handdator

Visa fullständig version : Parga = mysigt?


Kimsan
2006-02-12, 18:17
Jag och min pojkvän tänkte åka till Grekland i sommar.
Har tittat lite på Parga och det verkar kanske bra.
Någon som varit där?
Undrar om det kan rekomenderas till oss som vill ha en mysig och romantisk semester utan allt för mycket turister?
Har också läst i forumet att Parga skulle ha dålig kvalitet på sin mat. Stämmer det tycker ni?
Halva anledningen till att jag tar solsemestern till Grekland är just för att jag älskar grekisk mat så isf skulle jag bli besviken.

Eva L
2006-02-12, 19:03
Visst är Parga mysigt och naturskönt men väldigt mycket turister. Redan vid mitt första besök där 1991(aug) tyckte jag att det var för mycket turister.
Maten är på en mellannivå. Efter visst letande går det att få hyfsad husmanskost och byn har även en restaurang med internationell mat av lite högre klass. Vänta er inga kulinariska höjder och många traditionella husmanskosträtter som jag vant mig vid att lätt hitta på andra platser i Grekland är sällsynta här. Några tavernor är dock ok och tavernan högt upp vid Sarakiniko (där någon annan kalimeraskribent blev sjuk) hade allt jag förväntade mig. Jag var bara där 14 dagar så naturligtvis finns det många ställen som jag inte provat.

Eva

Kalimera
2006-02-13, 08:44
Undrar om det kan rekomenderas till oss som vill ha en mysig och romantisk semester utan allt för mycket turister? Jag skulle absolut rekommendera er att åka till Parga om ni söker "en mysig och romantisk semester". För det är en mysig stad. Men ni är inte ensamma där, så räkna inte med lite turister. Det jag tycker är bäst med Parga är inte Parga i sig utan alla fantastiska platser som finns i Pargas närområde. Hyr en bil och upptäck på egen hand, ni kommer få en kanonresa.


Har också läst i forumet att Parga skulle ha dålig kvalitet på sin mat. Stämmer det tycker ni? Halva anledningen till att jag tar solsemestern till Grekland är just för att jag älskar grekisk mat så isf skulle jag bli besviken.
Dålig mat kanske är att överdriva, men generellt upplevde vi att mycket var så att säga turistanpassat (menyer på svenska osv). Vi frågade lokalbefolkningen vilka ställen de tyckte var bäst och fick till svar att de bästa ställena låg i andra byar. Som i fina Agia en liten bit från Parga.

epiros
2006-02-13, 13:00
De tyckte det var mysigt.
http://i32.photobucket.com/albums/d46/toy778/grekland%202/th_030.jpg Min son Jesper med flickvän Linnea mös i Parga.

O här är en av mina favorittavernor, där det absolut inte behövs några inkastare, det blir fullsatt ändå. Det är sönerna i familjen som driver tavernan, tillika servitörerna, som dansar.
http://i32.photobucket.com/albums/d46/toy778/grekland%202/P6250077.jpg

bye_bye Tommy

PO
2006-02-13, 13:21
Två bra mathak i Parga:

Restaurang Villa Rosa, sista huset söderut längs stranden, lila med gula knutar, går ej att missa, bla mkt bra pasta. Lite dyrt.

Pizzeria Oscar i andra änden, nästan framme vid bergväggen. Oscar är trevlig och spexig, gör dessutom riktigt goda pizzor. Bra pris.

//PO

Diskret färgsättning; Villa Rosa.
http://www.kallekung.nu/po/copper/albums/Parga%202004/normal_P5160323.JPG

loretta
2006-02-13, 15:28
Hej!

En fråga till Epiros; Var i Parga ligger tavernan som du nämner?

Jag har varit i Parga 4 gånger och trivs fantastiskt bra där. Det är helt klart romantiskt där och jag tycker inte att de andra turisterna stör heller.

Hälsningar Julia

epiros
2006-02-13, 16:16
Hej
Den tavernan ligger uppe vid borgen, om du traskar oppför åsnetrappsgränden tar du till vänster o promenerar vidare på vägen som leder opp mot hotell Palatino. Ligger på vänstra sidan av vägen om du går åt det hållet, med blåa bord o stolar på gatan. Den heter Sakis

bye_bye Tommy

pysen
2006-02-13, 20:17
Mysig och romantisk semester - då blir det nog att söka vidare i resekatalogerna...
Lesbos kan vara ett alternativ, om det fortfarande går resor dit.
Av de platser vi besökt i Grekland är det nog bara Parga som blivit en besvikelse när det gäller mat.
Kinesrestaurangen var tyvärr bäst.

Kimsan
2006-02-13, 22:50
...känner dock att jag blivit lite avskräckt vad gäller Parga.
Kanske vid nåt senare tillfälle. Är mer inne på Skopelos nu...

:)

ford prefect
2006-02-14, 08:12
Synd att ni blivit avskräckta Kimsan....

Vi åkte till Parga på bröllopsresa i sista veckan i juni 2002 (midsommarveckan) och trivdes jättebra!!!
Visst fans det en del turister där - inte minst under helgen då båtarna från Italien och lediga greker (?) kom till byn men annars besvärades inte vi av turisterna. Däremot om man åker senare - juli/augusti kan man nog räkna med fler turister.

Maten upplevde inte vi som "dålig" utan helt OK - givetvis finns det skillnader men det finns nog överallt. Sedan kan man ju göra som Janne tippsade om - hyr en bil och åk runt någon dag och hitta egna pärlor.

Åker man charter så har man ju naturligtvis en hel del turister runt om kring sig - vill man "slippa" turisterna får man nog ta sig runt på egen hand och upptäcka mindre orter som kankse inte har blivit så "turistiferade" - eller vad anser ni andra som båtluffar t.ex???
Men jag tycker att det är trevligt med att sitta på en bar och se folklivet omkring sig. Det går nog att hitta någon litet eget romantiskt ställe vars man än är ;)

I år är det femårsjubileum för mig och min fru och jag längtar tillbaka till Pargam - gjorde dumheten att ta fram diaprojketorn och Pargabilderna i helgen så nu får man försöka skrapa ihop till en ny resa i sommar Ang_elx

klapp_klap
//Åke

Melan
2006-02-15, 18:09
Jag var i Parga tillsammans med min pojkvän i början av juli förra sommaren! Att det var jobbigt mycket turister upplevde vi inte alls. Det var "lagom"! Lite folkvimmel vill man ju kunna spana in från restaurangerna på starndpromendaden! Maten var dock en besvikelse. Under hela veckan hittade vi inte en enda restaurang som vi gick till två gånger. Maten är helt okej men inget mer.
Stränderna är fina. Våran favorit blev den på L...kommer inte riktigt i håg namnet..även fast vi bodde precis vid valtos beach. Även bystranden är mysig..
Om ni vill ha en romantisk semester är Parga att bra val men Skiathos skulle vara ett ännu bättre val! Ännu mysigare stad, finare stränder och renare och fräschare! Vi var där året innan Parga och åker dit i sommar igen!