handdator

Visa fullständig version : Öalternativ vid blåsigt väder


mkh
2006-02-15, 16:27
Hej
Så här ser vår plan A ut:
Vi ska åka till Kykladerna 11 dagar i juni (Första båtluffen på 15 år, jag längtar. :)) Vi kommer till Aten och har (nog) tänkt oss att snarast ta oss till Koufonissi (via Naxos och express skopelitis). Efter Koufonissi ett längre stopp på Naxos och sist går flyget hem från Santorini.

Om det blåser för mycket vill vår åksjuka familj inte ut och åka småbåt...

Då är det dags för plan B:
Vi stannar på Naxos, men vart ska vi ta vägen sen?
Har ni några alternativa öar att tipsa om? Bra bad är viktigast. lite turistshoppar måste till för att dottern ska trivas. Småskalighet för att övriga ska trivas. Och inte för krångligt med båtresor eftersom vi har så liten tid på oss...

Jag är ny här. Vad trevliga alla verkar vara!

/Marianne ;)

Elisabet
2006-02-15, 16:36
Vi stannar på Naxos, men vart ska vi ta vägen sen? Jag föreslår Naoussa på Paros!
Bara fördelar: Kort båtresa med stor båt från Naxos, mysig stad, många butiker som dock kan undvikas om man vill :) , underbara stränder - inte i stan men runt om hela ön. Från Naoussa går det badbåtar till några fantastiska stränder men på de båtturerna tror jag inte det är någon risk att man blir åksjuk. Flera utflyktsmöjligheter finns det också.

Läs gärna mer om Paros i gamla trådar, det har skrivits en hel del om ön.

susi
2006-02-16, 00:49
Naussa är kanon men Antiparos är bättre. Man kan ta bilfärjan över, det är kort väg.

Ia
2006-02-16, 08:31
Jeg vil også forslå Naousa på Paros, tror jeg har svart deg før i en annen lenke...
Har du tenåringsbarn så kan Anti Paros bli kjedelig i lengden etter min mening, men vært et besøk......:)
Badebåtene kjører i rolig sjø og tar ikke lange tiden, Kolymbitres f.eks.,15 min. unna er en deilig blanding av fin sand og deilge glatte svaberg....

Ia _B-anana

Eva L
2006-02-16, 08:54
Naoussa är ett av mina favoritställen och även om det är rätt mycket turister är det en trevlig ort som exploaterats på ett fint sätt. Härligt att åka badbåt
till stränderna och gott om trevliga uteställen.

Eva

mkh
2006-02-18, 16:57
Tack för era råd!

Vi har läst och diskuterat hit och dit här hemma och nu är det plan C som gäller...
Vi läste på om Antiparos och kom fram till att det är precis vad vi vill ha. Så nu börjar vi där och fortsätter till Naxos. Kouonissi får vara till en annan gång när vi har mer tid. Nu gäller det att få familjen biten, då får det inte vara för krångligt :rolleyes: . Tonåringar har inte barnen hunnit bli än (10 och 9), så än så länge är Antiparos tillräckligt "häftigt".

Paros är jättemysigt, eller var när jag var där sist (16 år sedan), men den sista gången vi var där fick vi ingen vanlig turistdiare utan ett virus man får via maten. Vi var jättesjuka, låg och led på ett hotelrum i en vecka med hög feber (42 grader både i skuggan och kroppen när del var som värst). Vi fick bra hjälp av snälla människor (läkare, hotellpersomal m. fl.), men sånt biter sig fast och man drar sig för att åka dit igen. Så Antiparos blir bättre.

Tack för all hjälp!bye_bye

/Marianne

susi
2006-02-22, 01:43
Hej igen. Förra året luffade jag för första gången med barnen (5,7,9) Vi åkte till Antiparos direkt ifrån pireus. Vi var framme ca 23.00. Vi tog taxi till punda o tog bilfärjan över. Det gick jättebra m barnen. Vi hyrde båt och åkte runt Antiparos. Sen luffade vi vidare. Vi åker faktiskt tillbaka till Antiparos även i år. Jag älskar den ön. lycka till

Alexandra
2006-02-22, 09:37
Hej!
Är det mysigt på antiparos? Åkte till Paros förra året men kände att vi inte gillade den ön, berodde nog mycket på omständigheterna då vi var där i augusti och det var hur mycket folk som helst och vi inte hittade något bra boende.
Är nyfiken på antiparos, är det fina bad, mysig by osv? Åker nämligen in juni nu...:)

/Alexandra

Ella
2006-02-22, 09:46
Antiparos är mysigt, men litet. Stan är en enda huvudgata och ett enda litet torg där de blonda familjerna drar fram i horder så snart skolan är slut i skandinavien. Jag har nog aldrig sett så många blonda barn på samma ställe (men det beror väl på att jag aldrig varit på Koufonissi).

Stränderna runt stan är inte mycket att hänga i julgran, tycker jag, långgrunda i evighet med grumligt vatten. Far man huvudvägen ut från stan finns det dock riktigt fina stränder, och den stora grottan som faktiskt utgör en häftig utflykt.

sommar
2006-02-22, 10:21
Läser om badbåtarna på Paros? Min fråga är vad dom kostar?

mkh
2006-02-22, 12:38
Hej igen. Vi åkte till Antiparos direkt ifrån pireus. Vi var framme ca 23.00. Vi tog taxi till punda o tog bilfärjan över. Det gick jättebra m barnen. lycka till

Vad ska en sådan taxiresa kosta?

/Marianne

Ia
2006-02-22, 13:22
Om jeg ikke husker feil så mener jeg badebåtene kostet 1 E for barn og 2 for voksne, mener da at vi fikk returen inkludert ved å vise biletten.

Parikia er ikke et veldig koselig sted bortsett fra inni gamlebyen, mye mennesker og mye trafikk, skitten strand, men Naoussa er sjarmerende ... men strendene ikke spesielt gode (om man sammenligner med Naxos el. Koufonissi), bortsett fra de man når med badebåt.

Vi var i sommerfugldalen en dag, tok buss fra Naoussa. Langs denne strekken så vi mange fine strender. På vei hjem fra "dalen" ble vi kjørt til en kjempekoselig/fin strand hvor vi var resten av dagen. Gikk opp på veien og tok buss tilbake til Naoussa på ettermiddagen.

Anti Paros sentrum/by en som skrevet før her en lang bilfri, brostensbelagt,gate med tavernaer, små supermarkeder og turistbutikker og bougouvillar som pryder de hvitkalkede husveggene.
Koselig og veldig barnevennlig, men MASSE normenn.. :-) .
Noen elsker å bo der uker og gjerne hele sommeren... 4-5 dager holdt lenge for meg. Båtturen rundt øya med Alexandros anbefales på det varmeste! :)

Utendørskino en gang i uken og er et spennende avbrekk for både barn og voksne. Ungene mine 14 & 12 var der alene med et annet Norskt søskenpar (som de hadde blitt kjent med på Anti Paros) og så Zorro. En opplevelse de ikke ville ha vært foruten... Mange grekere var der, både barn og voksne, og med pauser i filmen gjorde det spennende da de i pausen ble kjent med greske barn...

Grotten var også vært et besøk om man ikke har vært i dryppstensgrotter før. Har man det var ikke dette noe spesielt å skryte av tror jeg da jeg hørte at mange andre hadde vært i grotter som var mye flottere. Barna mine hadde ikke vært i en slik en så de syntes det var spennende.
Ikke noe å dra med helt små barn til da det var veldig bratt/mange smale trapper og komme ned.

Jeg kunne personlig godt ha tenkt meg å reise til Paros igjen, men ville da ha hatt en uke eller to hvor jeg kunne ha reist rundt på øya da jeg tror den har mye mer å by på enn bare Parikia og Naoussa.
Anti Paros holder med en gang for meg, men har full fortåelse for at dette er en yndet øy for småbarnsfamilier. Når ungene kan løpe trygt i gatene, gå i butikker på egenhånd, bli kjent med andre barn som også "løper" rundt, mens mor og far sitter på en taverna og koser seg etter maten blir det også ferie for dem ;)
Men strendene nær "sentrum".....:o , ikke det helt store..., men bedere enn i Parikia og Naoussa sentrum.

Ia_B-anana

Ia
2006-02-22, 13:26
Tror taxien koster ca. 10 Euro.
Men rekker dere siste båten fra Parikia er det ikke nødvendig å reise til Pounda... Båten til Anti Paros har avgang/ankomst rett ved siden av fergeleie til Blue Star båtene (og de andre store fergene), der er også bussstasjonen for alle bussen som går rundt omkring på øya.
Buss til Naoussa kosten 1 Euro.

Ia_B-anana

susi
2006-02-22, 15:09
taxin kostade nog ca 60 kronor. När man bor på Antiparos , kan man ju alltid ta en dag på paros. Hyra bil, åka till fjärilsdalen mm. Sen åker man "hem" till Antiparos igen.Hem till lugnet myset och bara umgås .

mkh
2006-02-22, 23:57
Perfekt då vet jag , det är bara att ta en taxi till Pounda om sista båten gått från Parikaia (eller om det blåser).

Ia vi ska nog stå ut med Norrmännen. Det är ju vårt första stopp, så lite nordbor överlever vi :o .

Vi tänkte att vi kanske skulle hyra cyklar, om det finns barncyklar (20 alt. 24 tum), och komma vidare till de finaste stränderna.

Susi Lugnet och myset låter rätt för oss! :)

/Marianne

Ia
2006-02-23, 08:44
Hei

Dere får det sikkert aldeles kjempefint!:) Øya er virkelig idylisk med sine hvitkalkede hus, blomstrende trær og brostensbelagte "gater". Besøk borgen midt i byen ( til høyre), egentlig den opprinnelige byen.
Det er fortsatt boliger der og det er fasinerende og tenke seg tilbake i tid der....
Og vi Normenn er jo et særdeles hyggelig folkeslag..;)

Det går også buss til Pounda fra bussholdeplassen ved siden av kaia, i tilfelle det skulle være kamp om taxiene når dere kommer i land..
Uansett hva dere velger tar det vel ca. tre kvarter å komme dere over.

Sykkler er sikkert fint hvis man vil til litt ensomme strender, men tror ikke de er så mye finere, men en fin tur blir det sikkeret...? (ikke så mye å se på tror jeg)

Vil dere ta en tur med båten til Alexandros så gå ned på kaia og bestill direkte hos han. (snorkling fra båten underveis og strandhogg med deilig lunsj og bading fra en flott strand. + et stopp ved en annen strand hvor vi kjøpte oss is ved en taverna).
Nesten halve prisen!



Ia_B-anana

Kalimera
2006-02-23, 08:53
Vil dere ta en tur med båten til Alexandros så gå ned på kaia og bestill direkte hos han. (snorkling fra båten underveis og strandhogg med deilig lunsj og bading fra en flott strand. + et stopp ved en annen strand hvor vi kjøpte oss is ved en taverna)Har också åkt en tur med Alexandros, en av de trevligaste "åka-runt-ön"-turerna jag gjort. Fina bad, vacker kust (såg ut som på Santorini på sina ställen, god mat och spännande grottor.