handdator

Visa fullständig version : Fågelinfluensan?


Netwolf
2006-02-11, 16:37
Hörde att fågelinfluensan hittats i Grekland. Någon som vet var?

Saxat från nätet:
Befarad fågelinfluensa i Grekland
Grekiska jordbruksdepartementet meddelade på torsdagen att ett fågelvirus konstaterats hos vilda svanar i norra delen av landet. Att det handlar om ett virus av typen H5 är klart, nu ska ett brittiskt laboratorium undersöka om det är det fruktade H5N1-viruset.
ATL

karinafp
2006-02-11, 17:59
I närheten av Thessaloniki, enligt Expressen.

Agda
2006-02-11, 22:25
I närheten av Thessaloniki, enligt Expressen.

Stämmer! Det är inte utan att jag blir lite skraj och tänker på mina höns. Jag bor ju "mitt i mellan" Thessaloniki och södra Italien.Där de igår påträffade infuensaviruset.

Agda

yvonne
2006-02-12, 10:41
Upphittade döda fåglar (svanar) vid Thessaloniki och även stränder vid Katerini (Platamonas). Än så länge har ingen influensa drabbat tamfågel, men man hoppas att de som har höns ser till att hålla dem inomhus i framtiden.

Själv kommer jag säkert att bråka med grannarna i byn om jag ser deras höns springa fritt utomhus i sommar.;)

Yvonne

Zanét
2006-02-12, 10:47
Upphittade döda fåglar (svanar) vid Thessaloniki och även stränder vid Katerini (Platamonas). Yvonne
I ERTSat:s senare nyheter igår kväll nämndes också Stavrós som ligger öster om Thessaloniki och endast 2 mil från vår by :(

//Zanét bye_bye

yvonne
2006-02-12, 10:53
Hädanefter blir det till att köpa äggen i Supermarket istället för att köpa ägg av grannarna, man får hoppas att äggen i Supermarket är från instängda höns sk. äggfabriker. (tänk att den dagen skulle komma att man föredrar sådana ägg):confused:

Yvonne

Zanét
2006-02-12, 10:58
(tänk att den dagen skulle komma att man föredrar sådana ägg):confused: Yvonne
Visst är det frustrerande. Gick in på Smittskyddsinstitutets sajt och kollade vilken info man ger ang livsmedelshanteringen i drabbade områden:

Åtgärder för att undvika smitta
Den som besöker ett område där smittan förekommer bör följa de rekommendationer som finns för att undvika smitta – se nedan:

*I länder med pågående utbrott av fågelinfluensa bör man undvika direktkontakt med fåglar och fågelspillning. Undvik därför marknader med försäljning av levande fåglar eller hönsfarmer samt fågelbad.

*Noggrann handhygien rekommenderas, i synnerhet efter djurkontakt.

*Djupfrysning av mat påverkar inte viruset, men upphettning av fågelkött och ägg till 70°C är ett effektivt sätt att avdöda influensavirus. Undvik därför råa ägg, otillräckligt tillagad kyckling eller fågelkött.

//Zanét bye_bye

yvonne
2006-02-12, 11:07
Man får väl koka äggen tills de är nästan gröna hädanefter.:eek:

Hörde något om att man ska inte låta katter jaga fågel längre, då möjlig smitta kan överföras. Hur sjutton ska man förhindra det....:confused:

Yvonne

PO
2006-02-12, 11:14
Håll katten proppmätt!

//PO_B-anana

Agda
2006-02-12, 11:16
Det är det som är det STORA problemet tycker jag,hur jag skall kunna skydda mina höns och katter från denna smitta.Det är ju i princip omöjligt!Jag har i alla fall börjat ta försiktighets åtgärder genom att de har sin mat inomhus.Men både hönsen och katterna blir ju vansinniga om de inte får gå ut.Visserligen har jag en inhägnad hönsgård men det räcker ju inte om det kommer med flyttfåglar och deras avföring.
Agda

yvonne
2006-02-12, 11:20
Tydligen räcker det med 1 gram smittad avföring för att 100 000 fåglar ska smittas. Låter otroligt!!:(

Och PO att hålla katterna proppmätta hjälper nog inte, deras jaktinstinkt finns i alla fall. ;)

Yvonne

monica
2006-02-12, 14:57
I fredags fick min flicka med sig ett A4 papper från skolan med instruktioner om hur man ska skydda sig mot fågelinfluensan, vi bor 2 mil utanför Aten.
Lite skrämmande måste jag säga

Monica

Eirini
2006-02-12, 20:52
Jag kopte kyckling fileer igar och de visade sej inte vara de farskaste!!! Ingen koper kyckling-kott och de som gor det, far gammalt kott.
Det luktade illa!! Usch!! Jag ska hadan efter halla mej till fasolia och fakes!!