Visa fullständig version : Knee Defender
Ja, idag anlände min beställning från USA. Knee Defender, ett par finurliga hårdgummiklotsar som vid flygresor anbringas nedtill på stagen till bordsbrickan. Efter anbringandet kan ej framförvarande passageraren fälla sitt ryggstöd en endaste millimeter. Detta beroende på att bordsbrickan ju är synkroniserad med grannens ryggstöd för att kunna förbli i horisontalläge oavsett ryggstödets lutning.
Systemet fungerar perfekt, så bra att ett antal USA-baserade lågprisbolag valt att förbjuda användandet av dessa ombord.
Priset inklusive frakt med brev landade på 179 Sek, och leverans skedde efter tio dagar. Beställningen gjordes på företagets interaktiva hemsida. Betalning med Visakort.
Knee Defender ska testas nu om en dryg vecka då vi flyger från Arlanda till Samos via Athen.
Arne
MickeKöping
2012-08-29, 16:23
Så här ser dom ut.
http://www.vagabondish.com/wp-content/uploads/knee-defender-travel-gadget.jpg
http://www.gadgetduck.com/goods/kneedefender.html?s
Smart grej, men går de att applicera med brickan uppfälld?
Ett annat sätt, är att åka med RyanAir. Där kan man inte fälla sätena alls.
/Netwolf
Dessvärre icke! Man får alltså nogsamt bevaka när skylten med säkerhetsbälten släcks, och då snabbt fälla brickan och applicera de tvenne hårdgummidonen. Detta innan framförvarande passagerare hinner fälla ryggstödet.
En nackdel, förvisso, men de allra flesta har ju sitt ryggstöd uppfällt i väntan på serveringsvagnens godsaker...
Arne
Smart grej, men går de att applicera med brickan uppfälld? Ett annat sätt, är att åka med RyanAir. Där kan man inte fälla sätena alls. /Netwolf
Säten? På Ryanair?
Har de inte bara ståplats, med stroppar i taket att hålla sig i, nu för tiden...?
Dessutom går ryktet att Ryanair ska börja samarbeta med IKEA.
Väl på Skavsta Airport (lååångt bort från Stockholm, trots namnet), får alla passagerare varsin insexnyckel, ett stort platt paket vid namn "Aeroplano", samt en undanskymd plats invid startbanan.
När alla delar skruvats ihop ropas kanske en starttid till Grekland ut.
Ja, under förutsättning att flygplanet monterats på korrekt sätt.
Men det är nog bara ett illasinnat rykte, vad vet jag?
:confused:
Peter å Stina
2012-08-30, 00:32
Jag har säkert missat något väsentligt här, det är ett skämt antar jag?
Säten? På Ryanair?
Har de inte bara ståplats, med stroppar i taket att hålla sig i, nu för tiden...?
Dessutom går ryktet att Ryanair ska börja samarbeta med IKEA.
Väl på Skavsta Airport (lååångt bort från Stockholm, trots namnet), får alla passagerare varsin insexnyckel, ett stort platt paket vid namn "Aeroplano", samt en undanskymd plats invid startbanan.
När alla delar skruvats ihop ropas kanske en starttid till Grekland ut.
Ja, under förutsättning att flygplanet monterats på korrekt sätt.
Men det är nog bara ett illasinnat rykte, vad vet jag?
:confused:
flabb_flabflabb_flabflabb_flab Och jag som funderar på att åka med Ryan vid mitt första svenska återbesök i höst. Hade tänkt vänta med IKEA-besöket till hemresan, men om jag ändå måste dit får jag nog montera ihop bäddmadrassen innan påstigning...
//Kikh
Jag har säkert missat något väsentligt här, det är ett skämt antar jag?
Nä tyvärr är det nog inte det. Men dessa mojänger kanske är istället för att vänligt be den framförvarande passageraren att inte fälla sitt säte ifall denne inte frågat innan om det är OK att göra det;)
Lissi
...istället för att vänligt be den framförvarande passageraren att inte fälla sitt säte ifall denne inte frågat innan om det är OK att göra det;)
Eller oxå kan man försynt ställa frågan om de möjligen skulle kunna tänka sig att fälla upp ryggstödet, eller om personen hellre föredrar att få ett armstöd uppkört i ... ja, ni fattar :D;)
/Netwolf
Jeg beklager, men jeg håper personalet på flyet konfiskerer slike innretninger som skal plasseres på andres seter for å gjøre det mindre bekvemt for dem og mer bekvemt for en selv. Jeg tar selv mer plass enn den gjennomsnittlige flypassasjer, mye mer plass, men det er primært mitt problem. Stort sett kan man nå bestille plasser på forhånd, og jeg gjør mitt beste for at jeg ikke skal plage andre, ved å bestille en plass ved vinduet, hvor jeg kan lene meg mot veggen, og Novair Easy der dette er tilgjengelig. På de fleste fly kan man bestille seter med ekstra benplass, f.eks. ved nødutgangen. Så jeg tror mer på smidighet, høflighet og vilje til å gjøre det beste ut av situasjonen enn på den type begrensninger av andre.
... for å gjøre det mindre bekvemt for dem og mer bekvemt for en selv.
Jamen, er det ikke begge parter gør?
Jamen, er det ikke begge parter gør?
Vems är området? Den som behöver fälla för att sitta bekvämt eller den som behöver benutrymmet? Ang_elx:D
Jag tycker att man har rätt att fälla sitt säte om möjligheten finns, klarar man inte att framförvarande fäller sätet så boka en plats där det inte är möjligt, så är problemet löst flabb_flab
Akkurat som JohnS, så er min mann stor. 195 cm, men laaange ben. Vi forsøker å bestille plass ved nødutgang, men disse plassene er ofte allerede opptatt. Når vi reiser i morgen sitter vi på Novair easy, noe som betyr at personen forran IKKE kan legge setet bakover uten å knuse min manns knær. Når han reiser seg, har han rutemønster i knærne. En gang fikk vi så trang plass at personen forran måtte sitte foroverbøye i cash-posisjon i 5 timer, stakkar. Vi forsøkte å bytte plass, men ingen ville.
Enkelte personer viser ingen forståelse og kaster seg på ryggen, noe som er veldig vondt, så ....knee defineres bestilles omgåendeflabb_flab
Hilsen Anitac (med blodige knær etter fall, og teller timene til avreise - 18 timerbye_bye)
Sökte lite information om dem och fann att en del flygbolag förbjudit dem
Några Amerikanska, Delta och två till som jag nu inte minns namnet på.
Det var på andra reseforum, vilka inte är tillåtna att länka till, men googla så hittar du dem,
Edit:
Här är en länk till Sydsvenskan
http://www.sydsvenskan.se/Pages/ArticlePage.aspx?id=650860&epslanguage=sv
para poli
2012-08-30, 16:49
Haha, Arne, med tanke på ryggstödsfällningsdebatten för någon månad sedan, var det tydligen att som att hälla flygbränsle på elden.
...Men fantastisk pryl, imponerad över att du kunnat hitta något dylikt. Lycka till och berätta hur det gick sedan.
Förresten, hur blir det med dom som betalat extra för att få ett säte som går att fälla? (Var det inte något sådant som förekom i den förra tråden??)
Förresten, hur blir det med dom som betalat extra för att få ett säte som går att fälla? (Var det inte något sådant som förekom i den förra tråden??)
:Dflabb_flab
Det är inte konflikten jag tycker är rolig, men en underhållande tanke ;):D
Alle har jo i prinsipp betalt for et sete som kan felles ned, hvis de ikke spesifikt har betalt ekstra for et sete med fast rygg.......
Men, vänner, problemet är ju att vi hittills icke trots idogt resande till Grekland kunnat finna en enda person som frågat om det är OK att fälla ned ryggstödet! Det fälles bara ned!!! Därav inköp av en stopper som förhindrar framförvarande passagerare att fälla ned sitt ryggstöd.
Hade det ändå varit ett samtal om det lämpliga i att fälla ryggstödet även om passageraren bakomvid redan har sina knän långt inne vid stålplattan i ryggstödet, då hade det varit en helt annan sak!!
Arne
Men, vänner, problemet är ju att vi hittills icke trots idogt resande till Grekland kunnat finna en enda person som frågat om det är OK att fälla ned ryggstödet! Det fälles bara ned!!! Därav inköp av en stopper som förhindrar framförvarande passagerare att fälla ned sitt ryggstöd.
Hade det ändå varit ett samtal om det lämpliga i att fälla ryggstödet även om passageraren bakomvid redan har sina knän långt inne vid stålplattan i ryggstödet, då hade det varit en helt annan sak!!
Arne
Du måste skämta? :D Jag trodde problemet för långa personer var att det gör ont i knäna? Ang_elx:D
Läser ditt svar som att det är ok för framförvarande att fälla stolen om man först ber om lov?
Haha nu fick jag mig ett gott skratt:D! Kan månne mojängen vara framtagen i USA för att på så sätt slippa betala skadestånd för eventuell utspilld mat och dryck i knät! Prylen må vara sann men roligt var det i alla fall! Teknikutvecklingen går verkligen framåt. Ett behov skapar ju som bekant en utveckling!:Dflabb_flab
bye_bye
. Ett behov skapar ju som bekant en utveckling!:Dflabb_flab
bye_bye
Det vet jag ju inte om jag tycker att detta är utveckling:eek:
Krig har vi tillräckligt med i världen. Kan man inte ens åka på semester utan att starta nya:confused:
Lissi - som gärna avstår fällning av ryggstöd, men gör de som betalt extra för att kunna fälla????
Klart att det är en teknikutveckling;)! Alla behov med efterföljande teknikutveckling behöver ju inte främja den goda saken:o. Tyvärr...bye_bye
Jeg regner i alle fall med at det er en selvfølge at man spør passasjeren i setet foran om det er OK at man låser seteryggen hans, siden man er så opptatt av å kommunisere høflig før man utsetter sine medpassasjerer for ubehag....... Ang_elx
Kan man anse det som et ubehag å sitte i et flysete under takoff og landing når alle er pålagt å ha seteryggen oppe?
Ved de siste landingene jeg har vært med på så har denne fasen under landing og taxing tatt omtrent en halv time.
Kan man anse det som et ubehag å sitte i et flysete under takoff og landing når alle er pålagt å ha seteryggen oppe?
Ved de siste landingene jeg har vært med på så har denne fasen under landing og taxing tatt omtrent en halv time.
Om man upplever det som obehag eller inte, spelar ju ingen större roll. Under start och landning skall ryggen vara i uppfällt läge.
Kalimera
2012-08-31, 17:56
Inlägg som handlar om att citera inlägg är raderade. Denna tråd handlar om Knee Defender. Den som vill diskutera huruvida man ska citera inlägg eller inte får gärna starta en ny tråd, förslagsvis under "Om Forumet".
Man upphör aldrig att förvånas..... Förvånas över att prylen finns. Förvånas över att någon människa köper den. Förvånas över att någon överhuvudtaget på allvar avser att använda den. Snacka om aggressivt och egotrippat beteende! Det är en ren krigsförklaring och jag skulle, utan minsta tvekan, starta tredje världskriget ombord om jag utsattes. Arne måste med oss skämta aprilo.
para poli
2012-09-01, 00:03
Man upphör aldrig att förvånas..... Förvånas över att prylen finns. Förvånas över att någon människa köper den. Förvånas över att någon överhuvudtaget på allvar avser att använda den. Snacka om aggressivt och egotrippat beteende! Det är en ren krigsförklaring och jag skulle, utan minsta tvekan, starta tredje världskriget ombord om jag utsattes. Arne måste med oss skämta aprilo.
Man upphör aldrig att förvånas..... Förvånas över att folk fäller sätet. Förvånas över att någon människa behöver det. Förvånas över att någon människa överhuvudtaget avser att fälla sätet. Snacka om egotrippat och aggresivt beteende! Det är en ren krigsförklaring och jag skulle, utan minsta tvekan, starta tredje världskriget ombord om jag utsattes. Pnyx måste med oss skämta aprilo.
MickeKöping
2012-09-01, 00:47
Det finns alltid dom som det första dom gör efter det att planet lättat utnyttjar möjligheten att fälla sätet. Det spelar ingen roll om dom tänker vila eller inte, sätet ska fällas, så är det bara. Det spelar ingen roll om det är mat på gång eller inte, sätet ska ner så långt det får. Bekvämt ska det vara.
Motmedlet brukar vara att man bufflar och knuffar på sätet lite extra och kanske att man petar med tidningen medans man läser den. Det bästa är ändå att man snor flottskyddet från deras stol så fort dom inte märker det _B-anana
para poli
2012-09-01, 00:55
Det bästa är ändå att man snor flottskyddet
Hehe, ursäkta, :o, skäms litegrann, men vad är flottskyddet? :confused:
Motmedlet brukar vara att man bufflar och knuffar på sätet lite extra och kanske att man petar med tidningen medans man läser den. Det bästa är ändå att man snor flottskyddet från deras stol så fort dom inte märker det _B-anana
:Dflabb_flab
Och återlämnar det om de fäller upp ryggstödet?
Hehe, ursäkta, :o, skäms litegrann, men vad är flottskyddet? :confused:
Det som sitter högst upp på ryggstödet, byts ut innan det är fullt :eek::D
Klämma fast konstiga plastmojänger, buffla, knuffa, peta med tidningar, stjäla antimakassen. Verkar tidskrävande och mentalt arbetsamt att fundera ut all jävelskap. Ni har aldrig tänkt på att, vänligt, be framförvarande medpassagerare att inte fälla ned sätet? Det förefaller mig dessutom vara en väg till framgång, om man nu egentligen vill det, förstås.
Varför inte bara vänligt fråga om det är okej att fälla sätet om man verkligen behöver det? Säger personen bakom att det är helt ok så är det väl OK. Säger personen att det vill jag helst inte för att det blir så trångt så respektera det.
Jag förstår överhuvudtaget inte problemet:confused:
Själv har jag nästan alltid ett fällt ryggstöd framför mig på planet, men mig stör det inte alls och ALDRIG har framförvarande låtit bli att fälla upp när det serveras mat så jag har väl åkt med ovanligt hyfsade och trevliga resenärer som inte velat jäklas med andra.
Lissi
Håller med dig Lissi, innan tråden om att boka sittplats dök upp så visste jag inte ens om att det kan vara ett irritationsmoment med fällda säten
Håller med dig Lissi, innan tråden om att boka sittplats dök upp så visste jag inte ens om att det kan vara ett irritationsmoment med fällda säten
Jag tänkte exakat samma sak.
Krigsförklaring p g a ett ryggstöd?
/Ofelia
J
Jag förstår överhuvudtaget inte problemet:confused:
Lissi
Det gjør ikke jeg heller :confused:
- innan tråden om att boka sittplats dök upp så visste jag inte ens om att det kan vara ett irritationsmoment med fällda säten
Det gjorde ikke jeg heller, Hellen, absolutt ikke!
para poli
2012-09-01, 14:29
Man förstår att dom som inte förstår kanske har en medellängd på runt 160-170, medan dom som förstår ligger runt 185-195.
Jag är ganska pryd av mej så jag vågar inte säga till nån som fäller. Skulle jag däremot få en fråga av framförvarande, så skulle jag snällt förklara att helst inte pga av min längd.
Bäst av allt är ju dock när jag vet att jag ska flygaen A321, då onlinecheckar jag så tidigt det går på 9A eller 9F. På den sistnämnda kan man t o m få en snygg flygvärdinna mittemot vid start och landning :D.
Eller så har det inte med medellängd att göra utan något annat:confused:? Förvisso är jag inte över 170 cm men min man är betydligt längre och vi flyger nästan alltid tillsammans och jag har aldrig hört detta från honom.
Tänk att småbarn och ryggstöd kan reta upp människor så till den milda grad:eek:.
Jag förstår att det inte är skönt att någom fäller bak stödet och klämmer någon annans knän. Samt att det är irriterande med småbarn som sparkar i ryggstödet på den som sitter framför. Men det måste väl finnas ett mellanting att inte säga något alls och att spy galla över dem som faktiskt råkar störa den bakom eller framför.
Vad hände med en enkel fråga eller en uppmaning?Det torde ta mycket mindre energi än att reta sig så mycket att man till och med är irriterad flera måndader efter (eller före) det att man satt på planet.
Ofelia
Så här gör jag: försöker alltid fråga bakomvarande innan jag fäller. Ibland är det tyvärr inte möjligt att fråga först p g a att det är trångt. Jag fäller alltid sakta, alltså ingen snabb knyck. Aldrig när matbrickan är på bordet. Aldrig på korta flygningar, dvs inrikes och till Mellaneuropa. Vad gör jag fel och varför anser sig någon kunna ta sig rätten att begränsa min rörelsefrihet utan mitt medgivande, jag försöker ju att inte begränsa deras ?
para poli
2012-09-01, 15:09
Bästa sättet att lösa problemet; 9A
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/s720x720/552206_10150957771937919_1417618483_n.jpg
Ibland är det tyvärr inte möjligt att fråga först p g a att det är trångt.
Nu förstår jag inte vad Du menar. Visst KAN man väl fråga även om det är trångt men DÅ är det ju i så fall INTE läge att fälla om det redan är trångt mellan sätena.
Lissi
Herregud!!
Inte konstigt att det är krig i världen om ett sådant här litet problem med att någon fäller bak ett säte skapar en så stor diskution!
Själv frågar jag alltid bakomvarande passagerare om det är ok att jag fäller sätet och det har aldrig varit något problem, Sen finns det människor som har problem med sin rygg och inte kan sitta spikrak i flera timmar utan behöver ändra läge en stund. Även om man stundtals kan stå upp under flygresan.
Sunny12
Det vet jag ju inte om jag tycker att detta är utveckling:eek:
Krig har vi tillräckligt med i världen. Kan man inte ens åka på semester utan att starta nya:confused:
Lissi - som gärna avstår fällning av ryggstöd, men gör de som betalt extra för att kunna fälla????
Här är en som kommer protestera högljudt om jag vid nästa resa får "såna" bakom mig... Tack Arne för att du talar om att de finns för jag kommer kolla upp med Novair om de tillåter dessa...för i så fall ska jag ha pengarna tillbaka för mitt betalda säte :mad: De tjänar pengar på passagerare som vill betala för komfort så dessa kommer nog knappast tillåtas på flygbolagen...iaf inte om de sitter bakom mig! Oooops vilken otur att jag är tvungen att gunga fram och tillbaka i stolen allt vad jag orkar hela vägen till Grekland...det var ett plötsligt ticks jag fick :rolleyes: Såååå barnslig skulle jag bli :eek:
Hoppas att ingen av er som inte tycker man ska fälla sätet någonsin hamnar bakom någon i min familj så slipper man den fighten.
// Malin
Bästa sättet att lösa problemet; 9A
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/s720x720/552206_10150957771937919_1417618483_n.jpg
Men problemet här verkar vara att de som gnäller mest är för snåla för att betala extra för stort benutrymme och dessutom förstör för oss som har betalt extra för bra komfort __D Den där platsen kostar ju 400 kr och ett par plastbitar kostade ju bara 179....:eek:
para poli
2012-09-01, 18:02
Men problemet här verkar vara att de som gnäller mest är för snåla för att betala extra för stort benutrymme och dessutom förstör för oss som har betalt extra för bra komfort __D Den där platsen kostar ju 400 kr och ett par plastbitar kostade ju bara 179....:eek:
Den här platsen kostar inte en cent extra om man flyger ett normalt, anständigt flygbolag!
Den här platsen kostar inte en cent extra om man flyger ett normalt, anständigt flygbolag!
Så Novair, Tui fly och Thomas Cook är inte anständiga flygbolag enligt dig?
Men va bra att det är gratis för alla att sitta där på anständiga flygbolag...då kan man ju göra det istället för att förpesta tillvaron för den framför.
para poli
2012-09-01, 18:08
Så Novair, Tui fly och Thomas Cook är inte anständiga flygbolag enligt dig?
Nope, inte om man passar på att ta 400 pix för ett säte si eller ett säte så...
Nope, inte om man passar på att ta 400 pix för ett säte si eller ett säte så...
De flygbolagen som du anser vara anständiga då de tar nog ut den avgiften på priset på biljetten istället...eller bedriver de välgörenhet? :rolleyes:
para poli
2012-09-01, 18:10
då kan man ju göra det istället för att förpesta tillvaron för den framför.
Och upplysningsvis kan jag meddela att jag aldrig förpestat tillvaron för någon framför, även om jag suttit trångt. Jag funkar inte riktigt så.
para poli
2012-09-01, 18:13
De flygbolagen som du anser vara anständiga då de tar nog ut den avgiften på priset på biljetten istället...eller bedriver de välgörenhet? :rolleyes:
Tja, inte vet jag. Just den här platsen kostade 1300 ToR Madrid. Samma plats kostade 1600 ToR Aten. Vad är problemet?
Varför skulle dom ta en extra avgift?
Eller så har det inte med medellängd att göra utan något annat:confused:? Förvisso är jag inte över 170 cm men min man är betydligt längre och vi flyger nästan alltid tillsammans och jag har aldrig hört detta från honom.
Tänk att småbarn och ryggstöd kan reta upp människor så till den milda grad:eek:.
Jag förstår att det inte är skönt att någom fäller bak stödet och klämmer någon annans knän. Samt att det är irriterande med småbarn som sparkar i ryggstödet på den som sitter framför. Men det måste väl finnas ett mellanting att inte säga något alls och att spy galla över dem som faktiskt råkar störa den bakom eller framför.
Vad hände med en enkel fråga eller en uppmaning?Det torde ta mycket mindre energi än att reta sig så mycket att man till och med är irriterad flera måndader efter (eller före) det att man satt på planet.
Ofelia
Håller med fullständigt Ofelia!!klapp_klap
MickeKöping
2012-09-01, 19:50
Debatten är rätt så uppblåst. De allra flesta har hyffs att tänka sig för innan dom fäller sitt säte. Men det finns vissa som klappar ner det så fort som bälteslampan släcks och dom fäller inte upp det förräns flygvärdinnan går ronden innan landning. Jag tror att det är samma människor som tränger sig i incheckningen och säkerhetskontrollen. Dom allra flesta har förstånd att inte fälla sätet när det är aktivitet i kabinen, typ mat, kaffe eller liknande. Det är den lilla klicken som inte sköter som man blir störd av. Inte hjälper det att säga till för dom har aningen just ätit gröt så man inte hör vad dom säger eller ätit taggtråd.
Kan tillägga att problemet inte är benen utan att med åldern så har avståndet mellan matbrickan och magen krympt och ens rörlighet begränsas på grund av det faktumet.
Kan tillägga att problemet inte är benen utan att med åldern så har avståndet mellan matbrickan och magen krympt och ens rörlighet begränsas på grund av det faktumet.
flabb_flabflabb_flabflabb_flabklapp_klap Typ!
Arne, kom de till användning?
Nja, ej i skarp drift. Detta beroende på att Norwegians flight Umeå -Arlanda hade en tomrad framför oss. Dock testade jag med att anbringa klotsarna vid den nedfällda matbrickan för att därefter sätta mig i sätet framför i akt och mening att fälla ryggstödet. Icke en millimeter gick att fälla!
På resan Arlanda- Athen hade vi bokat så tidigt att det fanns bokningsbara platser vid nödutgångarna, så där behövdes inga klotsar.
På Olympics flight Athen- Samos med propellerplanet där går det icke att fälla något säte.
Arne
para poli
2012-09-11, 14:28
Ungefär som när man tar med paraplyet alltså? Inget regn!
Ungefär som när man tar med paraplyet alltså? Inget regn!
flabb_flabklapp_klap
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.