handdator

Visa fullständig version : Var på Paros?


Eva64
2012-10-13, 20:10
Hej alla glada! Är en flitig läsare av detta underbara forum! Men... det skrivs nästan aldrig om Paros. Har själv varit där men enbart i hamnen för vidare transport till Antiparos. Är Paros en ö värt att tillbringa några dagar på? Var någonstans ska man i så fall bo? Lite nyfiken på vad ni andra anser! bye_byebye_bye

MickeKöping
2012-10-14, 00:42
Jag skulle nog titta på Piso Livadi i så fall. Det ligger på östra sidan. Det ligger nära Marpissa på gångavstånd och så finns det ytteligare några byar i närheten. Det finns strand i Piso Livadi och det är ju nära till Golden Beach och till Molos (som jag dessvärre inte varit på).
Boka en bil i Pounta och åk runt på Paros en dag. Vi har bokat bil via Oliaros till bra pris med avhämtning i Pounta. Så slipper man hyra bil på Anti och betala för färjan tor.

Eva64
2012-10-14, 22:38
Är Piso Livadi en liten by? Vad kan vara jämförbart med Paros? Har varit på bl a Kefalonia, Skopelos, Naxos och Antiparos vilka vi alla gillade! Är det så att Paros inte är så poppis att åka till? Vad jag försår har det varit en väldigt populär ö för några tiotal år sedan. bye_bye

Eva L
2012-10-15, 08:32
Paros är en fin och populär ö. Jag har varit där flera ggr och bott både i Naoussa och Parikia. Den förstnämnda är min favorit men båda är ok. Beror så mycket på vad ni vill göra. Att det inte skrivs så mycket på Kalimera säger inget om öns popularitet eftersom antalet skribenter inte är särskilt stort här.

Personligen föredrar jag Paros framför Naxos av lite olika anledningar.

Enkelt att köra runt med bil på Paros men det fungerar även med lokabuss mellan flera orter. Finns många gamla trådar om Paros om de inte försvunnit i någon uppgradering av forumet.

Eva

aussie
2012-10-15, 10:32
Hej jag gillar Naoussa väldigt mycket och jag tycker det är mycket mysigare där än på Naxos. Naoussa har mysiga gränder och fina restauranger och det finns en skön blandning av turister där. Stränderna var helt OK och jag skulle defininitivt rekommendera några dagar på Paros (i Naoussa)!flabb_flab

Kalimera
2012-10-15, 11:06
Är Paros en ö värt att tillbringa några dagar på? Var någonstans ska man i så fall bo?Paros är absolut värt att stanna några dagar på, eller varför inte många dagar. Det är en mycket trevlig ö med massor av fina stränder. Vi bor oftast i Naoussa, som vi tycker är en av de finaste byarna i Kykladerna. Stranden i byn är inte jättebra, men det är nära till andra väldigt fina sandstränder. Det går badbåt från Naoussa till bland annat Kolymbithres och Monastiri. Här (http://www.kalimera.se/oar/kyklader/paros_bilder.html) finns några bilder från Paros, bland annat från stränderna nära Naoussa.

Eva64
2012-10-15, 21:14
Tack alla!
Paros verkar vara en fin ö. Men ååhh det är ju så många öar som man vill till. Både gamla som man vill uppleva igen och nya! Vilket delikat problem egentligen:p! Paros, Naxos och småkykladerna eller Tilos, Rodhos, Symi...hm. Värre saker kan man ju ha att våndas överflabb_flab.
När mörkret lägger sig ordentligt framåt november december är det sååå lätt att fingrarna smyger sig på datorn och bara GÖR en bokning. Så har det varit de sista åren i alla fall. Trevlig dator, eller hur?!bye_byebye_bye

MickeKöping
2012-10-15, 22:10
Piso Livadi är litet. Googla på bilder tex. http://www.google.se/search?num=10&hl=sv&safe=off&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1280&bih=664&q=piso+livadi+paros&oq=piso+livadi+paros&gs_l=img.3...1125.8191.0.9527.17.4.0.13.0.0.63.218.4.4.0...0.0...1ac.1.JPbRNxyx81w

Kolla även på googles satellit karta så får du kanske lite perspektiv. http://maps.google.se/maps?num=10&hl=sv&safe=off&biw=1280&bih=664&q=piso%20livadi%20paros&ie=UTF-8&sa=N&tab=il

Det finns ju mindre ställen också och andra större.

Fixa ett ställe, kanske i Naoussa och sen hyra en bil och åka runt och spana kan vara en ide.

Annwi
2012-10-31, 12:11
Jag tycker Paros är en jättefin ö och tycker nog lite bättre om den än Naxos och mycket bättre om den än Antiparos!
Tycker det är bäst att bo i Naoussa som är en fin liten by med marmorkantad hamn, smala gränder och turister från många olika länder, inte bara skandinaver. Flera bra restauranger också.
Paros har fina stränder och från Naoussas hamn kan man ta badbåten till flera av dem. Det är trevligt att hyra bil i några dagar och åka runt. Uppe i bergen finns ett vackert kloster, Langovardas (?) som kan vara värt ett besök. Den lilla byn Lefkes är väl värd ett besök. Det är en väldigt vacker by och var en gång öns huvudstad. Gillar man att vandra finns det några fina leder på ön, bla från Lefkes och man kan gå ända ner till kusten om man vill.
Jag hade definitivt åkt till Paros! Köp en E-guide så får du massa bra tips, på fina stränder, sevärdheter, vandringar mm.

Anne