handdator

Visa fullständig version : Kreta til sommeren


Cec
2006-02-09, 19:12
Hei!

Etter å ha fulgt med litt her innimellom (tror jeg fant denne siden sist jeg var på Kreta for 4-5 år siden...:-)), har jeg nå endelig registrert meg... :)

Jeg skal til Kreta med min svigermor, svoger og kjæreste, mann og ett barn. Vi blir i alt 5 voksne og ett barn. Vi har tenkt å bestille rutefly til Chania. MEN vi har også lurt litt på å bestille et hotell som ligger på andre siden av øyen. (Sissi, tror jeg det het.) Spørsmålet da er... Hvordan kommer vi oss fra Chania til Sissi? Har regnet ut at taxi vil bli uforholdsmessig dyrt (ca 3600). Jeg så at noen andre her anbefalte et gresk bilutleiefirma. Er blitt fortalt at det er best å velge ett av de store internasjonale, men prisene hos dem er dobbelt så mye som dette greske Zakros. Kan dere fortsatt anbefale dette firmaet?

Hvordan er det å kjøre fra Chania til Sissi? Er det vanskelig å finne frem (tatt i betraktning at vi har sittet på fly i en del timer og det er kveld...:-))? Forrige gang vi var på Kreta leide vi bil og jeg kan erindre at kartet ikke stemte helt med virkeligheten og at mange av skiltene stod på gresk... Noen som har erfaring med akkurat denne kjøreturen fra Chania flyplass til Sissi?

På forhånd takk for svar!

Cec.

martinifk
2006-02-09, 19:39
Hvordan er det å kjøre fra Chania til Sissi?

Det beror på var Sissi ligger specifiera dig lite mer än ett hotell_B-anana

Martinifk

Cec
2006-02-09, 20:16
Sissi (eller kanskje det skrives Sisi? Har sett det skrevet på begge måter...) er et sted som ligger ca. 40 km. fra Heraklion og ca. 25 km. fra Agios Nikolaos.

Cec.

martinifk
2006-02-09, 20:45
Karta över västra Kreta: http://www.hri.org/info/maps/crete-11a.jpg

Karta över östra Kreta: http://www.hri.org/info/maps/crete-11a.jpg

Hoppas det funkar att titta på kartorna annars kan jag skriva till dig igen dock inte förren på måndagflabb_flab


MVH Martinifk_B-anana _B-anana

Cec
2006-02-09, 22:49
Hei.

Takk for kartene, men jeg tror begge linkene var til vestre kreta... Du har vel ikke det over østre også? :)

Cec.

Ia
2006-02-10, 08:54
Er ikke helt sikker på hvor på Kreta du skal , men tippet i området Stalida/Malia i forhold til km.- beskrivelsen...


Fra Chania går det ny motorvei hele veien, der er det enkelt å kjøre selv om kvelden.., men skal du utover kysten med mange småveier blir det værre da veien e ofte ikke har belysning :o

Lei bil, mye rimligere enn Taxi !! På flyplassen har du flere selskaper å velge mellom. Jeg leide bil fra noe som heter TRUST (På Chania flyplass) de var rimlige og helt ok. (hadde bil i 10 dager i oktober betalte 200 E , de ville egentlig ha 250 E.) De har kontorer over hele øya slik at du kan levere fra deg bilen et annet sted enn hvor du leide..:)

Når dere først har bilen kan dere jo bruke den til utflukter de første dagene og så levere den i Hersonissos (om de har kontor der) og ta buss/taxi tilbake dit hvor dere har hotell.

Dere får veikart av bilutleieselskapet..;)


Ia_B-anana

Cec
2006-02-10, 10:20
Hei Ia.

Takk for tips om bilutleiefirma. Jeg sjekket opp hva Zakros tar for en 7-seter m. aircondition i 7 dager - 312 Euro! Jeg tror nok vi går for å leie bil hos dem (siden de var blitt anbefalt av flere her) og ha bilen hele uken. Jeg har en liten anelse om at hotellet vårt ligger litt ute i "huttaheiti" og da kan det være greit å ha bil. Vi skal dog ha et hotell med All Inclusive (ikke drep meg! :-D), så vi blir nok mye ved hotell-anlegget.

Jeg er spendt på om vi finner frem i nattens mulm og mørke... Se for deg en gjeng med seks trøtte mennesker fra tre generasjoner, der kun EN av oss kan lese kart (guess who??? :-)). Det er mørkt og vi havner i "huttaheiti" (Haha, var det ikke DER jeg trodde hotellet vårt lå???)... Tror det blir litt små-amper stemning... Jaja, Kreta er vel ikke *SÅ* stort??? :-D

Cec.

Goliat
2006-02-10, 12:40
Hvordan er det å kjøre fra Chania til Sissi? Er det vanskelig å finne frem? Forrige gang vi var på Kreta leide vi bil og jeg kan erindre at kartet ikke stemte helt med virkeligheten og at mange av skiltene stod på gresk...

Cec.

Hej! Jag har för mig att vägen är bra, i allafall delen mellan Heraklion och Sissi, för det är den enda delen jag har kört. Mesta dels var det motorväg och bra skyltat. Skyltarna var både på grekiska och engelska. I bland kunde det förekomma en grekisk vägskylt följd av en engelsk vägskylt 50 meter längre fram. Om ni inte vill hyra bil så går det säkert att åka buss, men jag är osäker om den går kvällstid. Kartorna stämmer inte alltid, men om man håller sig till de större vägarna så är de rätt ok.

Att hyra bil på Kreta är ett kapitel för sig. Säkrast är att anlita de större internationella firmorna. Hos mindre grekiska biluthyrare är det inte säkert att försäkringen täcker allt som t.ex karross-skador eller punktering. Därför gäller det att fråga och läsa igenom alla papper man skriver under, för annars kan det bli dyrt om olyckan är framme. Om ni är fem personer och 1 barn, så kan det även bli dyrare efteersom ni behöver en större bil.

Hoppas att ni får en trevlig resa i vilket fall!

Göran

Ia
2006-02-10, 13:17
Du har jo fått pris på en 7-seter og det må da være en bra pris :) ? og vært hver eneste krone....deilig å ha bil hele tiden og dere sparer jo mange penger på taxi og buss (5 voksne mensker + 1 barn kan jo ikke bruke en taxi engang...)
Veien er kjempefin, mener det er en 4 felts motorvei og tipper du bruker knapt 1 1/2 time til Hersonissos.
Pass bare på å følge skilt fra flyplassen til Retymnon / Heraklion så er du på rett vei og dere trenger vel ikke begynne å holde utkikk etter skilter før etter Hersonissos og Malia...;)
Følte meg ikke helt "høy i hatten" selv da jeg forsvant fra flyplassen i Chania med en leiebil & to unger, på en øy jeg aldri hadde vært på før..., men det gikk strålende (noen ekstra runder i rundkjøringen like etter flyplassen, he-he, men vi kom fram..)

God tur!


Ia_B-anana

Cec
2006-02-10, 13:25
Hei igjen Ia.

Ja, det at vi er 5 voksne og ett barn er litt irriterende... mht. taxi og leiebil. Enten må vi ha to små el. en stor... :)

Hvis dere plutselig ikke hører noe mer fra meg etter juli måned, da vet dere at jeg fortsatt sitter i veikanten på Kreta et sted! :-D

Cec.

Cec
2006-02-10, 13:29
Hei Gøran.

I utgangspunktet hadde vi tenkt å leie bil fra ett av de store utleie-firma'ene, men så leste jeg om noen her som anbefalte Zakros og de var myyyye billigere. På den andre siden... de som anbefalte har vel ikke vært ute for ulykken... Med min flaks skjer det vel noe... :-D Jeg pleier å være maks uheldig. Er glad jeg har reiseforskirking da jeg har hatt bruk for den mange ganger... :-D

Cec

martinifk
2006-02-10, 14:08
Karta över östra Kreta: http://www.hri.org/info/maps/crete-11b.jpg


nu ska det vara rätt karta

MVH Martinifk som kom in innan måndag ändå....._B-anana _B-anana _B-anana