handdator

Visa fullständig version : Bagageavgift med flygstol!

Annki
2013-02-05, 15:13
I dag fick jag följande e-mail från Fritidsresor:

"Bäste resenär,

Du har bokat en resa med oss på Fritidsresor till Rhodos. Vi vill med detta e-mail informera om följande gällande din resa.
Med start sommaren 2013 kommer en bagageavgift att tas ut för de som väljer att resa med Endast Flyg. Då du bokade din resa innan detta beslut togs kommer denna avgift självfallet ej beröra dig. Under Min Resa på www.fritidsresor (http://www.fritidsresor) .se kan du se att vi lagt på incheckat bagage på samtliga resenärer samt dragit av denna kostnad.
Om du har några frågor är du välkommen att kontakta våra duktiga medarbetare på försäljningen.

Vi önskar dig en trevlig resa!
Med vänliga hälsningar
FRITIDSRESOR

Är det någon som vet om detta är en ny bestämmelse hos alla charterbolag? Avgiften är på 200 kronor, men jag hittar ingen information om det någonstans, så det verkar vara en dold påläggsavgift. I så fall kan man ju undra vad som händer om man reser med endast handbagage, blir resan 200 kronor billigare då?

Ann-Kristin bye_bye

Riitta
2013-02-05, 15:36
Jag fick samma mail idag!

Riittabye_bye

Annki
2013-02-05, 15:49
Jag fick samma mail idag!Ja, vi reser ju med samma plan! flabb_flab

Ann-Kristin bye_bye

sjöborren
2013-02-05, 21:59
Även vi fick samma mail - fast vi flyger från Arlanda. ;)

maji
2013-02-06, 06:54
Vi fick också ett mail från Fritidsresor igår.:mad: Undrar hur de andra reseföretagen kommer att göra:rolleyes:undrar också hur man kan motivera det egentligen:rolleyes:vi som bara bokar flygstol tar väl oftast hand om vårt bagage själva efter landning och utnyttjar inte ens transfer. I min värld måste dom ju då få mindre problem med vårt bagage:confused:
Nåväl nu tog dom ju inte betalt denna gången och man har ju valfriheten att själv välja resebolag nästa gång och Fritidsresor vinner nog inga "extra poäng" på detta.
//maji med 73 dagar kvar till Rodosbye_bye

nilam
2013-02-06, 08:55
Charterbolagen följer väl efter lågprisbolagen och tar varje chans att tjäna pengar... Men jag har bokat endast flyg "oneway" med Fritidsresor och inte fått mail, det har heller inte ändrats i "min bokning"...? Gäller kanske bara t o r då. Eftersom min biljett kostade 595 kr så skulle ju en bagage avgift på 200 kr öka resans pris med 33% :eek:

// Malin

Hellen
2013-04-08, 15:34
Jag har flygstol bokat med Apollo och har inte sett något om bagageavgift

Deia
2013-04-08, 16:46
Jag har flygstol bokat med Apollo och har inte sett något om bagageavgift

Ingen bagageavgift här heller - än. Har också bokat med Apollo.

Jag tycker att det är skillnad om lågprisbolagen tar ut bagageavgift för själva resa är ju ofta billig. En flygstol med ett charterbolag är förhållandevis DYR tycker jag.

Deia
bye_bye

Ålands Tapsa
2013-04-08, 19:01
Ingen bagageavgift, SAS till Athen t/r och Olympic vidare till Samos, 23 kg incheckat bagage samt 10 kg handbagage ingår priset. Charterflyg, 15 kg + 5 kg och avgift. SAS är desutom billigare än charterbolagens flygstolar. Vi åker aldrig med charterflyg, inte heller med bolag typ Ryanair och liknande. Bara etablerade bolag som SAS, Iberia, Vueling, TAP, Finnair, KLM, Lufthansa osv...:cool:

Deia
2013-04-08, 21:46
Ingen bagageavgift, SAS till Athen t/r och Olympic vidare till Samos, 23 kg incheckat bagage samt 10 kg handbagage ingår priset. Charterflyg, 15 kg + 5 kg och avgift. SAS är desutom billigare än charterbolagens flygstolar. Vi åker aldrig med charterflyg, inte heller med bolag typ Ryanair och liknande. Bara etablerade bolag som SAS, Iberia, Vueling, TAP, Finnair, KLM, Lufthansa osv...:cool:

Nu vet jag inte vad du menar med etablerade flygbolag :rolleyes:.
Av de du räknar upp så är SAS på det lägsta trappsteget när det gäller moral och etik. SAS är ett av två flygbolag i EU som fortsätter transportera primater till laboratorier i Europa/UK ifrån Asien. Det andra bolaget är Air France. Ryanair gör det inte, inga färjor i EU gör det, Eurotunnel har stoppat dessa transporter - men SAS fortsätter! För övrigt är det endast ytterligare två bolag i Asien som står för dessa tranporter, inga andra i hela världen. Så nu vet du hur biljetterna blir billiga.

Nästa gång du reser med SAS, så kan det i lastrummet sitta små primater i trånga burar på väg mot en säker död. Tänk på det.
Då reser jag hellre med charterbolag och Ryanair. Det kallar jag etablerade flygbolag!

Deia
:mad:

para poli
2013-04-08, 22:37
Så nu vet du hur biljetterna blir billiga.

Öhh, jag förstår inte?
Menar du att dom får in så offantligt med pengar på detta så dom kan hålla billiga biljetter?
Alltså ingen offence, bara en undran?:confused:

Deia
2013-04-09, 08:57
Öhh, jag förstår inte?
Menar du att dom får in så offantligt med pengar på detta så dom kan hålla billiga biljetter?
Alltså ingen offence, bara en undran?:confused:

Handel med och transporter av försöksdjur är en lukrativ branch annars skulle väl inte SAS skämma ut sig och delta i det :eek:. Troligtvis påverkar det priset för oss andra.....

Det var inte meningen att vara otrevig i tonen mot dig Ålands Tapsa. Hoppas inte att du uppfattade det så. I så fall ber jag om ursäkt. Frågan engagerar mig och jag blir lite ivrig i mitt sätt att argumentera då :o.

Jag ville bara informera om att man har ett val, att välja bort SAS. Men då måste man ju veta om dessa transporter. Själv har jag länge varit ovetande. Flera stora flygbolag har gett med sig, t.ex. United Airlines, när dom förstår att försäljningen av biljetter minskar när människor blir upplysta.

Deia
bye_bye

Sunny12
2013-04-09, 10:31
Handel med och transporter av försöksdjur är en lukrativ branch annars skulle väl inte SAS skämma ut sig och delta i det :eek:. Troligtvis påverkar det priset för oss andra.....

Det var inte meningen att vara otrevig i tonen mot dig Ålands Tapsa. Hoppas inte att du uppfattade det så. I så fall ber jag om ursäkt. Frågan engagerar mig och jag blir lite ivrig i mitt sätt att argumentera då :o.

Jag ville bara informera om att man har ett val, att välja bort SAS. Men då måste man ju veta om dessa transporter. Själv har jag länge varit ovetande. Flera stora flygbolag har gett med sig, t.ex. United Airlines, när dom förstår att försäljningen av biljetter minskar när människor blir upplysta.

Deia
bye_bye

Bra info Deia, hade ingen aning om dessa transporter!!

Charleston
2013-04-09, 10:34
Mycket dåligt av SAS!
Å andra sidan så behandlar ju Ryanair sina kabinanställda typ sämre än primater (både arbetsmiljö-, anställningsvillkors- och lönemässigt) och DET är definitivt en stor anledning till att dom kan pressa sina priser.

Hellen
2013-04-09, 10:43
Var kommer den informationen från Deia? Har du någon pålitlig källa, jag har googlat lite men hittar bara diskussionstrådar på Familjeliv.se och liknande forum.

//Helén

nilam
2013-04-09, 10:46
Mycket dåligt av SAS!
Å andra sidan så behandlar ju Ryanair sina kabinanställda typ sämre än primater (både arbetsmiljö-, anställningsvillkors- och lönemässigt) och DET är definitivt en stor anledning till att dom kan pressa sina priser.

Ursäkta en kanske idiotisk fråga men hur kan arbetsmiljön vara så värst olika för kabinanställda i Ryanair? :o Löner och anställningsvillkor skiljer säkert men arbetsmiljön :confused:

// Malin

Charleston
2013-04-09, 11:12
OK, "arbetsmiljö" var kanske fel ordval. Men t.ex. långa arbetspass och stressandet att kränga så mycket ombordvaror som möjligt för att komma upp i löner åtminstone i närheten av miniminivåerna är ju inget som gör att arbetsförhållandena är direkt optimala. Men du vet säkert vart jag vill komma: Ryanair behandlar sin personal som skit och detta är en stor anledning till deras låga priser.
Å nu börjar vi komma vääldigt OT i den här tråden...

Ålands Tapsa
2013-04-09, 11:39
Nästa gång du reser med SAS, så kan det i lastrummet sitta små primater i trånga burar på väg mot en säker död. Tänk på det.
Då reser jag hellre med charterbolag och Ryanair. Det kallar jag etablerade flygbolag!

Deia
:mad:
Jag skiter fullständigt i om de transporterar någon/något mot en säker död, bara att det inte är jag. Livet blir nog väldigt tungt om man måste blanda sig i allt vad någon annan gör. Dags att anmäla sig själv till försökskanin till läkemedelsindustri, då behövs inte försöksdjur.flabb_flab

Deia
2013-04-09, 12:49
Jag skiter fullständigt i om de transporterar någon/något mot en säker död, bara att det inte är jag. Livet blir nog väldigt tungt om man måste blanda sig i allt vad någon annan gör. Dags att anmäla sig själv till försökskanin till läkemedelsindustri, då behövs inte försöksdjur.flabb_flab

Hm...ditt svar säger nog mer om dig än om mig ;). Och där tänker vi olika.

Vi är många som tycker det är fel med dessa transporter och snart har alla flygbolag stoppat detta. Apor föds upp under grymma förhållanden eller fångas vilt i Asien och på Mauritius och sätts i små gallerburar. Eftersom att inget flygbolag i UK transporterar och färjorna och Eurotunnel inte tar transporterna så ställer SAS upp. Många transporter går till Huntingdon Science life - världens grymmaste laboratorium. Här testas ALLT ifrån bekämpningsmedel.
Googla gärna på det om du klarar bilderna. Eller se filmer på Youtube.

(Men om du ska titta lite på statisik när det gäller dödsolyckor - SAS vs Ryaniar. Där leder SAS stort så du kanske ska börja flyga med Ryanair.)

Deia
2013-04-09, 12:55
Var kommer den informationen från Deia? Har du någon pålitlig källa, jag har googlat lite men hittar bara diskussionstrådar på Familjeliv.se och liknande forum.

//Helén

Tack Helen,
Jag förstår att du vill veta källan till det jag skriver.
Dettta är allmänt känt i djurrättskretasar. Man kan se uppgifter hos t.ex Gateway to hell:
http://www.gatewaytohell.net/the-global-lab-animal-trade/companies-transporting-animals/

http://www.indymedia.org.uk/en/2012/03/493785.html

Jag har flera gånger mailat SAS, skrivit på deras FB-sida men jag får inget svar. Dom förnekar inte.

Deia
2013-04-09, 12:56
Bra info Deia, hade ingen aning om dessa transporter!!

Tack Sunny12 :)

Ålands Tapsa
2013-04-09, 13:10
Hm...ditt svar säger nog mer om dig än om mig ;). Och där tänker vi olika.

Vi är många som tycker det är fel med dessa transporter och snart har alla flygbolag stoppat detta. Apor föds upp under grymma förhållanden eller fångas vilt i Asien och på Mauritius och sätts i små gallerburar. Eftersom att inget flygbolag i UK transporterar och färjorna och Eurotunnel inte tar transporterna så ställer SAS upp. Många transporter går till Huntingdon Science life - världens grymmaste laboratorium. Här testas ALLT ifrån bekämpningsmedel.
Googla gärna på det om du klarar bilderna. Eller se filmer på Youtube.

(Men om du ska titta lite på statisik när det gäller dödsolyckor - SAS vs Ryaniar. Där leder SAS stort så du kanske ska börja flyga med Ryanair.)
So what? Vem bryr sig. Jag flyger från Arlanda till Athen och SAS är ensam att ha direktfyg dit på den dagen jag vill flyga. Det skulle ta en hel dag extra med bilresor för mig att flyga från Skavsta och då skulle min bil släppa ut mycket mera avgaser än den gör när jag kör till Arlanda, det tar ca. 1.15.:cool:

nilam
2013-04-09, 13:41
So what? Vem bryr sig. Jag flyger från Arlanda till Athen och SAS är ensam att ha direktfyg dit på den dagen jag vill flyga. Det skulle ta en hel dag extra med bilresor för mig att flyga från Skavsta och då skulle min bil släppa ut mycket mera avgaser än den gör när jag kör till Arlanda, det tar ca. 1.15.:cool:

Om du är såååå miljömedveten så borde du kanske åka flygbuss istället :rolleyes:

Deia
2013-04-09, 14:32
Om du är såååå miljömedveten så borde du kanske åka flygbuss istället :rolleyes:

Det håller jag med om.

Deia
bye_bye

Ålands Tapsa
2013-04-09, 14:51
Från vilken hållplats i Grisslehamn avgår flygbuss till Arlanda eller Skavsta? Färjan anländer kl. 9.15, 14.30 och 19.30. Och avgår kl. 10.00, 15.00 och 20.00, 14. juni till 18. augusti. Övriga tider är morgonfärjan borta på tisdag, onsdag och torsdag likaså kvällsfärjan på måndag, tisdag och onsdag. Det tar 1.15 att köra till Arlanda så om färjan anländer kl. 9.15 kan man flyga iväg tidigast ca. 13 tiden. Annars måste man övernatta i Arlanda. Tyvär måste man göra de när SAS flyg avgår kl. 5.45, men då är man i Athen på förmiddag och hinner bra till flyg till Samos som avgår kl. 15. Det är inte så lätt att bo på en ö. Finns det flyg till Athen från Skavsta på lördagar så att den är framme före kl. 12? Det där med bagagevikt, vi är 3 veckor på resa, jag har tex. med 3 olika par löparskor (för olika underlag), vätskaryggsäck, spikmatta, t-skjortor för 3 veckor (1 per dag), hopfälbara gångstavar, löparkläder, vandringskor etc...:cool:

para poli
2013-04-09, 14:51

Hmm, kanske inte hör hit MEN, det kan ju inte vara helt irrelevant att i detta läge jämföra med antal passagerare och flygtimmar sedan starten. Och att i det väga in att säkerheten förbättras avsevärt för varje årtioende. SAS senaste olycka med dödlig utgång (tar det bara ur huvudet) är väl Linate. Där var det väl en privatCessna och flygtrafikledningen som fuckade upp?

nilam
2013-04-09, 15:06
Det där med bagagevikt, vi är 3 veckor på resa, jag har tex. med 3 olika par löparskor (för olika underlag), vätskaryggsäck, spikmatta, t-skjortor för 3 veckor (1 per dag), hopfälbara gångstavar, löparkläder, vandringskor etc...:cool:

Jag åker också på 3-veckorsresor. Känns som att jag hellre skulle stanna hemma än att ta med mig det där :p Men har du hört talas om tvättmedel... Annars känns det som att du behöver ha 2 tröjor om dagen...en när du använder allt det där du släpar med dig och en när du ska ut och äta på kvällen :rolleyes: Känns inte som att det funkar med samma...:eek: ;)

Deia
2013-04-09, 15:43
Hmm, kanske inte hör hit MEN, det kan ju inte vara helt irrelevant att i detta läge jämföra med antal passagerare och flygtimmar sedan starten. Och att i det väga in att säkerheten förbättras avsevärt för varje årtioende. SAS senaste olycka med dödlig utgång (tar det bara ur huvudet) är väl Linate. Där var det väl en privatCessna och flygtrafikledningen som fuckade upp?

Kan du få fram den statistiken, så kanske du kan övertyga mig para poli ;).
Ryanair startade 1984 och SAS 1946 och nu så flyger Ryanair 3 ggr så många passagerare per år. SAS har dock fler anmälnngar till ARN :rolleyes:
SAS har en del incidenter som inte alltid skrivs om i media. Likaså klagomål hos ARN o.dyl. Även andra bolag har hög representation, men det media skriver mest om är - Ryanair!
Jag håller med om att SAS "hade otur" med statistiken (men på det personliga planet en katastrof.....för de drabbade) när det gäller Linate. Själv har jag dålig erfarenhet av SAS. Gamla plan, (MD 80) och oengagerad personal.

MEN nu gäller inte mitt inlägg det (för i det finns en valfrihet), utan SAS oetiska inställning till transporter av primater och deras omoderna inställning i frågan. Varför inte dela övriga moderna flygbolags policy att ta avstånd ifrån detta. Som t.ex.

Air Canada
Air China
Aer Lingus
Air Hong Kong
Air Malawi
Air Malta
Air New Zealand
Air Seychelles
Alitalia
American Airlines
Ameriflight
Amerijet
Austrian Airlines
Azerbaijan Airlines
Baltic Air
British Airways
British Midland
Brussels Airlines
Cargolux
Caribbean Airlines
Cathay Pacific
China Airlines
Choice Airways
Cyprus Turkish Airlines
Czech Airlines
Delta Airlines
DHL Aviation
DragonAir
Easyjet
Egyptair
El Al Israel Airlines
Emirates
Eva Air
Etihad Airways
Finnair
Flybe
Gulf Air
Hainan Airlines
Hong Kong Dragon Airlines
IBC Airways
Iberia
Jet2
JetBlue Airways
Kenya Airways
Korean Air
Laparkan Airways
Loganair
LOT Polish Airlines
Lufthansa
Malaysian Airlines
Martinair
Middle East Airlines
Monarch Air
Northwest Airlines
Olympic Air
Pakistan International Airlines
Qantas Airways
Qatar Airways
Royal Jordanian
Ryanair
Singapore Airlines
South African Airways
Southwest Airlines
Swiss International Airlines
TAM Linhas Aéreas
TAP Portugal
Thai Airways International
Thomson Airways
United Airlines
US Airways
Virgin Atlantic

Ska vi inte skämmas som svenskar :confused:
Om någon tycker som jag, så maila gärna SAS, skriv på deras FB och om ni bojkottar dom och så berätta varför!

Deia
bye_bye

Ålands Tapsa
2013-04-09, 15:51
Jag stiger upp före 6 på morgon, far ut på en löprunda (skyrunning eller carrera de montaña som det heter på spanska) med gångstavar med. Efter de går jag tillsammans med hustru till bageriet som är 2,5 km borta. Äter frukost på balkongen och ligger efter de en halvtumme på spikmattan. Sedan resten av dagen i solbedden på stranden. Så där 17 tiden kan jag ta en kort löprunda till (6-8 km) eller en stavgångträning tillsammans med hustru. Sedan kan man gå till Vathi cenrum och äta någonstans, ofta sallad och gyrospita (1-2 st) och en kall öl. Sedan är det dags att kanske sitta en stund på balkongen före man lägger sig så där 23 tiden senast att man orkar upp på morgonen. Dagsprogrammet skulle vara samma var vi än är. Vi är inte intresserade av "stenhögar" och liknande, på Samos har vi redan sett allt som vi vill. Så det blir "stugliv" för oss. Viktigaste orsak till att vi reser till Samos på sommarn är solen. På vintern söker vi sol på Gran Canaria, brukar vara 4-5 veckor där på vintern. Denna vintern bara 2½ veckor, pga. vi va i Australien över 3 veckor över jul och ny år. Det där med tvättmedel, jag börjar inte tvätta t-skjortor för hand och till "vår" lägenhet ingår inte tvättmaskin. Och efter semester brukar jag lämna de sämsta och äldsta t-skjortorna i ngn. sopis där. Släpar inte hem dem.:cool:

litentuva
2013-04-09, 16:13
undrar lite var diskussionen om bagageavgift hos charterbolagen tog vägen , kanske dags för nya trådar om flygolyckor , packning och transporter av försöksdjur...?

Charleston
2013-04-09, 16:16
SAS har dock fler anmälnngar till ARN :rolleyes:
SAS har en del incidenter som inte alltid skrivs om i media. Likaså klagomål hos ARN o.dyl. Även andra bolag har hög representation, men det media skriver mest om är - Ryanair!

Fast en stor skillnad är ju att SAS vanligtvis följer ARN:s beslut och att Ryanair vanligtvis skiter fullständigt i desamma (bara Michael O'Learys uttalanden och åsikter om ARN är anledning nog för mej att bojkotta Ryan, fast det finns som sagt ett antal till).
Därmed alltså inte sagt att SAS är världens bästa bolag heller.

Deia
2013-04-09, 16:37
undrar lite var diskussionen om bagageavgift hos charterbolagen tog vägen , kanske dags för nya trådar om flygolyckor , packning och transporter av försöksdjur...?

Ja det har du rätt i!

Fast lite har det ju att göra med hur flygbolag sätter sina priser :rolleyes:. Vill man betala för bagage eller att flygbolaget finansierar sina biljettpriser på annat sätt.......som SAS gör.

Deia
2013-04-09, 16:50
Fast en stor skillnad är ju att SAS vanligtvis följer ARN:s beslut och att Ryanair vanligtvis skiter fullständigt i desamma (bara Michael O'Learys uttalanden och åsikter om ARN är anledning nog för mej att bojkotta Ryan, fast det finns som sagt ett antal till).
Därmed alltså inte sagt att SAS är världens bästa bolag heller.

Nu är det ju så att SAS också *skiter* i ARN's beslut när det passar dom:
http://www.dagensjuridik.se/2012/08/arn-anser-att-sas-borde-ersatta-passagerare-installd-flygresa

nilam
2013-04-09, 16:57
Jag stiger upp före 6 på morgon, far ut på en löprunda (skyrunning eller carrera de montaña som det heter på spanska) med gångstavar med. Efter de går jag tillsammans med hustru till bageriet som är 2,5 km borta. Äter frukost på balkongen och ligger efter de en halvtumme på spikmattan. Sedan resten av dagen i solbedden på stranden. Så där 17 tiden kan jag ta en kort löprunda till (6-8 km) eller en stavgångträning tillsammans med hustru. Sedan kan man gå till Vathi cenrum och äta någonstans, ofta sallad och gyrospita (1-2 st) och en kall öl. Sedan är det dags att kanske sitta en stund på balkongen före man lägger sig så där 23 tiden senast att man orkar upp på morgonen. Dagsprogrammet skulle vara samma var vi än är. Vi är inte intresserade av "stenhögar" och liknande, på Samos har vi redan sett allt som vi vill. Så det blir "stugliv" för oss. Viktigaste orsak till att vi reser till Samos på sommarn är solen. På vintern söker vi sol på Gran Canaria, brukar vara 4-5 veckor där på vintern. Denna vintern bara 2½ veckor, pga. vi va i Australien över 3 veckor över jul och ny år. Det där med tvättmedel, jag börjar inte tvätta t-skjortor för hand och till "vår" lägenhet ingår inte tvättmaskin. Och efter semester brukar jag lämna de sämsta och äldsta t-skjortorna i ngn. sopis där. Släpar inte hem dem.:cool:

Som jag alltid har undrat allt det där...:rolleyes:

Men nu undrar jag vilken temperatur det brukar vara när du går upp före sex samt vad 1-2 gyros kostar :p

Sen förstår jag att du behöver flyga just med Sas utan bagageavgift eftersom det är 2,5 km till bageriet... :D:rolleyes:Ang_elx

Ha det så bra på Samos i sommar och trevlig flygtur! :)

litentuva
2013-04-09, 17:42
Hihi fast det är rätt underhållande ;)

nilam
2013-04-09, 17:55
Hihi fast det är rätt underhållande ;)

Visst har det väl varit lite väl "dött" här den här våren...det brukar vara betydligt mer drag i lådan i någon tråd :D;)

litentuva
2013-04-09, 18:07
Själv sitter jag och räknar på hur många gyros jag kan köpa om jag slipper betala för bagaget och hur mänga kg övervikt jag måste pröjsa efter jag ätit dessa ... :confused:

Sorry ;)

Deia
2013-04-09, 18:10
Själv sitter jag och räknar på hur många gyros jag kan köpa om jag slipper betala för bagaget och hur mänga kg övervikt jag måste pröjsa efter jag ätit dessa ... :confused:

Sorry ;)

Tre tror jag :D
Gyros eller kilo - du får välja själv.

Deia
bye_bye

nilam
2013-04-09, 18:23

Sorry ;)

Men vi kan ju hoppas att det är över 2,5 km till gyrosstället så kanske du slipper övervikt ;)

simetra
2013-04-09, 18:41
Nää... nu tycker jag det fullständigt spårat ur... jag drar mig ur diskussionen... eller :o... jag kanske aldrig var med... :confused:

Simetra Ang_elx

Ålands Tapsa
2013-04-09, 18:43
Som jag alltid har undrat allt det där...:rolleyes:

Men nu undrar jag vilken temperatur det brukar vara när du går upp före sex samt vad 1-2 gyros kostar :p

Sen förstår jag att du behöver flyga just med Sas utan bagageavgift eftersom det är 2,5 km till bageriet... :D:rolleyes:Ang_elx

Temperaturen är lagom till låg löprunda, så där 24-25 grader, pitagyros kostar 1,50 euro, grekisk sallad 5 euro, Mythos öl 0,5 ltr 2,50. Det gör 14,50 för 2 personers middag. Till bageriet som är 2,5 km borta far vi för att hustru också får lite motion på morgon före frukost samt köpa frukt och grönsaker till lunch.
Vi ska njuta av stugsemester på Samos först 12 dagar och sedan hos en bekant som fick ärva ett hotel på Ikaria 5 dagar. Avslutar semester med 2 dagar i Glyfada/Athen.bye_bye

Deia
2013-04-09, 19:44
bye_byebye_byeSom jag alltid har undrat allt det där...:rolleyes:

Temperaturen är lagom till låg löprunda, så där 24-25 grader, pitagyros kostar 1,50 euro, grekisk sallad 5 euro, Mythos öl 0,5 ltr 2,50. Det gör 14,50 för 2 personers middag. Till bageriet som är 2,5 km borta far vi för att hustru också får lite motion på morgon före frukost samt köpa frukt och grönsaker till lunch.
Vi ska njuta av stugsemester på Samos först 12 dagar och sedan hos en bekant som fick ärva ett hotel på Ikaria 5 dagar. Avslutar semester med 2 dagar i Glyfada/Athen.

Det blir nog bra. Hoppas att du får en bra semester på Samos (oavsett vilket flygbolag du reser med)

Deia
bye_bye

Ålands Tapsa
2013-04-09, 20:00
Tack! Vi njuter, det har vi gjort sedan 1990 på somrarna i Grekland. Vi har bara aldrig varit i sk. riktiga turistorter. Har alltid varit på udda ställen runt den grekiska övärlden och sedan 2006 på Samos. Liten bit utanför huvudstaden Vathi där vi hyr en 2 r och kök från Apt. Anthemis. Lugnt ställe där man inte blir störd av massa turister och nojs. Lika är det på vintern på Gran Canaria, där bor vi 2 km från närmaste baren och festande.
Ha de bra på greklandsresor,
Tapsabye_bye

Eva L
2013-04-10, 06:00
Inte allt för exploaterade orter är ju alltid trevligast så jag förstår att ni har det bra där. Allt brukar vara bättre. Man slipper stökiga barer, fulla turister, tröttande inkastare och trist mat. :)

Eva

RUJO
2013-04-20, 19:48
Hur vore det om Deia höll sig till tråden och inte öste ut sig sina åsikter om annat än bagageavgifter. Du hittar säkert andra forum för din diskussion.
Är det någon som vet om detta med bagageavgifter finns reglerat i antingen lag eller rekommendationer.

Ålands Tapsa
2013-04-21, 15:43
Hur vore det om Deia höll sig till tråden och inte öste ut sig sina åsikter om annat än bagageavgifter. Du hittar säkert andra forum för din diskussion.
Är det någon som vet om detta med bagageavgifter finns reglerat i antingen lag eller rekommendationer.
Finns ingen internationel lag eller rekommendation som reglerar bagageavgifter. Alla flygbolag får själv bestämma om avgifterna och en del har sett där ett bra sätt att få in mera pengar till kassan/kompensera billiga flygbiljetter. Samma gäller vikten på fri incheckat bagage, det varierar mellan 20 kg och 23 kg. Handbagage varierar mella 5 kg och 10 kg. Också biljettklass påverkar dessa vikter samt antalet bagage, i busines osv... klass får man vanligen checka in fritt 2 väskor samt ha 2 väskor som handbagage. Vissa bolag godkänner också 2 handbagage i turistklass (en väska och laptopväska/kameraväska) Samma sak gäller vad som bjuds under flygning. Spanska bolag (Iberia, Vueling) bjuder ingenting, allt kostar, TAP Portugal bjuder på varm mat (åtminstone mellan Helsingfors och Lisboa), Finnair och Air Berlin bjuder på smörgås och kaffe och Air Berlin har gratis öl på inrekesflyg i Tyskland. Om jag har förstått rätt så kostar mat, kaffe osv. extra på charterflyg.:cool:

Deia
2013-04-21, 17:41

Så bra Rujo att du bestämmer vad jag ska skriva :rolleyes:.......och självklart är jag aktiv på andra forum för att informera om det jag vill nå ut med. För med kunskap kan man VÄLJA klapp_klap.

Nu tycker ju jag att det hör till tråden om man väljer att betala för bagage eller om flygbolaget finansierar sina biljetter på annat sätt.......

Detta är inte det enda ämne jag på skriver om på forumet ("Jag är inget en-fråge-troll" , som avregistrerar mig när jag fört fram mitt budskap.). Jag lägger ut bildgåtor, svarar på bilgåtor, lägger ut resebrev, försöker hjälpa till med svar på andra inlägg om jag kan och ställer själv frågor. Men du väljer att kommentera just dessa inlägg..............

Deia
bye_bye

Deia
2013-04-21, 17:56
Ingen bagageavgift här heller - än. Har också bokat med Apollo.

Jag tycker att det är skillnad om lågprisbolagen tar ut bagageavgift för själva resa är ju ofta billig. En flygstol med ett charterbolag är förhållandevis DYR tycker jag.

Deia
bye_bye

Var detta ett ok inlägg enligt dig Rujo :confused:
Eller var det ett av de inlägg i tråden som jag "öste ur mig". Kanske bäst att kolla :D

Deia
bye_bye

RUJO
2013-04-24, 19:35
Dina svar får tala för sig själv.....

litentuva
2013-04-24, 19:59
Jag förstår att deia är engagerad i detta med SAS och försöksdjur och engagemanget är beundransvärt , men det kanske blir lite mycket om denna antipropaganda smyger sig in både här och där i alla möjliga sammanhang , we have got the message så att säga ... Risken är att det ger motsatt effekt...

Bara en tanke , tycker trådar ska handla om det ursprungliga ämnet , annars startas en ny tråd tex om detta kring SAS - no offense...

Deia
2013-04-24, 20:11
Jag förstår att deia är engagerad i detta med SAS och försöksdjur och engagemanget är beundransvärt , men det kanske blir lite mycket om denna antipropaganda smyger sig in både här och där i alla möjliga sammanhang , we have got the message så att säga ... Risken är att det ger motsatt effekt...

Bara en tanke , tycker trådar ska handla om det ursprungliga ämnet , annars startas en ny tråd tex om detta kring SAS - no offense...

Det är ok litentuva ;)
Jag vet att jag balanserar på gränsen, men det är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat.........
Motsatt effekt vill jag ju inte ha - bara upplysa - om att man som konsument kan välja och att vi har större makt än vi tror klapp_klap

Deia
bye_bye

(Som inte betalar extra för bagage på Apollos flight (flygstol) till Preveza i sommar, men har valt att betala för ett bagage, 15 kg, till Mallorca med Ryanair.)

Deia
2013-04-24, 20:20
Dina svar får tala för sig själv.....

Nej, Rujo - Jag undrar över vad du menar med att jag "öser ur mig" åsikter.......i pluralis. Skulle vara bra om du kunde förklara det.

Deia
bye_bye

litentuva
2013-04-24, 20:26
Du har upplyst - i flera trådar , flera gånger - först är det upplysning , sen upprepning och därefter - rub it in your Face och då reagerar folk , och kanske mest blir trötta...

Igen , no offense - engagemang är bra , men med rätt balans ;)

Deia
2013-04-24, 21:08
Du har upplyst - i flera trådar , flera gånger - först är det upplysning , sen upprepning och därefter - rub it in your Face och då reagerar folk , och kanske mest blir trötta...

Igen , no offense - engagemang är bra , men med rätt balans ;)

I två trådar har jag påtalat SAS engagemang i denna smutsiga handel med primater. I tråden om Ryanair har jag också sagt att jag avslutat - lagt ner.
I båda trådarna tycker jag att jag bidragit med annat än just mina åsikter om SAS och andra flygbolag som är involverade i handeln med laboratoriedjur. Jag har delgivit mina erfarenheter om både bagage och flygningar med Ryanair - men det är tydligen inte tillräckligt. Inte rätt balans tydligen :cool:.

Jag har dock inte fått någon varning ifrån moderator så kanske att jag är på rätt sida om reglerna......
Oavsett så är det viktigare för mig att inte hundratal djur transporteras till en meningslös död under tortyrliknande förhållanden.....än om du tycker att jag upprepar detta, även om du blir trött av det. Det behöver nämligen upprepas!
Ok. Nu har jag sagt mitt när det gäller SAS och djurtransporter. Hoppas att någon lärt sig något. Det vet jag, för jag har även fått positiv feedback :):):):):)

Varken du eller Rujo, har faktiskt inte tillfört något i tråden som handlar om bagageavgifter, litentuva, utan bara gnäll - no offense :rolleyes:

Deia
bye_bye

litentuva
2013-04-24, 21:14
Innan jag blir tvungen att starta ny tråd ;) förlåt , ska korrigera mig - skrev att du skrivit om detta i flera trådar, det kanske bara var i två men upprepas samma sak flera gånger blir det lätt lite tjatigt och kan det kännas som fler!

Jag reser för övrigt utan incheckat bagage , blev gnällig när det blev tjatigt , angående balansen var det du själv som skrev att du balanserar på gränsen - ville bara ge lite motvikt - nu checkar jag ut!