Logga in

Visa fullständig version : Båt Kreta-Aten

JanneM
2006-02-12, 20:23
Hejsan!
Är det någon som vet hur båtförbindelserna är mellan Kreta och Aten runt den 5/8-06?
Vart på nätet kan man boka biljetter och se tider?
Vart på Kreta avseglar båtarna till Aten?

Tack på förhand!

Kikh
2006-02-12, 20:39
Hej!

Till Aten kan du "flyta" från både Chania, Rethymno och Heraklion på ca 9-12 timmar. Biljetten köper du allra enklast i Pireus hamn, på tågstationen eller Metron kanske den heter. En biljett Pireus-Chania kostar ca 20 euro (Minoan Lines), färjorna (typ Finlandsfäja á 70-tal) avgår från hamnen som ligger på promenadavstånd, eller taxiavstånd om man har mycket packning. Det finns snabbfärjor också men jag vet inte om de är värda priset (ca 43 euro/pers) eftersom flyget (Aegean Airlines) är så pass billigt. Vill du däremot sitta på däck, njuta av en Ouzo och se på stjärnorna rekomenderar jag färjan. Från hamnen i Souda (Chania) går det båtar in till busstationen i Chania där du byter till annan buss. Tyvärr vet jag inget om färjorna/förbindelserna till de övriga hamnarna.

Lycka till och glöm inte badmössan;)

kari
2006-02-12, 20:49
Ikke direkte svar på spørsmålet ditt, men..... :

Ett godt og i tillegg u t r o l i g billig alternativ er å fly med Agean Airlines fra Kreta til Athen :)
- i alle fall om du booker tidlig, pris m/skatt er pr i dag 35 € pr person.
5.aug er det 3 avganger Chania - Athen og hele 7 avganger Iraklion - Athen til denne prisen.
HVOR mange plasser de har til denne prisen vet jeg ikke, så her tror jeg "først til mølla" prinsippet gjelder.
Selv har jeg nettopp bestillt billetter :D
bye_bye Kari