handdator

Visa fullständig version : Svensk jul för en grek

Kalimera
2012-12-02, 13:22
Jag fick idag ett mejl idag från en god vän i Grekland. Hans son skulle göra ett skolarbete om hur man firar jul och nyår i andra länder. Han valde Sverige, och bad mig att berätta hur vi firar jul. Jag har precis skickat svaret. Hur vi firar jul är ju ingenting man går och funderar över, men när jag verkligen fick fundera på saken blev jag lite road. Bland annat berättade jag den märkliga traditionen om att vi tittar på Kalle Anka klockan 15.00. Undrar vad de tänker när min väns son läser upp det i skolan. De är inte kloka de där svenskarna! :)

Sunny12
2012-12-02, 14:04
Ja, visst är det lustigt när man tänker på det!:)

Men hur firar grekerna sin JUL? Skiljer den sig mycket från vårt firande?:rolleyes:

Kalimera
2012-12-02, 14:24
[Men hur firar grekerna sin JUL? Skiljer den sig mycket från vårt firande?:rolleyes:[/COLOR][/FONT]Jag har ingen aning faktiskt.

En annan sak som är annorlunda med vår jul är att vi firar den 24 december, medan de flesta andra firar den 25 december.

anneli56
2012-12-02, 18:42
Grekerna firar inte jul som vi,visst julpyntas det, det finns inte nån speciell julmat.På juldagen äter man kanske ungstekt kalkon.
De flesta skördar ju oliver också över julen.
Tomten kommer på nyårsaftons kväll och precis efter midnatt äter man nyårskakan "Vassilopita", man spelar kort och umgås med familjen.

Kalimera
2012-12-02, 19:19
Firar ni svensk jul om ni är på plats?

Sunny12
2012-12-02, 19:38
Grekerna firar inte jul som vi,visst julpyntas det, det finns inte nån speciell julmat.På juldagen äter man kanske ungstekt kalkon.
De flesta skördar ju oliver också över julen.
Tomten kommer på nyårsaftons kväll och precis efter midnatt äter man nyårskakan "Vassilopita", man spelar kort och umgås med familjen.

Tack för info intressant! Påsken verkar vara en högtid som firas mer stort i Grekland än just Julen!

Mvh Sunny

Monica P
2012-12-03, 06:22
Som Anneli säger är det inte så stort med jul här. Påsken är viktigare. Man har på senare år fått starka influenser från väst- Santa Claus har förvirrat begreppen avsevärt!

Agios Nikolaos- Santas namne- har sin helgondag den 6 december och firas lokalt här den 5 december på kvällen med mässa och fest: man bjuds på "revithia", kikärtssoppa, och det dansas traditionella danser.

Julafton är inte uppmärksammad, men kyrkligt intresserade går förstås i olika mässor, Det finns ett otal vackra julsånger som spelas hela tiden i media-särskilt som tack-för-i-år-reklamsnuttar. Efter juldagsmorgonmässan samlas man i kyrksalarna och äter kycklingsoppa (gäller vår grannkyrka på Kalymnos).

Agios Vasilis, julens helgon, kommer vid nyår med båt från Mindre Asien och för med sig presenter. Det symboliseras med en ljusprydd båt nere på torget, och helgonet har med sig en säck med godis åt alla barn.

Ska sägas att ljusslingor sätts runt husen och den som har råd kostar på sig kalkon och så bakas det särskilda kakor i mängd, kourampiedes och melomakarona och annat.

Jo, det finns fler traditioner lokalt, men påsken är den stora högtiden i Grekland.

jan c
2012-12-03, 06:32
Men julpynt finns det .Har aldrig sett så mycket julpynt ljusslingor julgranar .En månad innan jul byter många butiker skepnad här i Chania och förvandlas till julpyntsaffärer där du kan frossa i grejor .

anneli56
2012-12-03, 07:35
Firar ni svensk jul om ni är på plats?

Julfirandet för oss är en julmiddag med svensk/finsk/grekisk mat på julaftonskvällen:) sedan tar olivskörden den mesta tiden vid jul. :)

Kalimera
2012-12-03, 09:12
Julfirandet för oss är en julmiddag med svensk/finsk/grekisk mat på julaftonskvällen:) sedan tar olivskörden den mesta tiden vid jul. :)Tack för info!

Kalimera
2012-12-03, 09:13
Det finns ett otal vackra julsånger som spelas hela tiden i media-särskilt som tack-för-i-år-reklamsnuttar.Är det typ samma julsånger som vi tvingas lyssna på i två månader?

Monica P
2012-12-03, 09:55
Jadå, amerikanska typ Rudolf med röda mulen på grekiska, lille trumslagarpojken och en massa andra. Jag som har intensiv julallergi försöker att stå ut.

Kalimera
2012-12-03, 09:57
Jag som har intensiv julallergi försöker att stå ut.Precis som jag försöker göra. :)

Tack för info!

UlfWiman
2012-12-03, 11:28
Hos Giannis och Katerina var det en god och fin middag den 25:e på kvällen, men i övrigt inget julpynt alls. Däremot så var det partaj till påsken som många säger här...
Nyårsafton var som tredje världskriget fast på lokal nivå... Det var då en förlupen kula hittade mitt fönster och jag sov under sängen den natten tillsammans med Mitzi.

//Ulf

Monica P
2012-12-03, 11:33
Allergier ska ju kunna desensibiliseras, så nu satte jag på en CD "The Classial Christmas Album" med Bach, Corelli, Cornelius, Reger, Gruber , Schumann, och några andra. Helt OK...

Sunny12
2012-12-03, 11:37
Som Anneli säger är det inte så stort med jul här. Påsken är viktigare. Man har på senare år fått starka influenser från väst- Santa Claus har förvirrat begreppen avsevärt!

Agios Nikolaos- Santas namne- har sin helgondag den 6 december och firas lokalt här den 5 december på kvällen med mässa och fest: man bjuds på "revithia", kikärtssoppa, och det dansas traditionella danser.

Julafton är inte uppmärksammad, men kyrkligt intresserade går förstås i olika mässor, Det finns ett otal vackra julsånger som spelas hela tiden i media-särskilt som tack-för-i-år-reklamsnuttar. Efter juldagsmorgonmässan samlas man i kyrksalarna och äter kycklingsoppa (gäller vår grannkyrka på Kalymnos).

Agios Vasilis, julens helgon, kommer vid nyår med båt från Mindre Asien och för med sig presenter. Det symboliseras med en ljusprydd båt nere på torget, och helgonet har med sig en säck med godis åt alla barn.

Ska sägas att ljusslingor sätts runt husen och den som har råd kostar på sig kalkon och så bakas det särskilda kakor i mängd, kourampiedes och melomakarona och annat.

Jo, det finns fler traditioner lokalt, men påsken är den stora högtiden i Grekland.

Tack för intressant info, har aldrig kommit mig för att fråga om Julen när jag varit på semester i Grekland, det är ju inget som man går och tänker på i värmen direkt!:)