handdator

Visa fullständig version : Myte om oliventrær.


ariadne
2013-01-27, 18:12
Jeg leter etter en svensk bok eller et hefte utgitt på `80 - tallet som handler om greske myter.

En svensk reiseleder fortalte på `80 - tallet om et gammelt ektepar som hadde levd et langt liv sammen. De hadde et ønske om å dø sammen og ba gudene om at de fikk det. De døde ute på jordet sitt og ble begravet i hverandres armer. To oliventrær vokste opp på dette stedet og de to trærne vokste sammen. Dette er grunnen til at oliventrær vokser to og to sammen, slik at stammene tvinner seg sammen.

Er det noen som kjenner hele denne historien og kan hjelpe meg med hvor jeg kan finne den i sin helhet ?

kirtor
2013-01-27, 18:17
Jeg har lest at de gamle paret fikk besøk av guden Zevs. Guden var fattigsligs kledt og ba om noe å spise. Det gamle paret ga han mat og drikke av det lille de hadde. Som fortjeneste skulle de få oppfyllt et ønske. De ønsket å få være sammen i døden også. Defor ser ofte oliventrær ut som to mennesker som omfavner hverandre.

kari
2013-01-28, 12:14
Jeg leter etter en svensk bok eller et hefte utgitt på `80 - tallet som handler om greske myter.

En svensk reiseleder fortalte på `80 - tallet om et gammelt ektepar som hadde levd et langt liv sammen. De hadde et ønske om å dø sammen og ba gudene om at de fikk det. De døde ute på jordet sitt og ble begravet i hverandres armer. To oliventrær vokste opp på dette stedet og de to trærne vokste sammen. Dette er grunnen til at oliventrær vokser to og to sammen, slik at stammene tvinner seg sammen.

Er det noen som kjenner hele denne historien og kan hjelpe meg med hvor jeg kan finne den i sin helhet ?

Jeg har og hørt denne myten / historien:)
- men dessverre kan jeg ikke hjelpe deg med noen kilde bye_bye

Annki
2013-01-28, 14:46
Precis som Kirtor tror jag att det är myten om Filemon och Baukis du söker. Den handlar dock inte om olivträd, utan om en ek och en lind. Men jag tror att man kanske ibland förändrat den då den berättats, och då ligger ju olivträd nära när det handlar om Grekland. Även jag har hört berättelsen om olivträdet någon gång.

Myten finns att läsa i bl.a. Grekiska myter och sagor av Claes Lindskog (Natur och Kultur) Jag har kopierat och mailat berättelsen till dig Ariadne, eftersom det nog inte är tillåtet att lägga den här.

Ann-Kristin bye_bye

ariadne
2013-01-28, 18:32
Takk for mailen Ann-Kristin.

Det er kanskje grunnen til at vi ikke har funnet dennne myten, at den kanskje er forandret på av hun som fortalte den.

Sköna Helena
2013-11-14, 23:42
Vad kul att höra att reseledare redan på 80-talet berättade denna historia! Som sann reseledare brukar jag också förtella denna lilla charmerande historia då och då för mina gäster. Stämmer helt att det var ett gammalt par som hade en önskan om att dö tillsammans, och att de förvandlades till det första olivträdet. Jag skickar gärna denna vandringssägen till dig om du vill höra den :)

Eva L
2013-11-15, 08:50
Precis som Kirtor tror jag att det är myten om Filemon och Baukis du söker. Den handlar dock inte om olivträd, utan om en ek och en lind. Men jag tror att man kanske ibland förändrat den då den berättats, och då ligger ju olivträd nära när det handlar om Grekland. Även jag har hört berättelsen om olivträdet någon gång.

Myten finns att läsa i bl.a. Grekiska myter och sagor av Claes Lindskog (Natur och Kultur) Jag har kopierat och mailat berättelsen till dig Ariadne, eftersom det nog inte är tillåtet att lägga den här.

Ann-Kristin bye_bye

Boken finns att köpa för 39 kr på Adlibris. Ursprungsberättelsen handlar som du säger inte om olivträd men som i mycket annan mytologi förändras berättelserna och kan vara olika från en plats till en annan och över tid.

Eva

Hasse
2013-11-15, 10:04
Vi har haft den "dåliga smaken" att ha varit på ett flertal ö-rundturer under våra charterresor genom åren. Det är sannerligen ett tillfälle att ta med sig ett "filter" då vi i stort sett varje gång fått höra denna mytomspunna berättelse av reseledaren. Någon gång har det faktiskt varit en fascinerande version, det är inte alla förunnat att kunna trollbinda en församling charterturister med en historia byggd på myter.

Det finns dock EN liten detalj i denna berättelse vi varje gång har funnit mest fascinerande. "Varje ö" har 11 miljoner olivträd, så ÄR det bara, charterarrangörerna berättar exakt samma detalj i det avseendet, undrar ibland hur "underlaget" ser ut och hur mycket energi varje reseledare måste använda för att memorera berättelsen och hur många gånger de berättar den under en säsong?


/Hasse:cool: