Logga in

Visa fullständig version : ö

Malina
2006-02-10, 10:52
Vilken ö tycker ni har det vackraste namnet?
Jag tycker AMORgos.Det låter som om man får en kram.

Kalimera
2006-02-13, 08:13
Vilken ö tycker ni har det vackraste namnet?
Jag tycker AMORgos.Det låter som om man får en kram.Håller med. Tycker Amorgos låter både vackert och mäktigt. En annan sak med Amorgos är att jag ofta tänker på Sagan om Ringen när jag hör - eller säger - Amorgos. :)

Vackraste bynamnet tycker jag är Ioaninna.

inkfish
2006-02-13, 11:10
Milos är fint! Förmodligen för att man tänker på Ven... förlåt, Afroditi;)

Och Kea tycker jag också om. Enkelt och stolt.

Elisabet
2006-02-13, 11:30
Jag tycker att Kefalonia LÅTER vackert. Helt befriat från fula s- och r-ljud :)

Har dock inga associationer att bidra med :rolleyes:

Jag tycker AMORgos.Det låter som om man får en kram.Lite amor-gos säger väl ingen nej till :p

PO
2006-02-13, 12:06
Mytilini låter bra i mina öron och gillar man sagan om ringen så ligger Moria där.

//PO
-Mytoman?

epiros
2006-02-13, 12:10
Samothraki tycker jag låter fint. Kanske för att jag nyss läst lite om ön o gärna skulle vilja resa dit:)

bye_bye Tommy

Stina
2006-02-13, 17:02
Jag tycker att Ikariá är fint och Kéa.
Páros är också ett fint namn.
Amorgós tyckte jag var fint innan jag visste hur det uttalades på grekiska, låter inte så vackert med det där tjocka g-ljudet(Amårjhóss)
Tycker för övrigt att man ofta uttalar öarnas namn fel när man skall försöka, grekerna tittade oförstående på mig när jag berättade att jag skulle resa till Ikária...sedan sa de: Ah! You mean Ikariá?
Ständigt denna betoning...och alltid betonar man fel;)
//Stina

inkfish
2006-02-13, 17:05
Jag har alltid varit övertygad om att det hette Ikaría. Där ser man.

Stina
2006-02-13, 17:15
Jag har alltid varit övertygad om att det hette Ikaría. Där ser man.

För att krångla till det ännu mer så verkar det som att man kan säga både Ikariá och Ikaría(åtminstone enligt min grekisklärare)
Kanske är det beroende på dialekt också, de som jag bodde hos på Amorgós sa Ikariá.
//Stina

inkfish
2006-02-13, 17:20
För att krångla till det ännu mer så verkar det som att man kan säga både Ikariá och Ikaría(åtminstone enligt min grekisklärare)

H*n sa möjligen inte när man skulle välja det ena/det andra? Jag skulle kunna tänka mig att man skulle säga Ikariá i just det sammanhang du beskrev - you mean Ikariá - för att vara väldigt tydlig. Men jag vet inte om det är så.

Besvärligt språk, det där. Man får börja åka till Kos, där är det bara en stavelse att hålla reda på.:D

Stina
2006-02-13, 17:31
H*n sa möjligen inte när man skulle välja det ena/det andra? Besvärligt språk, det där. :D

Skall ta reda på detta vid nästa kurstillfälle:)

Elisabet
2006-02-13, 17:40
Besvärligt språk, det där. Man får börja åka till Kos, där är det bara en stavelse att hålla reda på.:DTror du ja ;) Jag har hört många säga Koos - alltså med långt o-ljud som i 'ros'.
Fast de var förståss inte greker :D

Paxos är ett fint namn också. Det låter som en fredshälsning!
Fast jag vet inte om jag "bara" får det från latin. Vad heter fred på grekiska? Kan det heta något som låter som/börjar på 'pax' ?

inkfish
2006-02-13, 17:42
Fred heter Eirini! Kvinnonamnet betyder fred alltså, det är jättevackert.

Nä, Kooos från svenskar räknas inte.:p

Edit: förresten, med din logik om Paxos skulle väl Antipaxos vara krig. Så åk aldrig dit:eek: :rolleyes:

nilam
2006-02-13, 19:28
Nä, Kooos från svenskar räknas inte.:p

När vi var i tonåren hade vi ett uttryck "Gött mos på Kooos":D Var det något lokalt eller finns det fler som sagt så...?

Malin

Kalimera
2006-02-13, 19:51
Amorgós tyckte jag var fint innan jag visste hur det uttalades på grekiska, låter inte så vackert med det där tjocka g-ljudet(Amårjhóss)Håller med fullständigt. Jag håller mig till mitt vackra Amorgos. Utan krusiduller. :)

Ruby
2006-02-13, 22:38
Jag har alltid varit övertygad om att det hette Ikaría.Det är väl just så det stavas? Då borde ju ett uttal med betoning på i rimligen vara det normala.

Ruby

Grek_ságapo
2006-02-14, 18:32
Jag tycker nog Zakynthos..Det låter så här cooltt½!!!!!!klapp_klap klapp_klap

MvH Kostas!

martinifk
2006-02-19, 14:22
Zakynthos, Karphatos och Skiathosklapp_klap

öar som jag mycket gärna vill besöka i framtiden......

MartinIFK (förlåt Kreta men namnet slår inte de öar jag skrivit ovan:eek:) _B-anana

Ruby
2006-02-19, 18:11
Zakynthos, Karphatos och Skiathosklapp_klap Du verkar gilla öar som slutar på -thos, Martin! ;)

Zakynthos
Karpathos
Skiathos

Ruby

martinifk
2006-02-20, 13:24
Du verkar gilla öar som slutar på -thos, Martin! ;)

Zakynthos
Karpathos
Skiathos

Ruby

Ja av en slump så har det visst blivit såflabb_flab flabb_flab

Martinifk:D