Visa fullständig version : Ökad "småkriminalitet" ?
giottoni
2012-09-30, 11:26
Har ni märkt av någon ökad brottslighet i Grekland? Jag har själv alltid upplevt Grekland o Kykladerna som oerhört tryggt o nästan fritt från brottslighet o blev därför väldigt ledsen o besviken när jag häromdagen kom tillbaka till min hyrbil jag ställt bland en massa andra fordon på en parkering vid Baxedes-stranden. Hade solat o badat några timmar o när jag skulle köra därifrån såg jag på långt håll att något "var fel" med min bil! Jodå, ena sidorutan var krossad - en jättelik sten var inkastad genom rutan o tjuvarna hade tagit min kabinväska med kläder som jag hade lagt på golvet bakom förarsätet! (Dessvärre hade jag i väskan glömt kvar 6 minneskort med alla semesterbilderna :mad:! samt mina två reservbatterier till kameran) . Blev säkert en besvikelse för tjuvarna att bara hitta kläder o inga lättsålda värdesaker, men det vållade mig en hel del besvär! Ingen jag pratade med på ön kände igen den typen av brott, varken polisen i Karterados, eller mina vänner bland hotellägarna o biluthyrarna eller resebyråns personal på plats sade sig ha hört talas om några sådana bilinbrott tidigare... Får hoppas att det bara var en engångsföreteelse!
Trist upplevelse, giottoni! Svårare ekonomiska tider brukar påverka brottsstatistiken i negativ riktning. Kanske är risken också högre för den här typen av brott på större turistorter, som Santorini, där den sociala kontrollen inte fungerar lika effektivt som på mindre öar.
Själv har jag faktiskt aldrig råkat ut för något som helst brott i Grekland. Och då har jag ändå varit där några gånger..... Men, i andra medelhavsländer har jag haft såväl tjyvar på rummet som skadegörelse på hyrbilen.
Vi får verkligen hoppas att det du upplevt inte är något trendbrott!
Admirala
2012-10-01, 08:38
Så utrolig dumt, giottoni snyft_drop
Du har nok vært veldig uheldig, for:
- Det er faktisk svært sjelden vi får inn tyverisaker fra Hellas. Det er nok det ferielandet hvor vi har færrest tyverier, sier kommunikasjonssjef Kristina Picard i Storebrand (forsikringsselskap). (Fra en artikkel i VG (http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10046350))
Det er faktisk færre inneldte tyverier i Hellas i år, selv om flere nordmenn har reist til Hellas i år enn i fjor.
Et par andre sitat fra artikkelen:
Picard forteller at landene på tyveritoppen er gjengangere: Spania, Italia og Tyrkia, og da spesielt de største byene i disse landene.
Sverige :eek: kommer også langt opp på listen over land hvor nordmenn blir frastjålet eiendeler. Typisk er innbrudd i norske biler som står parkert i parkeringshus i Göteborg, eller på parkeringsplassen utenfor Liseberg.
Så utrolig dumt, giottoni snyft_drop
Vad är det som är så "otroligt dumt"?
Faktum är att Giottini har blivit utsatt för ett bilinbrott och ställer av den anledningen en enkel fråga; "Har ni märkt av någon ökad brottslighet i Grekland?" och konstaterar också att hon/han alltid har upplevt Grekland och Kykladerna som oerhört tryggt och nästan fritt från brottslighet. Då blir man säkert extra besviken när man råkar ut för en sådan sak.
Det var en dum kommentar, Admirala.
/kimmen
Marianne
2012-10-01, 17:11
Så lätt det är att vi missförstår varandra. Jag tror att du missförstår Admirala, Kimmen, men Admirala svarar ju säkert själv...
Jag vill bara säga hur jag uppfattade att det var "dumt", jag uppfattade det som att det var "himla retligt", som vi väl säger på svenska. Otroligt irriterande, onödigt, dumt att det hände.
litentuva
2012-10-01, 17:16
Tänkte direkt att det nog är ett språkligt missförstånd - samma ord olika betydelser ... ?
Riktig det, Litentuva og Marianne. Så dumt, så trist og så synd betyr omtrent det samme i denne sammenhengen på norsk.
MickeKöping
2012-10-01, 20:08
Det är jättetråkigt att det blir mer kriminalitet i Grekiska övärden. När vi var på Zakyntos 2004 så var det inbrott första natten på i stort sett alla rummen utom vårt på det lilla hotellet där vi bodde. Vi hade även stängt skjutdörrarna och inte bara jalusierna. Det var antagligen därför som vi klarade oss. Vi bodde på våning ett. Tjuvarna hade klättrat på väggarna upp till våning två. Man såg fotavtrycken på den väg dom tagit sig upp och sen tagit rum efter rum.
I skottgluggen för dom växande problemen har man haft arbetslösa invandrare från Albanien. Dessa människor har naturligtvis det svårt och är kanske illa sedda på många håll. En del av dom söker sin tillflykt ute på öarna för att hitta jobb osv. Den pågående krisen har väl inte hjälpt upp situationen kan man tänka.
Sist sommer var det litt snakk blant lokalbefolkningen på Kalymnos om 'simple' tyverier og innbrudd. Virket som dette var nytt fenomen, at man ikke var vant med den slags.
Har alltid følt meg trygg, tryggere enn hjemme mht. 'løse eiendeler' i Hellas. Bortsett fra Athen da. Men forrige sommer forsvant et kredittkort og et smykke fra låst hotellrom mens første frokost ble inntatt. Som ved et mirakel :D dukket kredittkortet opp helt av seg selv etter måltidet Ang_elx, men smykket uteble. Relativt kostbart, finnes kun ett.
Meldte ikke dette som tyveri til forsikringsselskapet - hva skulle jeg forresten ha sagt uten å kunne dokumentere verdi, uten kvittering, hvor naiv har man lov til å være? Min dumhet :o. Vil tro at flere tenker som meg. Men en smule trist å måtte helgardere seg, være ekstra forsiktig med hvor man oppbevarer verdisakene sine, også i Hellas.
Jeg så også oversikten Admirala refererer til og er glad det ikke bekrefter "økt småkriminalitet" i Hellas :)
Men likevel finnes selvsagt kriminalitet, alle steder!
- synd du ble utsatt for det, giottoni :mad:
Selv har vi vært utsatt for kriminalitet e n gang i løpet av alle våre ferier!
Et innbrudd (?) på hotellrommet vårt i Ag.Nikolaos, Kreta, i 1994! - skylda ble lagt på albanere :confused:
- jeg tror like gjerne det var "naboer" på hotellet, men saken ble ikke "oppklart", kun bekreftet slik at vi fikk erstatning når vi kom hjem bye_bye
Admirala
2012-10-02, 07:04
Vad är det som är så "otroligt dumt"?
Faktum är att Giottini har blivit utsatt för ett bilinbrott och ställer av den anledningen en enkel fråga; "Har ni märkt av någon ökad brottslighet i Grekland?" och konstaterar också att hon/han alltid har upplevt Grekland och Kykladerna som oerhört tryggt och nästan fritt från brottslighet. Då blir man säkert extra besviken när man råkar ut för en sådan sak.
Det var en dum kommentar, Admirala.
/kimmen
Nå har for så vidt andre svart, men "så utrolig dumt" betyr "så forferdelig trist" , "så veldig leit".
Vær litt mer forsiktig og sjekk fakta før du skjeller ut folk i et offentlig forum, kimmen.
Nå har for så vidt andre svart, men "så utrolig dumt" betyr "så forferdelig trist" , "så veldig leit".
Vær litt mer forsiktig og sjekk fakta før du skjeller ut folk i et offentlig forum, kimmen.
Jag var också på väg att säga att det var en dum kommentar, men Kimmen hann före.:) Jag uppfattade det alltså precis på samma sätt. Frasen "så utrolig dumt" betyder på svenska "så otroligt dumt", vilket kan uppfattas som nedsättande/kränkande.
Fraserna "så forferdelig trist" blir "så förfärligt tråkigt" och "så veldig leit" vet jag inte vad det blir. Ledsamt, perhaps?
Sen frasen "skjeller ut folk". Menar du att att han har skällt ut folk? Så uppfattar inte jag det. Möjligen en tillrättavisning.
Ha det! bye_bye
/Netwolf
Jag var också på väg att säga att det var en dum kommentar, men Kimmen hann före.:) Jag uppfattade det alltså precis på samma sätt. Frasen "så utrolig dumt" betyder på svenska "så otroligt dumt", vilket kan uppfattas som nedsättande/kränkande.
Fraserna "så forferdelig trist" blir "så förfärligt tråkigt" och "så veldig leit" vet jag inte vad det blir. Ledsamt, perhaps?
Sen frasen "skjeller ut folk". Menar du att att han har skällt ut folk? Så uppfattar inte jag det. Möjligen en tillrättavisning.
Ha det! bye_bye
/Netwolf
Jag håller med Kimmen och Netwolf.
Uppfattade inlägget på precis samma sätt som dom gjorde.
/pawik
Athanasia
2012-10-02, 08:18
Det höll på att inträffa en väskstöld i Rethymno nu när vi var där..En väninna hade hängt handväskan över stolsryggen när vi åt middag.Ett par kom och satt sig vid bordet bakom henne,killen i andra sällskapet hängde sin jacka över sin stolsrygg och backade stolen mot vårt sällskap..tittade hela tiden bakåt mot oss.Han upptäckte att han var observerad.De reste sig och gick utan att beställa.Restaurangägaren berättade att den killen varit in tidigare och betett sig märkligt.Man ska nog hålla lite koll på sina ägodelar..Tråkigt men sant..men det är ju så även i Sverige.
anneli56
2012-10-02, 09:14
Det är alltid tråkigt och jobbigt när man blir utsatt för brott:mad:
Själv drabbades jag av stöld mitt på dan i vårat hus i Grekland i somras,var ensam hemma ute i trädgården när jag ser tjuven bara gå ut från huset med vår dotters väska,hon var där på semester.
Men två månader senare var jag i Sverige och blev rånad på min plånbok ur väskan mitt i folkvimlet på stan!
Så var ni än befinner er så var försiktiga!
Admirala
2012-10-02, 09:22
Dere kan ikke hjelpe for at dere ikke kan norsk. Jeg kan heller hjelpe for at jeg ikke kan svensk.
Men at noen ser ut til å ta en kommentar i verste mening før man i det hele tatt tenker over at vi skriver ulike språk, det får de skylde seg selv i.
Jeg har nå forklart meningen med et helt normalt norsk uttrykk som ikke er det minste fornærmende, tvert imot viser det omsorg, i betydningen "Det var dumt (=trist/leit/vondt) det som skjedde med deg.
Men å kalle det noen mener for dumt, det synes jeg er utskjelling, særlig siden meningen var bare godt ment fra min side.
Vel dette er uansett språkforvirring på første klasse, og det mellom to nabospråk. Jeg er vant til mye verre når jeg snakker gresk :p
Smultron
2012-10-02, 10:28
Jag tolkade inte alls Admiralas kommentar på samma negativa vis, utan precis som hon menade. Vi använder för övrigt ordet dumt i liknande uttryck på svenska. T ex "det var ju dumt" dvs. i betydelsen "det var inte bra /det var tråkigt/besvärligt".
Tycker det är viktigt att man har på sig rätt "glasögon" vid all kommunikation via internet för att inte tråkiga missförstånd ska uppstå. Min utgångspunkt här på forumet är alltid att folk vill väl och jag tolkar därmed det de säger utifrån det.:)
Det ligger en "risiko" faktor i å skrive på "Kalimera" (o.a. tilsvarende), for oss norske, Admirala!
- selv om jeg er enig i at Kimmen (denne gangen) kunne sjekket ut først, så er det egentlig positivt med en reaksjon som hans, da blir jo misforståelsen rettet opp :) - verre er det med "alt" som er lest og evt feiltolket, som vi aldri får vite :o
Selvsagt har jeg sett/lest svenske ord og uttrykk jeg er i tvil om betydningen av gjennom årene!
Men, jeg våger å si at vi nordmenn fortsatt forstår bedre svensk, enn mottsatt, og det av h e l t naturlige årsaker :)
I Norge har vi jo vokst opp med svensk tv, i alle fall var det slik på østlandet :)
I min barndom/ungdom var det svensk underholdning "Hylands Hørna" og tilsvarende som var førstevalget på lørdagskveldene, det på en tid da "ingen" svensker i det hele tatt hadde tenkt/kunne tenke seg å se på NRK ;) - og det forstår jeg flabb_flab
Men alt forandrer seg, n å for tiden er det ikke sjelden at norske programmer sendes på SVT, og Skavlan har jo blitt felles eie, men..
min forbauselse var s t o r da jeg oppdaget at det ble sendt opptak fra vår 17.mai feiring på svensk tv :eek:klapp_klap
Jag tolkade inte alls Admiralas kommentar på samma negativa vis, utan precis som hon menade. Vi använder för övrigt ordet dumt i liknande uttryck på svenska. T ex "det var ju dumt" dvs. i betydelsen "det var inte bra /det var tråkigt/besvärligt".
Tycker det är viktigt att man har på sig rätt "glasögon" vid all kommunikation via internet för att inte tråkiga missförstånd ska uppstå. Min utgångspunkt här på forumet är alltid att folk vill väl och jag tolkar därmed det de säger utifrån det.:)
klapp_klap:Dklapp_klap Smultron klapp_klap:Dklapp_klap
(jeg så ikke innlegget ditt før etter jeg hadde skrevet mitt )
anneli56
2012-10-02, 12:02
Trodde huvudämnet i tråden var kriminalitet inte språk eller skrivfel:D
Ingela A
2012-10-02, 12:39
Just precis!
Och här på Santorini har inbrotten ökat, dom är välplanerade och dom har tagit reda på folks dagliga rutiner. Polisen hittade en grupp av dem, Polacker, men tjuvar finns ju bland alla folkgrupper och från alla länder. Tyvärr kommer detta att öka, speciellt om folk är rädda att ha pengar på banken pga. rädsla att dracmern kommer tillbaka och inte kommer vara värd någonting! Men förutom pengar tar dom ALLT. Även laptops, smycken, telefoner, elektrisk apparatur, tom. skor och kläder... Det finns en del som hittade sitt hus tömt när dom kom tillbaka efter vintern. Nu är som tur är polisen mer alert i år och det har inte varit lika mycket på senare tid.. Hoppas bara det håller i sig.
Ingela
Netwolfs svar här (http://www.kalimera.nu/forums/showpost.php?p=288569&postcount=12) stämmer precis, det var så jag uppfattade det.
På vilket sätt har jag skällt ut någon? Jag kan helt enkelt inte tillräckligt bra norska, jag ber om ursäkt för det och för det missförstånd det gav upphov till.
Trodde huvudämnet i tråden var kriminalitet inte språk eller skrivfel
Och till och med kriminalitet i Grekland - inte i Spanien, Italien, Turkiet, Sverige eller Norge...:)
/kimmen
Admirala
2012-10-02, 19:02
På vilket sätt har jag skällt ut någon? Jag kan helt enkelt inte tillräckligt bra norska, jag ber om ursäkt för det och för det missförstånd det gav upphov till.
Du er tilgitt klapp_klap
Och till och med kriminalitet i Grekland - inte i Spanien, Italien, Turkiet, Sverige eller Norge...:)
/kimmen
Hellas er ikke i en isolert boble på jorden. Å sammenligne opp-/nedgang av tyverier i Hellas er, etter min mening, mer interessant om det settes i en sammenheng med andre land.
For eksempel: Om det var en generell oppgang i tyverier fra turister i alle/de fleste andre typiske (typiske for nordmenn i denne sammenhengen) turistland, er det ikke så underlig at det også er oppgang i Hellas. Nå viste tabellen at det var nedgang i innmeldte turisttyverier i Hellas, mens det var stigning i noen andre turistland, og det synes jeg er interessant tatt i betraktning at den økonomiske krisen har skadet Hellas mer enn mange andre land. Men det er sikkert bare jeg som synes det er interessant, da flabb_flab
Min opprinnelige kommentar, lenket til og refererte fra en artikkel hvor et par norske forsikringsselskap hadde uttalt seg om tyverier i bl.a. Hellas. Så få kilder er ikke noe særlig til bevis for noe som helst, men iallfall mer relevante data i en større sammenheng enn kun en debatt om hva kalimeras brukere har opplevd eller antar. Eller for å si det på en annen måte, det viser i sterkere grad om det giottoni har vært utsatt for avviker fra "normen" (det gjør det i følge "min" artikkel), eller om dette er en trend, både i Hellas og i andre land.
Jeg synes temaet er interessant, Ökad "småkriminalitet"? som det står i tittelen er en debatt jeg gjerne deltar i, men privat synsing om temaet tilfører ikke egentlig så mye, det gjør derimot statistikker (og ja, de kan også lyve) og uttalelser fra dem som har bedre oversikt enn oss. Jeg prøvde m.a.o. å tilføre debatten noe mer enn synsing. Det var kanskje dumt? ( Ang_elx )
Ok, dette er en metadebatt. Jeg fortsetter hoveddbatten og synes jeg fant noe nytt og interessant her:
Gresk Police have reported a significant increase in burglaries of both occupied and unoccupied homes and apartments, as well as theft from attended and unattended vehicles with valuables left in plain sight.
Dette skriver OSAC (https://www.osac.gov/pages/ContentReportDetails.aspx?cid=11992), et amerikansk, statlig byrå. Min utheving.
Siste delen av dette (en betydelig økning i anmeldte tyverier fra parkerte biler) går jo direkte på trådstarterens innlegg.
Igjen, jeg har bare denne ene kilden (jeg har ikke tid til å søke mer på nettet), men ut av dette kan jeg kanskje konkludere med:
* generelt (iallfall for norske turister) er det en nedgang i småtyverier i Hellas.
* vær mer forsiktig enn før når man går fra bilen i Hellas - skjul (eller helst ta med?) verdisaker.
(Og det siste punktet gjelder også for nordmenn som parkerer bilen i Sverige flabb_flab )
Om nå dette - eller metadebatten - skal være vitenskapelig fundert -må vel debattantene ha kompetanse langt utover grunnleggende statistikk-kunnskaper, dvs. høyere akademisk nivå. Som jeg vil anta flere her har. Først da blir det fruktbart, i en sånn sammenheng.
Men hvor viktig er dette på et (ikke-vitenskapelig) sosialt reiseforum som Kalimera :confused: ? 'Synsing' kan være erfaringer og meninger, at man har noe å formidle. Som du sier, forskning kan være så mangt. Forsikringsselskapenes registreringer representerer ikke noe annet enn deres egne registreringer. Nesten som å føre privat regnskap, med debit og kredit.
bye_bye
lugnagatan
2012-10-04, 11:52
Ja, det är nog väldigt osäkert med uppgifter som cirkulerar. Ta t.ex. detta:
Uppgifter i den lokala pressen påstod att brotten på Kreta skulle ha ökat med 700 % 2011. Senare dementerade den kretensiska polisen dessa uppgifter och säger att brotten endast ökat något, och att Kreta är ett av de säkraste områdena i Grekland. Stölder och inbrott skulle bara ha ökat med ca 19 % . (Källa Apokoronas News )
para poli
2012-10-04, 15:47
Ingenstans i Europa känner jag mig så säker som i grekiska ö-världen. Facts!
MickeKöping
2012-10-04, 23:57
Ingenstans i Europa känner jag mig så säker som i grekiska ö-världen. Facts!
Så är det.
Trots det så har situationen förändrats och man ska nog vara lite försiktig med vissa grejer. Till exempel att lämna saker synliga i hyrbilen.
Jag tror faktiskt att det finns en starkare drivkraft än saklig informationsutbyte, om ex:s kriminalitet, på ett forum som detta.
Framförallt föreställningen om att "jag" har något att säga, att "jag" har något/någon att försvara. När person tre tolkar vad person två säger om person ett, ja då har det verkligen skenat iväg.
Alltså, som min gamla mormor sade; Att läsa /tolka vad någon egentligen menar är som att "fan sjäjv läser bibeln". Typ...klapp_klap
giottoni
2012-10-05, 06:33
Trots det så har situationen förändrats och man ska nog vara lite försiktig med vissa grejer. Till exempel att lämna saker synliga i hyrbilen.
Ja, jag har också alltid kännt mig SÅÅÅÅ trygg i grekiska övärlden. Detta var faktiskt första gången jag INTE hade lämnat min packning väl synlig i hyrbilen, utan placerat den på golvet, under förarsätet. Alla rutor på bilen var rejält nersmetade med hand- o näsavtryck, så uppenbarligen hade tjuvarna hållit på ett tag med att undersöka om det möjligen kunde finnas något att stjäla, innan dom krossade rutan o tog mina kläder... Numer gömmer jag alltid mitt klädombyte i bagageluckan!
MickeKöping
2012-10-05, 09:24
Ja, jag har också alltid kännt mig SÅÅÅÅ trygg i grekiska övärlden. Detta var faktiskt första gången jag INTE hade lämnat min packning väl synlig i hyrbilen, utan placerat den på golvet, under förarsätet. Alla rutor på bilen var rejält nersmetade med hand- o näsavtryck, så uppenbarligen hade tjuvarna hållit på ett tag med att undersöka om det möjligen kunde finnas något att stjäla, innan dom krossade rutan o tog mina kläder... Numer gömmer jag alltid mitt klädombyte i bagageluckan!
Det är ju ett bevis för hur desperata tjuvarna verkligen är i sin jakt på saker som dom kan stjäla. Antagligen har dom nagelfarit flera bilar innan dom bestämde sig för att ta just din av någon anledning. Valet kan ju ha varit så enkelt att bilen stod i ett skyddat läge eller att dom andra tänkbara hade larm. Sånt kan man omöjligt veta i efterhand.
Tråkigt är det trots att kanske värdet på det stulna inte är det som betyder något, så är det ilskan, besvikelsen, oron och allt besvär som det förorsakar som svider mest för den som drabbas.
giottoni
2012-10-16, 12:49
Tråkigt är det trots att kanske värdet på det stulna inte är det som betyder något, så är det ilskan, besvikelsen, oron och allt besvär som det förorsakar som svider mest för den som drabbas.
Förvisso är det så, även om återanskaffningsvärdet för mig, när man börjar räkna efter, kommer upp i ett ansenligt antal tusenlappar...
Dessutom blev jag ju skyldig att bekosta reparationen av hyrbilen!
Jobbigt att behöva ta sig till polisstationen i Karterados o sitta där i timmar för att göra en rapport (handskriven, EJ via dator) där man inte bara måste veta vad som hänt, utan också behöver föräldrarnas förnamn, min religionstillhörighet, personnummer på den polisassistent som visade mig vägen till rätt skrivbord mm, mm. Försökte förklara för polisen att jag behövde en kopia av rapporten till mitt försäkringsbolag, men det gick inte, utan då fick polismannen fylla i en ny blankett där jag ansökte om tillstånd att fotostatkopiera rapporten o sedan tog det ytterligare fem dagar att få fram kopian. (Vilken jag naturligtvis var tvungen att åka till Karterados o hämta ut personligen) Två halva dagar tog det av semesterna att få till handlingarna, men glädjande nog betalade min reseförsäkring tillbaka utläggen för reparationen av bilen! Väntar fortfarande besked från reseförsäkringen angående vad jag får för mitt stulna handbagage... Låter dock inte bilinbrottet avskräcka mig från att resa till Grekland igen utan längtar redan tillbaka o planerar för nästa besök!
Kalimera
2012-10-16, 14:15
Låter dock inte bilinbrottet avskräcka mig från att resa till Grekland igen utan längtar redan tillbaka o planerar för nästa besök!Härligt att du trots allt har en så positiv inställning till det som hände. klapp_klap
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.