handdator

Visa fullständig version : Zaros/Plakias m.fl.


Ruggero
2013-01-16, 18:05
Träffar reskamrater i helgen för en första grovplanering av sommarens resa till Kreta. Vi planerar att hyra bil och åka runt, mest på södra delen av ön. Efter att ha läst Jannes beskrivning av Zaros är man sugen att göra ett besök.

Efter en vecka i Paleachora förra året känns det naturligt att utforska orterna lite längre åt öster, t.ex. Plakias. Finns det någon naturlig färdväg till Plakias och samtidigt passera Plakias. Just nu har jag bara en busskarta men ska naturligtvis skaffa en ordentlig karta. Men det vore kul att redan nu börja suga på karamellen genom att planera de första dagarna.

Ska väl tillägga att våra kamrater landar på Heraklion medan jag och min fru landar vid Chania. Jag hoppas på några intressanta tankar. Kommer förmodligen att återkomma några veckor innan resan börjar (28/5) för mer detaljerad info.

Smultron
2013-01-16, 20:23
På den här sidan finns en väldigt detaljerad karta över Kreta (samt diverse annan info)

http://www.explorecrete.com/crete-maps/crete-maps.html

pollebosse
2013-01-16, 20:24
Hej,
i april skall vi besöka Zaros och några andra orter.
Vi har en 14 dagars resa planerad då.
Inspirationen av Zaros kom, liksom för dig, från Jannes resa.
Har varit en del, under de tre senaste åren på Kreta och mest södra delen som är så härlig, väst mest, mitten en del och öst lite.
De kommande resorna har focus sydöst, 3 resor i snabb takt med början i april.
Det enda rådet är att inte planera för mycket, inte vara för rationell och inte oroa sig. Det blir kanon hur man än gör och verkligheten i nuet blir mycket bättre än distinkta planer hemifrån. Grovplanering är bra.
Plakias blir bättre och bättre med tiden. Först gillade jag inte alls orten, men med tiden mjuknar man ordentligt och nu är orten med alla dess möjligheter runtomkring grym. Bry er inte om naturliga vägar utan besluta er för färdväg utifrån stundens väder eller så.
Njut och dröm av det goda ni kommer att möta!
Det borde bli grymt bra!

Paul

ramses
2013-01-17, 09:17
http://www.explorecrete.com/crete-maps/images/Crete-eot.png

Kalimera
2013-01-17, 09:59
Träffar reskamrater i helgen för en första grovplanering av sommarens resa till Kreta. Vi planerar att hyra bil och åka runt, mest på södra delen av ön. Efter att ha läst Jannes beskrivning av Zaros är man sugen att göra ett besök.Vi flög till Heraklion, hyrde bil där och körde direkt till Zaros. Därifrån gjorde vi sedan utflykter till många ställen i närområdet. Från Zaros körde vi sedan till Plakias, via några stränder och raviner. Hur smidigt som helst. Om ni hyr bil i Chania kan ni hämta upp era vänner i Heraklion. Eller så hur de bil och ni tar buss till Heraklion.

Grattis till val av byar, och del av Kreta. Där är fantastiskt! klapp_klap