Visa fullständig version : En grönskande ö
Micchelin
2013-01-13, 22:14
Jag har återupptäckt Grekland. Den senaste resan gick till Lefkas. Det var ett riktigt paradis med de skogsbeklädda bergssluttningarna och det underbara Joniska havet. Jag är osäker på om det potentiella besöket i Grekland kommer att motsvara den fantastiska resorna till Lefkas. Jag vill därmed garantera att jag finner en fin grön ö.
Det är således grönskan jag är ute efter. Jag är medveten om att de Joniska öarna erbjuder det. De är givetvis starka kandidater eftersom Lefkas gav en gudomlig känsla. Jag har funderat på Ithaka eftersom jag gillade den lågmälda men ändå turistiska orten Agios Nikitas på Lefkas västkust.
Jag vill inte skränka in mig till endast en ögrupp. Skiathos och Skopelos ser väldigt vackra ut särskilt med basis på scenerna från klassikern Mamma Mia. Jag är dock obefogat rädd för att de trots det inte kommer att vara ett nytt Lefkas vilket förhoppningsvis kan motargumenteras av en inbiten Skopelosälskare.
Thassos har även funnits i mina drömmar. Det verkar dock aningen svårt att ta sig runt på den godbiten. Mamma förslår Samos som forfarande erbjuder den växtlighet jag kräver. Turkiet i horisonten känns dock aningen påträngande om man bor i Pythagorion. Jag har även kommit fram till att det finns gröna slätter på några Kykladiska öar efter att ha läst om Kalimeras vårpromenad på Amorgos. Det gör mig inte klokare.
Trots att jag är tämligen påläst är valet av ö svårare än jag trott. Du, Kalimeramedlem - vilken ö skulle du utse till Greklands grönaste ö? Förutom de skogsbeklädda kullarna vore stilistiska urgröpta hotellrum i en vit sockerbit ett önskemål. Byn skulle gärna få likna Agios Nikitas - vem är alldeles för insnöad på ett och samma ställe?
Kalimera
2013-01-14, 16:12
Jag tycker nog att Skopelos kan jämföras med Lefkas när det gäller naturen. Om jag ska utgå från vackrast och grönast skulle jag välja Skopelos före Lefkas. Där finns dock inget som riktigt liknar Agios Nikitas på Skopelos. Vi bor alltid i Skopelos stad, som även den hör till de vackraste. Här (http://www.kalimera.se/oar/sporader/skopelos_bilder.html) har lagt lite bilder från Skopelos. Grannön Alonissos (http://www.kalimera.se/oar/sporader/alonissos_bilder.html) är också väldigt ”grön”. Samos är grön, men inte på samma sätt som de joniska öarna, eller exempelvis Skopelos. Naturen på Amorgos är grymt vacker på våren, men under sommaren ser det ut på ett annat sätt. (Fast jag tycker att Amorgos alltid är vackert ;))
Så var det då Ithaka. Jag tycker att det är en av de fem vackraste öarna jag har varit på. Det är en lugn ö med lågmäld turism, precis som du eftersöker. Från Ithaka kan du åka över till Kefalonia, som också är den grön ö, och om nu inte Ithaka skulle passa är det ju bara ett stenkast till Lefkas. :)
Det där med "grön ö" är en klurig sak.
Jag vill göra en distinktion, "grönt" är inte detsamma som att ön i fråga är fertil. För att få epitetet "fertil ö", krävs mycket vatten. Hela året. Vilket sedan naturligtvis påverkar växtlighet och djurliv. Och turisten som då kan fylla sin vattenflaska från kranens frächa vatten.
Från en sådan ö syns inte Turkiet hotfullt luta sig över en i fonden som i Phytagorion. Fast Samos är en fertil ö. Särskilt i dess västra del. Långt från Turkiet.
Men ännu längre (syd-) väst finns en ö med mängder av vatten. En unikt fertil ö, med ett lugn som för vissa kan vara på frestande - inte en shoppingmöjlighet så långt ögat kan nå. Typ.
Tycker du ska ta en titt på Thassos igen, det är ingen slump att den kallas "The emerald island" och liknande. Att ta sej runt på den ön är väl inga problem..?
(Planerar min sjunde resa dit just nu...)
Micchelin
2013-01-16, 15:33
Så var det då Ithaka. Jag tycker att det är en av de fem vackraste öarna jag har varit på. Det är en lugn ö med lågmäld turism, precis som du eftersöker. Från Ithaka kan du åka över till Kefalonia, som också är den grön ö, och om nu inte Ithaka skulle passa är det ju bara ett stenkast till Lefkas. :)
Det lutar mot de Joniska öarna. Min plan är att besöka Parga på fastlandet, Agios Nikitas på Lefkas och Fiskardo på Kefalonia. Det enda som skrämmer mig är kommunikationerna mellan platserna. Det skulle vara fantastiskt att få veta mera om kommunikationsmöjligheter.
Jag tänkte först fråga om dina känslor gällandet Ithaka grundade sig på subjektiva upplevelser. Efter det slog det mig att jag varit i Vathy på Ithaka. Arkitekturen var spännande och stränderna var vackra men i övrigt tändes ingen gnista varav det räcker med en gång.
Det där med "grön ö" är en klurig sak.
Jag vill göra en distinktion, "grönt" är inte detsamma som att ön i fråga är fertil. För att få epitetet "fertil ö", krävs mycket vatten. Hela året. Vilket sedan naturligtvis påverkar växtlighet och djurliv. Och turisten som då kan fylla sin vattenflaska från kranens frächa vatten.
Från en sådan ö syns inte Turkiet hotfullt luta sig över en i fonden som i Phytagorion. Fast Samos är en fertil ö. Särskilt i dess västra del. Långt från Turkiet.
Men ännu längre (syd-) väst finns en ö med mängder av vatten. En unikt fertil ö, med ett lugn som för vissa kan vara på frestande - inte en shoppingmöjlighet så långt ögat kan nå. Typ.
Jag är medveten om att flera områden i Grekland har vattenbrist. Jag vill därav resa till en naturligt grön ö. Samos västra del med Kokkari verkar bättre än Pythagorion men Samos känns fortfarande avlägset.
Tycker du ska ta en titt på Thassos igen, det är ingen slump att den kallas "The emerald island" och liknande. Att ta sej runt på den ön är väl inga problem..?
(Planerar min sjunde resa dit just nu...)
Med tanke på att det verkar svårt att ta sig runt på och mellan de Joniska öarna är Thassos en potentiell kandidat ifall Thassos erbjuder det jag vill ha ut av en resa på hanterbara avstånd.
Jag är medveten om att flera områden i Grekland har vattenbrist. Jag vill därav resa till en naturligt grön ö. Samos västra del med Kokkari verkar bättre än Pythagorion men Samos känns fortfarande avlägset.
Jag syftade inte alls på Samos...
Kalimera
2013-01-17, 08:48
Med tanke på att det verkar svårt att ta sig runt på och mellan de Joniska öarna...Det är inte svårt. Vi har luffat runt där och det utan problem alls, snarare tvärtom. Ett år gjorde vi denna rutt: Lefkas, Meganissi, Lefkas, Ithaka, Kefalonia och Zakynthos. Det var hur smidigt som helst.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.