handdator

Visa fullständig version : Säsonga: 2013 - Min tredje säs på Karpathos


Mson
2013-02-28, 15:13
Hej på er alla Greklands/Karpathos älskare.

Mitt namn är Thom Mattsson och jag har spenderat sommar säsongerna 2011 och 2012 på Aegean Village i Amoopi som bartender och servitör. Om några här inne har bott på detta hotell under dessa två säsonger så hoppas jag att ni kommer ihåg mig :)

Kommande säsong så byter jag jobb och kommer istället jobba på Acropolis inne i Pigadia. Jag söker ständigt utmaningar och frågan är om det finns någon större utmaning att ta sig an på Karpathos än just Acropolis?

Jag ville bara skicka en liten hälsning till er alla inför kommande säsong och jag hoppas på att ni alla fortsätter visa er kärlek till underbara Karpathos och om det finns några svenskar/norrmän här inne som är sugna på att säsonga och letar efter någon att dela boende med så kan jag vara öppen för att skaffa boende ihop i Pigadia/Karpathos Town.

Mvh
Thom Mattsson

karinafp
2013-03-01, 14:06
Kommande säsong så byter jag jobb och kommer istället jobba på Acropolis inne i Pigadia. Jag söker ständigt utmaningar och frågan är om det finns någon större utmaning att ta sig an på Karpathos än just Acropolis?

Haha, bara för att ytterligare irritera dem som upprört utbrister: "Men där pratar de ju SVENSKA!!!" :cool:

Vi lär ses i sommar; Acropolis är ett av mina stadiga vattenhål och bröderna Villanucci är goda vänner sedan många år tillbaka. flabb_flab Vem ska du ersätta, vet du det?

Karin
som alltid längtar ner bye_bye

Mson
2013-03-01, 14:11
Haha, bara för att ytterligare irritera dem som upprört utbrister: "Men där pratar de ju SVENSKA!!!" :cool:

Vi lär ses i sommar; Acropolis är ett av mina stadiga vattenhål och bröderna Villanucci är goda vänner sedan många år tillbaka. flabb_flab Vem ska du ersätta, vet du det?

Karin
som alltid längtar ner bye_bye

Haha, ja men denna säsongen så kommer det verkligen finnas en som pratar svenska på Acropolis :)

Jag har hängt på Acropolis i två säsonger efter avslutad arbetsdag och älskat stället. Ska bli grymt att få möjlighet att jobba med alla underbara människor där denna säsongen :)

Kommer nog inte ersätta någon. Både Alex och Mischka/Michelangelo kommer tillbaka och vi kommer köra tre stationer så vi splittar restaurangen på oss :)

Samma gamla goa gäng alltså + en svensk denna sommaren :)

karinafp
2013-03-01, 14:42
Samma gamla goa gäng alltså + en svensk denna sommaren :)

Låter helt okej... ;)

Karin
som alltid längtar ner

annette fra norge
2013-03-01, 15:33
Hei Thom

Har ikke bodd på Aegean Village, men Apolis de siste 4 somrene. Elsker livet i Amopi! Acropolis er en av favorittene inne i Pigadia.
Det blir Karpathos til sommeren også. Gleder meg til "chicken pesto" på Acropolis.
Lykke til med jobben. Vi sees helt sikkert!

Annette

meltemi
2013-03-01, 21:51
Hej Thom!
Vi var på på Karpathos 2010 i två veckor aug/sep. Och bodde på Meltemi, så som vi heter här på Kalimera. Meltemi är den vinden som piskar hela Karpathos och många andra grekiska öar. Första dagarna blev vi totalt sandblästrade, men det var aldrig kallt. Sista 8-9 dagar var det bra, som på Rhodos/Kreta ca. 5 - 10 m/sek.
-Nu en fråga till Thom.
Vi har hört och läst att ön är den blåsigaste av alla öarna. Stämmer det?
Och när blåser det mest?
- Men inne i Pigadia city vad det alltid nästan vindstilla. Vi bodde ca 1,5km från centrum, där blåste det alltid mer.
Men lägenhets hotell Meltemi kan vi rekommendera, 150m fr havet.
Lotta Bromme`hade oxå hittat till samma hotel.
Vi gillade Karpathos trots den håra vinden.
Vi kanske ses Thom.

Mson
2013-03-02, 03:46
Hej Thom!
Vi var på på Karpathos 2010 i två veckor aug/sep. Och bodde på Meltemi, så som vi heter här på Kalimera. Meltemi är den vinden som piskar hela Karpathos och många andra grekiska öar. Första dagarna blev vi totalt sandblästrade, men det var aldrig kallt. Sista 8-9 dagar var det bra, som på Rhodos/Kreta ca. 5 - 10 m/sek.
-Nu en fråga till Thom.
Vi har hört och läst att ön är den blåsigaste av alla öarna. Stämmer det?
Och när blåser det mest?
- Men inne i Pigadia city vad det alltid nästan vindstilla. Vi bodde ca 1,5km från centrum, där blåste det alltid mer.
Men lägenhets hotell Meltemi kan vi rekommendera, 150m fr havet.
Lotta Bromme`hade oxå hittat till samma hotel.
Vi gillade Karpathos trots den håra vinden.
Vi kanske ses Thom.

Hej på er.

Under mina två somrar som jag spenderat på Karpathos (har kommit dit runt 1 maj och åkt hem i mitten på oktober båda säsongerna) har vinden varit väldigt växlande. Det har absolut varit dagar som varit, i våra mått mätt, extrema vindförhållanden men som på Karpathos räknas som små vindpustar. Dock, ska det sägas att i t.ex Amoopi så är de flesta stränderna i "lä" då de ligger som små laguner, skyddade från vinden.

Jag har upplevt att maj är relativt ostabig vad gäller vinden. Alltid när man kommer dit tidigt på säsongen så kan det blåsa ganska friskt och framförallt runt flygplatsen (Afiarti). Dock bör det också sägas att det ALLTID blåser där så bli inte förskräckta när ni anländer. De flesta vindsurfing stationerna ligger där av en anledning ;)

Karpathos kan mycket väl vara den ön med mest vind då det dramatiska landskapet och positionen på ön gör att vinden får en ganska stor kraft när den slår ner. Fast som jag nämnde förut så störs man inte så mycket av det. Jag har ju varit på Karpathos i sammanlagt ca 12 månader och aldrig upplevt vinden som speciellt jobbig. Däremot har jag totalt fastnat för ön och kan verkligen inte slita mig från den. Träffat så otroligt många underbara människor där att jag nästan ser ön som mitt andra hem.

Bara för att försöka svara på din fråga när det blåser mest;

Jag säger alltid att maj och september är de bästa månaderna att åka dit. Varför? I maj är det lugnt och stilla, vi som jobbar är mer avslappnade osv men nackdelen är att vattnet inte hunnit bli sådär underbart varmt än. Ni som är vana vid den svenska sommarens iskalla vatten kommer kanske inte tänka på det men 20-21 grader är kallt för oss som är där under högsommarmånaderna då temperaturen i vattnet har kommit upp till 30 grader :D därför kan jag tycka att september är det bästa månaden. Varmt i vattnet, säsongen börjar lida mot sitt slut, ön är fortfarande fullproppad med turister som vill njuta av riktig värme innan mörkrets makter grepar tag om en och vädret är nästan mest stabilt då. I framförallt juli och augusti är det nästan olidligt varmt. Förra sommaren hade vi två extrema högtryck över ön som gav oss temperaturer mellan 40-45 grader. Riktigt så varmt blir det inte i september men vem nöjer sig inte med 30 grader liksom? :)

När helst ni kommer är ni alltid välkomna till Acropolis och Karpathos! :)

Har ni fler frågor är det bara att fråga på :)

Hälsningar Thom

meltemi
2013-03-02, 17:04
Tack Thom för svaret!
Vi gillade Karpathos trots vinden!!!

Eva L
2013-03-02, 20:09
När jag besökte Karpathos för ett antal år sedan kändes Acroplis som en riktig turistfälla. Inkastare som envisades med att fortsätta att tala engelska och svenska varje gång vi gick förbi trots att en i sällskapet alltid svarade på grekiska. Inget som lockade oss.

Eva

seaside
2013-03-02, 21:09
Kan verkligen hålla med dig Eva L. Är inte det en turistfälla om något. I bland så undviker man att gå förbi. Men det kanske beror på att vi inte har åldern inne längre?
seaside

karinafp
2013-03-02, 22:29
Inkastare som envisades med att fortsätta att tala engelska och svenska varje gång vi gick förbi trots att en i sällskapet alltid svarade på grekiska.

Så en svensk som talar grekiska är okej, men en grek som talar svenska är förkastligt? Jag fattar inte resonemanget. Man lär sig väl ett främmande språk för att kunna kommunicera med andra. VILKET språk man använder är väl totalt oväsentligt så länge som man förstår varandra, eller? En av "inkastarna" har bott i Sverige; ska han då inte få använda svenskan när han träffar svenskar?

Lamaya
2013-03-03, 01:38
När jag besökte Karpathos för ett antal år sedan kändes Acroplis som en riktig turistfälla. Inkastare som envisades med att fortsätta att tala engelska och svenska varje gång vi gick förbi trots att en i sällskapet alltid svarade på grekiska. Inget som lockade oss.

Eva

Inkastare har jag svårt för och det är för mig egalt vilket språk de talar.

Mikke
2013-03-03, 01:39
...jag gillar på nåt vis Acropolis och deras rappa snubbar.
Alltid kul att slänga lite käft med dom när man passerar, och över tid har jag blivit lite bekant med en och annan av dom. Att nån av dom sen pratar lite svenska, är ju bara trevligt.
Det är väl den delen av Pigadia där konkurrensen om kunder är som hårdast, och fortsatt tycker jag Acropolis glada gutter leder ligan......
Vill man inte passera där, så går det ju att runda stället genom att gå ner till hamnvägen vid fontänen och sen upp trappan vid bankautomat-hörnet.
Mikke

Eva L
2013-03-03, 08:26
VILKET språk man använder är väl totalt oväsentligt så länge som man förstår varandra, eller? En av "inkastarna" har bott i Sverige; ska han då inte få använda svenskan när han träffar svenskar?

Fast det blir lite opraktiskt när vi oftast var ett blandat sällskap som gick förbi med personer från tre länder varav en grek.

Ja Seaside det kanske hänger på åldern om stället lockar eller inte. Jag kände mig bara besvärad och påhoppad. Vi satt ofta på ett ställe lite längre ner där personalen var väldigt trevlig och med många greker bland gästerna. De hade inga inkastare.

Inga av de öar jag besökt de sista åren har haft inkastare och det har varit väldigt skönt. Jag känner många som inte vill gå till ställen med inkastare men det kanske är en framgångsstrategi ibland.

Eva

karinafp
2013-03-03, 18:30
...jag gillar på nåt vis Acropolis och deras rappa snubbar.
Alltid kul att slänga lite käft med dom när man passerar, och över tid har jag blivit lite bekant med en och annan av dom. Att nån av dom sen pratar lite svenska, är ju bara trevligt.
Det är väl den delen av Pigadia där konkurrensen om kunder är som hårdast, och fortsatt tycker jag Acropolis glada gutter leder ligan......
Vill man inte passera där, så går det ju att runda stället genom att gå ner till hamnvägen vid fontänen och sen upp trappan vid bankautomat-hörnet.
Mikke

Eller så går det ju bra att säga: "Nej tack, jag är inte intresserad"... och stanna och prata en stund kan man alltid göra, medmänniskor emellan. ;)

När du kommer ner, gå dit och gratta Argirios och hälsa från mig. Han och hans fru fick en liten dotter för någon månad sedan, en jättesöt liten flicka. ;) Själv kommer jag ner den 27 juni och stannar en månad.

Karin
som alltid längtar ner

Mikke
2013-03-03, 20:48
Yep, det ska jag visst göra,Karin...:)
Det är väl deras andra barn, har jag för mej....??
Mikke

karinafp
2013-03-03, 23:42
Yep, det ska jag visst göra,Karin...:)
Det är väl deras andra barn, har jag för mej....??
Mikke

Jepp, de har en pojke också, Alfredo. flabb_flab

Karin

pelagia
2013-03-04, 08:53
...jag gillar på nåt vis Acropolis och deras rappa snubbar.
Alltid kul att slänga lite käft med dom när man passerar, och över tid har jag blivit lite bekant med en och annan av dom. Att nån av dom sen pratar lite svenska, är ju bara trevligt.
Det är väl den delen av Pigadia där konkurrensen om kunder är som hårdast, och fortsatt tycker jag Acropolis glada gutter leder ligan......
Vill man inte passera där, så går det ju att runda stället genom att gå ner till hamnvägen vid fontänen och sen upp trappan vid bankautomat-hörnet.
Mikke

Helt enig med Mikke. Vi har vært endel ganger på Karpathos og da blir man jo etterhvert kjent med disse gutta. Av og til kan vi ha behov for å gå litt rundt dem, og det er fullt mulig. Selv er vi veldig populære i den aktuelle gaten, for vi går til El Grande. Grunnen til det er at det var Yannis og Stavros som i sin tid huket oss inn først - den gang det het Kafenion. Gutta på Acropolis prøver så godt det går hver gang vi går forbi, men det blir bare latter og moro av det. Innkastere er en del av Pigadia, men i forhold til mange andre steder er det ganske beskjedent, syns jeg. Såpass får vi vel tåle når vi besøker øya på en tid på året da det er mye turister.

Vennling hilsen
Pigadia