handdator

Visa fullständig version : Ireon


Kashmir
2006-02-09, 22:09
Hejsan!
Funderar på att boka hotel Zeus i Ireon till sommaren - någon som känner till det hotellet? Jag undrar också om ni som bott i Ireon blivit störda av flygplanen? Kanske på just det hotellet?
Tacksam för alla svar!

xenos
2006-02-10, 06:07
Hejsan!
Funderar på att boka hotel Zeus i Ireon till sommaren - någon som känner till det hotellet? Jag undrar också om ni som bott i Ireon blivit störda av flygplanen? Kanske på just det hotellet?
Tacksam för alla svar!

Hotellet är mig obekant. Mig veterligen är landning och start inte tillåtet mellan 2000 till 0800 på Samos.
Dundrar mest gör det vid start, oftast, i Pythagorion.

Erik Lefteris

Annki
2006-02-10, 10:02
Vi bodde i Ireon några veckor i juni för sex sommrar sedan. Vi trivdes jättebra där, lugnt och skönt, en fin strand där fiskarna satt med sina nät tidigt på morgonen och många mysiga tavernor direkt vid strandkanten med en underbar utsikt över havet. Snabbt gick det att ta sig med buss in till Pythagarion och hyr man bil finns många fina byar uppe i bergen att besöka.
Flygplanen hörde och såg vi ibland, men vi upplevde det inte som störande. Ha det så skönt i Ireon, vi längtar ofta tillbaka!

Ann-Kristin.

kari
2006-02-10, 18:44
Vi bodde for endel år siden på Hotel Fito Bay 2 km (greske ;)) utenfor Pythagorion , og følte oss n æ r flyplassen, men var ikke sjenert av den:)

Det var faktisk ganske morsomt å sitte på stranda og kunne se rett inn i Cockpit på fly som tok av :D

:) Kari

maggione
2006-02-28, 11:49
Ireon är ganska mysigt, litet och till en viss del genuint. Vi bodde där -99, så det är några år sen, men varje gång vi kommer dit är det alltid nån bekant sen då som hälsar och pratar. Där finns också ett par riktiga grekrestauranger med lysrör (!) som man mycket väl kan besöka om man vill äta genuint! Stränderna är små, men med sand! Taxi och buss finns ju så man kan komma till andra ställen, där finns också bil- och mopeduthyrning, men ingen bankomat, tyvärr!
Maggan

maggione
2006-02-28, 11:50
PS! Inget flygbuller!
Maggan igen!

PeterS
2006-04-05, 16:35
Hej! Har tyvärr inte bott på det hotell du nämner, men vi har varit i Ireon flera gånger. Första gången tror jag var 1985. Det var lite annorlunda då men det är fortfarande väldigt genuint. Senast vi var där var 3 veckor i aug 2005. Perfekt ställe om man gillar lugnet. Man kan lätt ta bussen 0710 eller 1000 till Pythagorion. Kostar 2E. Passar inte tiderna så kostar en taxi 7E. Har dock konstaterat att om man självhusållar, dvs bor i lägenhet och själv lagar mat, så är det betydligt billigare att handla i Pythagorion. Där finns det specialbutiker för både kött, fisk, specerier och frukt. Även bagerier givetvis. I Ireon finns det f.n bara ett bageri. Har tyvärr lite "trist" urval. Bankomat finns på torget. Restauranger finns det givetvis flera, men en som har fina pizzor är Karavopetra. Ligger direkt vid torget. Vi längtar redan nu dit igen och har bokat en lägenhet 4 veckor sept till början av oktober. Bra tid om man kan. Vi är 55+ och har den möjligheten. Missa inte en dagsutflykt med båt till Kusadasi i Turkiet och ett besök i Efesos. En väl bevarad lämning från den riktigt gamla tiden. Ang flyget så är det inte alls störande, snarare stimulerande. Det händer även att flygvapnet har en del övningar. Då har man ju nått att titta på från stranden! Mindre positivt är ju flygplanen är av typen "vattenbombare" som används när det är skogsbrand. Har upplevt det flera gånger. En gång vaknade vi vid 5-tiden på morgonen av att vi hörde flygplan komma jagande över hustaken. Min första tanke var "invasion från Turkiet". Så var det dock inte utan en väldigt omfattande skogsbrand. Skakande minnen.:)