handdator

Visa fullständig version : Honung från Tilos


Aina
2012-09-18, 19:59
Försöker lindra höstens sega förkylning med te och honung från Tilos. Gjorde slut på en liten burk honung från en av minimarketen medan vi var där. (En trevlig kille hade affären, han hade lärt sig bra engelska genom tjejer, berättade han för några engelska turister, hans fru var inte närvarande just då, och jag tänkte: Hade jag bara varit yngre, så hade jag passat på att lära mig bra grekiska med hjälp av unga greker!)

Köpte med mig en större burk honung hem och det är den jag njuter av nu. Älskar sån där rinnig honung som man kan blanda ner i yoghurt eller låta ringla ner över en sallad.

På väg upp till Annas pratade vi ofta med en äldre dam som rensade och sålde kryddor. Hon pratade bara grekiska, men förmedlade att oregano var bra för magen och bjöd på en handfull. Det köpte vi också hem. Vad mycket mer den oreganon smakar än den man köper hemmavid.

Aina

sjöborren
2012-09-18, 20:58
Om du är bättre i morgoneller i övermorgon kanske vi kan ses. Vi bor på hotell irinoula.
Hör av dig!
Hälsningar sjöborren.

sjöborren
2012-09-18, 21:11
Läste lite för snabbt...trodde du var här nu. Hoppas i allafall att du är bra ifrån din förkylning.

Aina
2012-09-19, 21:01
Nästa gång på Tilos kanske! ;)
Aina