handdator

Visa fullständig version : "Kris - ett grekiskt drama"


Pnyx
2012-10-29, 21:50
I kväll kl 22.45 sänder SVT2 en dokumentär från krisens Grekland. "Våldsamma demonstrationer, frustration och social oro har följt i spåren av Greklands ekonomiska nedgång. Vad ligger bakom dagens situation?" Sänds också i morgon em. Jag antar att den även läggs ut på SVTplay?

Netwolf
2012-10-29, 22:36
Tack för tipset Jag laddar videon, som man sa förr .:)

/NW

Riitta
2012-10-30, 08:08
Tack för tipset! Det var ett bra program!

Riittabye_bye

Pnyx
2012-10-30, 15:04
Jag antar att den även läggs ut på SVTplay?
Fel! Dokumentären finns nu att se på www.ur.se
Rekommenderas. Är man, mot förmodan, inte intresserad av krisen och politiken finns det iaf en del fina greklandsbilder;)

Pnyx
2012-10-30, 15:36
Eller gå direkt till www.urplay.se

Netwolf
2012-10-31, 08:54
Eller gå direkt till www.urplay.se

Eller ännu hellre urplay.se/171756 (http://urplay.se/171756)

/Netwolf

Kalimera
2012-10-31, 10:03
Tack för tips, ska titta i veckan.

Kalimera
2012-11-02, 16:44
Tack för tips, ska titta i veckan.Nu har jag sett filmen, och jag tycker att den var mycket intressant, och mer nära sanningen än vad jag sett i andra dokumentärer, eller vad man ska kalla dem. Tyvärr kände jag mig ganska pessimistisk när jag tittade, men fick visst hopp i slutet.

En sak som någon sa var att den grekiska krisen skapades när Andreas Papandreou kom till makten, alltså redan på 1970-talet. Det var intressant. Under vår höstresa pratade vi om krisen med hur många människor som helst. (Krisen märktes nästan inte alls, förutom när man pratade med folk.) En av grekerna vi pratade med sa att han förstod att det skulle gå åt helvete redan under Andreas Papandreou första år. Då fattade jag inte vad han menade, men nu - efter teveprogrammet - gör jag det.

En annan sak jag reagerade på var att flera av inslagen kom från mindre kända platser. Vad sägs om Kythera, Kastelorizo, Tinos, Ikaria (mannen från detta reportage (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=31908) var med!, samt från Anogia och Nidaplatån på Kreta. Att höra herden från Anogia gjorde mig lycklig på något sätt.