket glädje av. ;) Jag kommer inte vidare alls... Det är bara ett bildspel och vad jag än trycker på så kommer samma bilder och sång. Jag ville hitta adress och karta! Är det bara jag som inte kommer vidare?

Nu har jag sett alla 26 avsnitten av To Nisi och man känner nästan en saknad!

Jag har nu börjat läsa om Sundelins bok Spinalonga. Den är ju mer faktabaserad och ger ytterligare en bild av Spinalonga. Det känns konstigt att man faktiskt VAR där och gick runt ön bland ruiner och i trappor bara för några veckor sen i så magiskt väder....

Här kommer några bilder.

http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Spinalonga1_zps9756e5b1.jpg

http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Spinalonga0_zpsc34f9826.jpg

http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/spinalonga2_zps20f4c1b9.jpg

http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Sjukhuset_zps1cd770d6.jpg

http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Spinalonga3_zpsfff38df2.jpg

Lissi

Annki
2014-10-26, 12:12
Den länken hade jag inte så mycket glädje av. ;) Jag kommer inte vidare alls... Det är bara ett bildspel och vad jag än trycker på så kommer samma bilder och sång. Jag ville hitta adress och karta! Är det bara jag som inte kommer vidare? All information finns inte översatt till engelska, utan bara på grekiska. Men har du klickat på rutorna högst upp? Där finns en hel del info.

Ann-Kristin

Netwolf
2014-10-26, 16:29
Coolt att se bilder, från stället, Lissi! klapp_klap

Har nu fått min box och är spänd att börja titta. Måste bara först lägga över DVD:erna till digital filer. Fysiska skivor är inget jag använder längre. Har inte ens en dvd-spelare inkopplad längre.

/Netwolf

LaRose
2014-10-27, 22:50
Tack för bilderna, Lissi! Väntar på min box nu...

ramses
2014-11-15, 10:05
Nu har vi bara ett avsnitt kvar av serien. Den är bara sååå bra. Och detta har SVT medvetet valt bort, helt otroligt!

Lissi
2014-11-15, 12:19
Håller med Dig Ramses! Men en brasiliansk såpa i 128 delar går bra att sända varje dag!:mad::mad::mad:

Lissi

ramses
2014-11-16, 18:22
Ja, då har vi sett det sista avsnittet. Vad säger man...?

ErOg
2014-11-17, 09:00
Kan man maila SVT och påpeka "missen"?

ramses
2014-11-17, 09:16
ErOg, jag har varit i kontakt med SVT, de uppger att de inte tänker ta i serien. Tipsade mig i svarsmejlet att det gick en turkisk serie på tv....! Det gick ju en turkisk såpa i hur många avsnitt som helst tidigare i år. Den som gav mig det svaret vill jag ej behöva ha någon mera kontakt med. Var inte helt enkelt att få reda på vart ett mejl skulle sändas, fick inte heller svar de första gångerna.

Netwolf
2014-11-21, 18:10
Nu har jag precis sett första avsnittet. Lite skumt med norsk text, men det hade man glömt efter 30 sekunder. :)
Jag har som sagt läst boken och den var, ursäkta språket, jävligt bra! Böcker har ju en tendens att vara bättre än filmat dito, men detta.

Jag måste säga att jag är lite tagen. Jag tillhör INTE de lättrörda, men här var det nära... En stor klump i halsen över det fruktansvärda livsödet som utspelade sig. Visserligen fiktion, men jag kan tänka mig att liknande scener har utspelat sig även i det verkliga livet. :(

Och vilka skådisar sen! Riktigt riktigt bra rollprestationer, med stor övertygelse. Jag är överväldigad...
Sen bara att få höra det grekiska språket. Man blir varm i själen över alla kalimera och efharisto.. :)

SVT måste ha mist förståndet, som nobbar en sån här superb TV-serie! __D

/Netwolf - 25 avsnitt kvar! :D

ramses
2014-11-21, 19:28
Oj Netwolf vad mycket du har framför dig! Den är sååå bra. Bered dig på flera känslostormar... fantastiska skåpdespelare och lägg märke till titelmusiken, så vacker.

Lissi
2014-11-22, 11:48
Oj Netwolf vad mycket du har framför dig! Den är sååå bra. Bered dig på flera känslostormar... fantastiska skåpdespelare och lägg märke till titelmusiken, så vacker.

Musiken finns på dubbel CD To Nisi En liten fotobok följer med med foton från filmen och texter till sångerna. VACKER! Jag hade CD-skivorna långt innan jag såg filmen. Minos -EMI Utgiven 2010 ISBNnr 50999 09420922 Underbar, vacker, sorglig musik.

Lissi

Kalimera
2014-11-23, 19:13
Musiken finns på dubbel CD To NisiHittade den på Spotify. klapp_klap

ErOg
2014-12-14, 19:10
Efter att den norska FB-gruppen inte kunnat leverera några DVD'er på ett tag har produktionen nu satt igång igen och jag har beställt en box! 320NOK.