handdator

Visa fullständig version : Förslag på ö att drömma om

Jupiter
2013-01-11, 20:53
Kära kalimerare!
Jag har så smått börjat fantisera om en resa till Grekland igen. Men vart då? Har lusläst forum och resebrev, men kan inte bestämma mig. Har ni lust att komma med förslag på öar att drömma och fantisera om.

För två är sedan var jag på Skopelos, min första och enda resa till Grekland. Det tog tid att bestämma sig då också, men blev helt rätt. Skopelos stad var så vacker och ön var grön och lagom stor. Jag och sonen älskade den.

Så vad jag vill "ha" är en vacker stad utan hotellkomplex och discotek. Jag gillar små vikar och klippor eller klapperstrand, inte fin sand och långa stränder med parasoller. Stort utbud av restauranger av hög kvalitet, shopping och nöjesliv är inte viktigt, uppskattar mer att strosa i stillhet.

Jag har kikat lite på Ithaka som verkar vara otroligt vacker. Milos lockar med sina klippor, men saknar vacker stad. Naxos lockar inte alls, för mycket sandstrand och för stor ö.

Så vad tror ni, finns det en ö på nivå med Skopelos?

Tacksam för alla förslag.

Assar
2013-01-11, 21:09
Mitt förslag är att du åker till Hydra. Det är lätt att ta sig dit med katamaran från Pireus. Om jag minns rätt kanske två timmars båtresa.

Hydra stad är otroligt vacker. Det är helt bilfritt på hela ön. Sköna bad - även inne i Hydra stad från klippor. Lagom stort för att vandra till närbelägna byar och små stenstränder. God mat och när dagturisterna åkt hem en lugn och rofylld stadskärna - åtminstone i september.

Jag har också varit på Skopelos som jag gillar mycket. Kan inte direkt påstå att Hydra liknar Skopelos, men känslan är lite lika. Det är dock inte någon grön ö, mera kalt och klippor.

JohnS
2013-01-11, 22:19
Kära kalimerare!
Jag har så smått börjat fantisera om en resa till Grekland igen. Men vart då? Har lusläst forum och resebrev, men kan inte bestämma mig. Har ni lust att komma med förslag på öar att drömma och fantisera om.

Tacksam för alla förslag.

Jeg vil bare minne om at alle øyer du kan fantasere om, utgjør bare 20 % av dette fantastiske landet, så hvorfor ikke drømme litt om de andre 80 %, som er enda mer spennende og interessante?

Eva L
2013-01-12, 07:57
Amorgos, Lesvos eller kanske Folegandros borde väl passa dig. Tre olika öar både i storlek, natur och folkmängd och bra mat bör du hitta på alla tre. För den som älskar riktig grekisk husmanskost lagad med kärlek och en vacker levande grekisk by är Chora på Folegandros helt fantastisk.

Eva

Jupiter
2013-01-12, 10:26
Tack för svar. Ja Hydra låter faktiskt intressant, det verkar vara en ö det inte pratas mycket om. För att inte tala om fastlandet. Jag har inte alls tänkt i de banorna, men varför inte. Vilken del av Greklands fastland skulle du rekommendera mig?

Amorgos har jag funderat på, vet inte varför jag tappade intresset för den och Småkykladerna. Ska kolla igen.

Mat är inte viktigt, min son (9 år) bryr sig inte och jag är mest glad över att gå ut och äta. Stora hotell och pooler, nej tack. Däremot en vacker småstad. Vi hyr gärna bil, så vackra badvikar kan ligga en bit bort. Utflykter är ju halva nöjet.

Admirala
2013-01-12, 11:06
Jeg gir deg nesten samme svar som jeg ga Ricky i en annen tråd:

Hvorfor må det være en øy?

Fly til Athen, ta leiebil, taxi eller buss til Nafplio på Peloponnes, ca 15 mil fra Athen.

Nafplio regnes som en av de vakreste byene i Hellas. Det er en by og et område full av severdigheter, det er en steinete bystrand i kort gåavstand fra sentrum og flere grusstrender og sandstrender i kort bil-/bussavstand, masse gode tavernaer og butikker i byen. Dere kan ta dagsutflukt til Hydra og Spetses eller Poros og til et utall steder på fastlandet med bil. Masse hoteller og små pensjonater i gamlebyen, livlig men ingen masseturisme/charterturisme.

Du kan lese mer under "Fastlandet" i venstre marg eller her: http://www.visitnafplio.net

Jupiter
2013-01-12, 11:15
JohnS och Admirala!
Jag ska verkligen kolla upp fastlandet! Återkommer om jag har frågor, för det här låter klart spännande.
Tack!

PA
2013-01-12, 13:45
Hej Jupiter bye_bye

Rekommenderar Ithaka varmt, Grekland i ett nötskal, du kan även kombinera Ithaka och Kefalonia.

Lycka till

//PA _B-anana

Jupiter
2013-01-12, 14:13
Ithaka lockar, kan inte riktigt släppa den ön och får nog ingen ro förrän jag varit där. En praktisk fråga: Blir en vecka för kort om man måste övernatta på Kefalonia på vägen dit och hem?

Nafplio ser ju onekligen ut som en vacker stad. Då den är ganska stor undrar jag hur det är att ta sig ut på landsbygden för utflykter. Vill inte fastna i alla vackra gränder. Kanske den är för stor i mitt tycke. Fler tips på fastlandet tar jag gärna emot.

Hur ligger Hydra till prismässigt? Svensson eller jetset?

Annwi
2013-01-12, 14:19
Adamas på Milos är kanske inte ö-världens vackraste by men den är inte heller ful! Där pågår ett grekiskt vardagsliv som inte är beroende av turismen. Är det fina klippbad du är ute efter är Milos ett eldorado. Stränderna i Adamas duger väl egentligen bara för ett morgon- och kvällsdopp men övriga stränder runt ön är minst sagt spektakulära!
Milos kombineras med fördel med Sifnos eller Folegandros. Då får du även uppleva en vacker chora och dessa öar har också bra bad och fina snorklingsmöjligheter (klippor och klappersten för oss som inte är så förtjusta i sandstränder).

Själv tycker jag att den perfekta kombinationen ändå är Amorgos och Småkykladerna.

Annars kanske Karpathos kan vara något för dig? Jag har själv aldrig varit där men det är en ö jag drömmer om (plus ett 20-tal öar till)!

Anne

Admirala
2013-01-12, 14:53
Nafplio ser ju onekligen ut som en vacker stad. Då den är ganska stor undrar jag hur det är att ta sig ut på landsbygden för utflykter. Vill inte fastna i alla vackra gränder. Kanske den är för stor i mitt tycke. Fler tips på fastlandet tar jag gärna emot.

Det bor 15.000 i Nafplio. Gamlebyen er ikke så stor, som en typisk "øyhovedstad" vil jeg si, og den ligger på en egen landtunge, adskilt fra resten av Nafplio. (Men hva er en stor by for deg?). Det er iallfall ikke vanskelig eller tidkrevende å komme seg ut på utflukter, om det frister.

Det står jo masse om utflukter på visitnafplio.net, men du kan også lese i denne (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=31878) tråden, hvor også andre steder på Peloponnes er beskrevet.

Hur ligger Hydra till prismässigt? Svensson eller jetset?
Hydra regnes som en dyr øy i Hellas, men i forhold til hva Svensson tjener bør han klare seg helt fint der :D

Ia
2013-01-12, 17:21
Paleochora på Kreta ville kanskje passe? Mange muligheter for flotte utflukter..f.eks. båttur til Loutro..også fint å leie sykler for å finne sine egene små badeviker.

Eller en av di mindre byene på Lesvos eller Katapola på Amorgos ?

Problemet er bare at det er for mange fine øyer å velge mellom ;)

Vær bare forberet på at de fleste øyene blir mere stenete og "tørre" desto lengre syd du kommer. Få av øyene er like grønne som Skopelos.

:)

Jupiter
2013-01-13, 18:23
Tack alla för era svar!
Hoppas att jag inte sårar någon om jag inte spontant känner för just er favoritö.

Om Hydra räknas som en dyr ö blir jag genast tveksam.
Om Adamas på Milos trots all har charm så kanske Milos. Är bohusläning och älskar klippor (och har svårt för sand).
Lesvos, helt ny för mig. Likaså Kreta. Så Kreta är inte bara en remsa med hotellkomplex och pooler? (Förlåt om jag låter fördomsfull).
Amorgos, är det inte väldigt mycket svenskar där?

Kalimera
2013-01-14, 15:54
Om Hydra räknas som en dyr ö blir jag genast tveksam.
Jag tycker inte att Hydra är så dyrt. Priser på restauranger är ungefär samma som på många andra öar. Däremot upplever jag boendet som dyrare på Hydra. Hydra stad tycker jag är en av de vackraste i hela övärlden. Det jag gillar mest med Hydra (http://www.kalimera.se/oar/saroniska/hydra.html) är att där är så tyst eftersom all motortrafik är förbjuden, även mopeder. (Det finns två eller tre sopbilar.)

Så Kreta är inte bara en remsa med hotellkomplex och pooler?Kreta är så mycket mer än en remsa med hotellkomplex och pooler. Där finns verkligen allt från superturistiska ställen till mysiga små samhällen med stor charm.

Amorgos, är det inte väldigt mycket svenskar där?Stämmer, men det kommer turister från andra delar av världen också.

Har du kollat in Tilos? Finns ingen stad att strosa runt i, men allt annat stämmer på dina önskemål.

Jupiter
2013-02-03, 10:31
Magkänslan har sagt sitt. Det blir Ikaria och Fourni som jag kommer att drömma om att besöka. Jag föll för naturen och stillheten.

Kalimera
2013-02-04, 16:17
Det blir Ikaria och Fourni som jag kommer att drömma om att besöka.Ett mycket bra val. klapp_klap