handdator

Visa fullständig version : Bästa resan till Amorgos?


Masse
2012-10-01, 18:47
Hur reser man bäst till Amorgos?

Självklart är det mycket individuellt. Men för oss är följande parametrar intressanta:

- Bästa pris (flyg och båt)
- Sjöresa stora båtar
- Sjöresa kort tid
- Sjöresa dagtid

Jag är klart medveten om att ovanstående parametrar är mycket motsägelsefulla. Men alla tips som uppfyller några av önskemålen mottages tacksamt. Sen är det upp till oss att väga för och emot.

:) Masse

Jan-Jan
2012-10-15, 08:42
Om man bara utgår från Amorgos finns det i princip två sätt att ta sig dit:

Flyg till Athen - då kan man ju hitta en del att välja på vad gäller pris. Men Norwegian eller SAS direkt, Malev, Austrian m.m. med byte. Se till att du hittar en tidig flight som landar senast 14.30 så 'slipper' du bo över i Athen. Sen får man ta stora Blue Star på seneftermiddagen som kommer fram till Amorgos runt 01.00.
Det finns massor med varianter av detta så klart men på detta vis kommer du ner relativt snabbt billigt och smidigt.

Det andra alternativet är charterflygstol (sista minuten?) till Santorini. Därifrån kan du ta liten snabb-båt till Amorgos (enligt utsago - jag har ALDRIG sett den på tio besök!) eller ngn stor färja till Naxos och sen byta till annan färja till Amorgos.

Av dessa två tror jag faktiskt jag föredrar Athen. Om man inte ska bo kvar på underbara Naxos ett tag så klart.

Masse
2012-10-15, 11:45
Det var ungefär de alternativen som jag också kände till. Till Aten brukar vi kunna ta oss från Köpenhamn för en hyfsad peng med SAS (1500-1900 per person). Det är tidig morgonavgång vilket gör att vi är i Aten vid lunch. Dock skulle vi gärna välja båtresa dagtid istället för den Blue Star som går på kvällen/natten, men det tycks inte finnas någon sådan.

Alternativet via Santorini och sedan snabb-båt skulle också kunna vara OK om det var möjligt till vettigt pris. Men tyvärr har de flygbiljetter som jag hittills kunnat finna varit ganska dyra.

Tack för ditt svar Jan-Jan. Vi får se om det dyker upp några andra alternativ till nästa säsong. I annat fall håller jag nog med om att Aten-alternativet är att föredra för oss.

:) Masse

wilda
2012-10-18, 10:49
Jag har gjort resan många gånger. Även med snabb-båt från/till Santorini. Den är dock rätt dyr, och går endast under högsäsong. - Och bara till Katapola.

För några år sedan flög jag dock till Rhodos, och tog båt därifrån. Det tar ungefär lika många timmar som båt från Athen, men var spännande att komma från det hållet och se Amorgos' sydkust från båten.

Masse
2012-10-18, 17:33
Ungefär vad ligger priset på med snabbåten från Santorini?

Tipset om båt från Rhodos var ju ett intressant alternativ. I motsats till Santorini så har jag ibland sett flygstolar till Rhodos till överkomliga priser så det kan ju vara något. Var inne på Open Seas och kollade tiderna och i somras gick en Blue Star från Rhodos till Katapola en gång i veckan från mitten på juli.

Såg att det också finns en snabbåt från Piraeus till Katapola som avgår på morgonen. Någon som vet vad en biljett med den kostar?

:) Masse

ingalill
2012-10-20, 00:01
Aldrig mer Athen och Pireus, för att komma till Cykladerna! Nej,enkel biljett (ev. tur och retur) till SANTORINI - en lämplig avgång så att man är framme på eftermiddagen. Då kan man passa en stor färja som går DIREKT till Amorgos, eller varför inte direkt till NAXOS, för att därifrån åka med "Skopan" - Amorgos egen lilla båt (inte allt för liten). Varför SNABBT? Att resa i Cykladerna innebär ju åka en hel del båt, eller? De e ju en del av grejen med att båtluffa!

Pyttan
2013-02-04, 11:18
Hej Masse!
Längesedan du frågade men då hade jag ingen ytterligare idé.
Men det har jag nu, den är kanske inte bättre än de du redan fått. :)

I sommar flyger vi till Aten, flyger vidare till Astypalaia och sedan båt till Amorgos. :)
Fördelen är att man slipper anlända sent på natten och att man också får se Asty. :)

Pyttan :)