Logga in

Visa fullständig version : Side, Turkiet, hastigt och lustigt...

Hjalta99
2012-11-09, 17:43
Jag åker hastigt och lustigt till Side, Turkiet, på onsdag morgon. Nu har en av mina vänner skrämt mig ordentligt! All inclusive, får man inte köpa dricka, en flaska sprit eller annat, för att ha på rummet? Om jag vill blanda en gin och tonic måste jag väl få det, eller?

Jag har aldrig åkt all inclusive tidigare så jag är väldigt nyfiken om vad man får och inte får...

/Eva

Monica P
2012-11-09, 19:57
I Bodrum där jag var tre dar och två nätter fick vi ett litet gulligt armband som berättigade till mat och dryck-även flera sorters turkiskt vin-hur mycket som helst fram till kl 22, sen fick man betala. Och vem i hela världen skulle kolla vad du har för dig på rummet?
Ska erkänna att jag tyckte det var rätt pinsamt med armbandet och drog ner skjortärmarna när jag var på stan...men när man blev inropad på diverse serveringar var det å andra sidan bara att vinka lite diskret med högerarmen...
Det ska bli kul att läsa om dina erfarenheter!

Masse
2012-11-10, 00:41
Något sådant har jag aldrig hört talas om. Har bott på ett antal AI-hotell både i Spanien och Turkiet men aldrig haft något problem med att vare sig äta eller dricka vad jag vill av egna medhavda varor på rummet. Och självklart har egen dryck, såväl whiskybutelj som vinbox, alltid stått framme på rummet, så något inmundigande i smyg har det då rakt inte varit tal om.

Låter helt snurrigt. Varför skulle hotellet ha något emot att slippa att hålla dig med den sprit som du redan har betalt till dem, om du hellre vill köpa egen på annat håll?

Blanda du din GT i lugn och ro! (Dristade mig förresten att beställa en GT i baren på ett av AI-hotellen i Side som vi bodde på. Kvaliten på den var dessvärre sådan att den fick vattna en rabatt istället. Så just GT kan vara klokt att blanda egen.)

Trevlig resa!
:) Masse

para poli
2012-11-10, 00:59
När barnen var små gjorde jag en charter till Side (2002), dock före all-inclusive-tiden. Det som slog mej mest var när vi åkte till ett aqua-land. Vakter som såg till att man inte hade vätska med sej in. Vattnet kostade skjortan där inne och när alla ryssar trängde sej före i alla attraktioner så blev detta mitt adjö till Turkiet.
Har dock fina minnen från en luff -89 i Ölü Deniz innan det blev utbyggt.

UlfWiman
2012-11-10, 06:29
Eva: Gör exakt vad du själv vill!
Det finns inga gränser, och om det finns så överträd dem...
Tyvärr så dricker jag inte sprit, men ha din GT på rummet...
Jag har min vindunk...

//Ulf

Smultron
2012-11-10, 07:02
Har inte bott på all inclusive i Turkiet, men däremot med halvpension (frukost och middag), men där ingick inga drycker till middagen utan dem fick man betala för. Detsamma gällde förstås drycker vid poolbaren. Vid receptionen fanns stora tydliga skyltar om att det inte var tillåtet att införa drycker på hotellområdet.
Vi "smugglade" dock in diverse drycker och för att undvika tjafs satte vi in dem i garderoben när vi lämnade rummet.

I det här fallet handlade det antagligen om att de ville sälja sina egna drycker till hotellgästerna. Men om drycker, även alkoholhaltiga sådana, ingår i ditt all inclusive-paket så borde det ju, precis som Masse säger, bara vara en fördel för dem om du köper drycker på annat håll!

Hjalta99
2012-11-10, 10:30
Tack alla snälla!
Nu är jag lite klokare ;)!
Jag gör lite som jag vill och så får jag kolla hur det är på hotellet. Det blir nog bra, ni har lugnat mig! Ska bli intressant att få denna erfarenhet från ett stort hotellkomplex med pooler, restauranger och allt annat. Tidigare erfarenhet = 0.

Jorunn: Jag blir bjuden på resan och då går det ju inte att tacka nej! Men helt klart är att jag kommer att sakna Kalymnos och Babis Bar! snyft_drop

/Eva

Getty
2012-11-10, 14:49
Jag har varit på AI i Turkiet, och där fick man inte ta med sig en drink, öl eller ett glas vin upp på rummet om man "fått" det i någon av barerna på hotellet. Däremot var det inga problem om man köpte i någon butik, att ta med det upp.

Det är ganska opersonligt på dessa stora hotellanläggningar, men jag tror säkert du får en underbar resa ändå :)

//ingela