Logga in

Visa fullständig version : Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

Elisabet
2006-02-15, 15:01
Risken med att rekommendera/inte rekommendera tavernor har ju varit upp många gånger. Man tycker olika om samma mat, upplever samma bemötande på olika sätt, osv.

Dessutom menar vi nog inte alla detsamma med turistmeny och "äkta" grekisk mat. En del menar till exempel med ordet turistmeny att rätterna är skrivna på flera språk, andra menar att rätterna bara är sådana som turister känner till och andra menar att det så gott som enbart finns grillade rätter.

Samtidigt vill ju många av oss äta just grillade rätter för att grekerna är så rysligt bra på att grilla så det blir gott :)

Så nu undrar jag:

Vad menar DU med turistmeny respektive äkta grekisk mat?
Och vad vill du äta i Grekland?

Själv kan jag på inga villkor tänka mig att INTE äta souvlaki! Flera gånger!! Sen får det kallas hur turistanpassat som helst! Jag gillar nämligen VERKLIGEN en välgrillad souvlaki med doft av örtkryddor!

anoula
2006-02-15, 15:37
Vad menar DU med turistmeny respektive äkta grekisk mat?
Och vad vill du äta i Grekland?

Med turistmeny menar jag sådan mat som inte är grekisk men som grekerna tror att turisterna vill ha: pizza, hamburgare, spagetti, "korvtallrik":eek:, FÅR I KÅL!:eek: :eek: :eek: och annan smörja som tycks ingå i ett dammigt och allmänt etablerat turistkoncept som hade sina glansdagar någon gång på 70-talet (om ens då). Om jag fick bestämma skulle denna mat UTROTAS från menyerna i Grekland. Vill man ha hamburgare kan man gå till Goody's.

Moussaka, souvlaki och andra klassiska omtyckta rätter kan gott få vara kvar, även om de inte är särskilt originella.

Vad jag efterlyser när jag är ute och äter i Grekland är goda vällagade smårätter... det finns inget bättre än att beställa in en 7-8 olika smårätter och en flaska gott vin och sitta och snacka i flera timmar...
Och något som väldigt få turistinriktade restauranger har är "xorta"... en sann delikatess som grekerna tror att vi skandinaver inte uppskattar - tänk så fel de har!

PS. Elisabeth, är och hälsar på min mamma och hon tyckte du var väldigt söt på bilden :D

inkfish
2006-02-15, 16:02
Även jag är på vällagade smårätter-linjen, helt klart. Det är mat som jag vill äta i Grekland. Liksom riktigt rustik husmanskost från grytorna på spisen och från ugnen. Väldigt grekiskt är också diverse slabb i hårda skal från havet, typ sjöborre och konstiga ostronliknande saker men det kan jag inte äta.

Turistmeny för mig är pepparbiff, bon fillet osv. Alternativt fel tillbehör - typ när saganaki gömmer sig under två gurkstavar och en halv tomat.

(Anm. detta är svar på frågan Vad vill DU äta i Grekland? Svaret är alltså det JAG vill äta, jag har inga synpunkter på vad andra äter och rangordnar inte människor efter vilken mat de äter i Grekland.Alla får äta precis vad de vill så länge jag slipper äta get. Som är jättegrekiskt:) )

Kikh
2006-02-15, 16:46
Usch ja, turistmenyer....Vad folk går miste om!

Pasta Carbonara, danskt fläsk med lök?! (stället var dessutom välbesökt!), hamburgare och pommes frites....Grekisk husmanskost som är så gott!

Smårätter i mängder,kalitsounia (pajer), Xorta (sallad på något som ser ut som maskrosblad), Kretas Staka (en dipp gjord på getmjölk) och Dakos (stora skorpor med tomatröra och ost), rökt loukanika (grova hemgjorda korvar), Xoriatiki (grekisk sallad)...Ja listan blir lång... Retsina eller en iskall Amstel till...Sen kanske Kleftiko (knyten med kött och grönsaker som bakats i ugn) eller en bit Boureki, en stor härlig grillad köttbit eller vad köket rekommenderar. Rikligt med citron att pressa över maten ska det dessutom vara! Bara inte sjöborre, små friterade fiskar, dolmades eller fylld tomat! Måltiden avslutas med en grekisk kaffe, en Metaxa, loukoumades (friterade "munkar") eller yougurt med honung och en ciggarett...Om man orkar sträcka sig efter paketet eller ens tända den...

Turistigare än något är väl ändå ovanan att ställa fram tallrikar till alla?! Om jag hittat en bra taverna lägger jag konsekvent tuggummi eller småskräp på den tills de fattar vinken;) Bordet fullt med mat, vin och vatten och en gaffel per person räcker för mig!

Nu blev jag hungrig!!!
Kikh

nilam
2006-02-15, 17:02
Smårätter, smårätter.... jag äter sällan något annat i grekland. Favoriten är garides saganaki, allt med fetaost... och små hela friterade fiskar gillar jag:D Den "grova" hemgjorda korven är god. De få gånger jag äter souvlaki ska det vara på lamm:) Men som jag sagt tidigare så hoppar jag pommes fritesen:eek:
Det finns ju sååå mycket gottflabb_flab

Malin

Nora
2006-02-15, 17:58
For å nyansere dette her litt, så kommer det vel litt an på hvordan det som dere kaller for turistmat, er tilberedt? Pasta Carbonara, f.eks. Det kommer jo helt an på hvordan den er laget! Jeg syns det meste av det som står på menyene, hvis man da passer på å ikke gå på fast-food steder og de aller mest turistifiserte tavernaene, er god mat. Men nå har jeg aldri besøkt typiske turist-maskiner heller.Bare jeg slipper å få french fries til alt mulig. Og bare jeg slipper å få mat med geite-melk.

Masouraki
2006-02-15, 18:13
Smårätter i mängder ska det va när jag är i Grekland.Bordet fullt med alla grekiska smårätter,en gaffel och så bröd så klart.Sen så vill jag ha en flaska grekisk vin också;) Vad jag blir hungrig nu :p och får världens längtan efter Grekland:(

inkfish
2006-02-15, 18:56
En avknoppad diskussion om gyros är flyttad till Kafé Kalimera.

inkfish/moderator

inkfish
2006-02-15, 19:15
Kom på en sak till: pizza är turistmat. Och den är SÅ god!

Pizza i Sverige tycker jag är aptrist. Men i Grekland är den god nästan var man än äter den! Spröd botten, tjockt med god ost - möjligen lite mesig i kryddningen men annars kalasgod.klapp_klap

Jag äter jättegärna pizza i Grekland så heja turistmaten_B-anana

Chras
2006-02-15, 20:14
Vad är en turistmeny. En som är anpassad för turister eller....
Upplevde i Stalida en taverna med "turistmeny". Bara turist som åt. Men vad åt dom? Svar: Grekisk husmanskost, dvs typiska "grekiska" rätter.
Att vi nu även kan få dessa rätter i Svertige innebär inte att de blivit allmänna men tryvärr börjar köken bli internationella.
Givetvis önskar man litet variation i kosten och detta är en del av semestern i andra länder. Således kan även "turistmatsedlen" vara mycket lokal.
En matglad skåning
Chras

Janérik
2006-02-15, 21:44
Det jag söker då jag inte vill ha "turistmeny" är helt enkelt de tavernor som helt saknar meny. Man får alltså gå in i köket och titta i grytorna, det man inte känner igen får man helt enkelt ett litet smakprov på och får på det sättet veta hur det smakar. Det jag sedan väljer att äta är ofta något som jag aldrig tidigare har ätit.
Tyvärr blir denna typ av tavernor allt mera sällsynta, de hittas oftast bara på mindre öar eller på fastlandet i byar som inte har så många hotell.
Sedan vill jag också hålla med Inkfish då det gäller pizza i Grekland, de är ofta fenomenalt goda där men jag tycker på något sätt att det känns fel att äta pizza i Grekland, det finns ju så mycket annat gott att njuta av.

Mvh Janérik

Zanét
2006-02-15, 22:06
Jag föredrar absolut en traditionell ouzomezé :) Många småtallrikar på bordet. Glas, en gaffel och assiett (inte alltid). Många vegetabiliska rätter varav xorta (liknar maskros) är favoriten. När jag inte äter mezé vill jag ha antingen killing, lamm eller "kastrullmat"

//Zanét bye_bye

sakis
2006-02-15, 22:28
papoutsakis MMMMmmmmmmm

guppel
2006-02-15, 22:47
Och något som väldigt få turistinriktade restauranger har är "xorta"... en sann delikatess som grekerna tror att vi skandinaver inte uppskattar - tänk så fel de har!
:D

XORTA är det godaste av allt gott !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag prövade svensk dito, snabbförvällde färsk spenat blandat med färska späda maskrosblad och vände fortfarande hett i en skvätt multimumsig olivolja från Kreta, pressade färsk citron över och NJJAAAAAAAAA - nästan !
// dreggel-gupp:p

Eva L
2006-02-16, 06:49
Jag vill ha god mat vare sig jag äter hemma eller i Grekland. Turistmeny är för mig en meny som skapats enbart för att tillfredställa eller locka turister till stället och där nästan alla mina små favoriträtter eller vällagad tradtionell grekisk husmanskost lyser med sin frånvaro. Höjer sen ägaren lite på ögonbrynen när jag frågar efter någon vanlig liten enkel smårätt ungefär som vad är det det. Då vet jag att det inte är stället för mig. Visst får matsedeln innehålla grillat även om det är något som jag äter lite av både här hemma och i Grekland, men finns det bara grillat på menyn blir jag lite misstänksam.

Eva

PO
2006-02-16, 11:02
Utmärkande för en turistmeny är kreativ stavning och spikrak översättning ord för ord.

Favoriter är:
Förrätt, delad sallad och friterad småfisk.
Huvudrätt, grillade lammkotletter med mkt citron att pressa över, gärna med pommes till.
Efterätt: Melon
Retsina till och Tsipourou efter.

//PO :p
-burp!

Masouraki
2006-02-16, 11:05
Favoriter är:
Förrätt, delad sallad och friterad småfisk.
Huvudrätt, grillade lammkotletter med mkt citron att pressa över, gärna med pommes till.
Efterätt: Melon
Retsina till och Tsipourou efter.

//PO :p
-burp![/quote]
Var det en god lunch?:D :D

Lissi
2006-02-16, 12:13
För mig är "turistmeny" de färdiga menyer som presenteras med förrätt, varmrätt och efterrätt med 1/2 kg vin till och till ett "bra" pris...Dessa rätter är då till 99% greksallad, souvlaki och glass....:mad:

Jag vill också beställa in olika rätter och är man 2 kan ju det lätt fixas om inte "mese" finns...Ungefär i "halvtid" av en 2 -veckorsresa blir det en pizzakväll och en pastakväll!! Pizzorna på Symi kan vi fotfarande längta tillbaks till:p

Lissi

inkfish
2006-02-16, 14:26
Pizzorna på Symi kan vi fotfarande längta tillbaks till:p

Lissi

Vad kul! Är det pizzeria Bella Napoli du menar? I så fall är det tydligen fortfarande samma regim som "på min tid". Aldrig fått så goda pizzor nånstans.

Marianne
2006-02-16, 15:59
Ordet "turistmeny" får mig att tänka på en färdigmeny bestående av tre förutbestämda rätter, precis som Lissi beskriver. Sådana går jag ALLTID en lång väg förbi.

Smårätter är det bästa! Att dela på små, läckra smårätter är bara SÅ mysigt - man kan ALLTID hitta något som överraskar. Och ju fler man är dess fler rätter att välja mellan! Det får gärna dukas upp små assietter - kanhända det är "turistiskt", men väldigt praktiskt.;) :o :)

Mariannebye_bye

Ivi
2006-02-16, 16:10
Vad många vi är som tycker att "smårätter" är de bästa! Så är det för mig med! Ännu bättre om man dessutom hittar någon ny rätt, som man aldrig provat förut bland dem :)
Sedan har jag blivit mer och mer förtjust i alla dessa vegetariska huvudrätter också, de smakar ju så mycket mer än härhemma...Skulle nog inte ha några som helst problem att vara vegetarian (lite fusk med fisk och skaldjur kanske) i Grekland!
Turistmeny för mig betyder alltför "försiktig" meny utan grekisk husmanskost, vilket i och för sig är säkert OK för många. Kommer fortfarande ihåg en resa med dottern i Tyskland (8 år då), då det var enklast att välja "turistmeny" med pizza/hamburgare för husfridens skull. Inte var det bratwurst och knödel som lockade då precis :D

Ivi

karinafp
2006-02-16, 16:26
Jag vill också beställa in olika rätter och är man 2 kan ju det lätt fixas om inte "mese" finns...

Du kan ju alltid be att få en pikilia... då får du in litet av varje att smaka på. :p

inkfish
2006-02-16, 17:10
Ordet "turistmeny" får mig att tänka på en färdigmeny bestående av tre förutbestämda rätter, precis som Lissi beskriver.

Sånt tror jag aldrig jag har sett i Grekland:confused: :o

Däremot ser jag det ofta här och har inte ett smack att invända. Oftast är det ju ett sätt att ha råd med ställen dit man inte skulle gå annars.

anoula
2006-02-16, 17:20
Ordet "turistmeny" får mig att tänka på en färdigmeny bestående av tre förutbestämda rätter, precis som Lissi beskriver. Sådana går jag ALLTID en lång väg förbi.

Instämmer... jag tror att grekerna sätter ut sådana här menyer för att locka till sig fler turister. Tyvärr är det nästan alltid samma "Tzatziki-moussaka-ice cream" överallt...
Denna typ av meny kanske kan vara bra om man är en stor familj som aldrig ätit grekiskt förr, men definitift inget för "finsmakare"...

En annan grej som tycker är trist med dessa trerättersmenyer är att grekerna själva aldrig skulle äta tre separata rätter efter varandra. De beställer oftast in all mat samtidigt, och så kommer den in (och äts) allt eftersom den blir färdig. Det är precis det som är så genuint med det grekiska sättet att äta.
Det där med förrätt, varmrätt, dessert är ett franskt påfund som inte hör hemma i Grekland. Inte för mig i alla fall...

Marianne
2006-02-16, 18:23
De beställer oftast in all mat samtidigt, och så kommer den in (och äts) allt eftersom den blir färdig.

"Ola mazi" har jag lärt att säga, och det betyder just att man gärna vill ha allt på en gång (samma tid, ungefär) oavsett om man beställt flest smårätter (s.k. förrätter) eller om man blandat in några huvudrätter i beställningen.

Mariannebye_bye

Marianne
2006-02-16, 18:28
Sånt tror jag aldrig jag har sett i Grekland.

Nej, den enda av "dina" öar jag kan föreställa mig att man har dessa tokiga turistlockande menyer på, det är Rhodos (förlåt, det ÄR ju inte din ö), och där har du ju inte varit så särskilt mycket på senaste åren - så jag förstår, att du inte sett dessa tavlor utanför tavernorna.
Varken på Symi, Tinos, Tilos, Amorgos osv. kan jag föreställa mig dessa "tokerier"!

Mariannebye_bye

inkfish
2006-02-16, 18:42
Aha.

Den större ö som jag passerat mest är Rodos, och där vankar jag lyckligt leende mellan Chalki och Niochori. Underbar mat mitt i massturismen. Och på båda ställena brukar det sitta mängder av turister, det är kul att de upptäckt dem!

ford prefect
2006-02-17, 07:01
"Ola mazi" har jag lärt att säga, och det betyder just att man gärna vill ha allt på en gång (samma tid, ungefär) oavsett om man beställt flest smårätter (s.k. förrätter) eller om man blandat in några huvudrätter i beställningen.

Mariannebye_bye

Tack för det Marianne - skall försöka komma ihåg det till nästa resa :)
Däremot som barnfamilj så uppskattar vi om man får frågan om barnets mat (oftast "huvudrätt") skall tas in så fort som möjligt, ett hungrigt och gnälligt barn gör ingen glad...

För att återkoppla till huvudfrågan om turistmenyer - på våran första resa till Kreta stötte vi å "fenomenet" med tre förutbestämda rätter och vin till ett fast pris. Som ovana resenärer var det ett sätt att börja smakupplevelsen av grekisk mat. Allt eftersom så har vi börjat prova på att beställa in rätter som man inte vet vad det är men låter gott och oftast blivit nöjda samt upptäckt nya goda maträtter. Däremot har man upplevt att antalet rätter på många restauranger/tavernor (på de charterorter som vi besökt) varierar stort. Från några till väldigt många räter - tror inte ägarna att turister äter något annat än grekisk sallad, tzaziki, moussaka eller souvlaki?

//Åke

Marianne
2006-02-17, 09:29
Däremot som barnfamilj så uppskattar vi om man får frågan om barnets mat (oftast "huvudrätt") skall tas in så fort som möjligt, ett hungrigt och gnälligt barn gör ingen glad...
Har era barn inte lärt sig att gilla tzatziki än (det kommer säkert!)?
Bägge våra barn ÄLSKAR tzatziki! Väldigt praktiskt om man kommer med hungriga barn med litet tålamod - tzatzikin brukar ju alltid komma in först, och hur ofta har de inte fått sin egen tzatziki? Jo, det är inte så sällan det.

Mariannebye_bye

ford prefect
2006-02-17, 10:43
Har era barn inte lärt sig att gilla tzatziki än (det kommer säkert!)?

Jodå - nu äter sonen (sex år till sommaren) tzatziki - men på de ställen är man "turistmässigt" får in förrätten först och sedan huvudrätten blev vi positivt överraskade då vi fick frågan om barnets mat skulle tas in innan våran varmrätt. Nästa gång vi åker till grekland skall vi prova "Ola mazi".

//Åke

Elisabet
2006-02-17, 10:50
Har era barn inte lärt sig att gilla tzatziki än (det kommer säkert!)? Min ungdomar äter med stor aptit grekisk mat, men inte tzatziki! Finns inte en chans att få i dem det! Så det är nog som med allt annat; Ingen är lika :)

Krukan
2006-02-17, 11:14
Efter att ha läst så många beskrivande matinlägg så skriker min mage!
Det är väl bara till att masa sig ner i köket och röra ihop en omelett med massor av feta och oliver. Nu på bums! :D

//Gunilla

Elisabet
2006-02-17, 11:23
Intressanta svar på vad en turistmeny är måste jag säga! Flera av svaren hade jag inte alls väntat mig! Bland annat detta med trerätters-meny: sådant har jag, precis som inkfish, aldrig sett i Grekland och aldrig heller tavernor som bara har några enstaka rätter som alla turister tros vilja ha.

Jag kanske har nån slags intuition som säger mig vilka tavernor jag ska/inte ska gå till... :rolleyes: När vi hade köpt restresor till Kreta och hamnade i Kato Stalos såg jag redan från transferbussen en taverna där jag genast sa att vi skulle äta. Inte för att den såg särskilt trevlig eller inbjudande ut, men den såg på något sätt "äkta" ut. Fick sedan höra att det var den äldsta tavernan i byn!

Sedan när det gäller vad man vill äta, så tillhör jag inte dem som tycker att det ena utesluter det andra, så även om souvlaki är ett måste för mig, så hinner jag med en hel del annat också på en vecka eller två i Grekland. Jag har två till "typiska" rätter som jag nog alltid äter minst en gång: grillade lammkotletter och mousaka. Men för övrigt blir det förståss smårätter (som så många andra) och gärna någon helstekt fisk (om det inte är alltför dyrt vilket det ju tyvärr ofta är) Stifado brukar jag också äta någon gång.

Marianne
2006-02-17, 11:48
...Ingen är lika.

Nej, det är så sant!;)

Flera av svaren hade jag inte alls väntat mig! Bland annat detta med trerätters-meny: sådant har jag, precis som inkfish, aldrig sett i Grekland....

Dessa 3-rätters menyer, som jag tänker på, reklammeras det med UTANFÖR tavernan, på en stor skylt, just för att locka in gäster/turister. En klar signal till mig i alla fall, att inte gå in!
Det är normalt inte något jag ser på mindre orter, men t.ex. på en ankomst-/avreseort (som t.ex. Chania) kan man hitta dylikt.

Mariannebye_bye

Kikh
2006-02-17, 11:54
Trerättersmenyer är tyvärr jättevanliga på "gångstråken" i turistbyarna runt Chania. Går man upp en bit från vägen eller ännu bättre, frågar någon ur lokalbefolkningen, så hittar man alltid toppenställen:D Ett säkert kort brukar vara att äta där det är rangliga stolar och rena strålkastarbelysningen men packat med greker. Kolla in ställen vid 11-12 tiden på kvällarna, är det fullt då så har de bra och billig mat!

inkfish
2006-02-17, 12:13
Dessa 3-rätters menyer, som jag tänker på, reklammeras det med UTANFÖR tavernan, på en stor skylt, just för att locka in gäster/turister. En klar signal till mig i alla fall, att inte gå in!

Jag tittar inte på skyltar och menyer över huvud taget - jag tittar på folks tallrikar:o!

Det är säkert enormt oartigt att glo som jag gör när jag långsamt passerar förbi en taverna - men jag får oftast en riktigt bra bild av standarden på stället genom att se vad andra petar i sig.

anoula
2006-02-17, 12:14

Där satte du huvudet på spiken ;)

hasa
2006-02-17, 12:33
Sedan har jag blivit mer och mer förtjust i alla dessa vegetariska huvudrätter också, de smakar ju så mycket mer än härhemma...Skulle nog inte ha några som helst problem att vara vegetarian (lite fusk med fisk och skaldjur kanske) i Grekland!
Ivi[/QUOTE]

Jag har bara prövat att äta vegetarisk mat i Grekland och det går hur bra som helst, även i 4 veckor. Har aldrig rest i ett land där det är så lätt att få vegetarisk mat. Alla dessa smårätter gör att man kan kombinera sin egen måltid och det är ingen som ifrågasätter att man bara äter tre förrätter. Favoriterna är många men stuffed tomatoes och baked giant beans ligger nog i topp.

Marianne
2006-02-17, 13:16
Jag har bara prövat att äta vegetarisk mat i Grekland och det går hur bra som helst... Har aldrig rest i ett land där det är så lätt att få vegetarisk mat. Alla dessa smårätter gör att man kan kombinera sin egen måltid och det är ingen som ifrågasätter att man bara äter tre förrätter. Favoriterna är många men stuffed tomatoes och baked giant beans ligger nog i topp.

Mmmm, tur att man just ätit lunch!
Gillar också gigantes (stora vita bönor), fava (kikärtspuré), kokta läckra spröda rödbetor, horta, briam - för inte att tala om grillad feta - ja, listan kan göras lång.
Jag är inte vegetar här hemma, men när jag är i Grekland väljer jag ofta bara vegetariska rätter FÖR ATT DET SER SÅ GOTT UT (och ÄR det också!). Sen väljer maken gärna en eller annan liten kötträtt och då får man ju en munsbit...
Att det aldrig tas illa upp när man bara beställer smårätter beror väl på att "så gör man" (motsatt här hemma - törs nästan inte göra det ens på en grekisk restaurang, men man borde nog prova!;) ). Det betraktas inte som förrätter, men just som att man plockar ihop smårätter till en större måltid. Att det översätts till "förrätter" är för att man inte hittat ett bättre ord än "starters"... - har jag läst någonstans...

Mariannebye_bye

Krukan
2006-02-17, 15:12
Att det aldrig tas illa upp när man bara beställer smårätter beror väl på att "så gör man" (motsatt här hemma - törs nästan inte göra det ens på en grekisk restaurang, men man borde nog prova!;) ).
Mariannebye_bye

Det är väldigt lätt att vara semestervegeterian i Grekland mmmmmmums!
Men det är klart att du skall våga göra likadant hemma.
Det gör alltid jag, du betalar ju för det!
Jag har t o m frågat efter "doggybag" en gång, men det satt långt inne...puh! Men jag blev hur väl bemött som helst. klapp_klap

//Gunilla

Marianne
2006-02-17, 23:58
Jag har t o m frågat efter "doggybag" en gång, men det satt långt inne...puh! Men jag blev hur väl bemött som helst. klapp_klap
//Gunilla
Ja, det var ju en komplimang, att du tyckte det var så gott att du inte ville låta resterna gå ut i soporna;) , men hellre ville ha med dom hem, så det var ju roligt att de uppfattade det positivt!:)

Mariannebye_bye

Elisabet
2006-02-18, 12:03
Dessa 3-rätters menyer, som jag tänker på, reklammeras det med UTANFÖR tavernan, på en stor skylt, just för att locka in gäster/turister. En klar signal till mig i alla fall, att inte gå in! Jag har faktiskt inte funderat på vad det är som gör att jag inte väljer vissa tavernor, jag har bara en känsla av att "där vill jag inte äta" och då går jag inte heller fram och tittar närmare hur det ser ut eller läser menyn, så antagligen har jag alltid undvikit just dessa menyer utan att veta om det :rolleyes: Men troligen är det just skyltar, stolar, belysning mm som bestämmer den där känslan även om jag inte har "analyserat den" förut.

Eirini
2006-02-19, 16:34
inkfish:Kom på en sak till: pizza är turistmat. Och den är SÅ god!

Undrar lite varfor du tycker att pizza ar turistmat??
Pizza ats mycket och ofta av greker och andra har i Aten. Varje vecka far man reklam om nya pizzerior som erbjuder hemkorning och det finns pizza att kopa i varje gathorn.
Hemkorning ar overhuvudtaget jattevanligt och ofta far man en gava om man bestaller pizza eller annan snabbmat, tex en porslinstallrik eller glas. Ja, da ar det bara att fortsatt bestalla fran samma pizzeria och du har en hel servis pa kopet!

Jag forstar vilken sorts pizza du menar som ar sa god. Det ar bakad i vedeldad ugn och ar verkligen jattegod!

anoula
2006-02-19, 19:41

För mig är pizza inte grekisk utan italiensk mat. Men visst går det att hitta fantastiska pizzor även i Grekland! Det finns ett nyöppnat ställe utmed strandpromenaden (windy beach) i Rhodos stad som jag tyvärr glömt namnet på, men det är ganska lätt att hitta - det finns inte så många restauranger där.
Där serveras äkta italiensk pizza med mozzarella. Himmelskt god.

Zanét
2006-02-19, 19:59
Hemkorning ar overhuvudtaget jattevanligt och ofta far man en gava om man bestaller pizza eller annan snabbmat, tex en porslinstallrik eller glas. du har en hel servis
Sist vi var och hälsade på våra vänner i Aten, beställde vi också hemkörning och fick hem jättegod varierad mat såsom grillat kött, kokkoretsi, sallad m m. Hos våra vänner i Thessaloniki fick vi pizzor levererade vid dörren :) Snabb och bra service från båda ställena, men några gåvor såg vi aldrig till, men det beror säkert på varifrån man beställer.

Tillägg: På tal på "turistmat" så undviker jag ställen med stora skyltar utanför där man erbjuder hel meny, men kan ändå tänka mig att det kan vara till hjälp för de som besöker resmålet/landet för första gången. Vi går oftast ut och äter sent och då ser man lättare var grekerna själv går och äter - dit går vi också för då vet vi att maten är ok.

//Zanét bye_bye

Kikh
2006-02-19, 20:12
... grillat kött, kokkoretsi, sallad m m.

snyft_drop Snälla!!! Kokkoretsi!!! Jag älskar det, och nu är det väl mer eller mindre olagligt.

Zanét
2006-02-19, 20:32
snyft_drop Snälla!!! Kokkoretsi!!! Jag älskar det, och nu är det väl mer eller mindre olagligt.
Jag är också mycket förtjust i kokkoretsi :) Har också hört om förbudet (EU-beslut), men ännu så länge har vi fått tag i det. Hanteringen måste ju vara mycket noggrann då ingredienserna är inälvor (inkl tarmar).

Ni som aldrig provat på blir kanske avskräckta när ni nu läser om vad det innehåller, men om ni skulle bli bjudna någon gång kan jag rekommendera er att prova - Det ÄR gott!

Kom att tänka på hur maten serverades när jag åkte ut till de vulkaniska öarna i calderan vid Santorini. På ön Thirasia, där båtarna lägger till, finns det några "utfodringsställen" där man helt sonika fick ta sin bricka, bestik etc och därefter snabbt säga vad man ville ha av de få alternativen som fanns. Snabbt uppslängt på tallriken och därefter betalning. Ungefär som en skolbespisning :( De här "tavernaägarna" hade ingen som helst lust att se till att gästerna mådde fint eller att maten smakade bra, det enda de var ute efter var turisternas pengar - Turistmeny på mycket låg nivå :mad:

//Zanét bye_bye

inkfish
2006-02-19, 21:27
Pizza ats mycket och ofta av greker och andra har i Aten. Varje vecka far man reklam om nya pizzerior som erbjuder hemkorning och det finns pizza att kopa i varje gathorn.

Jodå, det vet jag. Men genuint grekisk är pizza inte, lika lite som den är genuint svensk;)

Eva L
2006-02-20, 07:29
Jag har ätit på en del självserveringsställen vid stränder i Grekland där maten till min förvåning varit riktigt bra. Tycker ofta att strandtavernor har bra mat. I Parga fanns den godaste maten på strandtavernorna dock utan självservering.

I Brasilien serveras många luncher på "väga tallrik ställen" där gästen själv förser sig och betalar efter vikt. Mycket bra idé.

Eva

Eirini
2006-02-20, 17:27
inkfish skrev:Jodå, det vet jag. Men genuint grekisk är pizza inte, lika lite som den är genuint svensk;)

Hej igen! Vi kanske ska borja en ny trad om pizza?? Jag kan bara inte lata bli att namna en NORSK pizzeria i Aten - Willy's - dar de serverar Lax-pizza!! Det ar val inte genuint norskt men ganska ovanligt!! :D
Nar man har bott i Grekland ett tag borjar man leta efter annan mat an Grekisk. Jag tycker verkligen om grekisk mat men som sagt lite variation skadar inte. Den godaste grekiska maten ater jag hos hemma hos svarmor!! Mmmmm:rolleyes: