handdator

Visa fullständig version : Nu har det hänt saker i min filmstudio.


UlfWiman
2012-11-05, 16:11
Efter över 2 års hårt arbete och med Artificial Eye Ltd’s goda minne, är äntligen min samling av Theodoros Angelopoulos färdig. Den består idag av 13 st. långfilmer i fullängdsformat.

Volym I
· Anaparastasi (Reconstruction)(1970)
· Meres tou '36 (Days of 36)(1972)
· O thiasos (The Travelling Players) (1975)
· Oi kynigoi (The Hunters)(1977)

Volym II
· O Megalexandros (Alexander The Great)(1980)
· Taxidi sta Kythira (Voyage To Cythera)(1984)
· O melissokomos (The Beekeeper)(1986)
· Topio stin omichli (Landscape In The Mist)(1988)
· To meteoro vima tou pelargou (The Suspended Step Of The Stork)(1991)

Volym III
· To vlemma tou Odyssea (Olysses Gaze) (1995)
· Mia aioniotita kai mia mera (Eternity and a Day) (1998)
· Trilogia - To livadi pou dakryzei (Trilogi - The Weaping Meadow) (2004)
· Trilogia II - I skoni tou hronou (The Dust of Time) (2008)

Den sista “Trilogia III – The Other Sea” är inte färdig ännu och det är inte klart med rättigheterna till den ännu. Samtliga filmer har svensk och engelsk undertext efter original grekiskt manuskript. Då det är många språk inblandade har det varit ett mycket mödosamt projekt och påfrestande för en del av mina vänner som behärskar andra språk än eng, sve, gre… Man får lirka och skicka klipp och ljudfiler och små presenter ibland. Det är inte så enkelt att bara beställa en översättning, om man inte är miljonär förstås, då kommer saken i ett annat läge!

// Fakta om Theo
Theodoros Angelopoulos 1935-04-17 till 2012-01-24.
Theo började studera juridik i Aten, men avslutade sina studier för att läsa på Sorbonne i Paris och studera litteratur. När han hade avslutat sina studier, ville han läsa på School of Cinema i Paris men valde i stället att resa tillbaka till Grekland. Där arbetade han som journalist och kritiker för tidningen "Demokratiki Allaghi" tills den förbjöds av militären efter statskuppen och juntans intåg. Som varande arbetslös bestämde han sig för att göra sin första film, Anaparastasi (1970). Hans internationella framgångar blev trilogin om Greklands historia från 1930 till 1970 bestående av Dagarna 36 (1972), O thiasos (1975), och Oi kynigoi (1977). Efter militärjuntans fall i Grekland, flyttade Angelopoulos till Italien, där han arbetade med italienska RAI. Hans filmer blev då mindre politiska och lite mer slätstrukna.

Hans främsta kännetecken är extremt genomarbetade kameratagningar utan klipp. Rekordet är 6,5 minuter utan klipp. Allt utspelar sig framför kameran som sakta åker eller zoomar medan filmen utspelas. Även dialogen kan vara minimal, då det är bilden som talar.

För oss svenskar är väl ”Odysses blick”, ”Evigheten och en dag” samt ”Tårarnas äng” de mest kända, men det är bara en del av hans verk omfattande 14 långfilmer plus några kortare noveller. Theo är Greklands svar på Akira Kurosawa och vår egen Ingmar Bergman också de mästare i den högre skolan.

Att översätta Teos filmer till svenska är en artistisk frivolt, då han blandar friskt mellan grekiska, engelska, italienska, bulgariska, turkiska och ryska!
// Slut fakta.

Samlingen är inte till salu då den är tämligen unik (3 ex), men till mina närmare vänner lånar jag ut mot deponering för att säkerställa att jag får filmen i retur. Text-strippar kan jag däremot tillhandahåll som en ren service. Om jag inte hade haft detta som min hobby mitt i allt med sjukdomar o elände vet jag inte vad jag skulle ha gjort. Just nu är jag projektlös, men ramlar säker snart på något, för jag kan inte sitta sysslolös någon lång stund…

Filmboxarna kommer inte ens att finnas för uthyrning i Sverige då vi är en för liten marknad och filmerna anses som smala. Inte ens ”Folkets Bio” är intresserade. Men då detta är en grekisk site om Grekland och det innefattar även kultur med film och litteratur så tänkte jag i alla fall berätta.
O.B.S: Jag lånar ej ut film via Intenet på något sätt då det är olagligt… utan all utlåning sker via post.

Rättigheterna till filmerna ägs av:
ARTIFICIAL EYE FILM COMPANY LTD.
20-22 STUKELEY STR
LONDON WC2B 5LR

//Ulf

Charleston
2012-11-05, 16:28
Men oj oj oj, vilken kulturgärning du har gjort!klapp_klapklapp_klapklapp_klap

Artifical Eye har ju en imponerande katalog av kvalitetsfilm sen tidigare. Om jag har förstått det rätt, så finns boxarna att köpa i den engelska versionen i alla fall? Eller har jag missupfattat?

UlfWiman
2012-11-05, 20:23
@Charlston: Ja boxarna finns att köpa i Engelsk/brittisk version. Både på Amazon (uk) och Play (dot) com. Artificial är ett smalt filmbolag och jobbar med fria filmare och regissörer. Är lite grand av vårt eget "Folkets bio".

//Ulf

Kalimera
2012-11-07, 09:25
Jag har sett tre av hans filmer. Min favorit är Biodlaren, med Marcello Mastroianni i huvudrollen. Mycket bra! Jag gillar också filmmusiken, som ofta skrivits av Eleni Karaindrou. Fantastisk musik, som gjord för att meditera till.

Lissi
2012-11-07, 12:30
Jag älskar också Theos filmer och har sett rätt många.Så himla synd att de visas så sällan i Sverige.
Vi är medlemmar i Kalmar filmstudio , som verkligen visar bra filmer och nu önskade de förslag till filmer att visa till våren. Ni kan ju gissa vad jag skrivit och föreslagit;)
Vilket "livsverk" Du skapar Uffe. Jag beundrar Dig enormt!

Lissi

UlfWiman
2012-11-07, 13:02
Janne, min favorit är "O thiasos" The Traveling Players.
Den filmen har det mesta och är i mitt tycke hans främsta.
Det är många scener och anknytningar i hans övriga filmverk som återblickar just till den... jag tror den betydde mycket för honom.

Jag har precis beställt en bok om Theo och hans tankar om film. Jag är nog rätt insnöad där.

//Ulf

pollebosse
2012-11-07, 15:59
Mästerligt Ulf, allt beröm till dig!

Paul

eija
2012-11-07, 16:25
Janne, min favorit är "O thiasos" The Traveling Players.
Den filmen har det mesta och är i mitt tycke hans främsta.
Det är många scener och anknytningar i hans övriga filmverk som återblickar just till den... jag tror den betydde mycket för honom.

Jag har precis beställt en bok om Theo och hans tankar om film. Jag är nog rätt insnöad där.

//Ulf

Också min favorit, en alldeles härlig film.
Jag har en gång för många år sen träffat Theo A och hans fru här i Jyväskylä när vi hade vår grekiska filmfestival med några av hans filmer. Och minns alltid denna lilla man!!

Du har verkligen gjort ett fint arbete med A:s filmer. Måste ta reda på hur man kunde köpa nån box :-)! Var har du beställt denna bok om Theo?
Ha de bra!
Eija

UlfWiman
2012-11-07, 18:35
@Eija: Här är boken jag köpte: http://www.amazon.co.uk/Theo-Angelopoulos-Interviews-Conversations-Filmmakers/dp/1578062160/ref=sr_1_sc_1?s=books&ie=UTF8&qid=1352309499&sr=1-1-spell på Amazon.
Det är min julläsning....

//Ulf

UlfWiman
2012-11-21, 04:22
Nu är alla filmer postade, jag behövde pension först!
Och Janne, du få låna precis som alla andra... Det är bara att skriva och berätta vilken du vill ha!

//Ulf

Eva L
2012-11-21, 09:26
Verkar vara ett vldigt trevligt intresse som du har. Lite av en kulturgärning också.

Eva

Kalimera
2012-11-21, 11:29
Och Janne, du få låna precis som alla andra... Det är bara att skriva och berätta vilken du vill ha!Jag har varken teve eller dvd-spelare. Har varit utan ända sedan jag flyttade från Stockholm. Har dock börjat fundera på att skaffa teve igen. Då hör jag av mig Uffe. :)

UlfWiman
2012-11-21, 12:04
Du är skojig Janne....

Tv avskaffade jag för över 10 år sedan och har inte ångrat mig en dag sedan dess...

Däremot så har jag för DVD-produktion en 32" monitor och kan tyvärr inte få en större då det blir Tv då. Jag skulle vilja ha en 46" men det finns ej som monitor utan blir det som Radiotjänst i Kiruna säger en "Televisionsmottagare" och det har jag inget intresse av att ha och betala för. Jag har haft en lång brevkonversation med dem samma där jag har fått specifiera mina innehav och inte befunnits skyldig till någon form av innehav av licenspliktig utrustning.

Enkelt: Jag köper det jag vill se eller lyssna på... allt annat får passera förbi.

Kalla mig gärna "Motvalls kärring" det är jag van vid...

//Ulf

Netwolf
2012-11-21, 12:46
I sanning imponerande! klapp_klap

/Wolfen