handdator

Visa fullständig version : På väg till Tilos


elisabethk
2012-08-31, 19:25
Hej!
Åker till Tilos nästa söndag. Vi har 5-6 timmar på Rhodos innan båten går till Tilos. Om vi ska strosa omkring i stan är det gamla stan som rekommenderas då? Men det viktigaste, vart äter vi gott? God grekisk mat vill vi ha.
Mvh
ElisabethK

Karin S
2012-08-31, 21:08
Vill oxå ha svar på samma fråga. Vi åker en vecka efter. Har inte varit på Rhodos sedan 1980 (bröllopsresa) så det är sådär med komihåget från då. "Porten" till gamla stan minns jag men några matställen har inte fastnat. Får ju nästan en hel dag i Rhodos stad på hemvägen oxå så lite tips är aldrig fel.

elisabethk
2012-08-31, 21:27
Då ses vi på Tilos Karin, vi stannar 2 veckor o bor på Annas.

Karin S
2012-08-31, 21:55
Det gör vi absolut, vi ska oxå bo på Annas :).

LenaB
2012-09-04, 22:10
Vi var på Tilos i August och hade en heldag på Rhodos. Vi tog taxi till gamla stan och vandrade där i några timmar. Maten på Rhodos är inte alls så "grekisk" som på Tilos, där garanterar jag att du får den bästa grekiska maten som i alla fall jag någonsin ätit. Det är verkligen en kontrast att komma tillbaka till Rhodos när man varit på denna lilla underbara ö. Jag avundas dig verkligen, vill åka dit igen !

Ha en trevlig resa ! bye_bye

elisabethk
2012-09-04, 22:32
Tusen tack för det, låter lovande.
Nån särskild taverna på Tilos som du tycker hade extra god mat? Nu bara 5 dagar kvar, längtar!
Mvh Elisabethk

LenaB
2012-09-04, 22:37
Vi prövade de flesta och blev aldrig besvikna men vi fastnade för Armenon som ligger på hamnpromenaden, fantastisk god mat ! Om ni är ute och åker så måste ni äta på Tropicana på väg ner till Eristos beach. Pröva deras grönsaksplättar och grekiska köttbullar. Sååååå goda ! Och vilka ägare, helt underbara !

elisabethk
2012-09-04, 22:51
Tack för det Lena! Låg Tropicana efter vägen mot Eristos? Ser man den om man vandrar dit?
Mvh Elisabethk

LenaB
2012-09-04, 23:25
Jag vet inte hur vandringsleden går men den ligger på den lilla vägen ner mot stranden, inte långt från stranden i alla fall.

Bluesea
2012-09-05, 08:19
Ja, Tropicana ska inte missas. Författaren Susanne Ljung är lyrisk över deras kikärtsplättar - med all rätt. Man sitter i trädgården med vinrankor över huvudet och katter runt fötterna. Kan inte bli charmigare.

Och missa inte för allt i världen Omonia. De serverar också härlig och enkel mat. Deras gigantes (stora bönor i tomatsås) är underbara tillsammans med lite bröd och en retsina. Glöm inte att kela med de små kattungarna som leker runt borden.

Är ni sugna på nåt annat, kan jag rekommendera Oasis efter strandpromenaden. Deras vitlöksbröd och saganaki är kanongoda, och de gör även smarriga pizzor.

Kalimera
2012-09-05, 09:41
Vi har 5-6 timmar på Rhodos innan båten går till Tilos. Om vi ska strosa omkring i stan är det gamla stan som rekommenderas då? Men det viktigaste, vart äter vi gott? God grekisk mat vill vi ha.Vi brukar ta en taxi eller buss till Mandrakihamnen. Om Sea Star ligger inne (vilket den brukar göra om den inte är trasig) kan man lägga bagaget i båten. Sedan går man till Eli beach och äter en långlunch på Taverna Meltemi, som ligger i början av stranden. God mat, bra personal och fin utsikt. Vill man kan man ta ett dopp mellan tuggorna.


http://www.kalimera.se/bilder/forum/rhodos_meltemi.jpg

Utsikt från Taverna Meltemi vid Eli beach.

elisabethk
2012-09-05, 11:51
Tack för det Janne, den utsikten kan vi "stå ut" med vid första lunchen i Grekland. Fick nyss mejl från Ving där det stod: 4 dagar kvar!!
ElisabethK

Lissi
2012-09-05, 12:21
Tack för det Janne, den utsikten kan vi "stå ut" med vid första lunchen i Grekland. Fick nyss mejl från Ving där det stod: 4 dagar kvar!!
ElisabethK
Tack för tipset! Då åker ni hem samma dag som vi kommer....Hade gärna åkt NU!:D

elisabethk
2012-09-05, 13:00
Hej Lissi!
Vi ska spara lite sol och god mat till er!
mvh Elisabethk

Västkustmaja
2012-09-05, 15:26
Hej,
Vi var på Tilos i maj. De timmar vi väntade på Rhodos tillbringade vi på just Taverna Meltemi på Eli Beach. Mycket trevligt och god mat. Rekommenderas. (För att inte tala om hur skönt det vara att sitta på den härliga uteserveringen där efter tidig avresa på morgonen och några timmar i flygplanet och sedan kaoset på Rhodos flygplats...). Åh vad vi njöt !

jan c
2012-09-05, 15:56
Det finns en taverna till på vänster sida av vägen innan Eli .Tror att den heter Lucia .där jobbar en Norrländsk tjej kommer ej ihåg namnet. Men god mat och trevlig stämning.

sjöborren
2012-09-05, 17:13
Tyvärr finns Lucia inte kvar. Lill - norrländskan- arbetade förra året på ZumZum. I år vet jag inte?

jan c
2012-09-05, 19:10
Oj vad tråkigt .

Kalimera
2012-09-05, 20:10
Vi var på Tilos i maj. De timmar vi väntade på Rhodos tillbringade vi på just Taverna Meltemi på Eli Beach. Mycket trevligt och god mat. Rekommenderas.!Kul att vi är flera som gör samma sak, och njuter av det. klapp_klap