handdator

Visa fullständig version : Tips om utfärder


Novis
2005-03-23, 17:18
Tänkte be er erfarna Parga-resnärer om lite råd.

Vi är med familjen (barnen 15 och 12) på väg till Parga på två veckor på sommaren(faktiskt första besöket till Grekland överhuvudtaget).

Tänkte att vi bl.a. skulle besöka Korfu då vi är där. Vad är bästa sättet för detta? Det skall ju gå båtar direkt från Parga, men hur ofta går det och hur länge tar resan? Blir det nån tid över för besöket i Korfu?
Annat alternativ skulle vara att åka (med buss eller hyrbil, tänkte ändå hyra bil medan vi är där) till Ioannina och ta båten därifrån. De lär väl gå lite oftare. Hur går dessa bussar och båtar?

Hur mycket tid blir det över för besöket i Korfu? Räcker tiden till, eller borde man stanna där över natten? Är det i så fall möjligt att på sommaren (slutet av juni) få tag i hotellrum samma dag för fyra personer?

Berätta gärna om era erfarenheter och tips/råd gällande detta.

Tar också i övrigt gärna emot tips och råd gällande eventuella utfärder, arrangerade eller på egen hand. Tänkte som sagt hyra bil också. Skulle gärna se lite mer av Grekland då vi en gång är där, men trots allt så är det ju i huvudsak en lugn semester det skall vara så man måste ju anpassa programmet enligt det och inte försöka hinna med för mycket.

Ser verkligen fram emot resan, och alla de upplevelser som väntar. Inte minst maten.

Tack på förhand.

epiros
2005-03-23, 18:45
Tänkte be er erfarna Parga-resnärer om lite råd.

Vi är med familjen (barnen 15 och 12) på väg till Parga på två veckor på sommaren(faktiskt första besöket till Grekland överhuvudtaget).

Tänkte att vi bl.a. skulle besöka Korfu då vi är där. Vad är bästa sättet för detta? Det skall ju gå båtar direkt från Parga, men hur ofta går det och hur länge tar resan? Blir det nån tid över för besöket i Korfu?
Annat alternativ skulle vara att åka (med buss eller hyrbil, tänkte ändå hyra bil medan vi är där) till Ioannina och ta båten därifrån. De lär väl gå lite oftare. Hur går dessa bussar och båtar?

Hur mycket tid blir det över för besöket i Korfu? Räcker tiden till, eller borde man stanna där över natten? Är det i så fall möjligt att på sommaren (slutet av juni) få tag i hotellrum samma dag för fyra personer?

Berätta gärna om era erfarenheter och tips/råd gällande detta.

Tar också i övrigt gärna emot tips och råd gällande eventuella utfärder, arrangerade eller på egen hand. Tänkte som sagt hyra bil också. Skulle gärna se lite mer av Grekland då vi en gång är där, men trots allt så är det ju i huvudsak en lugn semester det skall vara så man måste ju anpassa programmet enligt det och inte försöka hinna med för mycket.

Ser verkligen fram emot resan, och alla de upplevelser som väntar. Inte minst maten.

Tack på förhand.

Först och främst; grattis till val av resmål på er första greklandssemester, Parga är Grekland i komprimerat skick kan man säja.
Det finns utflyktsbåtar fram och åter dagligen till Korfu från Parga, vill man åka med reguljär båttrafik får man ta sig till Igoumenitsa. Dit går det bussar flera gånger om dagen, om man nu inte hyr egen bil.
Jag har personligen aldrig rest till Korfu eller på någon annan Ö-utflykt när jag semestrat i Parga utan hållt mig på fastlandet och utforskat det. Det finns att se och göra där så det räcker för flera år framöver om man har lust med det.
Mer info från lokala webbsidor hittar ni i er inbox: privata meddelanden

:) epiros

Janérik
2005-03-23, 21:39
Klipp
Det finns utflyktsbåtar fram och åter dagligen till Korfu från Parga, vill man åka med reguljär båttrafik får man ta sig till Igoumenitsa. Dit går det bussar flera gånger om dagen, om man nu inte hyr egen bil.
:) epiros
Eftersom du skriver "hyr egen bil" så tyckte jag det var ett lämpligt tillfälle att påpeka detta:
Då man hyr bil i Grekland så får man inte ta med sej bilen med båt till en annan ö bara hur som helst. Jag har suttit och tittat lite på bilhyrning från Thessaloniki och där står det också tydligt och klart att man inte får ta med sej bilen ut till öarna. Jag hade faktiskt funderat lite lätt på Thassos men eftersom det inte var speciellt allvarligt strök jag det helt då jag läste detta.

Mvh Janérik

Agapi
2005-03-23, 21:53
Hej!

Om ni skulle ta båten från Igoumenitsa tar den ca 1,30 timme om det är den snabba båten annars med "pandofla", alltså sandalen, som den kallas tar det ca 2 timmar.
Vet faktiskt inte hur lång tid det tar till Korfu från Parga.

Om ni vill se hela ön kanske inte en dag räcker om man vill ta det lite lugnt.
Hotellrum tror jag säkert ni kan hitta. Men hör med turistbyrån när ni kommer ner.

Parga är en härlig semesterort, så smart val:D

mvh
Agapi

Tänkte be er erfarna Parga-resnärer om lite råd.

Vi är med familjen (barnen 15 och 12) på väg till Parga på två veckor på sommaren(faktiskt första besöket till Grekland överhuvudtaget).

Tänkte att vi bl.a. skulle besöka Korfu då vi är där. Vad är bästa sättet för detta? Det skall ju gå båtar direkt från Parga, men hur ofta går det och hur länge tar resan? Blir det nån tid över för besöket i Korfu?
Annat alternativ skulle vara att åka (med buss eller hyrbil, tänkte ändå hyra bil medan vi är där) till Ioannina och ta båten därifrån. De lär väl gå lite oftare. Hur går dessa bussar och båtar?

Hur mycket tid blir det över för besöket i Korfu? Räcker tiden till, eller borde man stanna där över natten? Är det i så fall möjligt att på sommaren (slutet av juni) få tag i hotellrum samma dag för fyra personer?

Berätta gärna om era erfarenheter och tips/råd gällande detta.

Tar också i övrigt gärna emot tips och råd gällande eventuella utfärder, arrangerade eller på egen hand. Tänkte som sagt hyra bil också. Skulle gärna se lite mer av Grekland då vi en gång är där, men trots allt så är det ju i huvudsak en lugn semester det skall vara så man måste ju anpassa programmet enligt det och inte försöka hinna med för mycket.

Ser verkligen fram emot resan, och alla de upplevelser som väntar. Inte minst maten.

Tack på förhand.

epiros
2005-03-24, 08:53
[QUOTE=Janérik]Eftersom du skriver "hyr egen bil" så tyckte jag det var ett lämpligt tillfälle att påpeka detta:
Då man hyr bil i Grekland så får man inte ta med sej bilen med båt till en annan ö bara hur som helst. Jag har suttit och tittat lite på bilhyrning från Thessaloniki och där står det också tydligt och klart att man inte får ta med sej bilen ut till öarna. Jag hade faktiskt funderat lite lätt på Thassos men eftersom det inte var speciellt allvarligt strök jag det helt då jag läste detta.

Är du säker på det att det är allmänt tillämpat i hela Grekland ?
Om du kollar Kalimeras snabblänkar; rubriken Boka hyrbil i Grekland så kommer du till Economy carrentals kollar hyresvillkor under rubriken Hyrbilen på färja
så står där "Det är normalt tillåtet att ta med hyrbilen på färja inom landets gränser, men överenskommelse och ev. betalning sker lokalt"

Det har aldrig varit aktuellt för min del eftersom den enda ö jag besökt med hyrbil är Lefkas som ju har fastlandsförbindelse. Så jag har aldrig provat det.
Någon annan på forumet kanske har ?

:) epiros

Novis
2005-03-24, 09:26
Hej,


Tack för redan inkomna tips. Emotser gärna flera gällande vad som är värt ett besök, antingen nära liggande (promenerande/med buss) eller lite längre bort (med hyrbil).

Gällande utfärden till Korfu, så var vår tanke att snarast besöka staden Korfu en dag (eller par). Tänkte då ta buss/bil till Igoumenitsa och båten därifrån. Skulle i så fall lämnat bilen där. Är det möjligt och säkert?

Novis

Frappe
2005-03-24, 09:51
Om du ändå hyr bil tycker jag klart ni skall ta med bilen till Korfu eftersom det är en ganska stor Ö och har du en bil kan du utforska hela ön. Hotell el pensionat är inget problem på Korfu, kolla runt och stanna där ni trivs!
Hälsningar Camilla

Janérik
2005-03-24, 17:05
Klipp

Är du säker på det att det är allmänt tillämpat i hela Grekland ?
Om du kollar Kalimeras snabblänkar; rubriken Boka hyrbil i Grekland så kommer du till Economy carrentals kollar hyresvillkor under rubriken Hyrbilen på färja
så står där "Det är normalt tillåtet att ta med hyrbilen på färja inom landets gränser, men överenskommelse och ev. betalning sker lokalt"
Klipp
:) epiros

Jag har aldrig kollat upp detta på plats, det var bara som jag råkade läsa då jag satt och kollade på att hyra bil. Det kan hur som helst vara bra att kolla upp detta innan man åker iväg med bilen på en båt, många av hyrfirmorna är ju små lokala företag och då blir det säkert svårt för dem om man får problem med bilen på en ö där de inte finns representerade.

Mvh Janérik

PO
2005-03-24, 17:54
Vi hyrde moppe på Lefkas och i kontraktet angavs det att vi inte fick lämna ön, då upphörde både kontrakt och försäkringar, det senaste nog så illa om det skulla hända nå´t.


//PO

epiros
2005-03-24, 19:56
[QUOTE=Janérik]Jag har aldrig kollat upp detta på plats, det var bara som jag råkade läsa då jag satt och kollade på att hyra bil. Det kan hur som helst vara bra att kolla upp detta innan man åker iväg med bilen på en båt, många av hyrfirmorna är ju små lokala företag och då blir det säkert svårt för dem om man får problem med bilen på en ö där de inte finns representerade.


Jag håller fullständigt med dig, bättre att ta det säkra före det osäkra, kan ju bli väldigt kostsamt annars.

:) epiros

Lemonia
2005-03-24, 20:59
Hej,


Tack för redan inkomna tips. Emotser gärna flera gällande vad som är värt ett besök, antingen nära liggande (promenerande/med buss) eller lite längre bort (med hyrbil).

Gällande utfärden till Korfu, så var vår tanke att snarast besöka staden Korfu en dag (eller par). Tänkte då ta buss/bil till Igoumenitsa och båten därifrån. Skulle i så fall lämnat bilen där. Är det möjligt och säkert?

Novis


Hej! Bra ide att åka till parga, en supertrevlig liten grekisk by som ger en känslan av att man befinner sig på en ö. Barnvänligt med bilfritt inne i byn o många promenadstråk o trevliga fik...nåja....besök gärna de närliggande stränderna som finns, båtar går från hamnen i parga o man kan ta dagsturer även till ön paxos och stanna där över dagen o bada o sola. Om ni vill uppleva något mer genuint grekiskt så skulle jag föreslå (ifall ni hyr bil dvs, eller taxi, inte så dyrt som i sverige) att ni åker in mot fastlandet och ser er omkring i de närliggande byarna som finns, varför inte prova på att äta den grekiska maten gjord på äkta grekiskt vis? Du får bra mycket mer på tallriken kan jag lova:) ! Paramythia är en supertrevlig liten grekisk stad som ligger ca 30 km från parga, det är väldigt kurviga vägar dit så om du inte är rädd för berg och utsikt:cool: så åk gärna dit en lördag förmiddag och upplev en äkta grekisk marknad där det säljs frukt och grönt. Om ni funderar över att åka till igoumenitsa någon dag så kan ni ta den vägen från parga så ni åker genom paramythias område.
Hoppas ni får det trevligt på semestern! /Lemonia

Novis
2005-03-25, 14:44
Hej Lemonia,


Tack för dessa tips. Paramythia skall vi utan vidare besöka en lördag för att gå på marknaden. Låter vädigt trevligt!
Du skriver "...närliggande byarna som finns, varför inte prova på att äta den grekiska maten gjord på äkta grekiskt vis.". Menar du att maten man får i Parga inte är "äkta" grekisk. Maten är en av de saker vi ser väldigt fram emot, att pröva på en mängd olika, för oss nya, maträtter.
Till Igoumenitsa åker vi säkert också, då vi därifrån tänkte ta båten över till Korfu och stanna i staden en dag eller två (ifall vi hittar ledigt hotellrum mitt i sommarenför en natt).

H. Novis

epiros
2005-03-25, 17:12
[QUOTE=Novis]Hej Lemonia,


Tack för dessa tips. Paramythia skall vi utan vidare besöka en lördag för att gå på marknaden. Låter vädigt trevligt!
Du skriver "...närliggande byarna som finns, varför inte prova på att äta den grekiska maten gjord på äkta grekiskt vis.". Menar du att maten man får i Parga inte är "äkta" grekisk. Maten är en av de saker vi ser väldigt fram emot, att pröva på en mängd olika, för oss nya, maträtter.

<I byarna utanför Parga finns det väl inte några "inkastarställen" som det gör på mer turisttäta orter typ Parga, men oroa er inte det finns utmärkta alldeles äkta grekiska tavernor i Parga oxå. En av de bästa ligger uppe vid borgen, har inget namn på den, vet inte ens om det finns något namn. Men man vet att man hittat den när man kommer fram, bord och stolar på gatan, 2 yngre killar som serverar(sönerna), en äldre man ( Pappan ) håller ett vakande öga över gästerna, alltid mycket gäster fast ingen bett någon slå sig ner och äta just där, god grekisk mat utan krus tillagad av frun i huset. Senare på kvällarna brukar killarna ha dansuppvisning på gatan utanför. Och allt detta till mycket humana priser

:) epiros ( som just ätit sig mätt på spenat och fetost-paj, lammstek med citronsås och glass till dessert:p :p :p )

epiros
2005-03-25, 19:59
[QUOTE=Novis]Hej Lemonia,


Tack för dessa tips. Paramythia skall vi utan vidare besöka en lördag för att gå på marknaden. Låter vädigt trevligt!
Du skriver "...närliggande byarna som finns, varför inte prova på att äta den grekiska maten gjord på äkta grekiskt vis.". Menar du att maten man får i Parga inte är "äkta" grekisk. Maten är en av de saker vi ser väldigt fram emot, att pröva på en mängd olika, för oss nya, maträtter.

<I byarna utanför Parga finns det väl inte några "inkastarställen" som det gör på mer turisttäta orter typ Parga, men oroa er inte det finns utmärkta alldeles äkta grekiska tavernor i Parga oxå. En av de bästa ligger uppe vid borgen, har inget namn på den, vet inte ens om det finns något namn. Men man vet att man hittat den när man kommer fram, bord och stolar på gatan, 2 yngre killar som serverar(sönerna), en äldre man ( Pappan ) håller ett vakande öga över gästerna, alltid mycket gäster fast ingen bett någon slå sig ner och äta just där, god grekisk mat utan krus tillagad av frun i huset. Senare på kvällarna brukar killarna ha dansuppvisning på gatan utanför. Och allt detta till mycket humana priser

:) epiros ( som just ätit sig mätt på spenat och fetost-paj, lammstek med citronsås och glass till dessert:p :p :p )

Återkommer med mer eksakta mat-tips längre till dig fram i kalendern, fast tänker just nu på en Ouzeria i gränderna bakom hamn-promenaden med mat a´la moderne cuisine grece´som trots att jag ätit mig belåten får snålvattnet att rinna i munnen min.

:) epiros

Ruby
2005-03-25, 23:19
En av de bästa ligger uppe vid borgen, har inget namn på den, vet inte ens om det finns något namn. Men man vet att man hittat den när man kommer fram, bord och stolar på gatan, 2 yngre killar som serverar(sönerna), en äldre man ( Pappan ) håller ett vakande öga över gästerna, alltid mycket gäster fast ingen bett någon slå sig ner och äta just där, god grekisk mat utan krus tillagad av frun i huset. Senare på kvällarna brukar killarna ha dansuppvisning på gatan utanför. Och allt detta till mycket humana priser
Är det där det blir Kalimera-middag? :) :rolleyes:

Ruby

PO
2005-03-25, 23:53
Alldeles till vänster om ingången till Castrot, flera etage, "hygglig" utsikt??
Vi käkade god lunch på detta hak och satt länge länge med kaffet och bara njöt.
//PO
http://www.kallekung.nu/po/copper/albums/Parga%202004/normal_P5160270.JPG (http://javascript<b></b>:;)

Agapi
2005-03-26, 00:27
Du PO!

Du tar jättefina foton:D :D !

Kalitechnikes som min man sa nyss när han såg detta foto.

God natt!:)
Agapi

Alldeles till vänster om ingången till Castrot, flera etage, "hygglig" utsikt??
Vi käkade god lunch på detta hak och satt länge länge med kaffet och bara njöt.
//PO
http://www.kallekung.nu/po/copper/albums/Parga%202004/normal_P5160270.JPG (http://javascript<b></b>:;)

Janet
2005-03-26, 10:18
Håller med om att PO:s bilder är riktigt fina. Vad betyder Kalitechnikes?! *okunnig*

Var det den restaurangen Epiros beskrev som var på PO:s foto?

Vi blev i så fall rekommenderade den på Vings kontor, och gick dit med höga förväntningar. För höga visade det sig, stämningen var stressig och maten vi fick var inte alls god. Turisttätheten vad dock väldigt hög, så vi kanske bara råkade få ett "dåligt" besök. Eftersom så många var där så måste det väl vara ett bra ställe...

Ett ställe som vi gillade istället var högre upp, så att säga; om man går mot Valtosstranden, upp för åsnetrappan och så när man kommer högst upp och ska gå nedåt ligger det två restauranger/tavernor, en till höger och en till vänster. Den till vänster ligger liksom "över" vattnet och såg väldigt fin ut, men dit gick vi aldrig. Den som ligger till höger däremot, med fin utsikt över vattnet, var superbra. Härlig personal och god mat! Det är ett ställe vi gärna besöker igen. Någon annan som varit där?

Och förresten... taverna vs. restaurang? Vad är egentligen skillnaden? Är taverna en "enklare" restaurang, eller? Var går gränsen? Svårt att bedöma eller?

Kram på er alla såhär i påskatider!

epiros
2005-03-26, 11:31
[QUOTE=Janet]Håller med om att PO:s bilder är riktigt fina. Vad betyder Kalitechnikes?! *okunnig*

Var det den restaurangen Epiros beskrev som var på PO:s foto?

Neej, det är inte den jag beskrivit och rekommenderat till Kalimera-träffen:p

Du är mera på rätt håll om du tar vänster efter Åsnetrappsgränden och fortsätter gränden/gatan/vägen som går ovanför valtosstranden. Den ligger på höger sida, alltså inte den sida som vätter mot vattnet;)

:) epiros

epiros
2005-03-26, 11:41
[QUOTE=epiros][QUOTE=Janet]Håller med om att PO:s bilder är riktigt fina. Vad betyder Kalitechnikes?! *okunnig*

Var det den restaurangen Epiros beskrev som var på PO:s foto?

Neej, det är inte den jag beskrivit och rekommenderat till Kalimera-träffen:p

Du är mera på rätt håll om du tar vänster efter Åsnetrappsgränden och fortsätter gränden/gatan/vägen som går ovanför valtosstranden. Den ligger på höger sida, alltså inte den sida som vätter mot vattnet;)

Höger efter åsnetrappsgränden menar jag:rolleyes:

:) epiros

Janet
2005-03-26, 12:53
Ahaa.. man ska alltså inte gå ner för gången mot stranden utan fortsätta och sen ligger den på höger sida. Tror vi nästan aldrig gick där när vi var i Parga. Antingen gick vi ner för gången mot stranden.... hmmm...
Måste nog åka till Parga igen bara för att kolla upp det hela :)

Det var ju förresten skönt att höra att det inte var den restaurangen som var på PO:s foto som var så hiiiiimla bra.... eller var den det, vad tycker ni andra? Är den värd en andra chans?!

Solen skiner och snön smälter här uppe i Umeå... sommaren är på väg, härligt! :)

Novis
2005-03-26, 18:52
Hej,

Citat (epiros):
"Återkommer med mer eksakta mat-tips längre till dig fram i kalendern, fast tänker just nu på en Ouzeria i gränderna bakom hamn-promenaden med mat a´la moderne cuisine grece´som trots att jag ätit mig belåten får snålvattnet att rinna i munnen min."

Tar gärna del av dina rekommendationer på restauranger/tavernor (vad är egentligen skillnaden?) som serverar genuin grekisk mat. Maten är som sagt nåt vi faktiskt väntar på att få smaka på.

H.Novis

epiros
2005-03-26, 19:12
[QUOTE=Novis]Hej,

Citat (epiros):


Tar gärna del av dina rekommendationer på restauranger/tavernor (vad är egentligen skillnaden?) som serverar genuin grekisk mat.

Någon annan än jag kan säkert ge bra definitioner på skillnaderna mellan olika grekiska etablissemang, jag vet bara när och var jag tycker det smakar bra;)
Återkommer med stor säkerhet i ämnet:p

:) epiros

Agapi
2005-03-26, 20:39
[QUOTE=Janet]Håller med om att PO:s bilder är riktigt fina. Vad betyder Kalitechnikes?! *okunnig*

Kalitechnika betyder konstnärliga(förmåga).

mvh
Agapi:)

Lemonia
2005-03-29, 22:37
Hej Lemonia,


Tack för dessa tips. Paramythia skall vi utan vidare besöka en lördag för att gå på marknaden. Låter vädigt trevligt!
Du skriver "...närliggande byarna som finns, varför inte prova på att äta den grekiska maten gjord på äkta grekiskt vis.". Menar du att maten man får i Parga inte är "äkta" grekisk. Maten är en av de saker vi ser väldigt fram emot, att pröva på en mängd olika, för oss nya, maträtter.
Till Igoumenitsa åker vi säkert också, då vi därifrån tänkte ta båten över till Korfu och stanna i staden en dag eller två (ifall vi hittar ledigt hotellrum mitt i sommarenför en natt).

H. Novis


hej novis!! Maten i parga är väldigt god, speciellt den färska fisken som serveras vid hamnen, men som på många turistorter i grekland så är ändå inte maten som den är ute i byarna. tzatzikin är svagare, portionerna mindre (och dyrare!) vilket är naturligt då restaurangerna alltid vill tjäna som mest på turismen. Men det är inget fel på den mat som jag har ätit där, jag är nog mest lite bortskämd av att äta hos min släkt o på deras restauranger i bytrakterna!! Ett tips om ni besöker ngn by så be dem att själva rekommendera vad som är typiskt grekiskt, ofta kan man beställa lite av varje (tex ett fat med potatis, ett fat med grillade paprikor, ett fat med aberginer osv) på så sätt får alla smaka av det goda. Det är det som jag tycker är tråkigt med turistrestauranger, där ger de OFTAST färdiga portioner som här hemma i sverige, men det finns säkert restauranger även i parga som fortfarande kan servera på "grekiskt vis".
Jag tror inte det är något problem att hitta hotellrum för ngn natt mitt i sommaren, så länge ni nöjer er med ngt halvbra;) dvs inget femstjärnigt med pool o restaurang så fixar det sig!! Hoppas ni får det riktigt trevligt! Hej hej/Lemonia

PO
2005-03-29, 23:48
Obs! vi käkade lunch på stället på bilden, dvs greksallad, vitlöksbröd och Amstel och det receptet missar väl ingen taverna. Vi var där i början av maj och ensamma på terassen, så servicen kan vi inte heller uttala oss om.
Och jag kan mycket väl tänka mig att det blir en knökfull turistfälla i juni-augusti, med det läget.

Det vi njöt av var utsikten över staden, hamnen och öarna och att det var första da´n i grekland. Vi var på så gott humör att vi förmodligen kunde käkat skunkragu med rödsprit. Så Ni får helt enkelt ursäkta om jag uttryckte mig så flummigt att det framstod som om maten fick nå´t särskilt betyg.

//PO

Lemonia
2005-03-30, 10:19
Vill bara tillägga att parga är bland det mest grekiska du kan upptäcka som turistort. Ett mycket bra val att välja ifall man inte vill bli bunden med bil eller buss för att ta sig till strand och stad. Här har du allt inom gångastånd. Jag har personligen aldrig varit på någon plats som jag trivs bättre på än parga trots att jag rest runt i Grekland varje år. så jag hoppas att ni också kommer att trivas! /Lemonia

Novis
2005-03-30, 20:00
Hej,

Det låter jättefint. Verkar ju finnas hur mycket som helst att syssla med, och flera fina tips har det kommit.
Blir säkert en fin upplevelse!

Novis

epiros
2005-04-02, 11:19
[QUOTE=epiros]

Återkommer med mer eksakta mat-tips längre till dig fram i kalendern, fast tänker just nu på en Ouzeria i gränderna bakom hamn-promenaden med mat a´la moderne cuisine grece´som trots att jag ätit mig belåten får snålvattnet att rinna i munnen min.

:) epiros

Namnet och en mer exakt vägbeskrivning till detta läckra:p lilla matställe finns i Jannes Pargareportage i dagens Aftonbladets resebilaga.

:) epiros

epiros
2005-04-02, 13:41
Floden som Janne beskriver i sitt rese-reportage om Parga, heter Acheron.

Floden Styx var, enligt den grekiska mytologin, den underjordiska flod där färjkarlen forslade de döda till Guden Hades dödsrike.

I bergssidorna i Gliki-ravinen rinner en del av flodens vatten genom sprickbildningar i berget. Därav föreställningen att det var floden Styx som rann inne i berget ?

Ingången till floden Styx trodde man låg där Gliki-ravinen börjar, ca 1 mil uppströms från Gliki, nedanför en by som heter Trikastro. Stället där ravinen har sin början heter Hades Portar, ingången till dödsriket.

Nekromandio som ligger någon mil nedströms från Gliki var, enligt grekisk mytologi, ett tillhåll för orakler (präster) som kunde hjälpa de levande att kontakta de döda. "Hjälpen" bestod i att man blev ceremoniellt nerdrogad och leddes ned i en underjordisk sal bakom vilkas väggar oraklerna förde väsen.
Byggnaderna och den underjordiska salen är ganska väl bevarade och sevärda. Idag behöver man heller inte riskera att bli nerdrogad under ett besök.

:) epiros

epiros
2005-04-03, 14:13
Fler utflyktstips

Nedanför Perdika, som ligger någon mil norr om Parga, finns ett flertal mindre och större stränder. Vägbeskrivning m.m hittar ni om ni gör en sökning på "googles".
Sök på "perdika"

:) epiros

Ruby
2005-04-03, 20:16
Nedanför Perdika, som ligger någon mil norr om Parga, finns ett flertal mindre och större stränder. Vägbeskrivning m.m hittar ni om ni gör en sökning på "googles".
Sök på "perdika"Fast det finns ju faktiskt ett Perdika på Egina också... ;) :)

Ruby

Agapi
2005-04-03, 20:22
Åk gärna mot Preveza så kommer ni till en strand som heter Loutsa som jag tycker är jättehärlig!:D Sanden är lagom. Lätt att sopa av när den har torkat.
Stranden är ett par kilometer lång så man hittar lätt en plats för sig själv.

Åk också till Ligias hamn där de har en fisktaverna med bra service och god fisk och fin utsikt!;)
Åt där för två veckor sedan. Mums!

Loutsa ligger ca 25 minuters bilväg från Parga och byn Ligia(mot Preveza) ligger strax efter Loutsa strand( som även kallas Vrachos).
mvh
Agapi

epiros
2005-04-04, 07:30
Fast det finns ju faktiskt ett Perdika på Egina också... ;) :)

Ruby

Kanske det ja:) Fast det ligger inte någon mil norr om Parga;)


(ska du till Parga förresten?)

:) epiros

yvonne
2005-04-04, 20:26
Jag håller med, den stranden är kanon!!!!

Var där förra sommaren och bodde då på ett mycket fint hotell i 4 dagar, kommer tyvärr inte på namnet just nu, men någonstans har jag ett visitkort.

Yvonne:)

Agapi
2005-04-04, 21:37
Menar du någon strand i Perdika eller menar du Loutsa?;)

mvh
Agapi

Ruby
2005-04-04, 22:16
(ska du till Parga förresten?) Det vore roligt, men vi har inte bestämt oss än. Jag blev väldigt sugen på den där storkbyn norr om Parga som Janne skrev om i Aftonbladet. Och Acheron lockar också... och alla öarna... Hur ska man hinna med allt? :( :confused:

Ruby

epiros
2005-04-05, 08:04
[QUOTE=Ruby]Det vore roligt, men vi har inte bestämt oss än. Jag blev väldigt sugen på den där storkbyn norr om Parga som Janne skrev om i Aftonbladet. Och Acheron lockar också... och alla öarna... Hur ska man hinna med allt? :( :confused:

Det gör man inte. Om man inte ska flänga omkring som en skållad Japan.
Men man kan glädjas åt att det finns att "upptäcka" för några år framåt;)

:) epiros

Janet
2005-04-05, 09:13
Ahaaa... så du menar alltså att man inte hinner med allt på en vecka? Attans också :)
Då måste man ju åka tillbaka till Parga. Sorgligt men sant, hihi..

epiros
2005-04-05, 10:07
Ahaaa... så du menar alltså att man inte hinner med allt på en vecka? Attans också :)
Då måste man ju åka tillbaka till Parga. Sorgligt men sant, hihi..


Jaa, bara tanken på det kan ju göra vem som helst deprimerad:D

:) epiros

yvonne
2005-04-05, 12:54
Jag menar Loutsa eller Vrachos närmare bestämt.

Var där i slutet av augusti och det var underbart, lugnt och skönt fast det blåste en hel del de första 2 dagarna så vågorn var enorma, men vad gjorde det.;)
Dit åker jag i sommar igen!

Yvonne

Agapi
2005-04-05, 21:59
Jag menar Loutsa eller Vrachos närmare bestämt.

Var där i slutet av augusti och det var underbart, lugnt och skönt fast det blåste en hel del de första 2 dagarna så vågorn var enorma, men vad gjorde det.;)
Dit åker jag i sommar igen!

Yvonne

Min favoritstrand också:D .
Ja, det kan vara väldigt vågigt där. Själv tycker jag det är härligt men har man två småbarn är det lite läskigt.
Men vi brukar kolla vädret först innan vi ger oss av dit.
Blåser det inte så mycket tar vi Loutsa.
Stranden är perfekt och göra sandslott och andra figurer i.
Hittills har vi gjort 1 krokodil, en "naken" man, en orm, ett enormt slott. Och fina blev de:cool: (skryt).

Kanske träffas vi där i sommar:) .

Agapi

yvonne
2005-04-06, 19:31
Min favoritstrand också:D .
Ja, det kan vara väldigt vågigt där. Själv tycker jag det är härligt men har man två småbarn är det lite läskigt.
Men vi brukar kolla vädret först innan vi ger oss av dit.
Blåser det inte så mycket tar vi Loutsa.
Stranden är perfekt och göra sandslott och andra figurer i.
Hittills har vi gjort 1 krokodil, en "naken" man, en orm, ett enormt slott. Och fina blev de:cool: (skryt).

Kanske träffas vi där i sommar:) .

Agapi

Det kanske vi gör!!

Yvonne (som älskar att simma i vågorna)

epiros
2005-04-06, 20:15
Solen skiner och snön smälter här uppe i Umeå... sommaren är på väg, härligt! :)[/QUOET Janet

Och i Skåne knoppas det bland buskar och snår:p
Det är änteligeeeeen Vår pau riktigt:cool:

Visst är Livet underbart:D

:) epiros