handdator

Visa fullständig version : Budapest tips!!


Ioslina
2013-02-26, 14:36
Hejsan alla! Åker till Budapest slutet av april!! Vad bör jag se och vad bör jag undvika!! Allt mottages! Mat tips, restauranger, pubar affärer??

Petridis76
2013-02-26, 15:11
Va kul att du ska åka till en så underbar stad som Budapest =) Bästa tipset jag har är att du packar ner ett par riktigt sköna skor för man promenerar en hel del i staden. På Pestsidan så finns all shopping, den stora gågatan med alla butiker och souvenirer och i slutet av gatan den stora saluhallen, vad gäller shopping så är det salami och paprika man köper, allt annat var krimskrams med Budapest skrivet på allt =) Budasidan den äldre delen av staden där slottet ligger är fantastiskt! Finns en linbana som man kan ta till toppen och uppe vid slottet finns det gott om caféer och restauranger. Jag skulle verkligen rekommendera er att en kväll hitta en restaurang med zigenarmusik, livemusik alltså! Det är inte dyrt att gå på restaurang i Budapest och när det dessutom är livemusik så blir det en väldigt speciell upplevelse. Runt om i Budapest så finns försäljare av turistresor, eller sightseing, ett bolag kör med att man betalar en summa pengar och får då åka buss som går till olika sevärdheter. Det bästa med dessa bussar är att man behöver inte hålla sig till en viss tid, man åker med hoppar av och sen väljer man lite själv när man åker vidare då det går bussar fram och tillbaka mest hela tiden. En annan rolig bussresa är den där man åker buss i Donau, det är en amfibiebuss =)

Ioslina
2013-02-28, 20:47
.tack för tips! men finns det inga fler är på kalimera som kan ge tips??

ricky
2013-03-01, 12:12
Hej!

Jag o sambon har fastnat för Budapest då det är så enkelt, billigt o snabbt att ta sig dit (iaf från Malmö som har Wizz budgetflyg).

Vi har varit ett 30-tal gånger i Budapest och reser dit 2-3 gånger om året 3-6 dagar åt gången.

Mitt första tips är:
När man landar med flyget och ska ta sig till Budapest så undviker man taxichaufförerna som erbjuder sina tjänster redan i transithallen, likaså så undviker man också skyttlarna som säljer biljetter inne i hallen och som går löpande.
Det bästa o billigaste sättet är att gå direkt ut genom entrén oavsett vilken terminal ni flyger till. Direkt utanför entrén så finns det en taxikur med en servicelucka. Ställ er i den kön och säg vilken adress i Budapest ni ska till så åker ni taxi för under 200:- direkt till hotellet. Denna resa tar 20-40 minuter beroende på trafik så det är ett mycket bra pris o man jämför med andra storstäder.

Tips 2: Det finns torg/hållplatser o Metrostationer överallt som säljer biljetter/kort för lokaltrafiken. Jämfört med Sverige så funkar detta mycket bra i Budapest då det i princip överallt finns trådbussar, spårvagn, buss och Metro/tunnelbana. Direkt när ni kommer till staden så tar ni er till en servicelucka och antingen köper kort som gäller x antal dagar och då får ni åka samtliga färdmedel hur mycket ni vill. (Personligen så köper vi häften med 10 kuponger) Just Metron är ett fantastikt färdmedel. Man väntar högst en minut innan tåget kommer och man är framme inom nån minut.

Tips 3.
Hela slottsbacken mot Donau på Budasidan är mycket trevlig.
Fiskarbastionen, Mattiaskyrkan, slottet och de gamla gränderna måste ses. Man kan gå ner till Donau och gå över broarna till Pest City på 20 minuter om man inte är rädd för att gå.

Tips 4
Saluhallen är helt otrolig och jättekul. En upplevelse och jättegod mat att äta snabblunch vid nåt av de små matstånden på andra våningen i saluhallen. Jättebilligt o jättegott riktig oldschool ungersk husmanskost där man äter trångt stående vid bord.

Tips 5
promenera i city, VaciUtca från marknaden och följ Donau mot Parlamentet så finns det hur mycket som helst att se på vägen.

Tips 6
Andrassyutca rekommenderas att gå åt ena hållet och ta Metro åt andra hållet, annars blir det för mycket att gå. Andrassy slutar i Hjältarnas torg som är en upplevelse i sig med alla statyer. Intill ligger stadsparken och restaurant Gundel som har 100 år på nacken och är Ungerns finaste restaurang, här är dyrt men det är en upplevelse med miljön, maten o servicen som gör att det är värt ett besök. Tror dessutom att Gundel är med i Guide Michelin.
Mitt på Andrassy så finns Terrorns hus som är ett museum och skräckkabinett av Ungerns hemska historia från andra världskriget och framåt tills slutet på kalla kriget. Mycket starkt. På vägen passeras och Ferenc Liszt torget som har blommat upp på senare år. Massor av mysiga restauranger o barer samlade på ett grönt torg. Turismen har nog inte hittat riktigt än?

Tips 7
Hospital in rock.
Detta är nog ett av de bästa utflyktsmålen jag upplevt alla kategorier.
På Budaberget i närheten av slottet så finns detta utflyktsmål, sjukhus och ett atomskyddsrum i hemliga tunnlar inne i berget. Detta var halvt hemligt och användes från kriget o framåt tills ryssen försvann på 80-talet. Man går en guidad tur på en timme och får se allt som står orört sedan den tiden. Mycket effekfullt, rörande och spännande att se o höra.

Tips 8
Äta på en klassisk ungersk restaurang med zigenarmusik, många har det.
Det är ganska billigt att äta i ungern och frågar du mig så har Grekland o Ungern världens bästa kök följt av Frankrike o Italien.
Karpatia, Matyas Pince, Citadellet och Apostolok är några klassiska restauranger.

Tips 9

Undvik matgatan Radayutca som är kass, denna brukar faktiskt knappt nämnas i guider, förmodligen för att den inte är nåt att ha.

Tips 10

Shopping, Mammutcenter är kul o har dessutom en jättefin torgmarknad i flera våningar intill, här finns de gamla gummorna i sjalett. Här andas atmosfären fortfarande gamla öst, intressant.
West end med sina 400 butiker får vem som helst sitt lystmäte i.

Hoppas ni får en trevlig resa och undrar ni över något så är det bara att lägga ett meddelandebye_bye

Ioslina
2013-03-01, 17:48
tusen tack för långt tips!!! låter kanon!!! ska skriva ut och ta med mig! tusen tack även till arne som mailat mig! ha en skön helg alla!!!

Ioslina
2013-03-01, 17:50
en undran bara, går det inte buss eller metro från flyget? det är bara taxi som gäller??

Ioslina
2013-03-01, 17:55
en undran till, det finns ju två stora gallerior, west end, och arena. vilken är bäst? är båda sevärda! är det billigt eller är det exklusivt, typ NK priser??

ioslinajr
2013-03-01, 18:36
Mamma, verkar som att butikerna är ungefär som en stor shoppinggalleria här. det är H&M, Zara, PULL&BEAR (=lycklig dotter) och annat. Verkar också som att de internationella kedjorna håller ett lite,lite lägre pris än vad man är van vid hemma. Sen verkar det även vara lite som är dyrare och vissa okända billigare butiker.

ioslinajr
2013-03-01, 18:37
Sedan tycker jag att sjukhuset i budaberget verkar vara otroligt intressant, så dit måste vi!! klapp_klap

Ioslina
2013-04-23, 09:43
Tack Ricky för alla tips!! Använt många!! Sitter kvar här en bonusdag pga Lufthansa strejken!! Men vad gör det???!! Ha ha!!

ramses
2013-04-23, 12:33
Vill nog också slå ett slag för Margaretaön, värd ett besök. folkliv, promenerare, löpare, lekande barn, enkla serveringar med god korv tex. Ön är som en enda stor park.

ricky
2013-04-23, 14:57
:) Margaretaön är definitivt värd ett besök!

Margaretaön är dock väldigt säsongsbetonad.

Har varit där i november och vi var i princip helt ensamma och allt var stängt. Men på sommaren är det fullt ös!
Nu har det ju varit dagar med 20-24 grader i Budapest och sådana dagar är det säkert fullt med aktiviteter på Margaretaön.
Ön har även två fina men lite slitna hotel.
En runda på Margaretaön blir c:a 5 km då ön är 2 km (om jag minns rätt)

Ioslina
2013-04-23, 21:53
Ja, Margaretaön var verkligen mysig, en sån skulle vi vilja ha härhemma i stan! Vad mysigt med allt folk! Verkade vara många som träffades efter jobbet med familjer o utflykter... Motionärer mm. Ja Budapest återvänder jag gärna till! Så tusen tack än en gång Ricky för bra tips! Ja och ni andra med! Även till dig Arne med din guide!klapp_klap

Ioslina
2013-04-23, 21:54
Sedan tycker jag att sjukhuset i budaberget verkar vara otroligt intressant, så dit måste vi!! klapp_klap


Där var vi också! Intressant! Kul ...Annorlunda grej att se!