handdator

Visa fullständig version : Utebliven tidning


lugnagatan
2012-11-02, 18:29
Dagens lokala tidning har uteblivit av okänd anledning. Därför kan det vara på sin plats med några korta notiser som sammanfattar läget:


Grekiska staten har ställt in sina betalningar. Privata företag kommer inte att få tillbaka det som staten är skyldig (moms). Det får till följd att allt fler privatanställda blir utan lön.


Flera bränder siktades på torsdagen från Platanias. Ett i söder högt upp på en bergssida i Vita Bergen. Röken var vit (under släckning) och efter en timme hade den upphört. Straxt efter utbröt en brand högt ovanför Afrata på Rhodopohalvön i väster. Branden såg ut att vara omfattande och spreds i två riktningar. Det är känt att markägare eldar den här tiden för att "städa marken", vilket inte är tillåtet på sommaren.


En inte ont anande förbipasserande i Platanias- Agia Marina - området lockades in att sätta sig på en taverna under ett strömavbrott. På borden brann levande ljus, och strömmen kom efter fem minuter. En mycket butter hovmästare kom fram och tog emot en beställning av ett halvt kilo husets vin och grillad feta. Hovmästaren satte sig vid ett bord och lät sig underhållas av en dam med rosa gummistövlar, som gav honom massage och var i övrigt som en fluga efter honom.
Gästen fick betala 6 euro för vinet för att damen ville ha cigaretter, och "Feta psiti" låg i en lergodsbytta, hade smält och kokat. Den ska ligga i folie med grönsaker och mycket torkad chilipaprika ovanpå (som hos Kostas i Splantzias). Hovmästaren blev utan dricks.


En hundägare i Kalamaki uppger att hans japanska chow chow hade jagat en anka i den lilla båthamnen i Kalamaki. Ankan är ganska stor, med rödsvart ansikte, kan flyga, men har valt att stanna i den lilla båthamnen i Kalamaki. Hunden simmade efter ankan i vattnet. Och ankan lär ha blivit så rädd att den gömde sig en vecka bakom den lilla kyrkan ute på piren.


En strandvandrare som passerade Blue Sea - stranden uppger att en av de många fastkedjade hundarna därstädes slet sig, och kom springande rakt mot honom släpandes på kättingen, men att Den Gamle och Havet då ropade så att hunden i sista stund vände tillbaka. Det hade innan varit helt okänt för vandraren att Den Gamle och Havet bodde på denna plats vid stranden.


Problemet med förgiftning av djur på Kreta har uppmärksammats allt mer. Det sägs att hotellägare lägger ut gift på vintern för att bli av med strandhundarna. Markägare lägger ut gift som dödar sällsynta rovfåglar. I en hundasyl i Apokourouna-området dog alla hundarna för att någon hade gett dom förgiftad föda. Nu har polisen utbildat speciella gifthundar som ska kunna lukta sig fram till utlagt gift så att förövarna skall kunna åka fast.


Chania stad har noterat ett överskott i finanserna. Enligt "Cretan Voice" ser man ljust på framtiden.

jan c
2012-11-02, 19:16
Lite goda nyheter mitti allvaret

Sunny12
2012-11-02, 20:19
Underhållande läsning med bitvis mycket humor, härligt!!flabb_flabklapp_klap

malou
2012-11-06, 23:20
Underhållande läsning med bitvis mycket humor, härligt!!flabb_flabklapp_klap

Dette med 'mycket humor' i blogginnlegget; Stefan jeg forstår det simpelthen ikke. Fordi jeg er norsk? Ligger det noe mellom ordene som trenger oversettelse, mon tro? En slags dechifrering eksempelvis. Er det virkelig sånn at hotelleiere legger ut gift for å bli kvitt hunder, fælt i så fall.

Sunny12
2012-11-07, 10:20
Dette med 'mycket humor' i blogginnlegget; Stefan jeg forstår det simpelthen ikke. Fordi jeg er norsk? Ligger det noe mellom ordene som trenger oversettelse, mon tro? En slags dechifrering eksempelvis. Er det virkelig sånn at hotelleiere legger ut gift for å bli kvitt hunder, fælt i så fall.


Hej, Malou!

Jag skrev att "bitvis" fanns det mycket humor i inlägget mitt i allt det allvarliga!

Menade förstås inte att det "roade" mig att läsa om hotellägare som lägger ut gift till hundar, där då även andra djur blir drabbade, det är ju förskräckligt om det nu är sant?? För jag är en stor djurvän!

Men det var inte det jag fokuserade på utan det som roade mig fick mig att skratta var berättelsen om damen i rosa stövlarna och hunden som jagade ankan, det var kul!flabb_flab

Sen att få lite information om läget i Chania är ju också intressant även om det inte alltid är glädjande nyheter.

Sunny12bye_bye

Monica P
2012-11-07, 10:42
Lokala "nyheter" kan vara mycket mer engagerande än lands-eller världsomfattande! Tack Stefan för lite vinklingar från ditt håll!

malou
2012-11-07, 12:06
Takk så mye, Sunny12, godt med oppklaring. Min forståelse av svensk strakk simpelthen ikke til :o . Og du har s å rett. Det e r hyggelig å få et lite innblikk i hverdagslige hendelser og observasjoner :). Jeg setter stor pris på Stefans beretninger.

bye_bye

Sunny12
2012-11-07, 14:44
Takk så mye, Sunny12, godt med oppklaring. Min forståelse av svensk strakk simpelthen ikke til :o . Og du har s å rett. Det e r hyggelig å få et lite innblikk i hverdagslige hendelser og observasjoner :). Jeg setter stor pris på Stefans beretninger.

bye_bye


Härligt Malou!

Då har vi rett ut detta "lilla" missförstånd!:)