Visa fullständig version : Nya planer
litentuva
2013-01-30, 22:47
Äntligen händer det...!
Vi har fundera och resonerat , vägt för och emot i flera år , och nu så... Det blir bilen till Kreta! Vi tänker helt enkelt göra en semester i semestern och upptäcka delar av Europa på vägen! Vistelsen på Kreta följer ursprunglig plan - Rethymno -elafonissi -paleochora -loutro -Rethymno, men resan dit och hem blir ett nytt äventyr ! Via tyskland- Italien dit och fastlandet/Balkan hem! En nätt liten tur på ca 6 veckor...
Hoppas på en spännande sommar men återkommer i frågan ! :)
para poli
2013-01-30, 22:51
6 veckor
bil, bensin
färjor
barn
Får man vara fräck och fråga om resebudget? :o
6 veckor
bil, bensin
färjor
barn
Får man vara fräck och fråga om resebudget? :o
Nu ska vi inte spräcka drömmar här! :D;)
/Netwolf
litentuva
2013-01-31, 10:21
hi hi , man får fråga och nej mina semesterdrömmar spräcks inte så lätt, prisad vare skatteåterbäring och aktieutdelning ;)
Vi tillbringar alltid en månad på Kreta, notan brukar sluta på ca 50-55.000kr beroende på flygpriser och eurokurs, det inkluderar flyg, hyrbil, boende och mat/nöjen. I och med att de färjepriser vi hittat (Italien-Grekland, Aten-Kreta, Kreta-Aten) stannar på ungefär samma summa som de flyg vi kollat på blir inte skillnaden så stor. Några extra nätter på vägen och bensinen - vi slipper ju hyrbilskostnaden..
Det man får ha i åtanke är ju också vad 6 veckors semester skulle kostat om vi tillbringat dom i Sverige, inte heller så billigt alla gånger... Och jämför jag med syrran som betalar 40.000 för ett allinclusive två veckor i Turkiet känner jag mig som en vinnare.
:)
Nu ska vi inte spräcka drömmar här! :D;)
/Netwolf
(Jeg så ikke litentuva sitt innlegg før etter jeg hadde lagt inn mitt svar :))
Nei, det skal vi ikke, drømmer trenger vi :D
Jeg er veldig glad mine drømmer stort sett handler om "HELLAS" _B-anana
Med vår økonomi er det da mye større mulighet til å få realisert drømmene, enn om det var steder " langtvekkistan" jeg drømte om :)
Sist høst realiserte vi en drøm vi har hatt siden vi var yrkesaktive, et lengre opphold i Hellas, vi tilbrakte 8 deilige uker i Dodekaneserne :D
Det trenger ikke bli så dyrt som det kanskje høres, om man velger charter med god standard, og reiser i sesongen, koster en 2 ukers ferie ofte det samme, eller også mer, enn våre ca 8 uker gjorde :)
Oslo - Karpathos - Chalki - Kalymnos - Rhodos - Athen(i.riksfly) - Oslo
Med flybilletter, ferjer og alle overnattingene ble summen 16500 kr,
8250/pr.pers, det var vi veldig godt fornøyde med :)
Selvsagt bruker vi mer penger enn hjemme til mat m.m, selv om vi også lager mat selv, spiser vi jo fhv mange måltider på tavernaer.
Men ;) - det e r en "fordel" å være norsk :rolleyes:, her hjemme er alt så dyrt at forskjellen blir ikke så altfor stor likevel :)
- i alle fall ikke når man har bilen i garasjen i 8 uker, og bruker kun minimalt med strøm og vannmåleren står stille :)
V i drømmer om en "reprise" til høsten :D
Litentuva har jo bestemt seg for å realisere drømmen klapp_klap
- og har helt sikkert kalkulert at den er v e r d t pengene, de har jo også det flybillettene ville ha kostet å bruke til "bensin og ferjer" :)
Jeg håper, og tror dere får en opplevelsesrik og FANTASTISK tur både underveis og på Kreta :D
bye_byeKari
Äntligen händer det...!
Vi har fundera och resonerat , vägt för och emot i flera år , och nu så... Det blir bilen till Kreta! Vi tänker helt enkelt göra en semester i semestern och upptäcka delar av Europa på vägen! Vistelsen på Kreta följer ursprunglig plan - Rethymno -elafonissi -paleochora -loutro -Rethymno, men resan dit och hem blir ett nytt äventyr ! Via tyskland- Italien dit och fastlandet/Balkan hem! En nätt liten tur på ca 6 veckor...
Hoppas på en spännande sommar men återkommer i frågan ! :)
Låter väldigt spännande tycker jag!...stanna till när man vill, upplevelserna blir ju så mycket större, go for it!!.......klapp_klap
Monica P
2013-01-31, 12:37
Ja, det kommer att bli jättefint, jag lovar, efter att ha rest på det sättet åtskilliga gånger.
Vi fann att en rejäl verktygslåda var bra att ha med, eftersom vi alltid hade gamla bilar. Men det är ju inte ödemark ni ska åka igenom, så det finns inget att gruva sig för.
Bra att vara lite påläst så att man inte missar sånt som är värda att besöka. Man blir lite "bedövad" av autobahn och rätt vad det är har man kört förbi avtagsstället.
litentuva
2013-01-31, 13:52
Tack för glada tillrop , vi tänker nog åka en bit av romantishe strasse i Tyskland - fyssen och kolla slottet neusweinstiger ( dåligt stavat ;) ) sen bo på gård med pool mellan gardasjön och verona - därefter en natt i ancona för att vara på rätt ställe inför färjan. Det grekiska fastlandet tar vi som det kommer , boende hittar vi alltid och så kan jag ju grekiska om det krisar. Gärna tips längs vägen Igomenitsa-pireaus :)
Oerhört spännande projekt! Skulle vara väldigt kul att innan se en mer exakt resplan/budget eller reseberättelse med alla detaljer efteråt! Skulle vilja göra nått liknande nån gång i framtiden och då kanske med husbil...
Gärna tips längs vägen Igomenitsa-pireaus :)
Det blir en liten omväg, men har ni inte varit i Meteora, är det väl värt ett besök.
Tobbe
Monica P
2013-01-31, 17:00
Min man körde ett år ensam och med krånglande bil, rätt pank också. Jag fattar inte varför han åkte till Igoumenitsa, det brukar vara ganska liten skillnad på priset till Patras. Nåväl, han körde och körde och vägen blev allt sämre. Slutligen frågade han en tant om hur han skulle ta sig till Aten. Han hade hamnat på Lefkada.
Ha en duktig kartläsare med dig!
litentuva
2013-01-31, 17:12
Skillnaden är att båten till igoumenitsa tar 15 timmar och kommer fram 05.30 , till patras tar det 33 timmar och båten anländer kl 22 på kvällen... känns bättre att komma i land på morgonen men ska kolla bra kartor då ;)
Hm.....jag hade nog hellre flugit :rolleyes:
Vi har bilat till Italien - och det var långt, varmt, jobbigt och inte så där jättecharmigt som man kan tro. I juni var det ok, men i juli otroligt mycket trafik. Resan genom Tyskland känns mest som en transportsträcka. Nerresan var ganska kul, men att köra hela vägen tillbaka var bara jobbigt. Vi hade en del inplanerat på hemresan men känslan av att bara komma hem tog över, så det blev sträckkörning. Ett tips är att kolla upp om förbudet för lastbilar lördag-söndag fortfarande gäller på autobahn, under sommaren, för det gör stor skillnad. Vi startade väldigt tidigt för att slippa dom.
Vi har bilat till Paris också. Och till Irland - men med lågprisflygets intåg så flyger vi hellre och hyr bil.
På vägen mellan Igomenitsa-Pireaus så tycker jag att ni inte får missa Delfi (om ni tar den norra sidan ena vägen) och sedan dom spektakulära stränderna på Lefkas västkust (Porto Katsiki, Egremni och Milos). Lefkas är ju en ö, men det är en vägbank som man kör över (ingen färja) så det är ganska tillgängligt.
Fast visst är det kul att en gång ha bilat ner igenom Europa. Känna avståndet under däcken.
Deia
bye_bye
litentuva
2013-01-31, 18:44
Tack för tips!
Ja vi lär onekligen bli en erfarenhet rikare ! Vi är inställda på att det inte blir myspys hela vägen och att ta sig dit kommer vara betydligt roligare och lite mer spännande roadtrip-feeling än hem... Men vi bara måste göra det , för att få veta :)
hihi tur att vi har tåliga barn som redan varit med om en hel del halvknäppa resor och tagit alla konstigheter deras föräldrar hittar på med ro ;)
Jag ser verkligen fram emot att få rapporter om hur det gick och budget osv... Har också lekt med tanken att ha med bilen ner under sommaren... men känner att min bekvämlighet sätter stopp för detta :o
Hoppas att bli inspirerad och kunna överväga att ändra mig ;) Våra vägar kanske möts redan i sommar så jag kan få en direktrapport :)
Lycka till!
// Malin
litentuva
2013-01-31, 20:23
Tack nilam! (Malin), kanske våra vägar korsas på Kreta :)
planen är dagsrapporter och bilder under resans gång, som den blir , ärligt och rakt utan förskönande filter ;) när sista bitarna i planeringen är på plats kan jag redovisa mer exakt hur rutten / prisbild blir , sen kan ju vad som helst hända som ändrar det hela...
Monica P
2013-01-31, 20:47
Om ni har skapligt med tid vill jar ge rådet att planera färjeanslutningen i Italien med marginal. Det höll på att bli panik flera gånger under våra resor för att det hände något- och så skulle vi vara vid färjan en viss tid. Hellre dra omkring i Venedig en dag än att få ångest att man ska missa båten...
litentuva
2013-01-31, 20:53
Tack Monica för tipset, vi har bokat hotell nära hamnen i Ancona dagen innan färjan ska avgå just med anledning av att slippa stressa , ha god marginal och för att få koll på läget om något strular - dagarna (två nätter ) innan det bor vi utanför Verona för en andningspaus och med möjlighet "poola" av barnen.
Vi körde ner för några år sedan och tog tid på oss och njöt av Italien.Det gav mersmak. Nu funderar vi på att göra om det. Förra gången åkte vi med Agoudimos från Bari till Patras men vi kan inte hitta några tidtabeller från dom.Någon som vet om dom finns kvar? Vi funderade också på färjan från Peloponesos till Kreta men även är hittar vi inga avgångstider. Är det för tidigt eller har krisen slagit till?
litentuva
2013-02-01, 16:14
Vi körde ner för några år sedan och tog tid på oss och njöt av Italien.Det gav mersmak. Nu funderar vi på att göra om det. Förra gången åkte vi med Agoudimos från Bari till Patras men vi kan inte hitta några tidtabeller från dom.Någon som vet om dom finns kvar? Vi funderade också på färjan från Peloponesos till Kreta men även är hittar vi inga avgångstider. Är det för tidigt eller har krisen slagit till?
Jag har hittat färja pireaus - chania el pireaus - herakleion , verkar gå dagligen kl 22 under högsäsong om jag fattat rätt !
Det finnes ju också ett mera okänt alternativ, nämligen biltåg på endera ned- eller hemresan. Kan måhända vara ett alternatif för den ofta tröttsamma hemresan.
Fordonet körs ombord på ett biltåg i exv Grekland eller Italien och passagerarna inkvarteras i en familjekupé de dygn resan tar. Från Grekland till Hamburg tar resan cirka tre dagar.
Sett mot bakgrund av bensinkostnader, bilslitage samt hotellövernattningar kan priset för biltåg hamna på en rimlig nivå.
Länk http://www.dbautozug.de/autozug-se/bokningar_och_foerbindelser/
Arne
litentuva
2013-02-01, 19:00
Tack Arne !
Då hemresan än så länge är ett öppet kort ska detta kollas upp , tåg är ju onekligen ett trevligt sätt att att resa på :)
Admirala
2013-02-01, 20:34
Jeg har venner fra Helsinki som nesten hver sommer kjører til Nafplio. De bruker knapt 3 dager, en av nettene kjører de på skift og en natt overnatter de. Aldri noe problem flabb_flab
Høres ut som en fin tur dere vil få, alltid kjekt å prøve noe nytt!
Sjekk gjerne alternative reiseruter på viamichelin.com, der oppgir de også bensinutgifter, pris på bompasseringer etc.
litentuva
2013-02-02, 10:04
Tack för tipset admirala, en fråga ; var tycker du att vi ska bo om vi gör några dagar på peleponessos ? Något mysigt ställe med bra bad och trevliga tavernor det får gärna finnas lite spännande historiska platser i närheten...
Grattis till ett bra valklapp_klap
Köra bil till Grekland är verkligen värt vedermödorna på vägarna genom Europa. Det finns flera trådar i forumet som handlar om det, själv gjorde vi en resa t.o.r Thessaloniki 2010 vilket till viss del beskrivs i denna tråd http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?p=213009&highlight=G%F6ran#post213009
Ni kommer att få en fantastisk sommar - det är jag övertygad om.
/Göran
Admirala
2013-02-02, 12:33
Tack för tipset admirala, en fråga ; var tycker du att vi ska bo om vi gör några dagar på peleponessos ? Något mysigt ställe med bra bad och trevliga tavernor det får gärna finnas lite spännande historiska platser i närheten...
Det er klart jeg vil anbefale det! klapp_klap
Stedet med flest historiske plasser på Peloponnes er fylket Argolida. Det ligger også greit til når dere kommer nordfra. Jeg har skrevet mye om dette før, så du kan jo kikke på det og ev spørre om det er mer du lurer på.
Sjekker du forumet Fastlandet, vil du finne en tråd som heter: Det beste av fastlandet - Peloponnes.
Her finnes også masse info om Argolida: http://www.visitnafplio.net
litentuva
2013-02-02, 12:40
Tack så jättemycket :)
litentuva
2013-02-02, 13:44
Tar också¨gärna emot tips på några enklare men trivsamma pensionat / hotell i Nafplio - verkar vara en väldigt trevlig stad (med omnejd) att spendera några dagar i. Har googlat runt lite på hotell i och utanför staden men några rekommendationer tas tacksamt emot. I juni Juli kan jag tänka mig att det är bra att ha boende bokat i förväg...?
Admirala
2013-02-02, 15:33
I juni er det som regel rom å få, i juli kan dere være uheldige, særlig i helgene, for da kommer det masse athenere til byen.
De fleste pensjonatene har imidlertid få rom, så har man sett seg ut et spesielt er det nok best å bestille uansett.
Det er lenge siden jeg har bodd på pensjonat eller hotell i Nafplio, men flere av mine norske venner liker seg veldig godt på Pension Isabo. Der er det bare 4 rom, ikke frokost (men en felles kjøkkenkrok), noen av rommene har balkong med fin utsikt, og det er rimelig. Pensjonatet ligger midt i gamlebyen.
https://isabopension.reserve-online.net/
Pension Dafni er litt større, ligger også i gamlebyen men i en enda fredeligere gate. Be om rom med balkong og utsikt, for den er flott. Ikke frokost.
http://www.pensiondafni.gr/
Dette er de pensjonatene jeg kjenner best til, men det finnes så mange, så jeg kan godt finne andre om disse ikke faller i smak.
litentuva
2013-02-02, 21:30
Admirala, tack igen , Kollade de hotellen via bokningsidor men verkade fullt eller ej rum för fyra personer. Har nu fått erbjudande av "hotell agamemnon" i den gamla stadsdelen , rum med havsutsikt inklusive frukost för 65 € , ser väldigt fint ut och bra läge, pristet riktigt bra , lutar åt att vi bokar det , fina recensioner också... Vet du något om detta hotell?
Admirala
2013-02-02, 21:52
Hotel Agamemnon er et av de hotellene jeg virkelig liker. Det er det eneste hotellet i Nafplio som ligger på strandpromenaden i
Gamlebyen, og de som jobber der virker veldig hyggelige. Bestill rom med havutsikt, og det er knapt et bedre sted å bo. Jeg anbefaler dette hoteller på min visitnafplio-side, men siden du ba om et enkelt pensjonat tenkte jeg ikke på å anbefale det i denne sammenhengen.
Rommene er ikke i luksusklassen, men rene og helt ok,,og badet er nyoppusset.
litentuva
2013-02-02, 22:12
Åh , precis vad jag hoppades att höra :) jo vi var ute efter enklare pensionat med tanke på att hålla lite koll på budget och för att vi inte är så kräsna - bor man i en fin stad med havet runt knutet kan boendet utan problem vara lite enklare , men det här blev ju en glad överraskning både gällande pris, läge och kvalitet - dessutom med frukost !
Tack för tips!
Ja vi lär onekligen bli en erfarenhet rikare ! Vi är inställda på att det inte blir myspys hela vägen och att ta sig dit kommer vara betydligt roligare och lite mer spännande roadtrip-feeling än hem... Men vi bara måste göra det , för att få veta :)
hihi tur att vi har tåliga barn som redan varit med om en hel del halvknäppa resor och tagit alla konstigheter deras föräldrar hittar på med ro ;)
Kul att höra :)
Våra barn är också vana vid en del knäppa ideer som mamman kommer på :rolleyes:.
Att värma Bongs köttsoppa på ett trangiakök på autobahn (när reskassan var slut) var dock inte populärt...
Jag tror att ni får en underbar, upplevelserik och minnesvärd resa!
Ska bli så roligt att höra om era upplevelser.
Trevlig resa!
Deia
bye_bye
para poli
2013-02-02, 23:00
Kör försiktigt! Det är säkrare att flyga.
litentuva
2013-02-02, 23:04
Näj , vi tänker köra som galningar - utan bälte och med barnen i bagageluckan , som när vi själva växte upp... Såklart ! ;)
para poli
2013-02-02, 23:13
Näj , vi tänker köra som galningar - utan bälte och med barnen i bagageluckan , som när vi själva växte upp... Såklart ! ;)
:D
Nä men seriöst, jag är livrädd ute på vägarna, fast jag håller mej runt Gävle.
litentuva
2013-02-02, 23:24
Jo att köra bil medför onekligen möjligheten få att möta vissa galningar som ej har bakom ratten att göra , men men med lugnet i behåll och bra planering inför de olika sträckorna ska det nog gå bra , galningar på vägar finns det även mellan Järfälla och Arlanda , eller i rondellen utanför hemköp...när olyckan är framme så är den, men vi kan inte leva efter "men tänk om ifall att ..." :)
para poli
2013-02-02, 23:46
men vi kan inte leva efter "men tänk om ifall att ..." :)
Så sant, lever själv efter den devisen. 24-7. Lärt döttrarna detsamma. Bor i London gör dom och den ene som ska till Sydamerika i mars, avrådde jag Brasilien. Hon efterkom mej åh det blir Argentina-Bolivia-Peru. / så lite mittemellan när det gäller säkerhetstänk :D
Ni kommer att få en fantastisk resa med många nya upplevelser.
Ni börjar fint med den romantiska vägen och de härliga städerna som exempelvis Rothenburg och sen vidare ned mot Italien. Den vägen känns ju som man kommit tillbaka till Medeltiden.
Man kan ta den snabba motorvägen men också de mindre vägarna genom dalgångarna. Själva har vi gjort bådadera. De mindre vägarna är ju härliga med sina byar och sin atmosfär men tar så klart längre tid. Vi har blåst ned till Venedig (ge staden gott om tid, den är lika fantastisk varje gång) på en dag och tagit färjan till Patras ( där vi alltid övernattar söder om stan) nästa dag men som sagt också glidit ned genom Europa i sakta mak.
Vi har aldrig planerat var, när och hur vi skall övernatta utan det löser sig alltid och oftast blir det väldigt positiva överraskningar.
Skall man köra hela vägen eller sätta bilen på tåget? En smaksak kanske och helt individuellt. Med bil har man ju friheten, hittar man något kul stannar man till, gör intressanta avstickare etc. etc.
Är det en jobbig biltur? Nej jag tycker inte det. Det gäller ju bara att anpassa sig efter rådande förhållande.
Jo vi har haft en jobbig hemresa en gång när vi körde hem i januari. Vi lämnade färjan i Venedig tidigt på morgonen i disigt och dimmigt väder, vilket resulterat i isglatta motorvägar. På väg över Brennerpasset började snön vräka ned, så det var bara att lätta på gaspedalen. I mellersta Tyskland
lugnade det ner sig och resten av resan gick utan besvär. Vi stannade och vilade ett par timmar och rullade sedan vidare norrut, som sagt det gäller att anpassa sig.
Risken att träffa på galningar i trafiken finns i alla länder, inte minst i vårt eget land, så det är bara att acceptera att det är så eller hur?
För övernattning söker vi nästan alltid oss till småbyar längs vår väg och vi har fått fantastiska upplevelser och mött lika fantastiska och roliga människor. Städerna besöker vi på dagarna men oxå på kvällar före vi återvänder ”hem till byn”.
Maten vi fått är ofta hemlagad och lokal och smaklökarna jublar. Alla här är ju nyfikna och glada för att prata med sina gäster och delar gärna platserna kring borden. Gästfriheten är slående och det är bara njuta.
Trevlig resa, kalo taxidi och kör försiktigt!
lars
Kriti stin kardia mou
litentuva
2013-02-05, 07:03
Tack Lars , som du beskriver det låter det helt fantastiskt - problemet vi har är att sålla i utbudet och hitta en spännande men ändå rimlig resväg, man blir ju sugen på så otroligt många platser . Är det någon mer än jag som tycker själva planeradet och resarchen är halva nöjet ? Vad mycket man lär sig och får reda på om platser när man klickar sig igenom internetdjungeln... :)
Petridis76
2013-02-05, 10:16
Jag har flera gånger bilat till Grekland och dom flesta gångerna utan några som helst problem, visum behövs inte alternativt köps vid gränsövergångarna, grönt kort måste finnas med för resa utanför EU. Enda stället jag egentligen haft problem är forna Jugoslavien,med undantag för Kroatien och Slovenien, fantastisk natur och jättetrevliga människor. Åker man Italien hållet på vägen ner så tycker jag du ska åka Fyrom,Serbien,Ungern,Österrike,Tyskland hem. Har ni tid så tycker jag absolut ni ska stanna till i Budapest på vägen hem, en otroligt vacker stad som dessutom är väldigt väldigt billig, allt från boende till mat är riktigt billigt.
Vad tycker jag är problemen med forna Jugoslavien, jo många gånger så bemöts man av nonchalans och en ovilja att hjälpa! Se till att vara säker på att du kan betala i euro på tex bensinmackarna för att slippa problem när du väl har full tank men ägaren inte vill ha euro utan lokal valuta! Betala med kort skulle jag inte göra i Fyrom och Serbien, alla andra länder skulle jag inte tveka att använda kortet. Undik att köra nattetid och att stanna annat än på stora mackar med mycket folk om man råkar vara kvar nattetid! Jag brukar köra tidigt på morgonen från Thessaloniki då hinner jag till Ungern vid ungefär 15-16 tiden på eftermiddagen, vägarna till Ungern via Serbien är lite sisådär och man måste köra igenom Belgrad då det verkar vara det enda landet i Europa jag bilat genom som fortfarande inte har en väg runt huvudstaden utan du måste rakt igenom den. Se till att spara alla kvitton från vägavgifterna så du inte blir stoppad och dom vill kontrollera att du verkligen betalat, ja det händer!
Annars i det stora hela så tycker jag verkligen om att bila och man upplever en massa roliga saker om man bara skippar autobahn vissa sträckor =) Ja en sak till vad gäller Ungern om ni väljer det alternativet, är ni rökare och planerar att köpa riktigt billiga cigaretter när ni kör ut från Grekland så är dom stenhårda vid gränsen in till Ungern, 1 limpa per person har du fler och dom hittar dom så tar dom dina cigaretter =)
litentuva
2013-02-05, 16:00
Tack! Jag har varit i Budapest och håller med , det är en jättefin stad , får se om det blir denna gång vi passerar med bil... Röker gör vi inte men tack ändå ;) undrar lite över det " gröna kortet" , något som skaffas innan resan eller vid gränskontrollen?
Det gröna kortet erhåller du från det försäkringsbolag där ni har bilen försäkrad. Jag vill minnas att det är kostnadsfritt att beställa.
Tänk också på att ni har giltiga kort från Försäkringskassan med er i bagaget. Kan kostnadsfritt beställas från Fk på deras hemsida.
Kolla därtill noga att ni ej är hemifrån mer än 45 dagar enär där gränsen går för reseskyddet i hem/villahemförsäkringen. Eljest får ni teckna en tilläggsförsäkring om det så endast felar en enda dag.
Arne
Monica P
2013-02-05, 16:37
Ni kanske vet det redan, men Österrike (ock kanske fler länder?) kräver en klisterlapp som betalning för att man kör igenom. Köps på mackar vid gränsen.
litentuva
2013-02-05, 16:51
Tack Arne och Monica , korten från försäkringskassan har vi koll på och vi blir borta Max 6 veckor men ändå bra att veta detta med försäkringen, och då ska jag kontakta bolaget där vi har bilen försäkrad gällande det gröna kortet !
Tack igen alla för goda råd och praktiska tips :)
Om ni ska bila genom Balkan på hemresan så kolla upp om det behövs ett Internationellt körkort för respektive land:
http://www.motormannen.se/Resan/internationellt-korkort/IKK-land-for-land.html
Deia
bye_bye
litentuva
2013-02-13, 20:58
Då ser vårt sommaräventyr ut att bli ungefär såhär :
Avfärd frånStockholm 23e juni, via Danmark och färja till Rostock, vi väljer en lång etapp första dagen för att "komma iväg" och tar oss direkt till
Wittenberg där vi sover vår första natt.
Den 24e juni åker vi romantische strasse och tar oss till Rothenburg där vi sover en natt.
Den 25e juni kommer vi till fussen, sover en natt och kollar slottet "neusweinstieg".
Italien och Verona den 26e juni, där vi bor strax utanför Verona på ett familjehotell med pool, här blir det två nätter.
Den 28e Juni kommer vi till Ancona där vi bor en natt i väntan på färjan (snabbfärja som tar 15 timmar) som tar oss till Patras den 29e juni.
Nu blir det fyra nätter i Naflplion med möjlighet att för första gången utforska Peloponnisos vilket vi ser otroligt mycket fram emot, vi har bokat ett hotell "Agammenon" (65€ per natt) i den äldre stadsdelen och med havet som utsikt.
Vi räknar med att ta en färja från Pireus till Kreta den 4e juli för att åka direkt till Elafonissi och underbara hotell Glykeria. I Elafonissi stannar vi två nätter.
Den 7e juli bär det av till Paleochora och Haris studios, där har vi bokat 6 nätter, vi lämnar bilen i Paleochora och tar båten till Loutro för fyra nätter och lugna sköna dagar.
Kreta avslutas i Rethymno i 3-4 nätter.
Färja till Pireus 20e el 21a juli och vidare mot Ancona den 22a juli. (också snabbfärja)
Åter i Italien åker vi mot Cinque terre och bor tre nätter i Riomaggiore, vi checkar in 23e juli.
Den 26e juli påbörjar vi resan hemåt via Verbania som ligger vi en sjö i Italien (en natt) och Colmar,Frankrike (en natt ) På vägen norrut stannar vi två nätter i Heidelberg, incheckning den 28e juli och därefter en natt i Lübeck. Efter Lubeck blir det sträckkörning hem till Stockholm igen.
Resan beräknas ta ca 39 dagar. Har noterat att det pga av sässongen verkar bra att förboka boendet vilket också känns skönt med tanke på att vi reser med barn, har även sett att boende utmed vägen genom Tyskland och Italien inte är de billigaste utan 80-120€ är att räkna med för familj med två barn - då frukost inkluderat.
To be continued...bye_bye :)
Hej!
Låter som ni kommer att få en mycket spännande resa med mycket nya upplevelser och säkert en hel del överraskningar!
Trevlig resa!..ska bli kul att följa!...bye_bye
Admirala
2013-02-13, 22:43
4. Juli er en torsdag, og dere skal dra til Kreta. Det har tidligere år gått ferge fra Peloponnes til Kreta torsdager, (Githio - Kissamos). Rutene for 2013 er ikke klare ennå, men sjekk i april/mai om denne ruten går, da sparer dere nok tid, og får en fin kjøretur til Githio.
litentuva
2013-02-14, 05:43
Tack , att det gick båtar till kissamos visste jag inte-det ska jag kolla upp och hålla utkik efter !
Kalimera
2013-02-15, 10:24
Det låter som en underbar resa. Hoppas att du har möjlighet att skicka några rapporter. :)
Monica P
2013-02-17, 10:26
Å, vilken resa! Ni kommer att få massor av trevliga upplevelser!
litentuva
2013-02-19, 15:05
Vi hoppas också på en spännande resa med många nya upplevelser och erfarenheter! Planen är att rapportera med jämna mellanrum, både med text och bild i den mån jag har tid och wifi!
Skönt också att bilen nu är servad och besiktigad, vi berättade att vi kommer att göra en långresa med bilen till sommaren för att få ett utlåtande om dess tillstånd och det verkar inte vara några problem, vår käre gamle rullande vän ser ut att vara i god form - phu ! ;) Oförutsedda händelser kan ju alltid hända men det är ju lite skillnad mot att resa iväg med en bil som bedöms kollapsa efter halva resan...
Nu börjar arbetet med att sammanställa listan på allt som måste fixas och förberedas - har fått bra tips via motormännens hemsida, är ju inte alltid man tänker på vad man borde tänka på och då är det skönt att få lite hjälp på vägen! Som exempel visade det sig att man ska ha en alkoholmätare (dock ej böter om en sådan inte finns) i bilen när man kör i Frankrike, och att man är skyldig att ha reflexvästar för alla pasagerare, Många goda råd om försäkringar och vad man kan bli bötfälld för i olika länder gavs också... Ja mycket lär man sig redan på planeringsstadiet.
The story continues...
litentuva
2013-02-24, 10:17
Då är färjan Ancona - Patras tur/retur bokad och saker känns mer och mer på riktigt_B-anana
Priset för fyra personer i insides fyrbäddshytt + bil stannade på 6040 kr med boka tidigt rabatt, ANEK lines är rederiet. Biljetterna hämtas ut på hamnkontoret i Ancona. Färjan anländer perfekt tid i Patras kl 10.30 den 30e juni då vi rullar vidare mot vårt boende i Nafplion...
to be continued
litentuva
2013-05-29, 11:40
Nu har bilen nya fina däck, reflexvästar, brandsläckare, däckskum och Atlas införskaffat, medlemskap i Motormännen och försäkring "väghjälp" tecknad - pass och kopior av dessa klara samt eu-försäkringskort - till detta ett antal euro i kontanter , nu är det nedräkning som gäller - tick tack 25 dar kvar...! Och tack admirala för tipset om båt gythio - kissamos , verkar stämma perfekt med våra planer! :) snart börjar det stora äventyret !
Så kul och spännande det låter!
litentuva
2013-06-18, 06:29
Tre dagar kvar och pirr i magen:D
Kalimera
2013-06-19, 09:47
Tre dagar kvar och pirr i magen:DSpännande! Hör gärna av dig under resan om du kan. Trevlig resa! bye_bye
Ja, hör av dig!
Det ska bli så spännande att få ta del av era upplevelser.
Och snubbla inte ner i någon grop igen så att du får sy! Ang_elx
Birgitta.
litentuva
2013-06-19, 15:58
Jag ska höra av mig under resans gång och jag ska undvika ihoplappning i år - lovar! :)
Det ska bli riktigt spännande att följa er.
Trevlig resa och kör försiktigt!
Deia
bye_bye
litentuva
2013-06-19, 20:09
Tack :)
hihi nu ska vi bara fira midsommar med 17 (förutom oss fyra) personer varav tre är halv/greker (mamma svensk och två barn) som flyttat tillbaka till Sverige efter 22 år (barnen födda och uppväxta på Kreta) ! Första svenska midsommaren för mamman på alla dessa år! Klart man öppnar dörrarna då , med övernattning, även om huset är i krigszon pga resan :D livet leka som Arne säger !
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.