handdator

Visa fullständig version : Ny flygplats Paros


anderz
2013-02-09, 09:54
Just nu byggs det en ny flygplats på Paros med en rullbana på 1.400 meter en kostnad på 15,3 milj €. bilder på allt ligger www.hellasforum.net. Det innebär en ökad turism till Antiparos och Paros betydligt mer tillgängligt.

Efter att ha varit mycket uppe på Skiathos (1:a gången 1983) nästan någon vecka/or varje år.I början av 80-talet var det "svårt" att resa till Skiathos - sedan byggde man ut flygplatsen och öppnade upp för direkt charter numera kommer 30 flyg från England varje vecka + alla andra länder.Det har verkligen förändrat skiathos på gott och ont. Denna speciella ö är fortfarande min favorit - kanske inte just "peak" säsongen.
Anders

Pyttan
2013-02-09, 11:05
Hejsan anderz!

Här kommer några frågor som du kanske kan svara på:

Vet du när den nya flygplatsen är klar?
Ligger den nya på samma plats som den gamla?
Fungerar den gamla under byggtiden av den nya?

Jag har biljetter från Paros i juli och har bokat hotell väldigt nära för att få en smidig hemresa... Borde ha lärt mig att det är aldrig smart att boka lång tid innan...

Pyttan :)

anderz
2013-02-09, 14:48
Har inte en aning när den är klar - den kommer ligga närmare Pounda.

MickeKöping
2013-02-09, 16:37
På bilderna ser man ju rätt över till Psaraliki 2 och Fanari syns tydligt.
Det är väl så att dom bygger där det är som plattast. Lite synd är det ju om man tänker att det blir ett evigt flygande över beacherna.

larvih
2013-02-10, 11:08
... Lite synd är det ju om man tänker att det blir ett evigt flygande över beacherna.

Der bliver nok ikke tale om "ett evigt flygande".

Med en runway på bare 1400 meter vil flyvepladsen fortsat kun kunne tage indenrigsfly.

Til sammenligning har Skiathos Airport en runway på ca. 1700 meter, og det er kun lige akkurat nok til charterfly...

Olympic Air kommer til at flyve 3 gange dagligt (4 på fredage) (http://paroslife.parosweb.com/story.html?story=2682) og flyvepladsen skulle være klar i slutningen af 2014.