handdator

Visa fullständig version : Favorit i Chania län

Kalimera
2013-02-14, 08:01
Jag håller på att skriva en omfattande E-guide om västra Kreta, eller Chania län om jag ska vara riktigt noga. Där finns som bekant massor med trevliga byar och städer. Under mitt skrivande har jag funderat på vilken av dem som är min favorit. Svårt val. Först bestämde jag mig för Chania, men nu på morgonen har jag skrivit klart texten om Chora Sfakion, och då plingade det till i min lilla hjärna, och jag bestämde mig för att Chora Sfakion är min favoritby i Chania län.

Vilken är din favoritby i Chania län?

Arne
2013-02-14, 08:42
För min del blir det dött lopp emellan Paleochora, Loutro och Chora Sfakion

Arne

ciakoohler
2013-02-14, 09:10
Paleochora !!!!
_B-anana

Netwolf
2013-02-14, 09:12
Får nog svara Paleochora knappt före Almirida. :)

/Netwolf

Sören
2013-02-14, 10:06
För mig är KALIVES favoriten.

Helena

Berra
2013-02-14, 10:08
Jag håller på att skriva en omfattande E-guide om västra Kreta, eller Chania län

Ser fram emot guiden, ska tillbringa 3 av våra fyra veckor i höst på Kreta. Håller på och läser in mig på dagboken 2012 från Kreta. hade funderingar på att bussluffa men det lutar åt att hyra bil

//Berra

Marianne
2013-02-14, 10:11
Nu blir jag nyfiken. Vad är det som gör att Chora Sfakion slår alla andra byar på västra Kreta? Omkringliggande vacker natur och vandringsmöjligheter kombinerat med närheten till havet med Gavdos, Loutro och längs södra kusten till bl.a. Paleochora?
Tja, svaret kan jag säkert läsa i guiden, när kommer den tror du, Janne?

Själva har vi inte varit i Chora Sfakion mer än ett par dagar då vi bodde nere i hamnen. Vi hade härliga dagar i oktober, åkte ifrån en begynnande höst här hemma och kom ner till sol och värme, shorts och T-shirt, lunch och middag på hamnen - visst föll vi för det underbara i den upplevelsen. Men bl.a. p.g.a. behov av akut tandbehandling lämnade vi Chora Sfakion innan vi fick sett orten ordentligt kanske.

Sedan har vi tagit Paleochora till våra hjärtan, där trivs vi varje gång, men tycker egentligen att det finns så många platser på Kreta som har sin egen charm - beroende på vad man söker. I Paleochora är det en trevlig atmosfär, väldigt många goda matställen, många fina bad och stränder - och härliga utflyktsmöjligheter i omkringliggande vacker natur.

lenapg
2013-02-14, 10:34
..... och då plingade det till i min lilla hjärna, och jag bestämde mig för att Chora Sfakion är min favoritby i Chania län.

Vilken är din favoritby i Chania län?

Vi älskar Chora Sfakion. :) Åker dit i juli-augusti för femte gången. Vi ska börja resan i i Matala och även prova Lendas. Och så avslutar med 10 dagar i Sfakia. Då kan man ju ckså göra en avstickare till Loutro.:)klapp_klapUnderbart!
LenaPG och Nisse

UlfWiman
2013-02-14, 10:46
Trekanten mellan Pano Stalos, Drakiana och Platanias. Där står mina träd och det är så ljuvligt att promenera där och äta frukt... Sedan kan man ha vätskekontroll på Drakiana!

//Ulf

Marianne
2013-02-14, 12:45
Trekanten mellan Pano Stalos, Drakiana och Platanias. Där står mina träd och det är så ljuvligt att promenera där och äta frukt... Sedan kan man ha vätskekontroll på Drakiana!

Hej Ulf.
Undrar var Drakiana ligger, kan du beskriva?
På min karta (1:125.000) ser jag ett par platser som heter Drakona, är det en av dem? I så fall, vilken? Den som ligger ett par mil rakt söder om Chania?

UlfWiman
2013-02-14, 13:29
@Marianne: Karta https://plus.google.com/u/0/photos/114961225096484856242/albums/5623852062477859585/5623852235721303058
position C 3 övre vänstra hörnet.
Min karta är 1:50 000 och den största som fanns att köpa.
Komplett karta med index finns här: https://plus.google.com/u/0/photos/114961225096484856242/albums/5623852062477859585
Det går knappast att få mer detaljerat...

//Ulf

Ninette
2013-02-14, 15:49
Ja, hva er mitt favorittsted i Chania prefekture? Det må være området rundt Sfakia med landsbyene Hora Sfakion, Loutro og Livaniana.

Og Agia Roumeli, som ligger litt lenger vest, det er er min absolutte favoritt! Og i Sougia er det også godt å være :-)

Men hva gjør ett sted til min favoritt og et annet sted ditt? Selv er det viktigste for meg de menneskene jeg møter, ikke at landsbyen i seg selv er en idyll. Hver og en må finne sitt sted, tror jeg :-)

Marianne
2013-02-14, 16:18
Tack Ulf.
En så detaljerad karta måste vara fint när man beger sig ut på Kreta-äventyr. Vet du om den är lätt att få tag på i Chania (bokhandel kanske) eller på tankstationerna?

nilam
2013-02-14, 16:21
Jag kan verkligen inte välja favoritby... det varierar från gång till gång och lite beroende på säsong :)

// Malin

Arne
2013-02-14, 17:00
Om jag får tillåtas göra en liten utvikning? Under vårresan 2013 har vi för avsikt att stanna till och taga oss härbärge några dagar i en liten by just när bussen till Paleochora lämnat vägen vid Maleme och börjat sin färd uppåt bergen.

Byn heter Vuokolies och förefaller vara en mycket trivsam by , just fjärran från alla turistiska inslag. Huruvide det över huvud taget finnes härbärge att hyra i denna by, detta står ännu skrivet i stjärnorna, men vi avser kolla upp detta via nätet innan vi far.

Skulle det mot förmodan finnas någon Kalimeravän som oss vägledning kunna giva, då taga vi mer än tacksamt emot detta.

Vi har ju vid ett stort antal tillfällen passerat denna by, men aldrig klivit av. Bussen gör ett kortare uppehåll i byn för att lämna av såväl passagerare som gods. Ett antal trevliga tavernor finnes runt torget och därtill ett antal butiker samt även en kyrka.

Arne och Birgitta

KR
2013-02-14, 18:08
Hittade ett ställe som ser mysigt ut.
Antilia Apartmnts.
//
KR

UlfWiman
2013-02-14, 18:12
@Marianne: Här handlade jag: http://www.toponavigator.com/en/topo-navigator-5.html?page=shop.product_details&flypage=flypage-topo.tpl&product_id=1&category_id=1
Den kom efter 3 dagar och det var år 2008. Den kan finnas på bokhandeln i början av Halidon gatan.

//Ulf

jan c
2013-02-14, 18:28
Favoritstad Chania. Favorit byar, Paleochora ,Ag Romeli .Chora Sfakion har vi inte bott i sen 1986 ,Så en test nu i vår när man öppnar står på programmet Jag tror man får göra skillnad på stad o. by.

Wardakis
2013-02-14, 18:53
Den kan finnas på bokhandeln i början av Halidon gatan.

//Ulf

Den bokhandeln försvann för flera år sedan.
Gunilla

pollebosse
2013-02-15, 06:00
Det är lika svårt att svara på som exempelvis vilket vin är bäst eller vilken maträtt som är godast.
Favoriterna är så många att stunden och tillfället hela tiden ger nya favoriter och de verkar inte ta slut.
Men skall något nämnas är det på sommaren Apokoronas-området och på vintern Paleochora.
Då skall man inte heller glömma Sougia på sommaren, som var en enormt positiv överraskning med grymt bra mat.

Paul

jan c
2013-02-15, 06:57
Arne ,det enda jag vet om Voukolies är att på långfredagen är byn en enda stor marknadsplats.Kanske är ni här då?

Kalimera
2013-02-15, 10:19
Nu blir jag nyfiken. Vad är det som gör att Chora Sfakion slår alla andra byar på västra Kreta? Omkringliggande vacker natur och vandringsmöjligheter kombinerat med närheten till havet med Gavdos, Loutro och längs södra kusten till bl.a. Paleochora?Jag gillar Chora Sfakion av flera anledningar: läget vid havet, att sitta och äta och lyssna på vågorna är helt underbart, man får väldigt god mat på tavernorna, man bor väldigt bra, människorna är supertrevliga, det är litet, det finns massor att se och göra i närområdet (som Aradena), det finns fina vandringsleder och det är nära till andra härliga platser, som Loutro. Kort sagt är Chora Sfakion en mycket bra bas.

Tja, svaret kan jag säkert läsa i guiden, när kommer den tror du, Janne?Jag hoppas att det är klar nu i februari.

1969
2013-02-15, 15:15
Tycker om Kalives.

Marianne
2013-02-15, 17:44
Här handlade jag...
Den kom efter 3 dagar...
TACK, Ulf!

Jag gillar Chora Sfakion av flera anledningar: läget vid havet, att sitta och äta och lyssna på vågorna är helt underbart, man får väldigt god mat på tavernorna, man bor väldigt bra, människorna är supertrevliga, det är litet, det finns massor att se och göra i närområdet (som Aradena), det finns fina vandringsleder och det är nära till andra härliga platser, som Loutro. Kort sagt är Chora Sfakion en mycket bra bas.
Ja, läget är suveränt... att sitta vid havet, drömma och njuta, god mat, trevliga människor, bra boende också, plus de fina omgivningarna - vi borde nog besöka Chora Sfakion och Loutro igen någon gång.
Tack för svaret, Janne. Jag tycker det är kul att höra varför vi väljer en plats som favorit.
Jag tror aldrig att vi blir "färdiga" med Kreta, det finns så många platser, så mycket fint som står på önskelistan.

Deia
2013-02-15, 21:49
För mig var det en lätt fråga.

Loutro såklart klapp_klapklapp_klapklapp_klap
Varför? Så otroligt vackert, lugnt, fridfullt och fina vandringar. "Litenheten" i byn gör att man kopplar av och bara är.......

Eva L
2013-02-16, 20:02
Jag gillar Chora Sfakion av flera anledningar: läget vid havet, att sitta och äta och lyssna på vågorna är helt underbart, man får väldigt god mat på tavernorna, man bor väldigt bra, människorna är supertrevliga, det är litet, det finns massor att se och göra i närområdet (som Aradena), det finns fina vandringsleder och det är nära till andra härliga platser, som Loutro. Kort sagt är Chora Sfakion en mycket bra bas.

Jag hoppas att det är klar nu i februari.

Byn är ju också berömd för sina vendettor och släktfejder vad har ni som turistat där hört om detta?

Eva

xenos
2013-02-17, 06:08
[QUOTE=Eva L;297656]Byn är ju också berömd för sina vendettor och släktfejder vad har ni som turistat där hört om detta?

För att inte tala om brud- och fårstölder!
För femtio år sedan och ännu längre tillbaka, var Sfakiadistriktet, aldrig besegrat av turkarna!, en egen domän på Kreta. I dag finns kvar, inte bara i Sfakiaområdet, en rörelse som vill att Kreta ska bli självständigt, (precis som på Ikaria...).
Nej, det är inte bara befrielsefronten som finns kvar, också fårstölderna har överlevt "civilisationen". Nej en sak till har överlevt - beväpningen. Det hörs ibland skottlossning på nätterna.
Är man det minsta nervös av sig ska man kanske stanna i Nea Chora. Där jag trivs bäst - nervös som jag är. Inte alls långt för en avstickare, 3-4 dagar, till Chora Sfakia givetvis med Anapoli och Aradiaravina och Engelska Bron, eller över dagen två gånger minst till Omalosplatån, eller till Therisso, till stränderna västerut, till Sougia. Till anlla andra juveler mellan LVita bergen och havet. Perfekt avstånd från Nea Chora.
Chania med Nea chora, Vita Bergens största by nära till allt alltså. Västra Kreta bästa utgångspunkt till nästan allt. Ljuv musik om kvällarna utan skottlossning.

Eva L
2013-02-17, 07:25
Din beskrivning Xenos stämmer också med vad jag hört. Lär finnas familjer där som inte pratat med varandra på årtionden. Kvinnosynen i det här området beskrivs av mer moderna krtensare som väldigt ålderdomlig. Allt jag hört om den byn vid mina resor till Kreta har fått mig att helt tänka bort den för något annat än ett helt kort besök. Därför är det intressant att det för andra är den bästa platsen i Grekland. Har inte sett några negativa kommentarer alls här i forumet och ingen verkar störas av skottlossningen heller. Kanske de sederna gått med de gamla i graven.

Eva

xenos
2013-02-17, 07:45
:cool:[QUOTE=Kanske de sederna gått med de gamla i graven.

Ånej, inte alls.
Efter skottlossning i Rethymnaon, polis tog förförljandet, gav sig klokt nog inte i i byn, (glömt namnet, nära Anogia.), tillkalalt förstärkning, som kom från med Aten, inkl helikopter(!), kunde byn belägras och visiteras. Mängder av av vapen beslagtogs.Inte så långt från Sfakia...
Traditionerna är starka på Kreta.

Xenos, seriös ryktesspridare...

Ylva A
2013-02-17, 09:03
Xenos,
Byn heter Zoniana, men den ligger en bra bit från Chora Sfakion. Hela Idimassivet ligger emellan. Man tar av vid Sises mellan Heraklion och Rethymnon och åker upp i bergen. Jag tror inte heller att byborna där vill kalla sig sfakianer.Om du går in under fliken Rethymnon, hittar du en maidinada om byn och deras haschodlingar.
/ Jannis också seriös.

xenos
2013-02-17, 09:20
Det är inte platsen utan traditioner och attityder jag babblar om. Skottlossningen på Katharoplatån, mitt på ljusa eftermiddagen, var högst verklig.

Sfakiadistriktet kanske är ensam om sina kuppletter, sina mantinades.
Hävdar somliga...
Xenos, urspårad

Pyttan
2013-02-17, 19:31
Ja Chora Sfakia är en alldeles speciell by :) men för mig blir det nog ändå svaret Paleochora... för alla roliga hippieminnen från 70-talet :)

Pyttan

Ylva A
2013-02-17, 22:25
Glöm inte Tillmans Taverna i Livaniana, om den nu finns kvar. DET var en upplevelse som i alla fall jag aldrig glömmer.