Visa fullständig version : Fototävling 2012
Kalimera
2012-10-18, 08:29
Nu är det dags att kora årets tre bästa greklandsfotografer här på Kalimera. De tre kategorierna är:
Blått
Här gäller det att använda fantasin. Det kan vara vilket motiv som helst bara bilden är tagen i Grekland och att färgen blå finns med. Vi hade denna kategori år 2005, och bilderna som då tävlade var mycket bra. Det ska bli mycket spännande att se hur ni tolkar denna kategori.
Djur
Under alla år har röster höjts för att vi ska ha en kategori som heter Katter. Några har förespråkat en kategori som heter Åsnor. I och med denna nya kategori får alla som gillar att fotografera djur sitt lystmäte. Reglerna är enkla: bilden ska vara tagen i Grekland, och det ska finnas ett eller flera djur med på bilden. Vilka djur som helst, även "leksaksdjur.
Mitt Grekland
En öppen kategori där vilka bilder som helst passar in - bara de är tagna i Grekland. För att vinna den här kategorin krävs det sannolikt att bilden sticker ut från mängden.
Sista dag att skicka in bilder är den 1 november.
Läs mer om tävlingen här (http://www.kalimera.se/bilder/foto2012/index.html).
Hjalta99
2012-10-18, 12:29
Nu är det dags att kora årets tre bästa greklandsfotografer här på Kalimera. De tre kategorierna är:
Blått
Djur
Mitt Grekland
Sista dag att skicka in bilder är den 1 november.
Läs mer om tävlingen här (http://www.kalimera.se/bilder/foto2012/index.html).
Ska bli kul att titta igenom mina bilder en gång till... Hoppas att jag hittar nåt att skicka in! Förresten, måste bilden/bilderna vara tagni i år? Går det lika bra med bilder tagna för några år sedan?
/Eva
Kalimera
2012-10-18, 13:55
Förresten, måste bilden/bilderna vara tagni i år? Går det lika bra med bilder tagna för några år sedan?Det spelar ingen roll när bilderna är tagna, bara de är från Grekland, och inte har publicerats tidigare.
Välkommen med dina bilder. :)
Charleston
2012-10-18, 14:30
En fråga: vad menas egentligen med att bilderna inte får vara "manipulerade" men väl beskurna? Kan man alltså beskära en bild och sen förstora upp det som är kvar?
Jag inser är detta kanske är en ganska korkad fråga (den beskurna bilden anpassas väl "automatiskt" för presentation i tävlingen), men jag vill bara vara säker.
Kalimera
2012-10-18, 15:11
Här kommer exempel på vad jag menar.
http://www.kalimera.se/bilder/forum/foto.jpg
Originalbild.
http://www.kalimera.se/bilder/forum/foto_beskuren.jpg
Beskuren bild.
http://www.kalimera.se/bilder/forum/foto_1.jpg
Manipulerad bild.
Charleston
2012-10-18, 15:42
Suveränt pedagogiskt beskrivet! T.o.m. JAG begriper nu vad som menas...
Kalimera
2012-10-18, 15:45
Suveränt pedagogiskt beskrivet! T.o.m. JAG begriper nu vad som menas...flabb_flab
Hjalta99
2012-10-18, 22:11
Det spelar ingen roll när bilderna är tagna, bara de är från Grekland, och inte har publicerats tidigare.
Välkommen med dina bilder. :)
Så mycket bättre det blev just nu! Då finns det lite mer att välja mellan... Ang_elx
/Eva
I min värld finns kan man säga, inga manipuleringar av bilder över huvudtaget. Har dock börjat med att göra förstärkningar, försvagningar mm. av färger i bilder där jag haft knepiga ljusförhållanden. Jag kan se en tjusning i en dålig bild likväl som jag förstår att viss manipulering behövs men ändå är min grundprincip att en bild fångar ett ögonblick, that´s it.
Blir till att leta djupt i sommarens fångster, lika underhållande varje gång för både goda minnen och nyupptäckter.
/ Hasse :cool:
I min värld finns kan man säga, inga manipuleringar av bilder över huvudtaget. Har dock börjat med att göra förstärkningar, försvagningar mm. av färger i bilder där jag haft knepiga ljusförhållanden. Jag kan se en tjusning i en dålig bild likväl som jag förstår att viss manipulering behövs men ändå är min grundprincip att en bild fångar ett ögonblick, that´s it
/ Hasse :cool:
Men är det tillåtet? För mig är det manipulering. Då är det ju inte Ditt originalfoto. Fast detta är ju omöjligt att kontrollera antar jag:mad:
Lissi
Då är det ju inte Ditt originalfoto.
Jo, det kan det vara. Din bild kan vara i råformat och då finns alla färger etc i orginalbilden, även fast man inte ser dem. Sen kan man "greja lite" för att få fram den rätta bilden, som man såg då. Det är inte att manipulera, anser jag.
/Netwolf
De gånger jag deltagit med tävlingsbilder har det till 100% varit "originalbilder", helt omanipulerade. Skulle aldrig komma på tanken att förvanska en bild jag vill tävla med. Att jag manipulerar bilder som jag beskrivit nyss, dvs. förändrat färgsättningen, det är de jag har för privat bruk.
/ Hasse:cool:
Kalimera
2012-10-27, 14:44
Nu är det bara sex dagar kvar att skicka in bilder.
Kalimera
2012-10-29, 18:42
Nu är det bara sex dagar kvar att skicka in bilder.Nu är det bara tre dagar kvar...
Kalimera
2012-10-31, 10:03
Idag är näst sista dagen att skicka in bilder. Missa inte!
Kalimera
2012-11-01, 10:40
Här kommer tjatiga jag igen. :)
Idag är sista chansen att skicka in bilder till tävlingen.
Hoppas det har kommit in många bilder:) Det skall bli så skoj och få se på alla, som vanligt_B-anana
Riittabye_bye
Kalimera
2012-11-01, 17:50
Hoppas det har kommit in många bilderDet har kommit in fler bilder än förra året, och det är verkligen jättekul. klapp_klap
Men än finns det tid för några till.
Ojdå, då mäste det var många:rolleyes: Har för mig att det var mer än vanligt redan förra året:)
Riittabye_bye
MickeKöping
2012-11-01, 18:19
Har inte funderat ut någon bild ännu. Måste ta mej i kragen.
Då får du raska på, inte många timmar kvar:D
Riittabye_bye
Birgitta63
2012-11-01, 18:42
Så nu är min bild ivägskickad:)
Birgitta
MickeKöping
2012-11-01, 20:15
Klart _B-anana
Ett bidrag i var kategori. Får hoppas att det är något som faller på läppen :D
Det har kommit in fler bilder än förra året, och det är verkligen jättekul. klapp_klap
Men än finns det tid för några till.
Hej, jag funderar över hur röstningen går till?
Får man tex rösta på flera bidrag?
Vilken dag kommer du att publicera bilderna?
Mvh Sunny12bye_bye:rolleyes:
Kalimera
2012-11-01, 21:23
år man tex rösta på flera bidrag? Vilken dag kommer du att publicera bilderna?Man får rösta på tre bidrag i varje kategori. Bilderna i den första kategorin - BLÅTT - publiceras i morgon, eller på lördag.
Man får rösta på tre bidrag i varje kategori. Bilderna i den första kategorin - BLÅTT - publiceras i morgon, eller på lördag.
Okej vad kul!
Visst var det väl så att bilderna publiceras anonymt?
I sista minuten kan man säga fick jag äntligen iväg mitt första bidrag:)
MickeKöping
2012-11-01, 22:58
Okej vad kul!
Visst var det väl så att bilderna publiceras anonymt?
Det är lite meningen att bilderna ska vara anonyma genom hela tävlingen. Och det är inte tanken att man ska posta på facebook att alla man känner ska gå in och rösta på ens egna bidrag. Det blir ju fusk liksom.
Vem som tagit var och en bild får vi veta efter att allt är klart.
Det är lite meningen att bilderna ska vara anonyma genom hela tävlingen. Och det är inte tanken att man ska posta på facebook att alla man känner ska gå in och rösta på ens egna bidrag. Det blir ju fusk liksom.
Vem som tagit var och en bild får vi veta efter att allt är klart.
Okej då var det som jag hade uppfattat det tidigare, ville bara dubbel-kolla! Tack!bye_bye
MickeKöping
2012-11-01, 23:20
Okej då var det som jag hade uppfattat det tidigare, ville bara dubbel-kolla! Tack!bye_bye
Det står väl Janne fritt att diskvalificera bidrag om det förekommer fusk, vilket han lär märka om man säger så.
Det står väl Janne fritt att diskvalificera bidrag om det förekommer fusk, vilket han lär märka om man säger så.
Ja det fixar han säkert!
Fast jag tror att det är få som fuskar, för hur kul är det att vinna med ett bidrag som man fuskat med?bye_bye;)
Oj...en bild till Mitt Grekland skickade jag NU, kl 23.57......Undrar om den kommer med;)
Lissi - som hoppas att lite udda bilder vinner:D
MickeKöping
2012-11-02, 00:07
Oj...en bild till Mitt Grekland skickade jag NU, kl 23.57......Undrar om den kommer med;)
Lissi - som hoppas att lite udda bilder vinner:D
Det var väl på håret klapp_klap
Udda bilder? Ja visst, men gärna blandat med klassiska motiv också flabb_flab
Udda bilder? Ja visst, men gärna blandat med klassiska motiv också flabb_flab
Jo men när 70 % av bilderna är ganska lika varandra i motiven så ÄR det svårt att välja ! Jag röstar ofta på de som sticker ut ordentligt i kategorierna.
Lissi
Kalimera
2012-11-02, 13:07
Jag ska försöka hinna lägga ut bilderna idag. Men blir det för stressigt gör jag det i morgon i stället. Det kommer alltid ett gäng bilder i sista minuten. :)
Jag ska försöka hinna lägga ut bilderna idag. Men blir det för stressigt gör jag det i morgon i stället. Det kommer alltid ett gäng bilder i sista minuten. :)
Ha, ha, även efter 23.57 ??
Lissi
Kalimera
2012-11-02, 14:17
Ha, ha, även efter 23.57 ??Nej, du var sist. :)
Nu är alla bilder klara för publicering. Nu ska sidorna fixas. Det blev 75 fler bilder än förra året. Kvalitén är mycket bra tycker jag, bättre än på länge, inte minst i kategori Blått.
Kalimera
2012-11-03, 09:53
Tyvärr kan jag inte lägga ut bilderna idag. Ni får hålla ut till söndag förmiddag.
...jag lyckades ta mej i kragen och skicka in tre bilder ungefär tjuge i tolv....;-D
Mikke
...och jag 2 st....den sista 23.57. Tror jag var sist och det är jag nog i tävlingen oxå:D:D
Lissi
Kalimera
2012-11-04, 11:08
Nu är bilderna i den första kategorin publicerad. Sista dag att rösta är den 13 november. Därefter publicerar vi nästa kategori.
Ha, ha...Många Tilosbilder i alla fall:D:D
Denna kategorin blir svår!
Lissi
Det var många bekanta ställen:) Hittade snabbt mina favoriter (inte sagt att det just var på dom bekanta ställerna:rolleyes:)
Röstat och klart:D
Riittabye_bye
Varför ser inte jag bilderna från årets fototävling? Nybörjarfel....?
Gå in på Kalimeras förstasida. Under NYTT PÅ KALIMERA uppe th så finns en länk att klicka på.
Lissi
Gjort så men ingen uppdatering finns trots flera omstarter av hemsidan, endast denna text...?
Fototävling 2012
Nu har tiden gått ut och vi tar inte mot fler bilder. Den första kategorin presenteras idag, eller i morgon lördag.
Gjort så men ingen uppdatering finns trots flera omstarter av hemsidan, endast denna text...?
Fototävling 2012
Nu har tiden gått ut och vi tar inte mot fler bilder. Den första kategorin presenteras idag, eller i morgon lördag.
Försök med att högerklicka på musknappen, och klicka på "Uppdatera" i menyn, så var jag tvungen att göra.
Ann-Kristin bye_bye
Jag klickade på första sidan på bilden där det står bredvid att man inte kan längre skicka in bilder:rolleyes:
Riittabye_bye
Oj, så många fina bilder!
Det här blir inte lätt, men jag har noterat mina favoriter och sen ska jag gå igenom dom igen, tur att det finns gott om tid ! :)
Kalimera
2012-11-04, 13:29
Eller klicka här... (http://www.kalimera.se/bilder/foto2012/index.html)
....eller ändra till kalimera.nu.....vet inte varför jag hade kalimera.se sparad?
Nu har jag kunnat titta på alla blå bilder =)
Hjalta99
2012-11-04, 16:13
Så många fina bilder! Har alla fotografer gått i fotoskola?
Jag har tittat och tittat men helt klart var det så att de första jag fastnade för blev de som fick mina röster... Men det var svårt! Nu är det klart i alla fall!
/Eva
Jag har också röstat. Även jag på de tre som jag fastnade för i första genomgången.
Lissi - som alltid "spontanröstar"
Man blir ju halvt sjuk av att se allt härligt nu i novemberrusketsnyft_drop
Mängder med vyer, kreativitet, roliga motiv. Fann ganska snabbt ett litet antal favoriter som blev tre kvar.
/ Hasse:cool:
Jag har också röstat. Även jag på de tre som jag fastnade för i första genomgången.
Lissi - som alltid "spontanröstar"
Tänk så olika vi är Lissi! Visst har jag också en spontankänsla för bilderna. Men jag har upptäkt att efterhand som jag tittar igenom bilderna flera gånger så ändras smaken. Så därför blir mitt urval så här:
1 Snabbtitt igenom alla bilderna utan värdering. (Kan göras ett antal gånger för att riktigt ta in bilderna) (I detta momentet brukar jag upptäcka många aha-upplevelser för varje gång jag kollar!)
2 Snabbgenomgång med grovgallring utan inbördes värdering(10-15 blir kvar)
3 Ny genomgång av de utvalda som då får värdering (1-3 poäng)
4. 3-poängarna gås igenom och prioriteras. Om det inte räcker till att kora de tre bästa så går jag vidare med 2-poängarna.
Sen har jag hittat de tre som får mina röster.
Här lämnas inget åt slumpen!!!!!!!!!!! :D :D :D
:) Masse
Vi kanske ändå röstat på samma....:D:D
Numer i alla sammanhang så gott som, går jag spontant på magkänsla.;)
Lissi
MickeKöping
2012-11-04, 19:41
Tänk så olika vi är Lissi! Visst har jag också en spontankänsla för bilderna. Men jag har upptäkt att efterhand som jag tittar igenom bilderna flera gånger så ändras smaken. Så därför blir mitt urval så här:
1 Snabbtitt igenom alla bilderna utan värdering. (Kan göras ett antal gånger för att riktigt ta in bilderna) (I detta momentet brukar jag upptäcka många aha-upplevelser för varje gång jag kollar!)
2 Snabbgenomgång med grovgallring utan inbördes värdering(10-15 blir kvar)
3 Ny genomgång av de utvalda som då får värdering (1-3 poäng)
4. 3-poängarna gås igenom och prioriteras. Om det inte räcker till att kora de tre bästa så går jag vidare med 2-poängarna.
Sen har jag hittat de tre som får mina röster.
Vi har ungefär samma taktik där.
Kör igenom flera gånger och då märker man vilka som sätter sig. Där var den och där var den osv. Då är det dags att skriva ner alla kandidater och sedan prioritera bland dessa tills bara tre finns kvar.
Kör igenom flera gånger och då märker man vilka som sätter sig.
..... och ibland är det inte alltid den som jag vid första spontana tyckandet gillade bäst som sedan toppar efter mera noggranna bedömningar.
Vi kanske ändå röstat på samma....:D:D
Numer i alla sammanhang så gott som, går jag spontant på magkänsla.;)
Lissi
Kanske är det som du säger Lissi. Först då, efter en massa jobb, har jag kommit fram till det som du såg med en gång.:D:D:D
Vilka härliga bilder:). Nu har jag röstat. I år fanns det många bilder att välja mellan, jag hade velat röstat på 5 st. Dock fanns det en för mig solklar vinnarbild, håller tummarna för den.
Nu er min röst også lagt. Mange fantastiske billeder klapp_klap Blandt disse har jeg har valgt 3 styk, som man ikke tvivler på er taget Grekland.
Lykke til til alle fotografer.
Monica P
2012-11-06, 10:08
O, så många fina bilder! Det är många som fångar atmosfären i Grekland, andra som visar en dröm om det ideala tillståndet...
Visste att jag inte borde... men kunde inte hålla mig. Jag tittade på bilderna och nu har jag drabbats av ett VÅLDSAMT jag-vill-till-Grekland-NU-begär!! snyft_drop
Fantastiskt fina bilder! klapp_klap Tur man lagt tävlingskameran på hyllan.
/Netwolf
Kalimera
2012-11-08, 09:06
Fantastiskt fina bilder! Visst är det. :)
Du glömmer väl inte att rösta?
Kalimera
2012-11-11, 19:12
Nu är det snart bara två dagar kvar att rösta på bilderna i kategori BLÅTT.
Nu har även jag röstat, svårt att välja på många bra bilder, men nu är det gjort. Nu är det bara att vänta och se om någon egen bild kommer med. Ang_elx
BOKA
Kalimera
2012-11-13, 09:39
Idag är sista dagen att rösta i kategori blått (http://www.kalimera.se/bilder/foto2012/index.html). Missa inte.
Rösterna skickade i god tid, det är ju ändå nästan två timmar kvar till deadline..... Jag vet egentligen inte varför, men den här tävlingen är barnsligt rolig och jag gör som Masse och MickeKöping: lämnar ingenting åt slumpen. Ni som får mina röster ska veta att det ligger hårt arbete bakom :-)
Kalimera
2012-11-14, 08:50
Nu är alla bilder i kategori DJUR utlagda för omröstning. Omröstningen pågår till och med den 21 november.
Bilder finns här (http://www.kalimera.se/bilder/foto2012/index.html).
Här blir det knepigare och rösta:rolleyes: Får nog titta mer än 2 gånger innan jag bestämmer mig:) Kände igen 2 djur som jag har träffat i verkligheten:D
Riittabye_bye
Sevasti & Eleni
2012-11-14, 11:22
Vilka fantastiskt fina djurbilderklapp_klapHär blir det svårt att välja ut tre som ska få våra röster. Eftersom vi verkligen älskar djur är vi redan förvirrade:) Får nog titta många gånger till innan vi röstar men det ska bli trevligt:D
Siw o Lenabye_byebye_bye
Oj! Fick plötsligt en stark längtan att skaffa mig en katt eller två!:D
Så många fina djur-bilder, svår kategori som sagt om man älskar djur!
Fick genast många favoriter alldeles för många! Detta blir svårt!
Sunny12bye_bye
Fantastiske billeder. Jeg tilslutter mig, at det bliver virkelig svært at vælge.
Det här blir svårt. Såå många fina bilder på en gång!
Det är fina, fantastiska, stilistiska och bra komponerade geometriska bilder. Och sen charmas man på andra bilder av alla djuren,,,,
Det är svårt att i den här kategorin bestämma sig för att man "ska veta" att det är en bild från Grekland, med dessa alla godomliga djur.
Hur ska man rösta? Det tar nog ett par dagar. Men ett roligt jobb.
Birgitta.
Vilka underbara djurbilder.Mycket svårt val, men eftersom jag är tokig i katter,blev det tre kattbilder.
Elisabet
2012-11-14, 21:05
Måste bara fråga; minns jag alldeles galet eller..? Stod det inte i kategorins regler att det ska vara levande djur?
Måste bara fråga; minns jag alldeles galet eller..? Stod det inte i kategorins regler att det ska vara levande djur?
Ja, om inte jag minns fel så stog det från början endast friska, levande djur men reglerna måste ha ändrats sen för nu får ju även "leksaksdjur" deltaga.:D
Om du tittar på sidan 1 kan du läsa detta.
Mvh Sunny12bye_bye
Elisabet
2012-11-14, 22:36
Det tillhör ju inte vanligheterna att man ändrar regler under tävlingstidens gång. Vad är motiveringen till detta, Janne?
Oj oj oj!!!! För mig är det definitivt svåraste kategorin att rösta i sedan jag blev medlem i Kalimera även om 1:a platsen är en klockren spontan-favorit som jag tycker är helskön. Men att välja ut 2:an och 3:an kommer att kräva mycket tid och begrundan. Svårt men kul!!!
Kalimera
2012-11-15, 09:29
Det tillhör ju inte vanligheterna att man ändrar regler under tävlingstidens gång. Vad är motiveringen till detta, Janne?Ursprungstexten löd så här: bilden ska vara tagen i Grekland, och det ska finnas ett eller flera (friska) djur med på bilden. Vilka djur som helst.
När jag skulle lägga ut information om att det var dags att skicka in bilder så funderade jag en del på kategori DJUR. Det blir nog bara en samling bilder på katter tänkte jag, och då blir det katternas utseende som avgör tävlingen. Men om jag tar bort ordet ”friska” och lägger till ”även "leksaksdjur" kanske det kommer in andra slags bilder också, bilder med lite humor i. Tyvärr missade jag ändra texten här i forumet.
Jag räknade för skojs skull kattbilderna:rolleyes::) 47 kattbilder fick jag ihop:D
Många fina är detklapp_klap
Riittabye_bye
Jag räknade för skojs skull kattbilderna:rolleyes::) 47 kattbilder fick jag ihop:D
Många fina är detklapp_klap
Riittabye_bye
Många katter är'e..... För oss som gillar hundar finns bara 10 bilder. Åsne-, mula- och hästbilderna är 14 st. Just de trodde jag nog skulle vara fler, för vem har inte plåtat en åsna i Grekland? Får- och getkategorin är en bubblare, hela 21 foton.
Ganska många bilder på smårkyp också, många fina:)
Riittabye_bye
Och en hel del fjäderfän av olika slag.
Var det bara 47 kattbilder, när man bläddrar igenom lite snabbt så tycker man nästan att det borde vara ett 100-tal! Ang_elx
Har röstat på både blått och djur. Jag gör så att jag snabbt skummar igenom bilderna. Sedan röstar jag på tre av de fyra-fem bilder jag markerat som "spontant minnesvärda". Kanske låter elakt, men skulle man börja närstudera bilderna skulle det ta alltför lång tid och innebära beslutsvånda. ;)
Trots att jag inte besökt så många öar är det ändå en del motiv man känner igen. Och även en katt! Är inte det där samma gröna bord och blåa dörr som jag tagit bild på. Platsen är "kattgatan" på Tilos. Är inte helt säker på att katten är densamma, men bordet är det. :)
Aina
Platsen är "kattgatan" på Tilos. Är inte helt säker på att katten är densamma, men bordet är det. :)
Aina
..garanterat katten också...Tur att jag inte skickade in nån bild för den katten hade jag i så fall också haft sovande....:D
Lissi
Då var djur-röstningen klar. Som jag sa innan så fann jag min 1:a-placering direkt. Den ger mig bara mer och mer känsla för varje gång jag ser den. Hoppas verkligen att den åtminstone får en pallplacering.
Då var djur-röstningen klar. Som jag sa innan så fann jag min 1:a-placering direkt. Den ger mig bara mer och mer känsla för varje gång jag ser den. Hoppas verkligen att den åtminstone får en pallplacering.
Det är det som är så roligt med fototävlingen!
Först skickar man in en egen bild, och sedan så hejar man på dom man röstat på flabb_flab. Jag hoppas också att "mina" bilder som jag röstat på får en pallplacering.
Monica P
2012-11-16, 07:50
Jag har också röstat, och inte oväntat (?) fann jag en kattbild som jag gillade skarpt. Annars har jag "live" kattbilder hela dagarna.
Funderade lite på det här. Kan det vara så att många av er som fotat katter skulle vilja ha en liten huskatt men att det inte går så bra i Sverige? Här på landet, i det här klimatet, kan de ju ströva ute, sova ute, leva ordinarie kattliv, så att säga, med faror och osäker mattillgång och spännande parningsritualer.
Några av mina skäl att flytta till Grekland: här har jag trädgård, kompostlåda,moped och ingen direktreklam. Plus allt det där andra...
och ingen direktreklam.
:Dklapp_klapklapp_klapklapp_klap:D
Nu har jag röstat. Samma 3 bilder jag spontant föll för i första titten höll alla 4 genomtittningarna så nu är det klart! 3 olika slags djur blev representerade.
Rent fototekniskt är det kanske inte de bästa, men jag gick på känslan jag fick när jag såg på bilderna.
Lissi
Det var mycket svårt att välja den här gången men jag går alltid på min alldeles subjektiva känsla och röstar på det jag faller för först. Oftast en bild med härliga färger och förhoppningsvis djur som har det bra.
Eva
Jag har också röstat nu!
Mina val blev också 3 olika slags djur, även om jag är jätte-förtjust i katter så finns det andra djurbilder som också föll mig i smaken!
Lycka till och hoppas några av mina val kommer på pall-plats!klapp_klap
Sunnybye_bye
Fantastiskt!!!!
Tänk så väl man lär känna varann när man vandrat många år tillsammans längs stigen!
Ikväll berättade jag för min kära hustru att jag har avlevererat mina tre röster i kategorin djur. Jag berättade också att placering 2 och 3 beredde mig lite funderingar, men att 1:a-placeringen satt klockrent direkt.
Sedan bad jag henne att titta igenom alla bilderna och tala om vilken hon trodde att jag hade som 1:a. Hon tittade i ganska raskt tempo igenom alla 129 bilderna, klarade ut vilket som var hennes favorit, och KUNDE UTAN MINSTA TVEKAN TALA OM VILKEN JAG HADE PLACERAT SOM 1:A!!!!!
Som sagt FANTASTISKT!
Fantastiskt!!!!
Tänk så väl man lär känna varann när man vandrat många år tillsammans längs stigen!
Ikväll berättade jag för min kära hustru att jag har avlevererat mina tre röster i kategorin djur. Jag berättade också att placering 2 och 3 beredde mig lite funderingar, men att 1:a-placeringen satt klockrent direkt.
Sedan bad jag henne att titta igenom alla bilderna och tala om vilken hon trodde att jag hade som 1:a. Hon tittade i ganska raskt tempo igenom alla 129 bilderna, klarade ut vilket som var hennes favorit, och KUNDE UTAN MINSTA TVEKAN TALA OM VILKEN JAG HADE PLACERAT SOM 1:A!!!!!
Som sagt FANTASTISKT!
Ja, verkligen FANTASTISKT! Med tanke på att det finns så många som 129 bilder att välja på. Roligt för Er!klapp_klap
Sunnybye_bye
Monica P
2012-11-17, 06:12
Henne kan du inte dölja något för...
Henne kan du inte dölja något för...
:D
Kalimera
2012-11-19, 09:59
Nu är det bara tre dagar kvar att rösta på bilderna i kategori djur.
Klar! Och bara en kattbild. :)
Även jag har röstat klart och inte heller jag röstade på någon av katterna. Ang_elx. Nu väntar vi med spänning på sista kategorin. _B-anana
Hjalta99
2012-11-20, 19:57
Klar! Och bara en kattbild. :)
Samma här... :D
/Eva
Kalimera
2012-11-21, 10:45
Idag har ni sista chansen att rösta på bilderna i kategori Djur. Missa inte.
Verkar som många har röstat på EN katt (jag också):rolleyes::) Skulle vara kul och veta om det är samma katt som vi gillar mest:D
Då är det snart dags för "Mitt Grekland" ! Det blir säkert många fina bilder där också:) Skulle tippa på att det blir många solnedgångar, farbröder i kafenion och Mythos;):)
Riittabye_bye
MickeKöping
2012-11-21, 21:21
Röstning klar.
Det blev en katt även för mig.
Mot "normalt" stemte jeg også på ett kattebilde i år :)
Ser fram til alle fine "Mitt Grekland" bilder i morgen bye_bye
Det blev ingen kattbild för mig, men väl tre andra sorters djur.
//
KR
Kalimera
2012-11-22, 08:26
Nu är alla bilder i kategori MITT GREKLAND utlagda för omröstning. Omröstningen pågår till och med den 30 november.
Bilderna finns här... (http://www.kalimera.se/bilder/foto2012/index.html)
Trodde nog att den här kategorin skulle sticka ut lite mer än den gjorde vid den första titten.
Eva
Jättefina bilder !
Hade vart kul o fått veta var dom är tagna, kollade på några av dom
och kände att "dit vill jag åka" :-)
SL!
Jukka
Jag tyckte det var många härliga bilder och platser som man kände igen_B-anana Fel hade jag också om solnedgångarm Mythos och farbröder:D
trevligt och se lite tanter i stället;):)
Riittabye_bye
Kalimera
2012-11-22, 10:29
Hade vart kul o fått veta var dom är tagnaVar bilderna är tagna avslöjas när resultatet av tävlingen presenteras. Inte alla bilder, men åtminstone de som kom på platserna 1-20.
Jag tyckte det var många härliga bilder och platser som man kände igen_B-anana Fel hade jag också om solnedgångarm Mythos och farbröder:D
trevligt och se lite tanter i stället;):)
Riittabye_bye
Nja, helt fel hade du inte ;), visst är det väl en hel del skymningsbilder... :) De sedvanliga kattbilderna saknas, de förbrukades väl i den förra kategorin... :D Det har aldrig hänt tidigare att jag redan vid första snabbtitten hittat en klockren etta, men det gjorde jag här. Återstår bara att vaska fram tvåan och trean...
Trodde nog att den här kategorin skulle sticka ut lite mer än den gjorde vid den första titten.
Eva
Håller med dig Eva. Tycker inte jag hittar en lika självklar vinnare som i de andra kategorierna. Jag trodde min egna bild skulle vara för "simpel" men det kanske den inte är:rolleyes: Får nog titta många gånger innan jag bestämmer mig. Det var ju ändå många fina bilderklapp_klap
//majibye_bye
Jag vågade inte ens skicka in en bild i den här kategorin.:)
Visst många fina bilder även om jag inte hittat någon riktig favorit än.
Eva
Tycker mig ana en viss snobbism i de föregående inläggen. Visst är majoriteten bilder "simpla", men det är väl just grejen. Det ska vara amatörbilder som speglar fotografens upplevelse av Grekland. Det förefaller vara så att majoriteten har tagit temat på allvar och deltar med de foton de anser bäst representerar DERAS Grekland. Det innebär inte att det är ERT Grekland. Eller ens mitt, för den delen. Några bidrag är uppenbarligen högst personliga, så lite respekt tycker jag är på sin plats.
Pnyx
som ännu inte själv deltagit någon gång
Det är ju det som är fint med den här tävlingen, att man inte behöver känna att man måste vara proffs för att delta:)
Bilderna i den här kategorin väcker olika slags känslor. I vissa känner man nästan lust att hoppa i det varma vattnet, andra får en och längta efter den goda maten osv...:)
Här röstar jag nog mer med känslan än i dom andra kategorierna!
Riittabye_bye
Birgitta63
2012-11-22, 20:01
Det är ju det som är fint med den här tävlingen, att man inte behöver känna att man måste vara proffs för att delta:)
Bilderna i den här kategorin väcker olika slags känslor. I vissa känner man nästan lust att hoppa i det varma vattnet, andra får en och längta efter den goda maten osv...:)
Här röstar jag nog mer med känslan än i dom andra kategorierna!
Riittabye_bye
Håller med dig :) . Just detta som är mitt Grekland syntes tydligt . Väckte olika känslor , mitt älskade Grekland som jag säger alltid när Grekland kommer på tal_B-anana
Birgitta
Tycker mig ana en viss snobbism i de föregående inläggen. Visst är majoriteten bilder "simpla", men det är väl just grejen. Det ska vara amatörbilder som speglar fotografens upplevelse av Grekland. Det förefaller vara så att majoriteten har tagit temat på allvar och deltar med de foton de anser bäst representerar DERAS Grekland. Det innebär inte att det är ERT Grekland. Eller ens mitt, för den delen. Några bidrag är uppenbarligen högst personliga, så lite respekt tycker jag är på sin plats.
Pnyx
Men herregud! Det är absolut inte frågan om någon snobbism! Jag trodde bara att alla andra hade en massa bilder som kanske var annorlunda än just min. Det är ju helt underbart att det inte är så egentligen. Vi som deltar i tävlingen har våra alldeles egna upplevelser av Grekland och dom är inte så "märkvärdiga" utan helt vanliga små saker som vi var och en tycker är vårt Grekland. Sedan skrev jag inte eller tycker inte att några bilder var simpla utom just min egen. Blev helt enkelt bara förvånad att de allra flesta var så lik min egen. Ber alla om ursäkt om det nu är någon mer som tycker att jag uttryckt mig oförskämt.
//majibye_bye
Pnyx
Hej!
Jag tycker inte att det är någon snobbism i föregående inlägg.
Ämnet är brett; "mitt Grekland " och då blir bilderna "breda".
Jag personligen, tänker rösta på bilder som motsvarar mina bilder av Grekland. Det är dock ur min synvinkel lite svårt, eftersom bilderna inte sticker ut så mycket.:)
Fina bilder, men jag har sett mer Grekland i föregående kategorier.:D
//Lena
Pnyx
Jag säger då bara det det. Jag sträcker mig då inte så långt i "min snobbism" som att kalla bilderna simpla tycker bara som någon annan skrev att de andra kategorierna stack ut mera.
Vi som har varit med länge här har sett så många fantastiska bilder från Grekland genom åren så kanske höjs förväntningarna till nivåer som inte är rimliga.
Eva
Kalimera
2012-11-23, 12:04
Vi har haft kategori Mitt Grekland med vi två tillfälle tidigare: 2009 och 2010. Här kan ni se vilka bilder som fick flest röster då.
2009. (http://www.kalimera.se/bilder/foto2009/index.html)
2010. (http://www.kalimera.se/bilder/foto2010/index.html)
Kul och se på gamla bilder:) Själv kan jag inte klaga på år 2009:D;)
Så bra lär det aldrig mer bli:)
Riittabye_bye
Så var det klart!
Kategorin Djur var ganska svår att välja i, men Mitt Grekland var i mitt tycke ännu svårare. Men nu är det gjort.
Har aldrig varit någon kategori tidigare där jag känt igen så pass många som här. Dock fick ingen av de igenkända min röst.
Nu är det spännande att vänta på resultatet!
Jag har inte röstat än......trots tre genomtittningar. Ingen bild som klickade direkt.
Tycker att detta var en svår kategori. Alla vill förmedla "sitt" Grekland och ju fler gånger man tittar - så ser man nya bilder som berättar just det. Känslan av "Mitt Grekland". Hm.......
Tur att det är några dagar kvar :rolleyes:.
---------------------------------------------------------------------------------
NU har jag röstat! Efter 4:e genomgången - och jag är nöjd med valet :)
Smultron
2012-11-24, 08:50
Intressant att se hur olika man tolkar temat "Mitt Grekland". När jag tänker på "mitt Grekland" så handlar det främst om en känsla, en enorm känsla av lugn och en njutning av att bara vara! Och det förstås i de fantastiska omgivningar (inklusive människor, mat, hav, natur, mm) som finns i den grekiska ö-världen! (har inte sett så mycket av fastlandet än) Men sådana känslor är inte alltid så lätta att fånga och förmedla på bild och dessutom väldigt individuella.
Frågan är nu hur jag ska rösta: ska jag välja de bilder som bäst lyckats fånga min känsla, de som är "vackrast" eller de som jag ser är tagna på några av mina favoritöar?
Får nog fundera lite till. Helt klart den svåraste kategorin, både att delta i och att rösta på, tycker jag.:)
Mmmm... Vilka fantastiska bilder! De gör mig verkligen gott just nu när jag ligger hemma med ont i halsen och feber... Jag tittar och bläddrar om och om igen! :) Den stora frågan är bara hur i hela friden man ska kunna välja ut TRE stycken... :confused: Nåja, jag får väl bläddra igen om en gång till! :rolleyes:
MVH zakka
Fysimera
2012-11-25, 20:01
Här var det svårt att få det rätta klicket.
Vi som njuter av Greklands/Kretas vilda natur utan strand, bord och mat kanske ej är så många.
Men underbart fina bilder tack till er som bidragit till detta.
Olle
Ja då var det röstat och klart även i den här kategorin. Inte så lätt att rösta för det fanns många bra bilder. klapp_klap Med det var lite tunt med kommentarer till Mitt Grekland tycker jag.
Kalimera
2012-11-29, 10:40
Idag är näst sista dagen att rösta på bilderna i kategori Mitt Grekland.
Kalimera
2012-11-30, 08:46
Idag är näst sista dagen att rösta på bilderna i kategori Mitt Grekland.Och idag är sista chansen att rösta. Missa inte!
Det skall bli spännande och se resultaten:) Det brukar ju bli lite överraskningar åt alla håll:rolleyes::)
Riittabye_bye
Monica P
2012-11-30, 21:53
Jag har tittat igenom en rad gamla tävlingsfoton och gläder mig åt att det finns en sån bredd , så mycket man gillar, så mycket man ser- som vi som bor här kanske inte längre ser, för vi har det hela tiden. Jag hoppas att alla dessa foton också representerar fina semesterminnen och goda stunder- att barn ska minnas somrar med glada föräldrar, att en semesterförälskelse finns kvar i minnet, att det ska finnas en längtan att komma hit igen.
MickeKöping
2012-12-02, 23:31
Helt oförlåtligt så glömde jag att rösta på sista kategorin.
Har väl haft 24 andra saker att tänka på i helgen, men så är det.
Blir det fel bidrag som vinner så skyll inte på mig i alla fall.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.