handdator

Visa fullständig version : Ingen guide, hjälp mig om Paros!


emilotte
2012-09-14, 07:13
Godmorgon Sverige!

Till min stora förvåning och chock så när vi äntligen bestämt oss för att Paros blir vårt slutgiltiga mål på denna resa, den enda ön jag knappt läst på mig om, så finns det ingen guide att beställa hem, eftersom att den ska uppdateras. Så jag behöver egentligen bada lite enkla tips om Paros och tänkte göra ett försök här!

Nu lutat det åt att vi bor i Parikia, så vad gör man där? Mysiga gränder man kan köpa lite souvernier hem till familjen, finns det? Något vi absolut inte får missa?

Behöver helt enkelt bara en liten bild av Paros!

tack för all hjälp jag kan få,

Emilotte

Arne
2012-09-14, 08:26
Paros ja, kanske vi kan föreslå en utflykt till grannön Antiparos när ni är på Paros. Antiparos är en tämligen gemytlig ö om man undviker Augusti, då det är knökfullt med turister där. Till Antiparos tar man sig endera med badbåten från Parikia alternativt bussen till Pounta och bilfärjan över till Antiparos.

Arne och Birgitta

Direkt från ett soligt och skönt Fourni med 24 grader i luft och vatten.

ramses
2012-09-14, 09:02
Paros är en lite underskattad ö. Är en av våra favoritöar. Det passar mycket bra att hyra en bil, räcker gott med en dag. kommer runt hela ön, o kan göra avstickare från huvudvägen. Rekommenderar starkt till besök i bergsbyn Lefkes, där vi fått ett favorithotell :
Lefkes village. Från Lefkes kan man gå den gamla byzantinska stigen neråt till Prodromos tex, och sedan uppåt igen, en alldeles lagom ,lätt vandring. En helt fantastisk strand är Chrissi Akti, sväng av vid /gå av buss Tzanes. Parikia är mysigt, finns massor med småställen, restauranger etc. ett tips är också att åka till Naoussa, därifrån badbåten till Kolymbithres, alt. med bil. En annorlunda strand/badställe. Finns också en fjärilspark mitt på ön, mycket och djup grönska. Hälsa Paros.

Eva L
2012-09-14, 09:04
Den gamla huvudstaden Lefkes får ni inte missa. Det är en jättemysig by med underbar utsikt och vackra gränder. Dit kan ni åka lokabuss om ni inte vill hyra bil eller annat fordon. Jag har bott både i Parikia och Naoussa och trivdes på båda ställena även om jag föredrar den senare. Finns många gränder att strosa i och gott om möjligheter att shoppa lite.

En annan fördel med Paros är att det är förre svenskar än på Naxos. Ni bör inte missa att titta in i de hundra dörrarnas kyrka i Parikia. Åker ni till Naoussa går det badbåtar till Kolymbitres med sina spännande klippor. På strandtavernan Vigla serverades riktigt god mat när jag var där. Hamnen i Naoussa är jättemysig.

Gillar ni windsurfing är Chrissi Akti eller Golden Sands ett måste.

Eva

SteffTee
2012-09-14, 09:24
Varför inte beställa en av Kalimeras E-guider?

Länk finns till vänster.

aussie
2012-09-14, 09:57
Hej!
Kan rekommendera Naoussa - vi var det förra sommaren och älskade Naoussa (kolla bilder i min albumn) vi bodde på Windmill apartments som är nära till centrum och stranden. Du kan åka buss till Santa Maria beach som var jättefin- bussen stannade precis utanför Windmill. Badbåtarna är smidigare också - går från hamnen över till Kolymbitres och vattnet där är så klart och fin. Finns många mysiga gränder i Naoussa och fina affärer och bra restauranger. Hyra en bil och köra runt ön eller tar båten över till antiparos. Lycka till!

emilotte
2012-09-15, 04:49
Varför inte beställa en av Kalimeras E-guider?

Länk finns till vänster.

Sist jag tänkte beställa hem den stod det att det ute gick, då den skulle genomgå en makeover! Annars är jag en riktig anhängare av guiderna, har en dör varje ö jag varit på den här resan!

Nu åker jag till Paros med 07.00 båten och ska bli superspännande! Tack för alla tips! Vi stannar till torsdag så fortsätt brainstorma ni! Vill veta ska guldkorn, hehe ;)

Emilotte

emilotte
2012-09-15, 04:51
Direkt från ett soligt och skönt Fourni med 24 grader i luft och vatten.

Milos är inte heller så pjåkigt! Här får man till och med vara med om jordbävningar!

Emilotte