handdator

Visa fullständig version : Utflykter


Tim
2013-02-26, 22:21
Hejsan!

Jag och tjejen reser till karpa i augusti och det blir på electra beach. Vi har lite funderingar kring utflykter såsom båtturer till Kreta/Rhodos. Hur ofta går dessa? Vad kostar dem och andra utflykter överlag(badturer)? Hur ofta går bussarna till olika stränder och vad kostar dem?

Har ni några bra matställen ni absolut rekommenderar?

/ Tim :)bye_bye

Ia
2013-02-27, 08:35
Båt til Kreta og Rhodos tar for lang tid for en dagsutflukt.
Men fly til Rhodos er billig om man bestiller i god tid og koster ikke mye mere enn fergen. FRem og tilbake med fly samme dag funker fint.
:)

Ia
2013-02-27, 10:32
Eventuelt så kan dere ta tidlig ferge kl. 07.00 en av dagene den går tidlig, og så ta fly tilbake.
Ellers så er det jo ikke noe i veien for å pakke ned badetøy og en tannbørste...ta tidlig ferge, spandere på seg 1 overnatting i Rhodos by og så dra tilbake dagen etter ;)

karinafp
2013-02-27, 12:58
Vad kostar de och andra utflykter överlag(badturer)? Hur ofta går bussarna till olika stränder och vad kostar de?

Har ni några bra matställen ni absolut rekommenderar?

Badturerna kostar runt 20-25€ för en heldagstur inklusive lunch. Olymbosturen låg på 25€ sist jag åkte. Gå längst bort i hamnen så hittar ni båtarna med tidtabeller och priser. Boka INTE genom något bolag, köp biljetterna direkt på båten så spar du mycket pengar. ;)

Bussarna går 2-3 ggr per dag och kostar runt 1-2€ enkel resa.

När det gäller matställen hittar du flera bra tips om du läser litet mer i detta forum. Gå även in på "Resebrev" och läs några år tillbaka. Där får du mängder av tips. :) Gå in under min profil så hittar du bl a ett fotoalbum med matbilder från Karpathos.

Om ni hyr något fordon, bör ni inte missa Taverna Under the Trees längs vägen norrut från Finiki. Fantastisk mat, egenodlade grönsaker, stora portioner... mmm...:p

Karin
som alltid längtar ner

skogis
2013-02-27, 19:31
I September 2012 åkte vi med badbåten "Sofia my Love" till Apela beach, på hemväg så blev det badstopp så att alla kunde svalka sig i böljan den blå. Priset var 20Euro och det inkluderar en väl tilltagen lunch (grillspett med ris + en vädigt bra sallad) ingen orkade äta mer. Lunchen intogs på "Vassilis beach" detta var nog kaptenens egna lilla strand med "matsal" bland klippor. Detta rekommenderas.

Ang tips på matställen så leta er fram till vad ni tycker om. Det finns många rekommendationer på matställen men de flesta är ganska lika.
Däremot kan miljön vara olika från ställe till ställe.
Gyros och en Fix på Gyrosgatan får man inte missa.
Det man däremot man kan missa är "Sofias place" där är det skaplig mat men jag har en känsla av att så fort man betalat åker bordsduken av.

Bra snorkelvatten finns i Amoopi. Om ni åker buss till Amoopi så gå mot hotell Aegean Village där det är mera klippor i vattnet.

Det finns en dagsutflykt med båt till nordön Saria som vi funderar på nästa gång vi kommer till Karpathos.

Och en sak till: Köp Grekiska apelsiner de är så saftiga

/Skogis

karinafp
2013-02-28, 10:32
Det man däremot man kan missa är "Sofias place" där är det skaplig mat men jag har en känsla av att så fort man betalat åker bordsduken av.

Om du ens hinner så långt. Sitter du "för länge" brukar Sofia peka på dig och säga till folk i kön: "Där är ert bord." Om hon inte helt enkelt skuffar undan bordet för att kunna klämma in ytterligare ett bord. Anledningen till att det står folk på kö är - enligt såväl öbor som italienska turister - att Sofia betalar de italienska reseledarna för att rekommendera hennes restaurang till de nyanlända turisterna... :mad:

Nej, du hittar bättre mat och får bättre bemötande alldeles intill, på La Mirage till exempel. Mycket innehållsrik meny med både grekisk och internationell mat. Här hittar du många greker på helgerna, när de vill kosta på sig något extra. Fast maten är inte dyr, tycker jag. Vi betalade 15€ för en fin köttbit, "fillet", vilket är det dyraste vi har ätit där. :p Oftast tar vi någon grekisk gryta. Kokkinisto, stifado eller dylikt. Goda pizzor har de också. De har också saganaki me meli (med honung) på menyn, men Eleas är godare. Tycker jag. ;)

Mezedopoleion till höger om trappan är också en favorit. Här ska du botanisera i deras mezemeny. Det finns massor att välja på och allting är gott, men prova definitivt deras flogeres, fyllda filodegsrullar. Båda sorterna - en med skinka och ost och en med feta och tomat - är fantastiskt goda.

Karin
som börjar bli hungrig