handdator

Visa fullständig version : Kastelorizo


tjingeling
2013-01-23, 21:25
Hej på er!
Nu suger det redigt i greklandstarmen :)
Har gått å blivit kär i Kastelorizo... Är det någon av er på forumet som har tips och/eller uppfatning om prisläget för boende i slutet av juni?
/Elin

PA
2013-01-23, 23:01
Hej tjingeling bye_bye

Vad jag kommer ihåg så skiljer sig inte priserna från de övriga mindre öarna.

Du kan läsa mitt resebrev från 2009 här:

http://www.kalimera.se/resebrev/2009/grekland_3.html,


//PA _B-anana

Kalimera
2013-01-24, 08:55
Är det någon av er på forumet som har tips och/eller uppfatning om prisläget för boende i slutet av juni?Jag har för mig att vi betalade 35 € för ett dubbelrum när vi var på Kastelorizo. Vi hörde talas om ännu lägre priser. Det finns dyra alternativ också. Priserna på några av restaurangerna låg klart under snittet. Vissa ställen var extremt billiga. Vi skrev lite om restaurangerna på vår numer avsomnade blogg.

tjingeling
2013-01-24, 21:35
Tack snälla! Blir ännu mer sugen!
/Elin

KR
2013-01-24, 22:33
Detta var intressant läsning, jag o mannen skall till Kastellorizo.
Vi kommer dit den 25/8, måste vi boka rum innan då tror ni?
//
KR

Arne
2013-01-25, 07:51
Vi har bevistat Kzo vid fem tillfällen. På den direkta frågan om förbokning är att rekommendera, kan vi absolut göra detta när det gäller Juli och Augusti. Detta mot bakgrund av att många hemvändare kommer till ön dessa månader.

Man ska därtill vara klar över att antalet gästbäddar är begränsat på Kzo.

Ett tyskt par bosatta på ön har ett varierat utbud av rum/studios att erbjuda.
De har en egen hemsida också.

Email damien@greekhotel.com (damien@greekhotel.com?cc=formmail@internetpresentations.gr&subject=Damien and Monika's Pension - Enquiry through GreekHotel.com - Greekislands.com)
Telephone +30 22460 49028
Fax +30 22460 49208

Arne

PA
2013-01-25, 09:19
Hej tjingeling och KR bye_bye


Jag håller med Arne, när vi var där i juli var det bröllop för ett grek/australiskt par. "Allt" var fullt, så att boka är att rekomendera! Kommer man i augusti är det ett måste att boka!

Monika och Daimen är två mycket trevliga människor, de har även restaurangen Olive Garden. Mycket god mat, den ligger inte på kajen utan ett hus bakom!

www.kastellorizo.de/rest.html (http://www.kastellorizo.de/rest.html)


//PA _B-anana

Arne
2013-01-25, 17:29
Vi har återupplivat ett bildgalleri från Kzo. Bilderna togs år 2003 och raderades för några år sedan när vi hade brist på utrymme i galleriet.

Väl bekomme.
Bilderna kunna nu beskådas i galleriet under "Kastelorizo"

Arne och Birgitta

PA
2013-01-25, 19:35
Hej Arne och Birgitta bye_bye

Var det inte ni som hade en sån riktig läskig bild på inflygningen till Kzo??


//PA _B-anana

KR
2013-01-25, 19:50
OK Grabbar!
Det blir till att kontakta Olive Garden i helgen.

Tack för goa bilder o info.
//
KR

olaa
2013-01-25, 21:34
Kolla även "Poseidon". Vi betalade 60 EUR i juni 2013 för en fullt utrustad lägenhet, frukost för 3 och en fin balkong med utsikt över hamnbassängen.

/Ola

KR
2013-01-25, 23:39
Tack Ola!
Det får bli att kolla upp Poseidon också.
//
KR

PA
2013-01-26, 07:42
Hej Alla bye_bye

För den som vill bo på andra sidan kullen i Mandrakiviken, finns Mandraki Paradise, vi bodde inte där men ägarna hanterade vår uthyrning, "nice place".

www.mandraki.gr (http://www.mandraki.gr)


//PA _B-anana

Arne
2013-01-26, 08:41
PA, Här kommer bilden från inflygningen till Kzo Airport. Den berömda 800-meters oljegrusbelagda rullbanan och med den urfasade klippan just intill.

Arne

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=986&pictureid=9863

yannis
2013-01-26, 09:21
När vi skulle flyga från Kastelorizo ville jag helst börja blunda redan innan säkerhetskontrollen. Man fick gå ut från flygplatsanläggningen och in i en liten kur. Planet stod strax intll kuren. Genom säkerhetskontroll-kuren och upp på det lilla flygplanet.

Stora fåglar flaxade utefter startbanan så en bil körde fram och tillbaka för att skrämma bort dom.
När planet startade kunde jag blunda. Ville inte se stupet som vi hade några hundra meter framför oss.snyft_drop
Allt gick bara bra, men jag kände mig som en backhoppare!
Efter denna tur har jag aldrig varit flygrädd. flabb_flab

Birgitta.

PA
2013-01-26, 12:47
Hej Arne bye_bye

Tack för bilden, den är ju värre än vad jag kom ihåg....:eek:


//PA _B-anana

KR
2013-01-26, 12:49
Det blir garanterat båt!
//
KR

KR
2013-01-28, 22:41
26-30/8-13!

Det blev en lägenhet med balkong o kök hos Monika o Daimen på Olive Garden för 75e/natt.
Mandraki tog tog 150/natt (100/natt för minst en vecka) för ett hus.
Poseidon tog 100/natt inkl. frukost.

Vi får bo billigare på andra öar senare på resan då vi är inne i september månad.
Har en stark känsla att detta kommer att vara värt pengarana.
//
KR

MetaxaHasse
2013-09-05, 18:01
Intressant!Hemkommen igår från Tilos...Hotlell värdinnan/ägaren av Sea View på Tilos var själv intresserad av att fara till Kastellorizo...framför Symi som jag frågade henne om...inget fel på Symi men K.lockade mer.
Hasse

kari
2014-02-18, 21:37
26-30/8-13!

Det blev en lägenhet med balkong o kök hos Monika o Daimen på Olive Garden för 75e/natt.

Vi får bo billigare på andra öar senare på resan då vi är inne i september månad.
Har en stark känsla att detta kommer att vara värt pengarana.
//
KR

Hvordan var leiligheten, KR og evt andre som har bodd der:)
Beliggenhet? Mandraki , eller i byen?

Vet ikke om det er den samme ?- men jeg har fått tilbud av Monica & Damien om en leilighet m/kj og, viktigere, balkong m/fin utsikt :) Pris nå i mai 50 euro.

Ville gjerne bo endel billigere, men kanskje ikke så lett på Kastellorizo?
Kunne k a n s k j e booke på plass i mai ?

KR
2014-02-18, 23:06
Lägenheten låg strax ovanför den lilla hamnpromenaden.
Ett charmigt boende men balkongen var liten och inga bra balkongmöbler. De har ju fler lägenheter som kanske har bättre balkonger.
Du kan säkert hitta boende på plats i maj det vågade vi inte eftersom vi var där i augusti.
Monica & Damien är väldigt trevliga, har en bra taverna där vi åt några luncher och vi kände oss välkomna på alla sätt.
Kastelorizo är underbart och vi kommer att åka tillbaka.
Jag önskar dig en härlig resa!
//
KR

Monica C
2014-02-18, 23:17
När vi skulle flyga från Kastelorizo ville jag helst börja blunda redan innan säkerhetskontrollen. Man fick gå ut från flygplatsanläggningen och in i en liten kur. Planet stod strax intll kuren. Genom säkerhetskontroll-kuren och upp på det lilla flygplanet.

Stora fåglar flaxade utefter startbanan så en bil körde fram och tillbaka för att skrämma bort dom.
När planet startade kunde jag blunda. Ville inte se stupet som vi hade några hundra meter framför oss.snyft_drop
Allt gick bara bra, men jag kände mig som en backhoppare!
Efter denna tur har jag aldrig varit flygrädd. flabb_flab

Birgitta.



fb_gilla

kari
2014-02-18, 23:42
Lägenheten låg strax ovanför den lilla hamnpromenaden.
Ett charmigt boende men balkongen var liten och inga bra balkongmöbler. De har ju fler lägenheter som kanske har bättre balkonger.
Du kan säkert hitta boende på plats i maj det vågade vi inte eftersom vi var där i augusti.
Monica & Damien är väldigt trevliga, har en bra taverna där vi åt några luncher och vi kände oss välkomna på alla sätt.
Kastelorizo är underbart och vi kommer att åka tillbaka.
Jag önskar dig en härlig resa!
//
KR

Takk, KR :)

Slik beskriver Monica beliggenheten i mail til meg i kveld :

"our apartment is on the way up to the churches some steps up in the middle of the village.
It is only 4-5 minutes away from the harbor and also close to mandraki."

Er det samme leilighet som "deres" tror du?
Leiligheten har en balkong m/utsikt :)

Derfor blir jeg litt :confused: når hun også skriver :

"The pension is 70 m away from the harbor and has a garden to sit in."

KR
2014-02-19, 00:02
Det är samma hus men kanske inte samma lägenhet. Det fanns flera både i markplan och en våning upp.
//
KR

yannis
2014-02-19, 05:47
Det är samma hus men kanske inte samma lägenhet. Det fanns flera både i markplan och en våning upp.
//
KR

Kari, vi har (bland annat) bott hos Monica och Damien och vi var VÄLDIGT nöjda. Fick ett jätterum med fönster åt tre håll. Men dom har ju också andra studios.

Birgitta (som dock tror att ö-borna dock inte prioriterar balkongerna på dom gamla husen)

kari
2014-02-19, 09:41
Kari, vi har (bland annat) bott hos Monica och Damien och vi var VÄLDIGT nöjda. Fick ett jätterum med fönster åt tre håll. Men dom har ju också andra studios.

Birgitta (som dock tror att ö-borna dock inte prioriterar balkongerna på dom gamla husen)

Jeg vet at balkonger ikke er en prioritet, vi har jo vært på Chalki og bodd i et slik gammelt hus :)
På rommet hadde vi fire s t o r e vakre vinduer , med tilgang til en balkong i front , en balkong i stil med huset :)

Monica & Damien er sikkert bra, men i et av reisebrevene deres fant jeg en link til "KARNAYO" - hvordan var det der?
Jeg har fått et tilbud som høres fint ut derfra og :)

Arne
2014-02-19, 13:00
Karnayo är ett mycket bra alternativ. Betänk dock att det endast finns en studio med balkong i huvudbyggnaden. Rummen äro emellertid pietetsfullt renoverade och mycket vackert inredda.


Någon innergård finnes dock ej, men vad göra väl det enär Karnayo är beläget endast ett femtiotal meter från hamnbassängen och dess fina serveringar.


Arne och Birgitta

kari
2014-02-19, 22:37
Karnayo är ett mycket bra alternativ. Betänk dock att det endast finns en studio med balkong i huvudbyggnaden. Rummen äro emellertid pietetsfullt renoverade och mycket vackert inredda.
Någon innergård finnes dock ej, men vad göra väl det enär Karnayo är beläget endast ett femtiotal meter från hamnbassängen och dess fina serveringar.

Arne och Birgitta

Takk for fin info om Karnayo :)
- jeg har hatt trivelig mailkontakt med Nektarios Idag, så vi får se?
Er ikke helt sikker på om vi forhåndsbooker, eller venter til vi er på plass ..?
Det skulle vel gå fint på Kastellorizo og i mai? Prisene er litt høye der, så kanskje det er litt å spare hvis vi venter :)

Tross all skremmende info :eek: - tar vi fly ;)
Håper vi t r e n g e r rom :D

kari
2014-02-22, 14:53
Er det noen som kjenner til hvordan det er å bo på "Studios Sofia" og/eller på "Palmeria" ?
De er endel billigere enn Karnayo.
Palmeria eies av den samme som har "Little Paris" rommene ligger i etasjen over Tavernaen :)
Egentlig liker jeg best å leie rom av noen som ikke har taverna, for å føle meg "fri" til å spise hvor jeg vil :) - men maten der er god har jeg forstått!
- og beliggenheten burde vel være bra?

Lissi
2014-02-22, 15:19
Egentlig liker jeg best å leie rom av noen som ikke har taverna, for å føle meg "fri" til å spise hvor jeg vil :) - men maten der er god har jeg forstått!
- og beliggenheten burde vel være bra?

Jag undviker gärna att bo med en taverna under, men det är beroende på risk för ljudolägenhet. Vi hade en servering under oss på Andros, men där kompenserade förstås utsikten en del av oljudet som ibland förekom från serveringen ;)

Lissi

kari
2014-02-22, 17:31
Jag undviker gärna att bo med en taverna under, men det är beroende på risk för ljudolägenhet. Vi hade en servering under oss på Andros, men där kompenserade förstås utsikten en del av oljudet som ibland förekom från serveringen ;) Lissi

Lyden er også et poeng, men jeg tror vel at Kastellorizo i begynnelsen av mai er et ganske rolig (stille) reisemål, uten natteliv :)
G r e s k musikk og "summimg" av stemmerr tåler vi:)
- faktisk er jeg like "redd" for grill/stekeos fra matlagning!
Men deilige duft fra gryter med favorittrettene :p - er Ok :D

Arne
2014-02-22, 18:49
Att taga sig härbärge ovanför Little Paris kunna icke giva någon harm. Denna taverna är det personifierade lugnet.


Ägaren till Little Paris ombesörjer resorna över till Kas i Turkiet tre dagar i veckan. Tavernan håller en låg profil och något oväsen därifrån lär icke förmärkas av de boende en trappa upp.


Arne

kari
2014-02-22, 20:34
Att taga sig härbärge ovanför Little Paris kunna icke giva någon harm. Denna taverna är det personifierade lugnet.


Ägaren till Little Paris ombesörjer resorna över till Kas i Turkiet tre dagar i veckan. Tavernan håller en låg profil och något oväsen därifrån lär icke förmärkas av de boende en trappa upp.
Arne

TUSEN TAKK, Arne :D
- disse ordene kan bli "tunga på vektskåla" fb_gilla

Kalimera
2014-04-14, 14:30
Vi skrev lite om restaurangerna på vår numer avsomnade blogg.Nu har jag flyttat inläggen från bloggen till Kalimera, lagt till fler bilder, och mer information. Ni kan läsa om våra fyra dagar på Kastelorizo via följande länkar.

Dag 1. Våra drömmars ö » (http://www.kalimera.se/grekland/kastelorizo.html)

Dag 2. Från Paris till Sydney » (http://www.kalimera.se/grekland/kastelorizo_2.html)

Dag 3. Vandra på Kastelorizo » (http://www.kalimera.se/grekland/kastelorizo_vandra.html)

Dag 4. En galen dag i paradiset » (http://www.kalimera.se/grekland/kastelorizo_fest.html)

Monica P
2014-04-14, 16:07
Kul att läsa (igen)! Vi känner folk som jobbat som byggnadsarbetare på Kastelorizo, men den där vattenslängardagen har de glömtatt berätta om, eller så hade de ledigt den veckan. En annan ung man berättade om fiske- branta klippor och djupt vatten gör det intressant för dykare med harpungevär- och han sa att han ofta såg haj.

Kalimera
2014-04-16, 14:43
eller så hade de ledigt den veckan.Eller tog festen så mycket på krafterna att de inte kom ihåg festen. :)

kari
2014-04-16, 18:09
Nu har jag flyttat inläggen från bloggen till Kalimera, lagt till fler bilder, och mer information. Ni kan läsa om våra fyra dagar på Kastelorizo via följande länkar.

Dag 1. Våra drömmars ö » (http://www.kalimera.se/grekland/kastelorizo.html)

Dag 2. Från Paris till Sydney » (http://www.kalimera.se/grekland/kastelorizo_2.html)

Dag 3. Vandra på Kastelorizo » (http://www.kalimera.se/grekland/kastelorizo_vandra.html)

Dag 4. En galen dag i paradiset » (http://www.kalimera.se/grekland/kastelorizo_fest.html)


Takk, Janne fb_gilla
- det har vært s å fint å lese og se alle vakre bilder på nytt i ventetiden!
OM kun 19 dager nå så e r vi på Kastellorizo :D


Skal bo på "Palameria Studios" (Little Paris) og tror det blir kjempebra :)


Montro det finnes en ATM d e r :confused:
- når den ikke er i drift før 15.mai på Tilos:confused: - og, på neste øy, Chalki, ATM :confused:


Vi skal reise direkte mellom disse tre øyene og vil helst slippe å ha a l t for mye cash/ Euro med oss!


Jeg får sende en mail og spørre på Palameria, og på Zifos Travel (vi leier rom via dem) på Chalki :)

yannis
2014-04-17, 05:45
Både ATM/Bankomat och bank fanns när vi var där senast.
Kzo, som ligger så avsides, kan ju inte vara utan sådant.
Däremot hade frimärkena tagit slut på posten!!!!
Birgitta.

kari
2014-04-17, 11:21
Både ATM/Bankomat och bank fanns när vi var där senast.
Kzo, som ligger så avsides, kan ju inte vara utan sådant.
Däremot hade frimärkena tagit slut på posten!!!!
Birgitta.

Jeg trodde også at det måtte være en ATM der, Birgitta :)
- men i "disse tider" ville jeg være helt sikker! Jeg fikk omgående svar på mailen min i går kveld med bekreftelse :)
National Bank har fortsatt ATM i drift på KZO:)

Kalimera
2014-04-17, 11:27
National Bank har fortsatt ATM i drift på KZOklapp_klap

kari
2014-04-17, 20:04
klapp_klap

Ja, det er godt og vite:)
- nå har Zifos Travel bekreftet at Chalki også har ATM som fungererfb_gilla
Så da skal det gå fint å være uten ATM på Tilosbye_bye