handdator

Visa fullständig version : Tåg till Grekland, Alt. Buss?


Izza
2006-02-13, 22:12
Hej Hej!
Jag tänkte höra om det var någon som hade någon idé om tåg till Grekland,Athen eller vilken hamn som helst ;)
Jag överväger att inte flyga ner i sommar och är lite nyfiken på vad det finns för olika resvägar och hur mycket det skulle kosta.
Interrail har jag kollat upp lite men jag tänkte om det var nån här som vet om det finns något bussföretag man kan åka med också.
Tacksam för alla svar.
:)
MVH Elsa

mkh
2006-02-14, 13:31
Hej!

Det är så att man blir lite nostalgisk...

Åkte några gånger tåg till Grekland för ett halvt liv sedan. Det mesta har nog ändrats. men ett par saker stämmer nog.

Antingen åker man från Munchen i Tyskland till Aten via dåvarande Jugoslavien med samma tåg. Den resan tog ett och ett halvt dygn, om det inte var några förseningar... (två timmar efter utsatt tid räknades som i tid). Till Munchen kommer man nog på ett dygn från mellansverige.

Eller så åker man tåg till södra Italien och tar en båt (som åtminstone då tog nästan ett dygn på sig) till Patras därifrån tåg till Aten (alltid en mardröm). Om man inte vill stanna vid de Joniska öarna förstås, till Korfu tog båten ca 12 timmar.

Det är helt enkelt ett väldigt "riktigt" sätt att resa. Tågluffarminnen är som Lumparminnen, även den värsta natt på en minimal toalett ses i ett rosenrött skimmer :rolleyes: Nuförtiden, med dagens tågluffarbiljettpriser, är det garanterat dyrare än att flyga. Men är du som jag och tycker att resan är en del av upplevelsen och har tiden - rekomenderar jag det varmt;)

/Marainne

Elisabet
2006-02-14, 16:47
Jag blir också nostaligisk! Inte så lite heller :D Tågluffade ju också flera gånger för ett halvt liv sen flabb_flab

Men då gick det en färja mellan Brindisi och Pireus (via Korfu) så tågresan Patras-Aten var inte nödvändig. Visst går väl den nu också?

Ingegerd_Lasse
2006-02-14, 17:55
Hej! det går att åka buss med www.eurolines.se, det tar 2 dar+ 9 timmar, priset kunde jag inte få fram.
Säkert möjligt om man har tålamod och bra litteratur.
Ingegerd

Ingegerd_Lasse
2006-02-14, 18:07
Hej igen, det går att åka tåg också, sökte på SJ, det tar 3 dar.
Allting går, om man bara vill!
Ingegerd

Izza
2006-02-17, 12:42
Tack så jättemycket för alla tips :)

kram Elsa

Morea
2013-04-08, 13:56
Om jag uppfattat det rätt, är det inte säkert att det går några tåg nu till Grekland. Det har kanske med den grekiska ekonomin att göra.
Morea:mad::confused:

Morea
2013-04-08, 14:10
:confused: Om jag uppfattat det rätt. Går det för tillfället inte att åka med tåg till Grekland. Det har med den grekiska ekonomin att göra.
Morea :mad:

Eva L
2013-04-08, 14:39
Om jag uppfattat det rätt, är det inte säkert att det går några tåg nu till Grekland. Det har kanske med den grekiska ekonomin att göra.
Morea:mad::confused:

Det är en sex år gammal tråd du frågar i så de uppgifter som lämnats där då kan vara helt inaktuella.

Eva