handdator

Visa fullständig version : Skopelos ny favorit


Eva L
2012-09-05, 15:43
Nu har jag fått ytterligare en ny favoritö. Jag har flera sedan tidigare och även om jag inte blev sanslöst förälskad i ön måste jag säga att den är fantastiskt fin.

Skopelos stad är egentligen en plats som är lite för stor för mig jag föredrar byar framför städer på min semester men jag trivdes gott både i gränderna och vid den trevliga hamnpromenaden. Det är lite biltrafik, inga inkastare och alla tavernor vi besökte serverade god mat naturligtvis med viss variation.
Otroligt trevlig lokalbefolkning.

Vi hyrde bil tre dagar och utforskade både delar av öns inre skogar och dalar, flera stränder och byar. Att se solnedgången från den trevliga tavernan i Glossa var en upplevelse i sig. Maten var god och tavernan hade gått i arv i flera generationer.

Allt fungerade på ön men det var enligt lokalbefolkningen färre turister än tidigare år vilket jag också skulle gissat på. Bankomaterna var igång, affärerna öppna men några tavernor hade slagit igen men en av dom skulle öppna igen nästa sommar efter en omfattande renovering. Vi uppfattade ön som otroligt ren och såg inga bilvrak, kylskåp eller annat skräp i naturen.

När jag får tid blir det kanske ett litet fotoresebrev men de flesta bilderna är från stränderna där vi tillbringade större delen av dagen. Min favorit blev Staffilos stranden som även passade den minste i sällskapet. Enkelt att ta bussen dit de dagar vi inte hade bil. På tavernan ovanför åt vi ett par goda luncher och deras get med ungsbakad potatis får mer än godkänt från mig.

Det vi inte var så förtjusta i var den enorma mängden getingar som tydligen var den värsta plågan på många år. Grekerna hade funnit på ett bra knep genom att elda kaffe i skålar på tavernaborden minskade mängden getingar rätt ordentligt. Jag lovar de gillar också get eller rätt sagt de föder upp sin avkomma med köttprotein.

Eva

Mette
2012-09-05, 16:30
Hvor bra du kunne lide Skopelos klapp_klap

Det er jo MIN ø - kommer tilbage år efter år siden 1997 :) Dog besøger jeg også andre øer.

Monica P
2012-09-05, 17:51
Så många ställen att se och så lite tid...
Alltså, tid har jag, men inte tillfälle.
Nån gång ska det bli av.

Getingar i massor i år, ja. Vi har inte blivit stuckna men de irriterar oss. Min man fångar dem i en stor håv och plattar till dem medan de ligger i håven, faktiskt effektivt, men det kommer alltid fler.

Kalimera
2012-09-05, 20:08
Nu har jag fått ytterligare en ny favoritö. Jag har flera sedan tidigare och även om jag inte blev sanslöst förälskad i ön måste jag säga att den är fantastiskt fin.Välkommen i gänget! Roligt att du gillade Skopelos!

Eva L
2012-09-05, 22:27
Getingar i massor i år, ja. Vi har inte blivit stuckna men de irriterar oss. Min man fångar dem i en stor håv och plattar till dem medan de ligger i håven, faktiskt effektivt, men det kommer alltid fler.

Tyvärr blev minstingen stucken strax under ögat när han försökte vifta bort en geting som landat där. Allt gick dock bra och han var mycket tapper. Inom loppet av tio minuter blev två små barn stuckna på den tavernan som inte hade brinnande kaffe på borden. En grekisk kille hade getingstick på flera ställen på kroppen. Såg även människor som fick panik när getingarna blev för många. Den mängden getingar har jag aldrig sett tidigare och hoppas aldrig få se igen. De flesta verkade gå omkring med en tub cortison eller fenistil i fickan.

Eva

kari
2012-09-05, 23:02
Så bra at Skopelos falt i smak, Eva :)
- vi likte oss også veldig godt da vi besøkte Skopelos for første, og hittil eneste gang i begynnelsen av sept 2009 :)
Vi vil gjerne tilbake ( dit og ;)) , m e n det er ikke ei øy vi tar med "barna" våre m/familie til, dessverre, o g den eneste årsken til det er veps/geting!
Vi hadde hørt noen "skrekk"historier om veps på Skopelos før vi reiste, s å ille var det ikke da vi var der, det varierte også veldig fra sted til sted!
Verst opplevde vi det på tavernaen på Glysteri beach, der var de raske med å komme med askebeger/kopp med brennende kaffe(? - jeg visste ikke at det v a r kaffe) - og den røyken var effektiv:)

Men veps/geting, eller ikke, Skopelos er ei herlig øy, og naboen, Alonissos enda bedre bye_bye

Eva L
2012-09-06, 08:44
Det var på Glysteri Beach han blev stucken. Slutet av augusti och början av sept gissar jag är den värsta getingtiden. Om jag fattat det rätt så har de då lämnat bona och letar föda till sin avkomma.

Förövrigt tycker jag att det var en bra barnö. Lite biltrafik och inga skräniga barer. Han badade med armpuffar och minst en vuxen med sig i vattnet så det fungerade även bra på stränderna.

Vi gillar att de hållit fast vid den traditionella maten och även de lite mer trendiga ställena vid strandpromenden kändes genuina. Loukomades serverades på flera det har jag ibland fått leta förtvivlat efter på andra öar.

Souvernirbutikerna var ovanligt bra och det fanns fint hantverk.

Naturen är ju också speciell och jag såg växter och träd jag inte sett på något annat ställe. Däremot var en del av de vägar vi körde på inne på ön inte lämpade för biltrafik. Sonen fick krypköra med bilen och parera för hål och annat. Kustvägen däremot är ju bra.

Eva

Eva L
2012-09-06, 09:10
Vi hade tänkt oss en dagstur med glasbåten till Alonissos men det blåste för mycket den dagen så båten gick inte. Får kanske bli en annan gång.

Förövrigt var vädret perfekt. Lite väl varmt när vi anlände men sen blev det mer normalt 25-30 grader och klarblå himmel hela veckan. Havet var ljuvligt varmt även för en badkruka som mig.

Eva

Mette
2012-09-06, 10:18
Eva, jeg er bare nyfiken, hvor I boede på Skopelos, og var det bra?

Eva L
2012-09-06, 11:11
Vi åkte charter och bodde på Dionysos. Bra läge och trevligt hotell med ett enkelt rum. Bra pool och mysig utsikt från balkongen över en hönsgård som låg granne med hotellet. Badrummet kunde varit bättre men det fungerade en vecka för oss. Enkelt att gå hem genom gränderna även på kvällen när vi behövde barnvagn.

Sonen som bokade senare bodde på Marigola och han var väldigt nöjd med sitt rum och poolområdet. Där var väldigt fint med blommor och en liten kyrka vid hotellet.

Eva