handdator

Visa fullständig version : Lastas platån.


seaside
2013-02-20, 12:24
För några år sedan åkte vi upp till Lasas platån från Volada hållet (asfalterade hållet). Vägen är lite dramatisk men en helt underbar utsikt hela vägen upp. Har någon åkt från det andra hållet? Mellan Aperi och Volada. Skall vara en grusväg med mycket vacker utsikt. Har någon upplevt den vägen?
Seaside.

seaside
2013-02-20, 12:56
Tryckfelsnisse var framme. Lastos så klart.
Seaside

Mikke
2013-02-20, 13:11
Hej!
Jag såg också på kartan att det gick att ta sej upp på platån en annan väg, men har inte (än) gjort det....kanske nåt för vårturen??
Apropå den allerstädes förekommande tryckfelsnisse, så kan jag en liten historia:
I en tjock och fin bok stod följande på försättsbladet: denna bok är genomläst av tio professorer och garanterat fri från tylkfel....
Mikke

Niaas
2013-02-20, 13:52
Jeg har også sett på den veien, men ikke vært der. Vi hadde tenkt å gå oppover der i høst, men det ble det ikke tid til.
Jeg drar tilbake til Karpathos 21.april, kanskje det blir en tur der da? Men man må nok ha jeep eller lignende for å kjøre der!
Når skal du nedover igjen, Mikke?

Mikke
2013-02-20, 16:32
Hej!
Jag siktar nog, om möjligt, att komma till Rhodos måndag 15 april.Sen hur det blir med transporten över till Karpathos är väl fortfarande skrivet i stjärnene... ;-) Kanske går det en färja på onsdagen??? Det får jag kolla när jag kommer ner.....men vi ses nog, Niaas,som vanligt, mer kanske nu när vi har blivit grannar....;-)
Mikke

Sunny12
2013-02-20, 17:06
Annars går det ju flyg till Karpathos från Rhodos, med Olympic Air om du inte vill ta båten, dvs. men det kanske du redan vet?...:)

Mikke
2013-02-20, 19:28
Jovisst går det regelbundet plan över från Rhodos till Karpathos,två om dan plus ett extra på lördag.Så var det iallafall förut, men jag föredrar nog att åka båten/färjan än att sitta inklämd, i en aluminiumtub tusen meter över terra firma....:D
Färjeturen går mer i min fart,d.v.s kanske 10-12 knop, så man hinner läsa lite, kika på medpassagerarna,etc...
Sen har ju den flygturen blivit jämförelsevis ganska dyr, nu t.ex tisdag 16 april så kostar billigaste flygbiljetten Rho-Karp 47 Euro,medans färjebiljetten kostade senast jag åkte ca 20 Euro, och då åker man ju från stadskärna till stadskärna, till skillnad från flyg, då man också borde räkna in kostnaderna för att ta sej till och från flygplatsen....Tar man bussen på Rhodos till flygplatsen,ca 3 Euro plus biljett och sen ca 20 Euro från Karpathos flygplats till Pigadia, så blir det rätt saftigt.....ca 70 Euro enkel väg....
Mvh,
Mikke

Sunny12
2013-02-20, 20:26
Ja, det är ju klart mycket trevligare att färdas med båt som du säger! Om man nu inte har allt för bråttom att ta sig till destinationen dvs.
Sen om det dessutom är dyrare med flyget och transfer dit och därifrån så blir ju valet enkelt, klart man vill resa så ekonomiskt som möjligt.....bye_bye

gracia
2013-02-20, 22:33
Hvor lang tid bruker ferjen fra Rhodos til karpathos?

Mikke
2013-02-21, 13:21
Hej!
Med Prevelis så går det väl på ca 5-6 timmar, ibland så stannar den inte i Diafani utan går direkt mellan Rhodos och Karpathos, men detta framgår säkert av årets/säsongens färje-schema/tidtabell.
Den gamla färjan Kornaros tog längre tid på sej.....:)
En gång tog jag den sistnämnda båten från Karpathos till Pireus, och det tog nog ca 24 timmar....Det blev iallafall bråttom när vi väl anlände, men jag hann med flyget till Sverige med några minuter till godo....
Mikke

Niaas
2013-02-21, 14:33
Jeg skal bare være en uke i april, så jeg tar flyet fra Rhodos til Karpathos. Må komme meg dit fortest mulig! flabb_flab Rekker det med god margin, siden flyet fra Oslo lander ganske tidlig.
Men på hjemturen må jeg dra tilbake til Rhodos på lørdag, så da fant jeg et rimelig hotellrom nær flyplassen, sparer litt på å ikke reise inn til Rhodos by.

seaside
2013-02-23, 09:45
Åter till min fråga. Har någon upplevt vägen upp till Lastos platån från Aperi hållet?
seaside.

Dan S
2013-03-06, 17:25
Från Aperi? Kanske menar du vägen som går från området mellan Volada och Othos? Den är mycket fin och fungerar bra. Gäller bara att hitta på den.

seaside
2013-03-06, 22:00
Jo du Dan den vägen har vi hittat. Fin och vacker är den.
Jag menar vägen från andra hållet mellan Aperi och Volada.