Visa fullständig version : Med båt från Lefkas till Korfu
Hej!
Jag funderar på en tur Zakynthos, Kefalonia, Lefkas och Korfu i sommar. Går det att ta sig med båt från Lefkas till Korfu?
Robban i Malmö
Hej!
Jag funderar på en tur Zakynthos, Kefalonia, Lefkas och Korfu i sommar. Går det att ta sig med båt från Lefkas till Korfu?
Robban i Malmö
Hej
Neej, men Lefkas har fastlandsförbindelse. Du kan kolla upp ifall det går bussar från Lefkas till Preveza, därifrån finns bussförbindelse till Igoumenitsa som har båtförfindelse med Korfu.
:) epiros
Busstidtabeller finns på www.ktel.org/en/timetable.asp (http://www.ktel.org/en/timetable.asp)
Om du inte hittar någon direkt förbindelse Preveza-Igoumenitsa pröva att kolla på www.parga.com/bus.html (http://www.parga.com/bus.html) Obs. tiderna är bara preliminära, men förbindelserna finns säkert i sommar oxå.
Tack för snabba svar :)
Om vi ger oss på denna resan i sommar så blir det första gången vi besöker dessa öar. Min grabb vill absolut tillbaks till Grekland :D Jag får väl "offra" mig och göra som han vill antar jag...
Robban i Malmö
[QUOTE=rvh]Tack för snabba svar :)
Om vi ger oss på denna resan i sommar så blir det första gången vi besöker dessa öar. Min grabb vill absolut tillbaks till Grekland :D Jag får väl "offra" mig och göra som han vill antar jag...
Ja, vad gör man inte för barnens skull:D
Hej!
Robban i Malmö
Oj, det låter nästan precis som min resa (minus Korfu)! :) När åker ni om det blir av?
Ruby
Det går båt från Nidri/Lefkas till Vathi/Ithaka och Fiskardo/Kefallonia och från Parga till Korfu.
Jag tror också att det går från Argostoli på Kefallonia till Zakynthos stad men den har jag inte sett i verkligheten, bara som en färjelinje på kartan.
Varför inte stanna till lite på Ithaka, jag har iofs bara varit där ett par timmar men intrycket var mycket gott, lugnt, vackert och få turister. Jag är allvarligt sugen på att semestra på Ithaka och/eller Paxos.
//PO
Det går båt från Nidri/Lefkas till Vathi/Ithaka och Fiskardo/Kefallonia och från Parga till Korfu.
Jag tror också att det går från Argostoli på Kefallonia till Zakynthos stad men den har jag inte sett i verkligheten, bara som en färjelinje på kartan.
//PO
Enligt min guidebok ska det inte vara så svårt att ta sig med båt från Zakynthos till Kefallonia och därifrån vidare till Lefkas. Det svåra verkar i stället vara att ta sig till och från hamnarna på öarna. Från Zakynthos går båtarna nämligen från Agios Nikolaos på norra delen av ön, inte från Zakynthos stad, och de kommer fram till Pessada på södra Kefallonia, inte till Argostoli. Sen går båtarna mellan Kefallonia och Lefkas från Fiskardo på norra Kefallonia (dit det i och för sig inte borde vara så svårt att ta sig) till både Vassiliki och Nidri på Lefkas.
Någon som har åkt de här båtarna får gärna bekräfta att det som står i guideboken stämmer, dock. :rolleyes:
Ruby
Sen går båtarna mellan Kefallonia och Lefkas från Fiskardo på norra Kefallonia (dit det i och för sig inte borde vara så svårt att ta sig) till både Vassiliki och Nidri på Lefkas.
Någon som har åkt de här båtarna får gärna bekräfta att det som står i guideboken stämmer, dock
Kan bara bekräfta att det går båtar från Fiskardo på Kefalonia till Vassiliki på Lefkas och vice versa, men kolla med länken till färjor i Grekland på Kalimeras hemsida så kanske du hittar något med verkligheten överensstämmande.
<Mvh
Jo jag har nyligen åkt och sett de båtar jag anger i verkligheten, utom den till Zakynthos där jag hänvisar till en karta, MapPoint Europe 2002 i brist på färskare. Du får själv tolka den annorlunda om Du vill.:cool:
//PO
http://www.kallekung.nu/po/map.jpg
Jo jag har nyligen åkt och sett de båtar jag anger i verkligheten, utom den till Zakynthos där jag hänvisar till en karta, MapPoint Europe 2002 i brist på färskare. Du får själv tolka den annorlunda om Du vill.:cool:
Det ser ju lovande ut! :o :)
Ruby
Kan bara bekräfta att det går båtar från Fiskardo på Kefalonia till Vassiliki på Lefkas och vice versa, men kolla med länken till färjor i Grekland på Kalimeras hemsida så kanske du hittar något med verkligheten överensstämmande.
Jag har nu fått mina båtar bekräftade. :) I juni går det två båtar om dagen från Agios Nikolaos (Zakynthos) till Pessada (Kefallonia) och en båt om dagen från Fiskardo (Kefallonia) till Vassiliki (Lefkas). Skönt att veta!
Tack epiros och PO för alla tips! :)
Ruby
[QUOTE=epiros]Om du inte hittar någon direkt förbindelse Preveza-Igoumenitsa pröva att kolla på www.parga.com/bus.html (http://www.parga.com/bus.html) Obs. tiderna är bara preliminära, men förbindelserna finns säkert i sommar oxå.
Och här hittar du tidtabeller på färjeförbindelser till Korfu
www.parga.com/ferry.html (http://www.parga.com/ferry.html)
Lysande! Tack! :D
Nu gäller det "bara" att hitta biljetter till vettiga pengar. Resebolagen har passat på att "smyghöja" sina priser tycker jag det känns som :confused:
Irriterande... :(
Man ska ju lägga pengarna i Grekland och inte på att ta sig dit kan man tycka.
Robban i Malmö
Hej.
Som jag skrev i Kefaloniainlägget så billuffade vi bland de Joniska öarna förra året och det är nånting jag varmt kan rekommendera.
Vad gäller färjorna så går dom inte mellan Korfu och Lefkas. Priserna ligger på
mellan 7-8 € per person mellan Nidri på Lefkas till Fiskardo på Kefalonia något billigare från Vassiliki. Samma pris från Poros på Kefalonia till Zakyntos (dom går även från Argostoli), men bilfärjorna går från Poros. Bilen kostade bara 20€ för överfarten, så hyr gärna bil så slipper du bära bagaget , slipper rumsraggarna och hyr boende billigare när du i lugn och ro kan kolla och inte behöver tänka på avstånd till olika grejer.
Men det roligaste är nog när man ska på färjorna med bilen (man backar på dom flesta). ”Ella” skriker dom hela tiden, alla verkar känna samma tjej.
Dom baxar in bilen med ett par centimeters mellanrum i sidled så man knappt kommer ut (vi hade hyrt en Renault Clio och jag är 190 cm lång) så tänk dig resten.
Glad Påsk! / Dag
Priserna ligger på mellan 7-8 € per person mellan Nidri på Lefkas till Fiskardo på Kefalonia något billigare från Vassiliki.Vad bra att få priser! :)
Samma pris från Poros på Kefalonia till Zakyntos (dom går även från Argostoli), men bilfärjorna går från Poros.Så de går från Poros också?! Då verkar det ju finnas ganska många färdvägar mellan Kefallonia och Zakynthos. :) Var på Zakynthos går de här färjorna ifrån?
Ruby
Hej.
Fel av mig, jag kom på det sen. Vi åkte från Poros på Kefalonia till Kyllini på fastlandet och därifrån gick färjorna till Zakynthos stad på Zakynthos men färjorna till Kefalonia går från Pesada till Agios Nikolaus men priserna är nog desamma eftersom avståndet är ungefär lika.
Mvh / Dag
Fel av mig, jag kom på det sen. Vi åkte från Poros på Kefalonia till Kyllini på fastlandet och därifrån gick färjorna till Zakynthos stad på Zakynthos men färjorna till Kefalonia går från Pesada till Agios Nikolaus men priserna är nog desamma eftersom avståndet är ungefär lika.Vad bra att bli påmind om att man kan ta vägen via Kyllini, det hade jag faktiskt inte tänkt på. :)
Ruby
Hej!
Tack för alla bra svar.
Jag fick precis bokat sommarens resa och det blir nästan som jag hoppades. Vi åker till Zakynthos den 14/6 och hem från samma ö den 28/6. 3492:- för flygbiljetterna för oss båda med Apollo blev ett helt ok pris även i år, men det satt hårt inne för de flesta resorna var betydligt dyrare.
Nu ska Kalimera och resten av Internet genomsökas efter alla guldkornen på Zakynthos, Kefalonia och Lefkas. :) Det ser jag fram emot nästan lika mycket som själva resan.
Robban i Malmö
Halloj!!
Gjorde just denna resa för en massa år sedan, tror det var -92.
Vad jag minns så var det en del trixande för att få båtresorna att stämma.
Men efter en del tankearbete så gick det smidigt :D
Våran upptäckt var då att taxichafförer är guld värda till att fixa rum - fanns ialla fall inga som raggade vid färjorna.
Fick bland annat en helläcker taxifärd tvärs genom Kefalonia, med fotostopp och utmärkt guidning. Vi var ett ganska stort sällskap den gången, så det gick åt två bilar, dom konfererade med comradio vart dom skulle stanna så vi fick plåta :D
Fick oss även en jordbäving till livs, ur grannhuset rusade en medelålders engelsman i bara kallingarna, men whiskeyn hade han räddat, ja jisses!!
Blev det någon ny sida efter förra sommarens resa Robban?? Har med glädje kollat in era tidigare resor!!
– Dao –
Hej.
Robban är populärt uttryck hos oss för Robolavin. Kefalonia kanske är mest känt för sitt Robolavin så ett besök på nåt vineri är ett måste.
Vi besökte Metaxas Winery (har ingenting med Metaxa att göra) ligger på vägen mellan Argostoli och Skala och väl värt ett besök. Guidning, provsmakning och inköp av deras viner som håller hög klass.
Mvh / Dag
Halloj :-)
Tack igen!
Taxichaufförer borde vi nyttja oftare i Grekland. Kanske är det min snålhet och okunnskap för det är ju faktiskt mycket billigare (och trevligare) att åka taxi i Grekland än här hemma! Annars brukar vi nyttja lokalbussarna eller hyra moppe/bil, men jag har redan konstaterat att det kan bli trixigt, speciellt på Kefalonia, om vi ska ta oss från Zakynthos till Lefkas på en dag...
Jo förra sommarens resa både blev av och den blev dessutom lyckad, men bristande motivation och tid har gjort att det aldrig blev någon hemsida... :( En hel massa minnen, bilder och film finns dock :)
Kanske blir det av att knåpa hemsida efter sommarens resa...
Vinprovning låter också kul! Jag var i Skottland förra våren och provade whisky (dit gick en del av energin när det gäller hemsideknåpande: http://d699529.u33.surftown.se/islay/index2.htm). Får se om jag lyckas få Tim "intresserad" av det också...
Robban i Malmö
Men så, whisky är dock kanske inte heller fel att lägga energi på :D
Men tillbaks till det där med taxi, precis så är det att det är betydligt billigare med detta färdmedel i Grekland än här hemma.
Visserligen så utnyttjar även vi lokalbussarna i största möjliga mån, men ibland har man inte några alternativ.
Vad jag kan minnas så kostade turen genom Kefalonia runt 100-lappen per taxi.
Vi flög till Lefkas, eller Prevesa rättare sagt. Stannade där första natten, tog båten från Nidri morgonen därpå till Kefalonia, taxades genom ön för att ta båten över till Zakyntos samma dag, tog taxi från Zakyntos stad till Laganas, där var de flesta hotellen fulla, men efter många om och men och ringande från chaffisen lyckades han ragga upp boende bara några meter från stranden.
Vill minnas att jag sett just detta hotell i Apollos kataloger några år senare. Vi jämförde vårt pris med hotell och flygstol med några andra svenskar vi träffade i Laganas, konstaterade att vårt sätt att resa blev i runda svängar 1500 kronor billigare!
– Dao –
Ojoj, visst är Internet ett bra redskap när man ska leta resor... men det gäller att ha tålamod och veta vad man ska söka.
Och mycket information kan man få härifrån Kalimera, det är superbra tycker jag.
Ett par frågor bara:
Vi kommer att ankomma Korfu fredagen den 16 augusti klockan 22.40 på kvällen... (jippie) och då vill vi så fort som möjligt ta oss till Lefkas.
Jag har varit inne på ktel.org och på parga.com och lite andra sidor, och förstått så mycket som att vi måste vänta till 4.30 på morgonen för att ta oss från korfu till igoumenitsa. Detta tar cirka 2 timmar och bör kosta 4.5 £.
Sedan är planen att åka buss från Igoumenitsa till Lefkas, men jag hittar inga busstrer där mellan? Och inga mellan Igoumenitsa och Preveza?
Hur SJUTTON går man till väga för att hitta dessa? Finns de inte överhuvudtaget?
Vad kan de kosta om de finns?
Och ett par frågor till:
- Går det bussar från flygplatsen till hamnen i Korfu stad? Även så sent som 22.40? Guess so men man vet ju aldrig...
- Vad händer när man kommit över till Igoumenitsa, är busstationen i närheten av färjeläget?
Kram på er alla kalimister :)
Ojoj, visst är Internet ett bra redskap när man ska leta resor... men det gäller att ha tålamod och veta vad man ska söka.
Och mycket information kan man få härifrån Kalimera, det är superbra tycker jag.
Ett par frågor bara:
Vi kommer att ankomma Korfu fredagen den 16 augusti klockan 22.40 på kvällen... (jippie) och då vill vi så fort som möjligt ta oss till Lefkas.
Jag har varit inne på ktel.org och på parga.com och lite andra sidor, och förstått så mycket som att vi måste vänta till 4.30 på morgonen för att ta oss från korfu till igoumenitsa. Detta tar cirka 2 timmar och bör kosta 4.5 £.
Sedan är planen att åka buss från Igoumenitsa till Lefkas, men jag hittar inga busstrer där mellan? Och inga mellan Igoumenitsa och Preveza?
Hur SJUTTON går man till väga för att hitta dessa? Finns de inte överhuvudtaget?
Vad kan de kosta om de finns?
Och ett par frågor till:
- Går det bussar från flygplatsen till hamnen i Korfu stad? Även så sent som 22.40? Guess so men man vet ju aldrig...
- Vad händer när man kommit över till Igoumenitsa, är busstationen i närheten av färjeläget?
Kram på er alla kalimister :)
Janet, från Igoumenitsa går bussar till Preveza via Parga, kolla här www.parga.co/info.html (http://www.parga.co/info.html) Om tiderna stämmer vet jag inte, men de är de samma som legat ute i 2 år nu, så antagligen ( och förhoppningsvis, jag ska vidare till Athen med buss efter min Parga-vistelse för att möta min son som ankommer med flyg från KPH ). Från Preveza finns bussar till Lefkas, tider hittar du hos KTEL. Var buss-stationen i Igoumenitsa ligger har jag ingen aning om. Men varför skulle den inte ligga i anslutning till hamnen ?
Men som ordspråket säjer: "Den som inte har vett att hamna vilse, har aldrig varit ute och rest".
Bra ordspråk, gillar det :)
Så tiderna mellan Parga och Igoumenitsa gäller, eftersom det är samma buss eller? Som går förbi Parga mot Preveza? Konstigt bara att den inte dök upp när jag sökte efter den... !?
Bra ordspråk, gillar det :)
Så tiderna mellan Parga och Igoumenitsa gäller, eftersom det är samma buss eller? Som går förbi Parga mot Preveza? Konstigt bara att den inte dök upp när jag sökte efter den... !?
Vet inte om busslinjen ingår i det statliga bolaget KTEL :confused:
Men eftersom jag är i Parga i början av juni kan jag kolla hur det förhåller sig på plats, med busstider och sånt oxå för er del i augusti. Om du lovar att bjuda på något gott om vi ses :D Okey ?
Hehe massor med gott, lovar :)
stefan.kbtgbg
2015-01-24, 15:57
Tar båten Nidri-Ithaka bilar med sig eller bara människor?
Varför inte stanna till lite på Ithaka, jag har iofs bara varit där ett par timmar men intrycket var mycket gott, lugnt, vackert och få turister. Jag är allvarligt sugen på att semestra på Ithaka och/eller Paxos.
//PO
Inte en aning, men blir bara lite förvånad. Du väcker liv i en tio år gammal tråd! Rätt kul att läsa kommentarer av folk som inte längre är aktiva här. :)
/Netwolf
Tar båten Nidri-Ithaka bilar med sig eller bara människor?
Det brukar inte gå färjor ifrån Nidri till Ithaka. Bara vissa år och bland ;).
Däremot kan man åka ifrån Vasiliki på Lefkas till Ithaka och dom färjorna tar bilar. Tänk bara på att kolla med hyrfirman om du får ta bil på färja.
http://westferry.gr/ (http://www.reseguiden.se/cgi-bin/rg/redirect.cgi?site=reseguiden&url=http%3A%2F%2Fwestferry.gr%2F&type=forum)
http://ionionpelagos.com/ (http://www.reseguiden.se/cgi-bin/rg/redirect.cgi?site=reseguiden&url=http%3A%2F%2Fionionpelagos.com%2F&type=forum)
Kalimera
2015-01-24, 18:15
Tar båten Nidri-Ithaka bilar med sig eller bara människor?Bilar och människor.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.