Logga in

Visa fullständig version : Flyghjälp...

csmh80
2013-03-06, 11:51
Jag och min pojkvän har bokat 3 veckors boende från 1a juni-22juni på Samos och längtar jättemycket.:) Nu är problemet hur vi tar oss dit.

Eftersom flera charterbolag apollo/airtours/Fritidsresor har charter dit så borde dom väll även ha flygstolar tänkte vi, men det verkar fasen inte som det, och de vi hittat kostar 5000kr styck :eek: Vi tänkte komma undan med 1500kr för flyg liksom. Apollo har inte ens flyg till samos förens den 25e juni Har dom inte släppt sommar resorna än eller vad är grejen? Kan man flyga till nån annan ö och åka båt? När man söker flygresor på tex flygresor.se så hittar man men då är det 46h restid för något som på direkten tar 3.5timmar.
Nån som kan ge tips på billigt och bra sätt att komma till Samos från Stockholm...

Charleston
2013-03-06, 12:32
1500 t/r Stockholm-Samos kan ni nog glömma. Om ni inte vill chansa på att det finns nån sista-minuten med nåt charterbolag veckorna innan ni åker.
Men för lite drygt 3000 kan ni komma dit. Med byte på Athens flygplats och med mellanlandning Athen-Stockholm på hemvägen. Lite längre tid än direktflyg förstås, men inte SÅ många timmar behöver det gå åt. Kolla på bokasmart.se och dela upp rutterna Sthlm-Athen t/r plus Athen/Samos t/r (av nån anledning blir det bra mycket dyrare att boka genomgående Sthlm-Samos med mellanlandning i Athen).

nilam
2013-03-06, 12:37
Tror inte något av lågprisbolagen kör till Samos... Flygstol hos charterbolagaen ligger oftast på närmare 5000 kr om du inte hittar sista minuten. Mitt förslag är att flyga till Rhodos och ta färja därifrån... Eller Kos. Både Ryan och norwegian kör dessa sträckor. Men tyvärr måste jag nog säga att du är lite väl sent ute för att boka så billiga biljetter. För att komma åt biljetter under 1500 kr t o r per person så får man boka när de släpps... Jag bokade mina billiga biljetter i oktober/november .
Eller får ni ha is i magen och hoppas på sista minuten och boka i slutet av maj.

// Malin

para poli
2013-03-06, 17:39
2400 pix får du ge om du flyger Arlanda-********-Izmir, kanske tillbringar någon natt i Kusadasi. Därifrån bode det gå täta förbindelser med Samos (?). På köpet får du bländande flygtider ut 00:30-08:05 och in 18:00-23:30 + Europas bästa flygbolag Turkish (enligt Skytrax):).

Ingela A
2013-03-07, 06:31
Du hittar för 1559kr den 4:e juni och 3 veckor till Aten med perfekta restider! Sedan tar ni färja till Samos (hamnarna på Samos heter Vathi eller Karlovassi) Ok, färjan tar tid, ca. 12-13 timmar, men vad står man inte ut med för att komma undan lite billigare...
Färjerutterna för sommaresäsongen är inte utlagda ännu men kommer nog inom kort! http://www.gtp.gr/ Det går direktbuss från flygplatsen till Pireaus hamn!

Linken för flyget är här http://www.flygresor.se/showresult.php?id=14623026
Ingela

Netwolf
2013-03-07, 09:46
Inrikes flyg mellan Aten - Samos, är väl nationellt subventionerade, så biljetterna brukar vara billiga. Om de nu inte strypt detta i dessa kristider? Kanske det kan vara nåt?
Vi gjorde så för några år sen och det funkade alldeles utmärkt. :)

/Netwolf

Charleston
2013-03-07, 11:32
Ja, precis. Det går att flyga Aten-Samos t/r för under tusenlappen vid den tiden. Såå mycket billigare lär det inte bli med färjealternativet från Pireus (däremot beytdligt mer bökigt tidsödande).

Ingela A
2013-03-07, 12:59
Flyga kostar minimum 155 euro t.o.r. per person och det finns bara flyg från Aten på förmiddagen så dom får ändå övernatta i Aten 1 natt.

Ingela

Charleston
2013-03-07, 13:31
Enligt bokasmart.se finns det flera olika avgångar (sista 15:05 från Aten) med priser mellan 900-1000 sek t/r. Och det inkluderar skatter och avgifter, enligt de resebyråer som länkas till.

Arne
2013-03-07, 15:15
När vi inhandlat biljetter till Samos via Athen, då har det alltid varit mest förmånligt att boka genomgående. Detta enär SAS och Aegean/Olympic ju ingår i sällskapet "Star Alliance". Lägg därtill att vi då ej behöva oss bekymra över eventuella förseningar etc.
Vi slippa därmed också släpa på incheckat bagage en'är detsamma går raka vägen till Samos från Arlanda.

Men, som sagt, vi bokar alltid under hösten året innan, då de goda priserna stå att finna.

Senast vi reste Arlanda- Samos via Athen med genomgående bokning betingade biljetterna pris av 2100 Sek pp tor.

Arne och Birgitta

Charleston
2013-03-07, 15:27
Jag tror bara det är Olympic som flyger Aten-Samos i år. Tyvärr.

Arne
2013-03-07, 15:49
Ja, så är det nog i år. Det förefaller som om den Grekiska staten är på god väg att draga in alla subventioner på inrikesflyget, samt därtill starkt begränsa subventionerna för färjetrafiken.

Det väntas hårda tider i Grekland.

Dock hava säkerligen vi Svenska turister råd att betala för icke subventionerade resor i övärlden.

Arne

Ingela A
2013-03-07, 16:32
Enligt bokasmart.se finns det flera olika avgångar (sista 15:05 från Aten) med priser mellan 900-1000 sek t/r. Och det inkluderar skatter och avgifter, enligt de resebyråer som länkas till.

Ja du hade rätt, Charleston! 1002 men eftersom dom landar kl 18.30 så måste dom flyga ut den 5 juni och retur 24 så dom får övernatta i Aten 2 nätter totalt.

Csmh80, nu har du fått supermycket hjälp att knåpa ihop din resa!

Ingela

l.anders
2013-03-07, 16:47
Hej!

Du kan åka den 28/5 till Rhodos o hem den 22/6 för 1900 med Ryanair/Skavsta/Stockholm sen tar Du färja Rhodos-Samos.
Väntar Du till ganska exakt 2 månader innan får Du resan troligen för 12-1500/pers. Billigast då normalt.

Charleston
2013-03-07, 17:39
Ja du hade rätt, Charleston! 1002 men eftersom dom landar kl 18.30 så måste dom flyga ut den 5 juni och retur 24 så dom får övernatta i Aten 2 nätter totalt.

Csmh80, nu har du fått supermycket hjälp att knåpa ihop din resa!

Ingela

Men det var väl 1-22 juni det gällde? Isåfall finns morgondirektflyget från Arlanda till Aten, som landar i mycket god tid för att hinna med 15:05. Tar man sen morgonflyget från Samos hinner man med eftermiddagsflyget från Aten till Stockholm (Lufthansa, med kort byte München). Sist jag kollade (för någon dag sen) kostade den resan (Arlanda-Aten t/r) runt 2300 p/pers.
Ursäkta om jag tjatar...

Charleston
2013-03-07, 23:12
Nu verkar det som att SAS har öppnat ett direktflyg Aten-Stockholm på söndagar. Därtill till extremt lågpris. Stockholm-Aten t/r 1-22 juni kostar 1351 sek (05:45-10:30 ner 1/6 och 11:30 tillbaka 22/6). Från Aten till Samos kostar det 916 sek t/r (avgång Aten 15:05 1/6 och morgonflyg 07:05 22/6 från Samos till Aten, dvs gott om tid för bytet i båda riktningarna). Vore jag i era kläder skulle jag slå till direkt (verkar nästan för bra för att vara sant...).
Annars finns varianten med mellanlandning i Frankfurt (inte München) på hemresan från Aten kvar. Den kostar just nu 2155 sek t/r och hemresan avgår då 18:20, dvs ni hinner även om ni tar ett senare plan än morgonflighten från Samos till Aten.

Ingela A
2013-03-09, 08:53
Ja,csmh80, nu fick du lite olika biljetter att välja mellan och SOM vi har engagerat oss i din resa...;)))) Det sista är ju absolut smidigast och billigast med totalpris på 2270 per pers! Inrikesbiljetten har tider som stämmer med Stockholmsflyget, kostar 919 t.o.r. med Aegean air och jag hittade den på bokasmart.se.

Ingela