Logga in

Visa fullständig version : SAS-kris?

MickeKöping
2012-10-27, 13:51
Det blir tuffare och tuffare på flygfronten. Rykten om att SAS ligger risigt till på finansieringsfronten har gjort att konkursrykten sätter fart.

http://www.expressen.se/ekonomi/uppgifter-i-natt-sas-hotas-av-konkurs/
http://www.expressen.se/nyheter/du-kan-bli-blast-pa-dina-biljettpengar/
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/banker-hotar-dra-in-lan-till-sas_7619810.svd
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/sas-ryktena-ar-frustrerande_7620364.svd

Känns inte helt bra om man säger så.
Vi får väl hoppas att det inte blir problem med redan bokad biljett ner till Athen i sommar. Hemresan är ju Lufthansa men anslutningsflyget är bokat separat. Försäkringen på mitt First Card borde lösa detta om det behövs.
Vi får hoppas att rykten bara är rykten än så länge.

para poli
2012-10-27, 15:41
OM (gud förbjude) SAS konkar, tror du inte man löser drabbade resenärer genom att boka om dom till Star Alliance-partners?

Arne
2012-10-27, 15:56
Men ändå, de tre nordiska länderna har ju majoriteten av aktierna i bolaget. Ska bolaget avvecklas, vilket jag ej tror på, då kommer det i så fall att ske under ordnade former och ej via konkurs.

Arne

Kalimera
2012-10-30, 09:33
Nu har SAS börsstoppats. Läs mer på SvD (http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/sas-handelsstoppat_7626642.svd).

Kalimera
2012-10-30, 11:45
Nu har SAS börsstoppats. Läs mer på SvD (http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/sas-handelsstoppat_7626642.svd).Nu är börsstoppet (http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/sas-ska-salja-av-tillgangar-om-3-miljarder_7627146.svd) hävt, och aktien rusar på börsen. :)

Netwolf
2012-11-11, 10:55
Ja, nu verkar det vara kört...

http://forumbilder.se/images/0c112012115446848a.jpg

/Netwolf

para poli
2012-11-11, 11:17
Presschefen för SAS Sverige utryckte sig lite kryptiskt på Ekot. Hon sa att flygen kommer gå som vanligt imorgon när vi presenterar kvartalsrapporten och planen för framtiden.
Kan det indikera stora nedskärningar?

malou
2012-11-11, 11:43
Nedskjæringer? Det ryktes at 1000 ansatte skal sies opp. Så trist..krise for dem det gjelder om det stemmer.

http://e24.no/boers-og-finans/dansk-tv-sas-sier-opp-1-000-ansatte/20298292

Lissi
2012-11-11, 12:39
Jag tror ändå inte att SAS tillåts gå i konkurs.....Jag bokade ju biljett till sept 2013 i fredags:eek:, men hoppas det löser sig....Biljetterna i maj till påskresan är med Lufthansa båda vägarna.... Jag tror att de som i så fall har biljetter OM SAS går i konkurs får biljetter på Star Alliance -kollegor istället...
..Men det LÄT kryptiskt på Ekot förut i dag....I morgon går flygen i alla fall....:confused:
Men vaddå...i värsta fall är man blåst på 1900kr.....Biljetten hann jag glädja mig åt i 2 dygn i alla fall:D

Lissi - obotlig optimist!

para poli
2012-11-11, 12:55
[quote=Lissi;290651]Men vaddå...i värsta fall är man blåst på 1900kr.....quote]

Betala alltid med VISA eller MasterCard! Då får du pengarna tillbax:)

Lissi
2012-11-11, 15:20
Det gör jag alltid, betalar med Master Card alltså.......även denna gång.;)

Lissi

Lamaya
2012-11-11, 15:38
Hej!
Jag har också nyligen bokat resor med SAS och betalat med kort.

Först till Paris i april och sedan den årliga Greklandsmånaden i juni/Juli med bra avgångstider (tidigt på morgonen dit och lite senare hem):)
Hoppas att det håller!:confused::) Jag tror det!:D
Tidigare har det funkat bra med kortbetalning och jag har fått pengarna tillbaka vid konkurser (Sterling, Fly me). Det är naturligtvis skönt att få tillbaka pengarna, men egentligen vill man ha resan kvar och de resetider man har valt.

//Lena

inkfish
2012-11-11, 16:10
Pratar ni om kort med kredit nu? Alltså att konsumentkreditlagen gäller så att man kan vända sig till kreditgivaren för att få igen sina pengar?

Jag har ett betalkort med Visa, utan kredit, i SEB. Och deras reseförsäkring gör undantag för konkurser.

Men om man bortser från reseförsäkringen, finns det något annat skydd när det gäller betalkort som gör att man skulle få tillbaka sina pengar?

Arne
2012-11-11, 16:26
Nja, vi har faktiskt fått resekostnaderna tillbaka genom att vi betalat med visakortet vid de tillfällen flygopertören fallerat. Principen är enkel; Har ni betalt för en tjänst som operatören ej kan infria, då får ni pengarna tillbaka via Visas resegaranti.
Arne

pollebosse
2012-11-11, 16:31
För vår del har vi tre betalda Kreta-upplevelser, 1 st med SAS i dec och 2 med Norwegian under våren.
Först och främst, må SAS på något sätt hitta en överlevnadsnivå, med eller utan partner.
Sedan hoppas jag innerligt att Masterchard med kredit har någon typ av garanti, då vi inte tidigare fick ersättning vid Cimbers konkurs. Känns lite tröttsamt att det händer så pass ofta, likväl är det svåra tider för väldigt många och det är i princip ett lite exklusivt problem.Kan numera bara skylla på mig själv om det inte är uppsäkrat via kortet. Skall bli bättre här.

Kanske kan man föreslå att vi gemensamt hittar en enkel manual för resor till Grekland via flyg som säkrar upp Kalimeravänner från onödiga extrakostnader. Det finns säkert någon som vet precis vilka kort och vilken "rutin vid bokning av resa" som skall användas.

Paul

inkfish
2012-11-11, 16:37
Nja, vi har faktiskt fått resekostnaderna tillbaka genom att vi betalat med visakortet vid de tillfällen flygopertören fallerat. Principen är enkel; Har ni betalt för en tjänst som operatören ej kan infria, då får ni pengarna tillbaka via Visas resegaranti.
Arne

Vilken bank har utfärdat kortet, då?

Jag har alltså kollat min banks villkor och där står att konkurs är undantagen.

Bankerna har olika villkor, och villkoren för betal- resp kreditkort är olika - så man bör alltså kolla vad som gäller för just en själv.

inkfish
2012-11-11, 16:46
Ur villkoren för SEB betalkort med Visa:

– Försäkringen gäller inte om researrangör/resebyrå/
trafikbolag/stuguthyrare går i konkurs.

Trafikbolag får väl anses omfatta även flygbolag.

lolis
2012-11-11, 16:51
Nej för sjutton det kan inte bli konkurs åker på torsdag 15/11 till Aten hem blir det med Swiss 25/11. :)

UlfWiman
2012-11-11, 21:15
Jag tror knappast SAS gör konkurs, kanske en annan konstellation, men konkurs, NEJ
Det är faktiskt statligt ägande av 3 nordiska stater...
Det skulle vara en skam...

//Ulf

Vim
2012-11-11, 21:53
Jeg skal til Island på fredag, med SAS. snyft_drop
Har betalt med kredittkort, får håpe det holder. Skulle det værste skje.

june
2012-11-12, 08:05
I våras åkte vi med Cimber och de kursade ju som bekant. Vi betalade med Visakort och fick tillbaka pengarna:).

Vi skall åka med SAS till Kreta i Jan/feb och hoppas att det har löst sig tills dess.

June

malou
2012-11-12, 08:20
Det ordner seg nok. I hvert fall om EU gir kriselånet det nå er snakk om. Vi har sett problemer spre seg i andre europeiske land, nå gjelder det altså oss her i nord.

http://www.dagbladet.no/2012/11/12/nyheter/reiseliv/arbeidsliv/fritid/samferdsel/24313818/

I fjor sa en bekjent 'dere er så naive i Norge, tror dere virkelig at dere slipper unna'.

inkfish
2012-11-12, 08:47
Lamaya och June - är det betal- eller kreditkort ni använt när ni fått ersättning efter konkurser?

laero
2012-11-12, 09:34
Lamaya och June - är det betal- eller kreditkort ni använt när ni fått ersättning efter konkurser?

Inkfish har en viktig poäng. Man bör hålla isär begreppen kreditkort och vanliga betal/bankkort.

Med kreditkort har man ett mycket säkrare skydd, med kort utan kredit är reglerna snårigare. Vid FlyMe-konkursen valde bankerna att återbetala samtliga kortköp, men det handlade mer om goodwill än om att de juridiskt var skyldiga att göra det.

Lars

inkfish
2012-11-12, 09:41
Tack laero, det är precis det jag far efter. Det räcker ju inte att förlita sig på sitt Visa eller Mastercard eftersom båda finns som både bank/betalkort och kreditkort - och att skyddet skiljer sig åt.

Lamaya
2012-11-12, 12:38

Inkfish har en viktig poäng. Man bör hålla isär begreppen kreditkort och vanliga betal/bankkort.

Med kreditkort har man ett mycket säkrare skydd, med kort utan kredit är reglerna snårigare. Vid FlyMe-konkursen valde bankerna att återbetala samtliga kortköp, men det handlade mer om goodwill än om att de juridiskt var skyldiga att göra det.
Vid de två tillfällen jag har drabbats av konkurser men fått pengarna tillbaka, har jag betalat med vanligt bankkort visa utfärdat av Nordea.
Jag uppfattade också att det var goodwill från bankerna och inte något de egentligen var skyldiga att göra.
De resor jag nu har bokat med SAS, så har jag använt ett visa guldkort med kredit, eftersom det kortet har en försäkring som förhoppningsvis ska gälla om det skulle bli en konkurs.

//Lena

june
2012-11-12, 15:01
Vi betalade med bankkort.
June

inkfish
2012-11-13, 09:12
Tack för era svar! Goodwill då alltså - eller kanske något jag läste om igår: en bank kan ha ett särskilt avtal med kortföretaget om att ersätta även dem som betalat med bank/betalkort.

Lamaya: det låter klokare att betala med kreditkort, ja. Att försäkringen skyddar dig är inte säkert, de brukar gälla förseningar, vid sjukdom osv. I villkoren för försäkringen på mitt kort står t o m att den inte gäller vid konkurs.

Men betalar du med kreditkort träder konsumentkreditlagen in och du kan rikta dina anspråk mot kreditgivaren istället för att hamna bland oprioriterade fordringar i konkursen.

Usch, jag tvekar, det rycker så förbannat i bokningsfingretsnyft_drop

Jag har dock ett kreditkort via jobbet, får använda det och räkna med att banken/kortet inte försöker krångla för att det är ett privatköp (jobbet har ing invändningar, alla fakturor går till mig).

jan c
2012-11-13, 12:20
Kolla vad som gäller om kortet är utställt på företaget.Kan vara skillnad på regler för privatpersoner o. företag .

inkfish
2012-11-13, 14:22
Jodå, jag inser också att det kan behöva redas ut.

Men nu har jag just klickat iväg en beställning på ett nytt Ica-kort, ett med kredit istället för det vanliga Ica-kortet jag har nu. Och har särskilt kollat att det skyddas av konsumentkreditlagenAng_elx

Kom igen nu SAS_B-anana

Janérik
2012-11-16, 23:02
Tack för era svar! Goodwill då alltså - eller kanske något jag läste om igår: en bank kan ha ett särskilt avtal med kortföretaget om att ersätta även dem som betalat med bank/betalkort.

Lamaya: det låter klokare att betala med kreditkort, ja. Att försäkringen skyddar dig är inte säkert, de brukar gälla förseningar, vid sjukdom osv. I villkoren för försäkringen på mitt kort står t o m att den inte gäller vid konkurs.

Men betalar du med kreditkort träder konsumentkreditlagen in och du kan rikta dina anspråk mot kreditgivaren istället för att hamna bland oprioriterade fordringar i konkursen.

Usch, jag tvekar, det rycker så förbannat i bokningsfingretsnyft_drop

Jag har dock ett kreditkort via jobbet, får använda det och räkna med att banken/kortet inte försöker krångla för att det är ett privatköp (jobbet har ing invändningar, alla fakturor går till mig).

Konsumentkreditlagen gäller inte mellan företag (är jag ganska säker på). Det är ju runt detta med att lagarna är annorlunda vid B2B (företag säljer till företag) som gör att diverse oseriösa företag som säljer till 93-åriga tanter som äger lite skog klarar sej.

Mvh Janérik

Kalimera
2012-11-19, 14:11
Enligt ett flertal tidningar finns nu ett avtal klart med alla fackförbund, och SAS kanske därmed är räddat.

Netwolf
2012-11-19, 14:16
Enligt ett flertal tidningar finns nu ett avtal klart med alla fackförbund, och SAS kanske därmed är räddat.

klapp_klapklapp_klapklapp_klap

Då kan vi pusta ut - ett tag till iaf...

/Netwolf

Sunny12
2012-11-19, 14:43
Ja, VI kanske kan pusta ut! Men jag tänker på alla anställda som sägs upp och de som blir kvar som får sin lön sänkt till 80:- /timmen, verkligen sorgligt!:(

Sunny12

laero
2012-11-19, 16:45
Ja, VI kanske kan pusta ut! Men jag tänker på alla anställda som sägs upp och de som blir kvar som får sin lön sänkt till 80:- /timmen, verkligen sorgligt!

Det här med 80:- / timme är nog mest en tidningsanka och om det finns någon relevans i det så handlar det om timanställda.

Här är lite siffror:

Så här ser det aktuella löneläget ut, enligt DN:
Piloter (genomsnittlig grundlön):
SAS: 71.000 kr
Norwegian: 60.800 kr
Ryanair: 40.500 kr
Kabinanställda:
SAS: 18.000-29.000 kr (plus produktionstillägg 8 procent)
Norwegian: 17.000-22.000 kr (plus rörlig del)
Ryanair: 10.000-13.000 kr efter skatt (plus provision på försäljning ombord).
Men lönerna ger långt ifrån hela bilden.
"Om de anställda hade gått ned till noll i lön hade SAS kostnader ändå varit 50 procent högre än Norwegians", säger Kjos till Dagens Industri.

Framförallt den sista meningen ger oss kanske lite insikt i varför SAS måste spara om bolaget ska finnas kvar på marknaden.

Masse
2012-11-19, 17:27
Jag tillhör dem som har köpt många prisvärda flighter med toppenfina flygtider med SAS från Köpenhamn till Aten. Blir självklart inte ledsen om SAS reder ut sina problem. Upplever dock att den situation som bolaget nu befinner sig i och som det är befogat att kalla för KRIS är kostnads-relaterat.

Men jag har också intryck av att maskinerna som man flyger med börjar på bred front att närma sig "bäst-före-datum". Funderingen som jag har är då ............ hur klarar man att ovanpå en "kostnads-kris" också hantera en "investerings-kris" framöver? Misstänker att det kommer att krävas en hel del av det man kallar "risk-kapital" inom kort.

Hoppas att man fixar det! Har absolut inget emot att också i framtiden
kunna flyga Köpenhamn-Aten ToR för 1500 - 2000 kr.

:) Masse

Sunny12
2012-11-19, 18:39
Det här med 80:- / timme är nog mest en tidningsanka och om det finns någon relevans i det så handlar det om timanställda.

Här är lite siffror:

SAS: 71.000 kr:
Kabinanställda:
"Om de anställda hade gått ned till noll i lön hade SAS kostnader ändå varit 50 procent högre än Norwegians", säger Kjos till Dagens Industri.

Framförallt den sista meningen ger oss kanske lite insikt i varför SAS måste spara om bolaget ska finnas kvar på marknaden.

Ja det var förstås timanställd kabinpersonal som skulle få sin lön sänkt till 80kr i timmen, läste detta i Aftonbladet. Sen hörde jag på nyheterna att 6.000 av de 15.000 anställda skulle få gå.

Sunny12bye_bye

inkfish
2012-11-19, 21:51
Janérik: jodå, att konsumentkreditlagen gäller just bara konsumenter vet jag. I det här fallet gäller det ett business card som är utställt i mitt namn - så jag hade i alla fall sett till att få det prövat om det varit aktuellt.

Men jag väntar på mitt nya Ica-kort med kredit som kommer i veckan. Sedan ska jag boka. Även om det känns osäkert att boka med SAS såpass långt fram så är jag i alla fall skyddad ekonomiskt.:)

Laero: de 80 kronorna var ingen tidningsanka, det var Unionen som gått ut med fel uppgifter.

para poli
2012-11-20, 18:07
Kabinanställda:

Då lär man ju få bra service om man börjar med att handla in ett par bira?

Men jag har också intryck av att maskinerna som man flyger med börjar på bred front att närma sig "bäst-före-datum". Funderingen som jag har är då ............ hur klarar man att ovanpå en "kostnads-kris" också hantera en "investerings-kris" framöver? Misstänker att det kommer att krävas en hel del av det man kallar "risk-kapital" inom kort.

De beställningar som är gjorda hos Airbus ligger kvar. Dessutom är finansieringen kirrad till detta. Nu är det ju inte så att man åker ner till Tolouse och säger att man vill ha 20 st A320 och slänger fram Visakortet. Jag läste någonstans om hur det hela går till och det var omständiga sätt man hanterade finansieringen på, och det leasas till höger å vänster.

para poli
2012-11-20, 18:13

Här är lite siffror:

SAS: 71.000 kr
Kabinanställda:

Kan väl komma med lite mer info från SvD angående omständigheterna i ekonomi SAS vs Norwegian/Ryanair:
"Enligt en pilotkälla, ser det ut så här för hans vän som är kapten på Norwegian: anställd på bas i Malaga, Spanien. Lönen på 50 000 kronor i månaden får han via ett bemanningsbolag i Estland – den betalas ut, enligt piloten, på ett konto på Jersey."
"I slutet av sommaren inledde skattekontoret i Oslo en utredning mot personal bland annat på Norwegian, men även Ryanair, efter misstanke om skattebrott. Flera av de inhyrda piloterna och kabinpersonalen på Norwegian och Ryanair betalar, enligt skattekontoret i Oslo, inte skatt i Norge."
"Det var tidigare i vår det blev det känt att Norwegian följer irländska lågprisjätten Ryanair och expanderar genom att anlita uthyrningspersonal i låglöneländer. Men enligt Åsa Larsson, på Norwegian, följer man alla lagar och regler."

pollebosse
2012-11-20, 19:08
Jag tillhör dem som har köpt många prisvärda flighter med toppenfina flygtider med SAS från Köpenhamn till Aten. Blir självklart inte ledsen om SAS reder ut sina problem. Upplever dock att den situation som bolaget nu befinner sig i och som det är befogat att kalla för KRIS är kostnads-relaterat.

Hoppas att man fixar det! Har absolut inget emot att också i framtiden
kunna flyga Köpenhamn-Aten ToR för 1500 - 2000 kr.

Instämmer till fullo med Masse. Givetvis måste personalen få bra löner och allra helst med det SAS som vi under flera år åkt med, men med moderna maskiner.
Det är kanon med ett skandinaviskt flygbolag som förbinder oss med KRETA under den mindre frekventerade säsongen.

Paul

Masse
2012-11-24, 00:13
Jag tillhör dem som har köpt många prisvärda flighter med toppenfina flygtider med SAS från Köpenhamn till Aten. ............................

....................................

Konstaterade just att ovanstående "toppenfina flygtider" (ut från K tidigt på morgonen och hem från A vid lunchtid) tycks vara ett minne blott. Numera är det ankomst till A på kvällen och hemkomst till K sent på kvällen.

Undrar om det är deras ekonomiska kris som är orsaken. Kanske är de "toppenfina" flygtiderna högre prissatta av flygplatsen?

Mette
2012-11-24, 08:40
Konstaterade just att ovanstående "toppenfina flygtider" (ut från K tidigt på morgonen och hem från A vid lunchtid) tycks vara ett minne blott. Numera är det ankomst till A på kvällen och hemkomst till K sent på kvällen.

Masse, hvor ser du de ændrede flytider? sas.dk har stadig "toppenfina flygtider"

Tom
2012-11-24, 09:16
Hej !
Har kollat tider i Juni & Sept 2013 . 08.50 flyget från Kastrup går inte dagligen längre.

Detsamma med 13.55 flyget från Aten __D !

Men vissa veckodagar funkar det. flabb_flab
/ Tom

Mette
2012-11-24, 09:56
/ Tom

Fint, så har jeg bare været heldig :)

Masse
2012-11-24, 21:03
Hej !
Har kollat tider i Juni & Sept 2013 . 08.50 flyget från Kastrup går inte dagligen längre.

/ Tom

Just så är det Tom och Mette. Och de dagar då tiderna är bra så är ibland också priset högre. Tidigare var det bra flygtider alla dagar, och oavsett priset. Men det var bra så länge det varade.

Synd att inte EasyJet flyger på Aten. De är ju annars ganska duktiga på priserna.

SteffTee
2012-11-28, 14:24
Hej !

/ Tom

SAS flyger från CPH på förmiddagar tis/ons/tors/sön
På lördagar är det eftermiddagsflyg som gäller,
Under perioden 24jun till 29jul går ett tidigt måndagsflyg från CPH SK2777 med avgångstid 0630
Tider och frekvenser kan vara lite annorlunda i början/slutet av säsongen.

para poli
2012-11-28, 19:01
SteffTee> är alltid så imponerad över uppdaterad du är när det kommer till frågor om flygindustrin. Jobbar du inom densamma? *nyfiken* :o

para poli
2012-11-28, 19:03
hehe, ser ju nu att hemort är Sigtuna...

SteffTee
2012-11-29, 09:52
SteffTee> är alltid så imponerad över uppdaterad du är när det kommer till frågor om flygindustrin. Jobbar du inom densamma? *nyfiken* :o

jo, jag gör väl det ;-)