handdator

Visa fullständig version : Små byar på östra Kreta


lars
2012-11-30, 17:20
Vad jag tycker om Sitia kan vi lämna därhän.
De omgivande små byarna är ganska orörda och om man har tid värda en promenad. Här bor mestadels äldre personer, även om man kan skönja en viss föryngring. Jag undrar hur krisen påverkar det hela. Det sägs ju att många återvänder från storstäderna till sin hemby, där husen och marken att odla på finns kvar.

Spänning får man om man försöker ta sig över ön till södra sidan. Vägen är inte alltid så lätt att hitta men med lite fingertoppskänsla går det bra. Hittar du bara Roussa Eklisia så har resan börjat åt rätt håll mot exempelvis Chandras.
De få byarna är i många fall öde eller nästan öde. Man får en bra inblick hur de flesta byarna nog har sett ut en gång. De få människor man möter här är otroligt vänliga och berättar gärna hur det en gång var i deras by och hur man levde. Det är riktigt spännande så vi glömde tid och rum och fick nästan övernatta i bilen.
Sydöstra sidan är nästan helt örörd och opåverkad av turism......ännu.
Hoppas du får en bra tur om du väljer Sitia.
lars
Kriti stin kardia mou

xenos
2012-11-30, 18:47
En av dessa byar i närheten av Chandras, som är en fin by, heter Selinou. Första gången färden, från Kato Zakros, förde oss dit, var 2004. Andra gången i september detta år.
Första gången befann jag mig bara i utkanten av byn. Klockan var mycket och vi måste hitta ett boende i Ierapetra. Vi stannade till kort. Vi såg ett gammalt par och en åsna. Hustrun satt på den, mannen ledde den in i byn-Här i utkanten där vi stannat till fanns en triangel som bildats av två vägar till byn. Jag stod där ett tag och kände mig för. Gick en bit bort tog några bilder. Året 2004 var byn defenitvt på fallrepet. Inte ett ljud hördes frdärifrån.
Tre fyra år senare försökte jag hitta byn, tillsammans med ett par fågelarter, bl.a Biätare. Jag hade kört genom Sitiabergen, rakt över från Mirabellobukten, vägen gick upp i bergen från byn Kavousa. Passerade efter en del irrande stora vägen Sitia - Makrigalos. Kom fram till Chandras och fick för mig att jjag var helt fel ute. Solen började sjunka och jag måste återvända till Agios Nikolao. Jag blev besviken om man säger så.
I många år har jag varit på väg tillbaka till Selinou. Vissa platser är bara stora. Fattade aldrig vari storheten bestod men tillbaka skulle jag.
Under alla år har jag letat på nätet och på satellitbilder, följt vägar och studerat olika byar. En kväll ser jag en bild på nätet som kanske. Jag plockade fram de bilder jag låtit skriva ut för med hjälp av dem fråga mig fram om jag kom till området igen.
Först ser jag det låga bergets profil bakom byn. Sedan kunde jag jämföra en byggnad, en stolpe bredvid och sist klockstapeln på kyrkan. En satelitbild avslöjade den trekant vägarna bildade i byns utkant. Det var tillräckligt. Det var bevisat. Byn fanns och den heter Selinou.
Så blev det av nu i år. Vi körde från Kato Zakros, precis som förra gången, och första byn var inte Selinou. Andra byn var Selinou.
Nu var det skillnad. hamamrslag hördes en bit bort. En kvinna vid den nybyggda brunnen skänkte oss vindruvor. En sopbil kom körande och tömde tunnor. Ett par män dök upp i varsin bil och hade ärenden i byn. I utkanten arbetade en annan man bland vinrankorna.
Kanske var det sista gången jag besökte östra Kreta.

Du har rätt Lars, det händer saker om mani alla fall, väntar tillräckligt länge .

lars
2012-12-01, 08:38
Xenos precis så är det.
Jag trodde du menade byn Sitanos, men den ligger lite längre bort.
Det finns många små pärlor man mer än gärna återvänder till. Tar vi foton med människor inblandade försöker vi återvända året efter och gissa om det är uppskattat när fotona dyker upp. Rykten går snabbt i de små byarna och snart är det skratt och chatter bland de fotograferade.
Många trogna vänner har vi fått på detta vis runt om på Kreta.
Ställer dessa glada och gästvänliga människor upp så vill man ju ge någonting tillbaka och det har varit vår filosofi under alla år här på Kreta.
lars
Kriti stin kardia mou

Kalimera
2012-12-01, 16:15
Tar vi foton med människor inblandade försöker vi återvända året efter och gissa om det är uppskattat när fotona dyker upp. Rykten går snabbt i de små byarna och snart är det skratt och chatter bland de fotograferade. Många trogna vänner har vi fått på detta vis runt om på Kreta.
Jag gjorde alltid så innan digitalkameran kom. Det var oerhört uppskattat i små byar där det kanske inte ens fanns en kamera. Hur gör du Lars, tar du med pappersbilder?

Ursäkta dromprinsen att jag kapar din tråd. Jag splittar den om det kommer fler inlägg som inte handlar om Sitia. :o

Ylva A
2012-12-01, 18:19
Ylva och jag har i många år gjort turer till Sitia från hemmet i Koutsounari. Vi uppskattar staden mer än Agios Nikolaous, framför allt utanför turistsäsongen. Stan är levande hela året med öppna affärer året runt till skillnad från A.N. Strandpromenaden är lång med många tavernor och det är nära till stranden, som också är lång. Inte det bästa badvattnet, säger man i Ierapetra. Högre upp i stan, som är byggd som en amfiteater, ligger borgen. Sitiaviner, framför allt vita, är väl kända på Kreta och man kan besöka fabriken och provsmaka. Ett stort plus är att man inte behöver trängas med en massa turister och det är inte en massa "tingeltangel"!
Byarna runt omkring, de flesta små och "döende", är värda sina besök. För snart 20 år sedan, fick vi vid ett besök i Ziros en bok om byarna runt byn, skriven både på grekiska och engelska. Där har vi uppgifter om alla byarna. Vill ni veta mer, berätta om vad!
Vai och klostret i Touplou är inget för oss, vi vill möta det "riktiga" Kreta.
/ Jannis

xenos
2012-12-02, 08:48
För snart 20 år sedan, fick vi vid ett besök i Ziros en bok om byarna runt byn, skriven både på grekiska och engelska. Där har vi uppgifter om alla byarna. Vill ni veta mer, berätta om vad!

Om Selinou naturligtvis!
Sammanfatta gärna vad där står om min by på Kreta, (bredvid Nea Chora , Neapoli osv osv.)

Tackar!

lars
2012-12-03, 09:23
Jag gjorde alltid så innan digitalkameran kom. Det var oerhört uppskattat i små byar där det kanske inte ens fanns en kamera. Hur gör du Lars, tar du med pappersbilder?

Ursäkta dromprinsen att jag kapar din tråd. Jag splittar den om det kommer fler inlägg som inte handlar om Sitia. :o

Ja det gör vi och är det bara en person det avser, ramar vi oftast in det. Det finns billiga och rätt bra ramar i handeln idag.
En del av fotona har t o m dykt upp på Facebook, när någon yngre bybo anslutit sig och visar foto från byn och dess innevånare och så plötsligt har man knutit en ny kontakt.
lars
Kriti stin kardia mou

Kalimera
2012-12-03, 10:16
Ja det gör vi och är det bara en person det avser, ramar vi oftast in det.Trevligt att ni gör så. Ska försöka komma ihåg det till nästa resa.

Ylva A
2012-12-03, 15:34
Xenos,
Jag blir förbryllad! Jag hittar inte "din" by i närheten av turkområdet Ziros och Handras. Det står ingenting om Selinou i min bok, som beskriver området från Ziros till Xerokampos med historik från 1500-tal till nutid. Är du ute i något annat område?
I boken har jag skrivit: "I Ziros har vi ätit 2 stora souvlaki, 1 greksallad och druckit 2 Amstel för 65 kr och fått denna bok på köpet. I Handras köpte vi ½ kg oliver för 12.50 kr. De var så enormt goda". Det var i juni 2000.
Foton tog vi i det lokala muséet i Handras och överlämnade dem nästa år. Kort har varit ett fantastastiskt bra sätt att bli bekant och vän med greker! Rekommenderas, precis som Lars har gjort.
/ Jannis

lars
2012-12-03, 18:27
Liksom Ylva hittar jag inte heller den här "byn" Selinou, längs vilken väg ligger den?? Norrut mot Zakros eller längs kustvägen (inte bra).:o
Man blir ju lite nyfiken
lars
Kriti stin kardia mou

pollebosse
2012-12-03, 21:31
Förra julen firade vi i Kato Zakros.
Under ca 10 dagar åkte vi mycket och på väldigt många små vägar till de flesta byar i detta område.
I vilket fall var det en underbar upplevelse att få uppleva Sitia, Palekastro, Zakros med omgivning och jag tror att Selinou låg på vägen till just Palekastro.
Det var 10 underbara dagar i det östra hörnet av Kreta.
Prästen, husfruarna och innehavaren av tavernan mitt i byn är oförglömliga, så många kakor, små glas med dryck och vänlighet har vi aldrig blivit bjudna på någonstans, denna otroliga vänlighet behövs på resten av planeten kan vi tro...

Kreta, det är och blir alltid mer än man tänkt.

Paul

xenos
2012-12-04, 06:12
Jag har ingen förklaring till min falska angivelse. Det känns ytterst pinsamt. Naturligtvis har ni letat förgäves då jag utan något som helst anledning valt namnet Selinou i stället för Sitanos.
:o:o:o:o:o
Nu har jag letat utan resultat i min arme skalle men är er svaret skyldig...
Här Sitanos, Sitanos, Sitanos, Sitanos, Sitanos:
http://www.crete-today.com/s-sitanos.php

lars
2012-12-04, 09:20
Så som du beskrev byn, Xenos, med det låga berget osv så misstänkte jag att det var den lilla fina byn Sitanos det handlade om, men vägbeskrivningen gjorde mig förbryllad och jag kunde inte släppa ämnet. Vi har kört mycket i just det här området, när vi hade vår egen bil med här nere.

http://i214.photobucket.com/albums/cc39/larsax/MyPictures0007.jpg
Sitanos

Ja Sitanos är en riktigt fin gammal by. Som sagt vi stannade till här för många år sedan. Vi parkerade bilen och gick en tur i den lilla byn.
Vi träffade en liten tant och visade henne ett kort vi tagit, varifrån kommer jag inte ihåg. Hon beklagade att hon inte såg så bra och glasögon hade hon inte. Vi hämtade några par från bilen och hon hittade ett par som passade och hon blev glad och lycklig. Hon knegade upp för en ganska brant trappa till sitt hus och återkom med famnen full av frukt av olika slag i gengäld för glasögonen.

http://i214.photobucket.com/albums/cc39/larsax/MyPictures0008.jpg
Vår lilla tant

Att gå genom en by som Sitanos gör ju att man hamnar i en helt annan tidsperiod. Här tyst och stilla och det vilar ett lugn som gör att man vill inte åka härifrån.
Hit har vi också återvänt flera gånger, så jag förstår att du letat febrilt för att hitta byn igen Xenos.
Just i det här området finns det rätt många sådana här små fina vita byar som man inte skall missa.
Tilläggas kan att det finns ett område på västra sidan av ön som heter Selinou där ex.vis Kandanos ligger.
lars
Kriti stin kardia mou

xenos
2012-12-04, 14:59
Tilläggas kan att det finns ett område på västra sidan av ön som heter Selinou där ex.vis Kandanos ligger.


Ja, jag har varit runt i området Selinou, flera fina byar även där. Inte minst Kandanos. Färden ner från Chania, via Agia Irin-ravinen, genom Selinou-kommunen(?), Kandanos och upp via Voukolies - en riktigt skön trip.
Apropå Kandanos. Jag gissar att du är bekant med "tyska minnesstenen.." där. Vet du något om dess tillkomst?

Min hjärna brottas fortfarande med namnförväxlingen...

lars
2012-12-04, 17:04
http://i214.photobucket.com/albums/cc39/larsax/MyPictures0006.jpg

Hittade ännu en bild från Sitanos, som kanske kan få dig att lägga namnförväxlingen i glömskans låda......... hoppas jag.

Det finns ju en del "tyska stenar" lite varstans i området.
Kandanos är ju kopior av de riktiga tavlorna från kriget.
Även byarna Floria och Kakopetres förstördes delvis och i Floria finns ju också en tysk minnessten, mittemot den grekiska.
Vi träffade för en del år sedan ägaren till det lilla kafenionet i Kakopetres och han hade mycket att berätta och hade även skrivit ett par böcker, som jag köpte av honom. Jag vet inte om han fortfarande driver kafenionet
lars
Kriti stin kardia mou

xenos
2012-12-04, 19:12
Klart bra bild å byn!

Kalimera
2012-12-04, 19:41
Verkligen jätteintressant läsning. Tack!

Jag skapade en ny tråd så tråden om Sitia får vara orörd.