handdator

Visa fullständig version : Det blev Kroatien!


Katitzi
2012-10-21, 17:17
Har nu efter en del vånda bokat flyg till Split med Norwegian och boende på ön Hvar första veckan. Vi ska bo på Olive Tree som verkar jättemysigt och uppfyller de krav på AC och utsikt som jag har. Någon som vet något om hotellet? Alla tips om Hvar mottages gärna!:D

Andra veckan skulle vi gärna vilja besöka någon av orterna på Makarska rivieran. Har tittat lite på Baska Voda, Makarska och Brela tex. Finns det någon som har lite tips?

Tack på förhand!

Katitzi:)

Katitzi
2012-10-23, 16:36
Har nu hängt över datorn och gjort om till följande bokningar: Först 6 nätter i Baska Voda, sen 7 nätter på Hvar och så sista natten i Split innan planet går hem till Svedala igen.:D Vad tror ni om det, ni som varit i Kroatien förr?
Det är tur att det är fri om och avbokning på Booking!flabb_flab

Katitzi:)

Eva64
2012-10-23, 18:29
I somras bodde vi ett par nätter på St Lukes Recidence. Lite annorlunda och värt de extra kronorna det kostade! En vänlig och lite speciell gammal sjöman som äger stället. Det går inte rikigt att beskriva hur stället var utan det behöver upplevas. Vi hade penthousevåning längst upp med en stor terass med utsikt över hela hamnen. Mysigt! Vi bokade via booking. Ett litet tips!bye_bye

dromprinsen
2012-10-23, 19:54
eva64, i vilken ort bodde du? kan ju vara bra att veta......flabb_flab

Eva64
2012-10-23, 22:33
Hoppla! Det tog jag för givet att alla visste vart jag varit i somras:D:p! Det var i Split. Hotellet ligger bara några få minuters gångväg ner till strandpromenaden. Om man står på strandpromenaden och tittar ut över vattnet ligger hotellet åt höger dvs motsatta sida till där båtarna och tågen stannar. bye_bye

Vim
2012-10-25, 01:07
Har bare vært helt syd i Kroatia, Dubrovnik. Skulle gjerne reist til Kroatia igjenn. Men så vil jeg jo gjerne reise til Hellas, også ... snyft_drop

Stinab
2012-10-25, 08:40
Grattis till det!

Har inte varit så långt söderut utan mest varit i Istrien. Bott i Pula 2 veckor och i Porec 1 vecka. Sedan har jag bott i Crikvenica som ligger innanför Krk 1 vecka. Varit mycket nöjd överallt!

Till sommaren ska jag åka till Rovinj (Istrien) som jag varit på dagsutflykt till på två av resorna. Det ser jag mycket fram emot.

På adriagate.com kan du söka boende, både privat, hotell osv.

Lycka till och ha en trevlig resa!

Hälsningar
Stinabbye_bye

Katitzi
2012-10-28, 13:50
Tack för tipset om adriagate! Där fanns ju mycket att välja på.:D
Fördelen med Booking är att det är fri avbokning på de flesta boenden fram till veckan innan.
Jag får nog fundera under vintern vad vi ska välja, vill ju inte binda upp mig helt ännu. Flyget går först 27 juni.Ang_elx:p

Fler tips om Dalmatien mottages gärna!_B-anana

Katitzi:)

Katitzi
2013-03-19, 17:43
Hej igen!

Har nu allvarligt börjat fundera på att byta ut Baska Voda mot Torgir första veckan. Framför allt för att bussresan till Baska är lång, men också för att Torgir vekar vara en mysigare stad.
Är det någon som varit där och kan berätta om stan och bad mm?

Katitzi:)

simetra
2013-03-19, 22:13
Grattis till ett bra val!

Trogir är en jättegullig gammal stad och då menar jag verkligen gammal. Den finns med på UNESCO:s världsarvslista och har t.o.m. varit grekisk en gång i tiden därav alla IKAROS-figurer, en slags beskyddare för staden, som säljs som souvenier, halsband m.m. överallt. Det är lätt att charmas av denna stad, garanterat!

Som vuxen har jag bara varit där över dagen då vi bodde i Makarska 2009 men mycket är sig likt vad jag kommer ihåg från många av min barndoms campingsemestrar som vi tillbringade i just Trogir i början av 70-talet. Stränder med runda lena stenar och klart, salt vatten är också något jag minns.

Närheten till Split (3 mil) och dess flygplats är ju också en fördel.

All information om Trogir kan du ju söka på nätet, vilket du säkert redan gjort... själv har jag bara varma minnen därifrån!


Simetra :)

Katitzi
2013-03-20, 16:55
Tack simetra, för positiv information om Trogir (som det ju heter, hade lite bråttom när jag skrev):o.
Efter din trevliga beskrivning blir det Trogir! Absolut!_B-anana

Katitzi:)

Katitzi
2013-06-15, 16:03
Hej igen!

Nu är det snart dags för resan till Kroatien!_B-anana
Vi kommer att vara där när landet blir medlem i EU, alltså den 1/7 2013. Är det någon som vet om de samma dag även byter ut sin valuta (kuna) mot euro? Det lär vi väl bli varse där, men det kan ju ändå vara bra att vara lite förberedd!

Katitzi:)

mrwalker
2013-06-15, 16:35
Hej igen!

Nu är det snart dags för resan till Kroatien!_B-anana
Vi kommer att vara där när landet blir medlem i EU, alltså den 1/7 2013. Är det någon som vet om de samma dag även byter ut sin valuta (kuna) mot euro? Det lär vi väl bli varse där, men det kan ju ändå vara bra att vara lite förberedd!

Katitzi:)

God tur til Kroatia som også jeg liker godt, og som er så flott for øyhopping. Kuna'en blir nok værende en stund, det er ingen automatikk i at man innfører Euro selv om man blir medlem av EU. Kanskje om en 2-3 år, hvis alt går bra?

Alala
2014-10-15, 10:59
Antagligen blir det Kroatien för oss nästa år. Hur var Trogir, Katitzi? Det är nämligen området kring Trogir som jag mest har tittat på. Nära till flygplatsen i Split, praktiskt när man vill komma fram snabbt. Och verkar ju annars också riktigt intressant.

Fler som varit i området eller har andra goda tips om Kroatien?

/ Anne :)

Katitzi
2014-10-15, 18:00
Hej Alala!
Vi tyckte mycket om Trogir faktiskt! Speciellt den fina gamla stadsdelen med vindlande medeltisgränder. Många bra restauranger och god mat. Mycket fisk och skaldjur, gott vin. Och god glass! Ungefär samma prisnivå som i Grekland. Mycket turister som vimlade på hamnpromenaden och broar. Många skandinaver och andra européer, en hel del bilar ner. En stor marknad på fastlandssidan med mycket att titta på. Uppträdanden på det stora torget på kvällarna.

Vi bodde på ett litet boende alldeles vid stranden på ön Ciovo som ligger ett par km från gamla stan, det gick bra att gå in längs vägen. Fast mycket trafik var det.
Vi var där månadsskiftet jun/juli och det blev märkbart mer folk för varje dag. Det är mer semesterfirare än på de grekiska öarna kan jag säga. Räkna inte med lugn och ro!
Stränderna bestod av smågrus som var lite vassa men vattnet var härligt! Vi köpte strandmadrasser ( typ såna som vi har här hemma) och hade med oss. Dom fick sen följa med till Hvar dit vi åkte sen. Också en jättefin ö/stad med gränder och ännu finare vatten.
Split måste ni absolut ägna någon dag åt. En väldigt vacker och historisk gammal stad med fantastisk hamnpromenad.

Hör gärna av dig med frågor, så ska jag försöka svara.
Trevlig resa!

Katitzi:)

Alala
2014-10-16, 10:34
Tack Katitzi! Ska påbörja diskussionen med medresenärerna så få se var vi sist och slutligen hamnar. Jag brukar vara den som planerar och planerar...:D

/ Anne :)

Katitzi
2014-10-16, 19:29
Jag planerar också och planerar om...och om igen... Min sambo blir galen på mig och jag blir galen på honom som aldrig vill bestämma nåt i förväg.:p
Men på nåt vis kommer vi ändå iväg på några resor varje år. flabb_flab
Nu ska vi till Rom om några veckor.

Katitzi:)

Alala
2014-12-14, 09:05
Nu har vi flygbiljetter till Split och boende i Trogir på ön Ciovo. Praktiskt med boende nära flygplatsen eftersom vännerna kommer med ett annat flyg än vi. Spännande med ett nytt land (fastän Grekland lockar nog mig hela tiden förstås )! flabb_flab

/ Anne :)

Katitzi
2014-12-14, 22:49
Ni blir säkert nöjda! Vi hoppade bara in i en taxi utanför flygplatsen och var på Ciovo snabbt, det är ju bara några km.
Vad heter boendet ni bokat? Vi bodde enkelt på Ana Trogir, jättefint läge men lite dålig städning. Damen i 80 årsåldern som ägde stället bjöd på snaps på altanen.:D
Badstranden vid campingen är fin och mer avskild än den utefter vägen.
Många bra Restauranger inne på torg och i gränder. Kommer inte ihåg vad de hette, men det är bara att botanisera!
Kan tipsa om en blandning av öl och citrondricka som heter Radler som man köper på flaska. Mycket gott och läskande i värmen.

Ha så trevligt i Kroatien!

Men trots allt Grekland i mitt hjärta!❤️

Katitzi:)

Alala
2014-12-15, 17:39
Vi har bokat boende på ett ställe som heter Apartments Liam. Tycks faktiskt vara nära Ana där ni bodde, enligt Bookings karta i alla fall. Det blev så att vi bokade en stor lägenhet med 3 sovrum, fastän vi behöver bara två. Så har vi aldrig bott förut fastän vi och vännerna har gjort flera resor tillsammans . Så nu ska vi testa hur detta blir. flabb_flab

Tack för alla tips, Katitzi!

/ Anne :)

Alala
2015-05-18, 18:29
Katitzi, har du något minne om vad taxin från Split flygplats kostade till Ciovo? Och hur lång tid det tog ungefär? Borde ju vara en kort sträck eller hur? Jag har förstått att bron som går till Ciovo kan ställa till med problem ibland när det är mycket trafik.

/ Anne :)

Katitzi
2015-05-19, 16:30
Jag kommer faktiskt inte ihåg exakt vad det kostade, men har inget minne av att det var dyrt. Ungefär som i Grekland skulle jag tro.
Lite köbildning vid bron, kanske 5-10 min. Då kom vi ändå i slutet av juni, så jag tror inte ni får några problem. Det är ca 5 km från flygplatsen till Ciovo där ni ska bo.
Det kan vara mer kö när man ska åt andra hållet på dagtid, så ska man passa en båt eller flygtid ska man nog ta till lite marginal.

Trevlig resa!

Katitzi:)

Alala
2015-05-19, 17:26
Ok, kan tänka mig att det inte kan vara så dyrt. Väninnan har tittat på någon "shuttle service" som man kan förbeställa för typ 23 euro. Det tycker jag låter ganska dyrt i fall det finns gott om taxin och de inte är några lurendrejare om man tar dem från stolpen. Men ni tycks i alla fall inte ha haft några problem så då kan man väl lugnt hoppa i en taxi på flygplatsen? :D

Och hur var det med att växla pengar? Ta ut från automat eller fanns det förmånliga ställen där man kan växla (eftersom vi är från Finland kommer vi förstås att ha euron med oss)? Jag har läst att många ställen inte tar emot kort?

Jaja, resan närmar sig och så småningom börjar resfebern stiga. flabb_flab

/ Anne :)

Katitzi
2015-05-19, 17:50
Nu har väl Kroatien fortfarande kuna som valuta? Det var inga problem att ta ut i automat. Vi hade växlat lite kuna och hade med oss från Sverige, till taxin tex. Sen tog vi ut kontanter i automat, använde inte kortet att betala med. De flesta boenden tar bara kontanter i inhemsk valuta.

Taxin kostade inte alls så mycket som Shuttle service. Det funkar hur bra som helst med taxi!
Vi åkte tom en svarttaxi till Split när det var länge att vänta på bussen. Lite vågat kanske, men vi fick en billig tur med en trevlig man som arbetat på det nedlagda varvet i Trogir. Han berättade mycket om landet och sitt liv på vägen till Split och satte av oss framför biljettkuren till båtarna i hamnen.


Katitzi:)

Alala
2015-05-19, 18:29
Tack för info Katitzi! Tyckte att shuttle service lät lite onödigt, kanske är det så att man betalar extra för att man då har färdigt en taxi som väntar när man kommer.

Jag tyckte mig också läsa någonstans att man kan växla pengar förmånligt på t.ex Postkontor, men få se hur det är med det sen på plats.

Nästa veckas lördag skall vi iväg! _B-anana

/ Anne :)

Katitzi
2015-06-25, 16:36
Hur hade ni det i Trogir Alala? Gick det bra med taxi, bostad osv? Tyckte ni om staden?
Kul med lite återkoppling.:p

Katitzi:)

Alala
2015-06-25, 19:03
Det gick riktigt bra! Inga problem med taxi och bostaden var bra, vi delade på en stor lägenhet med 3 sovrum och 3 badrum. Så eftersom vi var två par så behövde vi inte ens använda alla. :D Det var 700 m till centrum av Trogir, men oj vilken backe! Och hett var det i synnerhet de sista dagarna.

Om jag har lite mera tid här nångång skall jag ladda lite bilder i ett album.

/ Anne bye_bye