handdator

Visa fullständig version : Har jag valt fel?


KarinL
2013-01-05, 10:11
Hejsan! Har bokat till Lefkas, Nidri i augusti.Ska bo på Seawiev. Men jag börjar bli tveksam om vi valt rätt ö. Finns det nån som kan ge lite inspiration..att vi trots allt har valt rätt.
Innan har vi varit på Kreta-älskar Kreta. Korfu, Samos-jättebra ö. Skiathos-kanonbra bad. Karpathos också kanon. Blir tveksam så snälla hjälp mig .
Tack så länge // Karin

mrwalker
2013-01-05, 11:05
Det fins da ingen gresk øy som er feil. ;)

Nidri er helt ok etter min erfaring, litt mye mygg og insekter, og for virkelig gode strender må man nok andre steder på øya. Men jeg var ikke der for å bade...

Jeg vet ikke om det kan inspirere, men her er ihvertfall mitt fotoalbum fra Nidri og områdene rundt: http://www.islandwalking.com/piwigo/index.php?/category/86

Bilder fra dagstur til Meganissi: http://www.islandwalking.com/piwigo/index.php?/category/85

Monica C
2013-01-05, 12:34
Lefkas Nidri där hamnade vi i september för ~7 år sedan.En sistaminuten flygstol till Preveza och sen taxi som tog oss till Nidri och ett boende som ordnades under färden,helt ok men ingen ort som vi aktivt skulle välja igen.I själva Nidri är det ingen strand att jubla över men vi åkte med buss till den andra delar av ön och gjorde utflykt med båt och då fick vi uppleva helt fantastiska stränder.Det är ju alltid roligt och intressant att uppleva nya ställen och att se hur favoritöarna står sig i jämförelse med andra.
Monica:)

maji
2013-01-05, 17:20
Fina bilderklapp_klap
//majibye_bye

Eva L
2013-01-06, 09:46
Om ni är aktiva och gör utflykter till andra sidan av ön och båtturer blir det säkert bra. Personligen står inte Nidri på min återvändarlista men smak och tycke är så olika och det finns andra som gärna åker dit.

Jag tyckte att det var en ganska charmlös ort med mycket trafik efter huvudgatan och det är nog den myggrikaste plats jag besökt i Grekland. Nu är det mycket länge sedan jag var där och det var aug månad. Trafiken är säkert lugnare en annan månad när det inte är så mycket turister.

Eva

Kalimera
2013-01-06, 15:12
Jag gilla turistorter ibland, och ibland inte. Nidri hör till en av de som jag gillar. Det är ingen vacker by, och stranden är inte mycket att skryta om, trots det tycker jag jättemycket om Nidri. Omgivningarna är fantastiskt vackra, precis som hela Lefkas är. En fördel med att bo i Nidri är alla fina båtutflykter som utgår därifrån.

Hestia
2013-01-06, 16:58
Karin! Har själv inte varit på Lefkas och kommer nog inte att åka dit heller någon gång. Har läst mycket om de flesta av alla öarna i Grekland och Lefkas känns inte som om den skulle passa mig alls. Men man vet ju inte, skulle jag komma dit så kanske jag skulle gilla ön!:) Av bekanta som varit där har jag hört både bu och bä, kanske fler bu än bä. Det behöver inte alls vara något dåligt resmål ni valt för den skull, det är ju så olika vad man fastnar för och tycker om. Skulle vara roligt att höra vad ni tycker om resmålet, när ni varit där.

Ser att du inte räknat upp Naxos som en av öarna ni besökt, har ni möjlighet ett annat år så vill jag det allra varmaste rekommendera den ön!
Längtar alltid dit!

KarinL
2013-01-06, 19:13
Hej igen!
Jag vet inte ens varför jag blev nyfiken på Lefkas.Man velar fram o tillbaka sen bara slinter fingrarna!!
Kanske inbillar man sig o oroar sig i onödan. Det är ju trots allt semester med sol, bad, miljöombyte o en massa god mat man vill ha. Hade ett par vänner som var där förra året o de var ok nöjda. Det blir säkert kanonbra. Det blir väl lite till vad man gör det :)
Hestia. Vi har inte varit på Naxos men jag glömde skriva att vi varit på Santorinio o där utgick båtar till Naxos. Kanske det blir i framtiden.
tack för svaren iaf // Karin:)

Deia
2013-01-07, 17:40
Du har helt klart valt en väldigt vacker ö! Lefkas stränder hör till dom vackraste jag vet. Utsikten mot grannöarna är otrolig i soldiset. Olivlundarna och det kristallklara vattnet är fint.

Nidri är dock inte så kul och i augusti kommer det att vara mycket turister....men som flera andra påpekar så återvänder många dit - och gillar det. Planera in att ta er runt ön och se allt vackert som finns :).

Jag åker själv tillbaka till Lefkas i början av juni. Ska bo i den östra delen av Vasiliki, på hotell Apollon. Det blir en vecka där och sedan vidare ut bland dom Joniska öarna.

Deia
bye_bye

uggelbo
2013-02-28, 11:09
Hej,
vi har varit 9 gånger på Lefkas (Nidri) och vi älskar platsen. Turistbåtar ger vi inte mycket för förutom M/S Christina. Den har vi åkt med tre gånger. Kostar 450/person och är en fantastisk tur på havet. Man måste boka i tid för den är populär (har skrivit om den turen på annan plats på forumet).
Sen ska man inte fastna i Nidri utan ta promenader upp till de fantastikt vackra olivlundarna bakom Nidri.
Man ska också ta bilfärjan "Meganissi" ut till ön Meganissi (som också betyder "Stor ö"). Lagom att åka vid 10-tiden, kostar drygt 1€ och tar ca 25 min. Väl där går man upp till den lilla bergsbyn Spartochori som är den vackraste plats vi besökt. Går runt och njuter av stillheten och ron. Stannar till vid en lite bar, beställer en öl och lyckas man göra sig förstådd får man ett fat med oliver och ost att njuta av vid det lilla bordet utanför.
Sen går man ned till badet och bader i Greklands klaraste vatten och njuter några timmar.
Vid 16-tiden tar man båten tillbaka.
Sen ska man absolut åka lokalbuss. Åt till Vassiliki och knalla runt där. Det är jättefint.
Som sagt, vi älskar Lefkas och åker dit igen i September.