handdator

Visa fullständig version : Orkidétiden har börjat!


Fysimera
2013-02-19, 17:12
Morgonpromenaden idag gav en extra överraskning: årets första orkidéer har dykt upp från marken. Vid grusvägskanten ovanför vår Mesi-by, precis på samma ställe som alla åren förut, där står nu två ståtliga Barlia robertiana-nykomlingar.
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=997&pictureid=9980
Denna orkidé kallas på svenska för jättenycklar, ibland hör man även namnet hyacintorkidé, blomman liknar ju en hyacint på långt håll. Denna orkidé är den största på Kreta och den kan växa upp till 50 cm hög. Efter dessa första kan man börja se sig runt, snart kommer även andra av dessa hemlighetsfulla skönheter till orkidéer att visa sig.


Anna

Sunny12
2013-02-19, 20:37
Åh, så vackert!..Orkidéer är min favoritblomma, hemma har jag flera stycken brudorkidér, så lättskött kräver ju inte vattning så ofta!....:)

Kalimera
2013-02-20, 08:36
Vackert! klapp_klap

Vilka kontraster det är. Här yr snön utanför fönstret och det är 3 grader kallt. :o

yannis
2013-02-20, 13:40
När snön yr kan man göra något roligt. :)
Igår satte jag frön från Paleochora i mitt lilla miniväxthus. Det var chili och några frön som först ska bli lökar, för att sedan bli någon form av liljor. Och Ekaterinas frön som sen ska bli röda blommor i buskform.
Det gladde hela min dag. _B-anana
Birgitta. Som alltid hoppas att frön gror även här i Umeå (växtzon 4),,,,

Eva L
2013-02-20, 13:49
Birgitta Chili brukar gå bra men de kan vara lite svåra att övervintra i vår torra inomhuslyft så det är kanske bäst att plantera nya varje år. Jag har en övervintrad planta här på jobbet som min son rår om. Den är satt av från som vår brasilianske vän hade med sig förra året. Jag har klippt plantan för några dagar sedan och skott från den håller redan på att rota sig. Ska tänka på dig om det blir nya livskraftiga plantor.

Förstår att våren kommit på fullt allvar till Grekland nu med dessa fina bilder från Fysimera. Visst är det ovanligt sent i år?

Eva
från ett norrland i strålande sol

Ylva A
2013-02-22, 18:16
Hej Fysimera,
Ni som älskar orkideer, varför inte ta en tripp via Koutsounari till början av Koutsouras. Där finns en kommunal park med massor av orkideér. Bl.a. fjärilsorkideer, flugorkideer, nycklar m.m. Det är ganska härligt att promenera i den parken när acasierna blommar för fullt. Men det vet ni kanske redan.