handdator

Visa fullständig version : Makrigialos


Monica70
2012-09-28, 16:14
Vi är just hemkomna från Makrigialos, tror att det skrivs lite om det här på forumet. Blev glatt överaskade av den vackra kuststräckan som vi färdades från Heraklion. Vi bodde på Ocean beach Club,jättefint hotell och fina pooler osv. Litet och gemytligt ställe. Tror dock inte att vi kommer att åka dit nästa Kretaresa utan det blir nog Chaniakusten igen där vi varit 12 gånger. Detta på grund av den långa (men vackra) bussresan, tar liksom nästan en hel flygresa till att ta sig dit! Sen fanns det inte lika mycket att åka runt och titta på som runt Chaniaområdet. Kan också bero på att vi inte hittade riktigt.....men som sagt, i stort sett helnöjda med vistelsen i Makrigialos! Vädret var: bara sol o dryga 30 grader hela tiden!!
bye_bye

myssa
2013-01-01, 20:17
Håller verkligen med om att Makrigialos är mysigt. Jag har varit där många gånger men föll till slut för Chania kusten jag med :) Det finns mycket att se runt Makrigialos också, flera små byar, orörda badvikar, närheten till Irapetra där du har en ljuvlig tur med båt till Chrissy Island. En vän till mig la ut några bilder därifrån på Facebook efter turistsäsongens slut. Inte ett spår på Vingstranden helt slätt och orört.
Myssa

Tengros
2013-01-17, 21:34
Makrigialos är vår ABSOLUTA favorit! Underbar strand, lugn och härligt! Varit där >10 gånger. Blir en resa i år också. =)

pollebosse
2013-01-18, 21:53
Makrigialos är vår ABSOLUTA favorit! Underbar strand, lugn och härligt! Varit där >10 gånger. Blir en resa i år också. =)

Hej,
är jätteintresserad av att lära känna orten.
Vi söker ett ställe av att vara mer permanent på och skulle gärna höra lite mer om Makrigialos.
När skall ni dit nästa gång?

Paul

MariaJ
2013-01-18, 22:49
Vi har också varit i Makrigialos flera gånger och tycker det är en jättemysig by. Första gången vi var dit var 1991, så det har hänt ganska mycket sedan dess. Vi har planerat en resa dit i september nästa gång. Vi kommer att flyga till Karpathos för att efter några dagar ta färjan över till Sitia på Kreta och direkt ta oss vidare till Makrigialos för att vara där ca 1 vecka, innan vi tar båten tillbaka till Karpathos igen.

Makrigialos består ju i stort sett av en enda genomfartsväg längs med stranden. Men det finns ändå en mysig hamn och en strandpromenad med mycket trevliga tavernor. Ovanför byn finns olivlundar och där är man verkligen ute ”på landet”. Trots att Makrigialos är en riktig charterort pga att Ving har sitt Sunwinghotell där, så finns ändå mycket av det man kan kalla genuint kvar. Det är en marknad i byn varje vecka, en frukt- och grönsaksbutik finns, slaktare och mycket annat. De flesta som åker till Makrigialos bor nog på Sunwing och tillbringar största delen av sin semester på hotellområdet. De ser inte så mycket av själva byn, vilket ju är så synd.

Visserligen har vi själva bott på Sunwing flera gånger, man kan göra riktiga fynd dit i början av säsongen faktiskt. Men vi brukar bara nyttja rummet, man behöver ju inte vistas där hela tiden bara för att man bor där:) Vi har även bott på privata boenden vid stranden, det finns många mindre hotell och pensionat, en del med terrass direkt på stranden.

Så jag kan verkligen rekommendera er att åka till Makrigialos, en riktig pärla i mitt tycke!

pollebosse
2013-01-19, 06:44
Härlig skrivning om Makrigialos, MariaJ.
Skall absolut besöka orten.
Älskar de mindre strandpromenaderna och den lilla hamnen, så som du beskriver.
Att sedan snabbt vara ute "på landet" är toppen.
Finns det något privat boende som du kan rekommendera?

Paul

MariaJ
2013-01-19, 21:16
Ja, jag kan rekommendera boende hos Maria Tsanakalioti (googla, hon har en egen hemsida). Det är ett enkelt boende men med ett fantastiskt läge på stranden. Bor man i lägenhet på bottenvåningen så går man ut från sovrummet och direkt ut på stranden.

pollebosse
2013-01-20, 09:41
Tack för informationen.
Har varit inne och tittat på hennes hemsida. Ser verkligen personligt och trevligt ut. Långt ifrån mass"industrin". Vet du om det finns fungerande wi-fi.
Tack för din hjälp.

Paul

MariaJ
2013-01-20, 09:58
Tyvärr så vet jag inte hur det är med Wi-Fi där, är själv totalt oberoende av det när jag är ute och reserAng_elx

Maria

pollebosse
2013-01-20, 10:22
Tyvärr så vet jag inte hur det är med Wi-Fi där, är själv totalt oberoende av det när jag är ute och reserAng_elx

Maria

Tack, jag skriver till henne.
Tyvärr är jag 100% beroende av det i arbetet, samtidigt ger detta möjligheten att vara borta lite mer än vanligt. Men, oj vad skönt att bara leva i nuet och på platsen utan en massa uppkopplingar och andra följdbekymmer.

I vilket fall skall det bli spännande med sydöstra Kreta och om jag förstått rätt är det kanske där man har det bästa (varmaste/minst regn) vädret på denna underbara ö.
Det verkar som att ni som är där nere brinner otroligt för denna delen.

Paul

pollebosse
2013-01-21, 07:43
Maria svarade blixtsnabbt och nu kommer vi besöka Marigialos under tre dagar och Marias seafront Apartement i slutet på april.
Skall bli riktigt kul att jämföra med april på sydvästkusten som vi frekventerat ganska mycket.
Tack MariaJ för god rådgivning.

Paul

Kalimera
2013-01-21, 15:48
Ja, jag kan rekommendera boende hos Maria Tsanakalioti (googla, hon har en egen hemsida). Det är ett enkelt boende men med ett fantastiskt läge på stranden. Tack för tips! Det ska jag lägga på minne.

MariaJ
2013-01-21, 18:36
Maria svarade blixtsnabbt och nu kommer vi besöka Marigialos under tre dagar och Marias seafront Apartement i slutet på april.
Skall bli riktigt kul att jämföra med april på sydvästkusten som vi frekventerat ganska mycket.
Tack MariaJ för god rådgivning.

Paul

Kul att höra, hoppas ni kommer att trivas bra där. Jag ser fram mot rapporter därifrån i april då:)

Ylva A
2013-01-21, 19:46
Hej Pollebosse,
Varför inte ta kontakt med oss när ni kommer ner. Vi finns i Koutsounari och kommer absolut att vara där i april om ingenting oförutsett inträffar.

pollebosse
2013-01-22, 06:47
Kommer att skriva om upplevelsen på "stranden" och i omgivningen. Som sagt, stort tack MariaJ!

Ylva A, skulle vara jättetrevligt att få mötas på plats. Tusen tack för denna möjligheten, ser fram emot detta!

Paul

Tengros
2013-01-23, 08:21
Hej,
är jätteintresserad av att lära känna orten.
Vi söker ett ställe av att vara mer permanent på och skulle gärna höra lite mer om Makrigialos.
När skall ni dit nästa gång?

Paul

Hej Paul!
Förmodligen åker vi inte dit förrän i september, men det beror främst på hur våra semestrar är i år. Ev kan det bli en tur även i sommar. Vi har varit där både i maj, juni, juli och september. Flertal gånger med våra fyra barn/ungdomar. Det är en underbar plats med fantastisk mat på de grekiska restaurangerna, en supermysig hamn och bra prisnivå. Det är en väldigt lugn plats med väldigt lite shopping, och bara några enstaka discotek. Det blir ganska lugnt rätt tidigt på kvällen, förutom i hamnen där det är lite mer liv och rörelse. Då det ligger på södra Kreta är det betydligt varmare än på de flesta andra platser i Grekland. Så man ska gilla värme om man åker på sommaren. I slutet av september är det ofta ca 35 grader. Underbart fina stränder! Gillar ni lugn o ro, god mat, fina stränder? Då är det här en plats att prova!

Tengros
2013-01-23, 08:24
Vi har också varit i Makrigialos flera gånger och tycker det är en jättemysig by. Första gången vi var dit var 1991, så det har hänt ganska mycket sedan dess. Vi har planerat en resa dit i september nästa gång. Vi kommer att flyga till Karpathos för att efter några dagar ta färjan över till Sitia på Kreta och direkt ta oss vidare till Makrigialos för att vara där ca 1 vecka, innan vi tar båten tillbaka till Karpathos igen.

Makrigialos består ju i stort sett av en enda genomfartsväg längs med stranden. Men det finns ändå en mysig hamn och en strandpromenad med mycket trevliga tavernor. Ovanför byn finns olivlundar och där är man verkligen ute ”på landet”. Trots att Makrigialos är en riktig charterort pga att Ving har sitt Sunwinghotell där, så finns ändå mycket av det man kan kalla genuint kvar. Det är en marknad i byn varje vecka, en frukt- och grönsaksbutik finns, slaktare och mycket annat. De flesta som åker till Makrigialos bor nog på Sunwing och tillbringar största delen av sin semester på hotellområdet. De ser inte så mycket av själva byn, vilket ju är så synd.

Visserligen har vi själva bott på Sunwing flera gånger, man kan göra riktiga fynd dit i början av säsongen faktiskt. Men vi brukar bara nyttja rummet, man behöver ju inte vistas där hela tiden bara för att man bor där:) Vi har även bott på privata boenden vid stranden, det finns många mindre hotell och pensionat, en del med terrass direkt på stranden.

Så jag kan verkligen rekommendera er att åka till Makrigialos, en riktig pärla i mitt tycke!

Hej, vi har också varit på Makrigialos många många gånger. Har du tips på något boende när stranden, helst mellan Sunwing o hamnen, som har lite bättre sängar o bra AC?
Vi ha bott på Artemis, men då vi ofta åker i juli så orkade inte deras AC med (hade 30 grader på nätterna), och rummen var väldigt spartanska i övrigt.

Tengros
2013-01-23, 08:30
Ja, jag kan rekommendera boende hos Maria Tsanakalioti (googla, hon har en egen hemsida). Det är ett enkelt boende men med ett fantastiskt läge på stranden. Bor man i lägenhet på bottenvåningen så går man ut från sovrummet och direkt ut på stranden.

Hur är sängarna och ac där? vi åker i juli o då gäller det att det är bra ac.

pollebosse
2013-01-23, 12:21
Hej Paul!
Förmodligen åker vi inte dit förrän i september, men det beror främst på hur våra semestrar är i år. Ev kan det bli en tur även i sommar. Vi har varit där både i maj, juni, juli och september. Flertal gånger med våra fyra barn/ungdomar. Det är en underbar plats med fantastisk mat på de grekiska restaurangerna, en supermysig hamn och bra prisnivå. Det är en väldigt lugn plats med väldigt lite shopping, och bara några enstaka discotek. Det blir ganska lugnt rätt tidigt på kvällen, förutom i hamnen där det är lite mer liv och rörelse. Då det ligger på södra Kreta är det betydligt varmare än på de flesta andra platser i Grekland. Så man ska gilla värme om man åker på sommaren. I slutet av september är det ofta ca 35 grader. Underbart fina stränder! Gillar ni lugn o ro, god mat, fina stränder? Då är det här en plats att prova!

Härligt och läsa det du skriver.
God mat, lugn och ro är två viktiga ingredienser till allt det andra. Shopingen är ointressant för oss, däremot bra vandringsleder och närhet till mindre byar käns viktigt. Vi brukar stiga upp tidigt och ta oss till små orter och äta frukost. Det är verkligen kul och starta dagen på detta sätt.

Kanske kan du jämföra Makrigialos med orterna på sydvästkusten, har du varit där?

Paul

MariaJ
2013-01-23, 22:09
Hur är sängarna och ac där? vi åker i juli o då gäller det att det är bra ac.

Det är nu några år sedan vi bodde där, men jag vill minnas att det var typiskt grekiska sängar, dvs rätt så hårda. Eftersom vi brukar åka tidig vår eller sen höst så använder vi i stort sett aldrig nån AC, så hur den fungerar hos Maria kan jag inte svara på. I övrigt är det ett väldigt enkelt boende, det är läget och den personliga atmosfären som är det bästa.

Jag har kollat lite på Villa Plori som ligger lite närmare mot hamnen till, det tycker jag ser ganska fint ut. Det ligger ju också direkt på stranden, men är lite mer av ett "vanligt" hotell, alltså inte ett litet privat pensionat. Men vi har aldrig bott där, så jag vet inte hur standarden på rummen är. Det kanske kan vara nåt att kolla på?

Maria

Tengros
2013-01-24, 08:20
Härligt och läsa det du skriver.
God mat, lugn och ro är två viktiga ingredienser till allt det andra. Shopingen är ointressant för oss, däremot bra vandringsleder och närhet till mindre byar käns viktigt. Vi brukar stiga upp tidigt och ta oss till små orter och äta frukost. Det är verkligen kul och starta dagen på detta sätt.

Kanske kan du jämföra Makrigialos med orterna på sydvästkusten, har du varit där?

Paul

Jag har inte varit på andra orter på sydkusten så jag har tyvärr inget att jämföra med. Det är en bit att ta sig några större byar, sedan finns det några väldigt väldigt små i närheten. Mne jag har aldrig varit där. Vet att Sunwing har en tur som heter "walk to Pefki". Det brukar pw på morgonen. Tror att Pefki kan vara en mysig by vad jag förstått.

pollebosse
2013-01-25, 08:21
Pefki är inplanerat, skall bli kul att komma dit.

Annan fråga: känner någon till situationen vad det gäller olivoljeproduktion på denna del av Kreta.
(I Zakros fick vi i en oförglömlig smakupplevelse från den lokala olivpressen, kanske är de lika duktiga i sydöst?)

Paul

kari
2013-01-25, 12:30
Hei polleposse :)
Om du ikke har sett det allerede, så finner du mitt "Bildereisebrev fra Makrigialos" blant " Reisebrev 2011", der får du noen inntrykk av stedet :)

Vi skal forresten også (bl a) dit i slutten av april, så kanskje vi sees :)

Det ville være veldig trivelig med et FORUMTREFF på Sør/Øst Kreta bye_bye

pollebosse
2013-01-25, 12:42
Hei polleposse :)
Om du ikke har sett det allerede, så finner du mitt "Bildereisebrev fra Makrigialos" blant " Reisebrev 2011", der får du noen inntrykk av stedet :)

Vi skal forresten også (bl a) dit i slutten av april, så kanskje vi sees :)

Det ville være veldig trivelig med et FORUMTREFF på Sør/Øst Kreta bye_bye

Hej Kari.
Läste ditt resebrev nu och blev oerhört begeistrad av både skrift och bilder. Du har lagt ner mycket på detta resebrevet och det blev verkligen bra.
Vore väldigt trevligt att mötas.
Vi är i Makrigialos 18-21 april och sedan i Mirtos 5 dagar.
Vi räknar med ca 14 dagar i slutet av Maj om allting blir så bra som vi hoppas.

Paul

kari
2013-01-25, 12:52
Hej Kari.
Läste ditt resebrev nu och blev oerhört begeistrad av både skrift och bilder. Du har lagt ner mycket på detta resebrevet och det blev verkligen bra.
Vore väldigt trevligt att mötas.
Vi är i Makrigialos 18-21 april och sedan i Mirtos 5 dagar.
Vi räknar med ca 14 dagar i slutet av Maj om allting blir så bra som vi hoppas. Paul

Koselig at du likte bildene/ reisebrevet :)
- når det gjelder datoer så ligger dere litt foran oss i løypa, vi er i Makrigialos når dere er i Mirtos. Vi skal forresten dit vi og :)

Var der på en dagstur i nov 2011, nå blir det en uke på Villa Nostos:)
- t r o r det var du som skrev så positivt om stedet :confused: - i så fall takk :)
Jeg har aldri fått varmere /hyggeligere svar på en forespørsel pr mail noengang, enn den/de svarene jeg har fått av Despina :)

kari
2013-05-14, 23:06
Hej, vi har också varit på Makrigialos många många gånger. Har du tips på något boende när stranden, helst mellan Sunwing o hamnen, som har lite bättre sängar o bra AC?
Vi ha bott på Artemis, men då vi ofta åker i juli så orkade inte deras AC med (hade 30 grader på nätterna), och rummen var väldigt spartanska i övrigt.
Vi bodde i et veldig fint studio "på stranda" i Makrigialos 24.apr - 1.mai:)
Gode senger (ortoped.madrasser), stabil Wifi og AC, som vi ikke hadde behov for denne gangen, selv om det var varmt og deilig hele uka😊