Visa fullständig version : Taxfree
Bolanche
2012-08-27, 08:31
Jag stöte på något konstigt igår. Kanske någon kan förklara för mig.
Vi resert till Kos i september och får inte beställa alkohol på utresan (flyger med Novair). En vänninan reser nästa vecka till Rhodos (flyger med Tui) och där är det inga problem att beställa alkohol på utresan.
Vi reser ju båda till Grekland. Hur kan det då vara olika taxfreeregler???:confused:
Bolanche
Det är inte olika regler...Man har fått beställa från alla bolag utom sas förut och då fått alkoholen levererad efter att man landat i Grekland. Detta är förstås ganska tidskrävande för personalen och därför har Novair slutat att sälja på utresan. Detta var svaret som bekanta till mig fick när de frågade nu i sommar.
// Malin
Bolanche
2012-08-27, 09:15
Tack Malin!
Jag tyckte at det verkade märkligt men jag misstänkte att de olika flygbolagen kunde göra på olika sätt.
Bolanche
para poli
2012-08-27, 10:15
...dessutom är det inte "taxfree", i ordets rätta bemärkelse, när man reser inom EU. Ändå är det ju så att man kan köpa billig alkohol i t ex Spanien och Tyskland. Men det har ju att göra med att alkoholskatten är så låg i dessa länder. T ex på grekiska flygplatser har jag slutat köpa, då det inte är lönt att släpa när priset närmast liknar de på Systembolaget.
Vi fløy til Kreta med Apollo/Novair fra Oslo for to uker siden og da var det taxfree-poser i minst femti stolseter da vi kom ombord!
Siden de hverken har raki eller Mythos/Fix å selge så skjønner ikke jeg poenget med det, men det er en annen sak.
Ålands Tapsa
2012-08-27, 13:13
Jag stöte på något konstigt igår. Kanske någon kan förklara för mig.
Vi resert till Kos i september och får inte beställa alkohol på utresan (flyger med Novair). En vänninan reser nästa vecka till Rhodos (flyger med Tui) och där är det inga problem att beställa alkohol på utresan.
Vi reser ju båda till Grekland. Hur kan det då vara olika taxfreeregler???:confused:
Bolanche
Som "para poli" berättade, är det inte frågan om "taxfree" försäljning, utan en vanlig beskattad försäljning som flygbolaget betalar skatt för. Taxfree försäljning försvan från trafik mellan EU länder 1995 (om inte tidigare). En annan tankegång man får är det att varför beställer man "sprit" på väg till Grekland och betalar högre pris än vad det kostar i en vanlig matbutik i Grekland. Har alldrig förstått det.:cool:
Aha! Endelig har jeg skjønt hvorfor Norge ikke er medlem av EU!flabb_flab
En annan tankegång man får är det att varför beställer man "sprit" på väg till Grekland och betalar högre pris än vad det kostar i en vanlig matbutik i Grekland. Har alldrig förstått det.:cool:
Nja...märkesspriten är betydligt dyrare i Grekland, med nya alkoholskatten, än vad den är på flyget. Sprit, öl och vin är inte direkt billigt där nere nu för tiden tycker jag...
Tja, Fix til 90 cent for en 0,5 når man kjøper 6-pack, god rødvin til 3,79, honningraki til rundt 5 euro literen og vanlig raki til rundt fire synes vi er helt greie priser. Reagerer mere på prisen på cola!:rolleyes:
Tja, Fix til 90 cent for en 0,5 når man kjøper 6-pack, god rødvin til 3,79, honningraki til rundt 5 euro literen og vanlig raki til rundt fire synes vi er helt greie priser. Reagerer mere på prisen på cola!:rolleyes:
Beror ju på vad man vill ha och har för smak...raki köper man inte alls enligt mig :eek: Sen kan vi ju diskutera om du får ett "gott" rödvin för 3,79... Om man jämför importerade viner i Grekland vs Sverige så är det bättre pris på systemet här. Fix brukar kosta 1.30 när du köper per styck och det är ingen stor prisskillnad mot öl i Sverige...
// malin
Men vänner!! Det var en styggelse på den tiden när vi kunde beställa alkoholdrycker på nedresan till Grekland. Jag mig till minnes drager när vi runt 2005 anlände till Kos från Arlanda med Novairs jättelika Airbus med 320 passagerare.
Just när vi landat utropades det i planets högtalare att de som beställt taxfree skulle vänta vid planet efter landning för att sina taxfreepåsar erhålla. 90 % av passagerarna gick av planet samt ställde sig att vänta!!
Så kom efter cirka 15 minuter en truck fylld med taxfreepåsar. Mörkt och dystert, lite regn därtill. Truckens lampor fingo fungera som belysning. Alla rev och slet i sina påsar. Det tog innemot en timme innan alla fått sina förbeställde och dito betalda påsar. Detta var en styggelse, och jag har full förståelse för att Charterbolagen slutat med denna "Service"
Arne
Beror ju på vad man vill ha och har för smak...raki köper man inte alls enligt mig :eek: Sen kan vi ju diskutera om du får ett "gott" rödvin för 3,79... Om man jämför importerade viner i Grekland vs Sverige så är det bättre pris på systemet här. Fix brukar kosta 1.30 när du köper per styck och det är ingen stor prisskillnad mot öl i Sverige...
// malin
Vi kjøper honningraki og trives med det. Tar det også med hjem og drømmer oss nedover igjen! Vinen vi kjøper til 3,79 har vi prøvd ut på vinkjennere, og de hevder at det må være vin som i allefall koster 10 euro. De blir meget overrasket over prisen og ender opp med å kjøpe med seg av den samme vinen selv. Forøvrig er hva som er/ikke er god vin veldig subjektivt samt avhengig av behandling, temperatur, lufting, til mat/ikke mat og hva slags mat, dagsform, miljø osv osv
Fix til 1,30 har jeg ikke sett noe sted hvovi handler enda.
Nå sammenligner jeg med priser i Norge og her koster en 0,5 liter øl 22/25 norske kroner så det er ikke uten grunn at mange nordmenn reiser til Sverige og handler, men svensk mellanøl smakar, nja tror ikke jeg skal si det!:cool:
Og i Hellas går jeg aldri fra bordet uten å ha tatt (minst) ett glass raki for det er ren medisin!_B-anana
Det som är lite kul i detta forum är att man tydligen måsta ha samma "alkoholsort" när man kommer till semester målet, som hemma. Pröva något nytt skadar ju inte.
Hoppas inte det är lika dant med maten. "Jag" går bara till tavernor där jag kan få
"svenska maträtter"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Sen är det ju en säkerhetsfråga med hela planet fullt av alkohol.
Vem har sagt något om att man dricker samma som hemma...vi jämförde priser och då måste man väl jämföra samma sorts sprit/vin??? Och vad har maten med detta att göra...:confused:
// malin
Håller med dig om om bättre pris på systemet.Det enda vin som jag hittat för just 3.79 är ett Merlot vin på Lidl i Apostoli .Hoppas det finns kvar i höst också .Att hitta goda röda viner till vettigt pris på Kreta .under hundringen , tycker jag är svårt .Tips emottages tacksamt.
Det är inte olika regler...Man har fått beställa från alla bolag utom sas förut och då fått alkoholen levererad efter att man landat i Grekland. Detta är förstås ganska tidskrävande för personalen och därför har Novair slutat att sälja på utresan. Detta var svaret som bekanta till mig fick när de frågade nu i sommar.
// Malin
Hej.
Jag åkte med Novair till Rhodos i somras, jag köpte alkohol på utresan och på hemresan.
Irene
Hej.
Jag åkte med Novair till Rhodos i somras, jag köpte alkohol på utresan och på hemresan.
Irene
Jag fick köpa till Kreta i April med Novair men vänner till mig fick inte köpa i juli...och det fick jag med Tui. Det kanske är under värsta högsäsongen de säger nej, juli/aug?
Håller med dig om om bättre pris på systemet.Det enda vin som jag hittat för just 3.79 är ett Merlot vin på Lidl i Apostoli .Hoppas det finns kvar i höst också .Att hitta goda röda viner till vettigt pris på Kreta .under hundringen , tycker jag är svårt .Tips emottages tacksamt.
Navnet på den aktuelle vinen som koster 3,79 er Symphoni og kommer fra en produsent i Heraklion-området. Vi kjøper den på Pear Tree i Almyrida.Spør etter innehaver Kristina og ta en kikk på reolen midt i butikken/på gulvet og du vil finne vinen.
Fra samme produsent finner du en meget god hvitvin, men husker ikke nøyaktig pris i farten.
Hos henne kjøper vi mye, blant annet raki både med og uten honning og denne er laget av hennes greske mann Dimitri. Kan anbefales!
Kalimera
2012-08-28, 09:25
Om man jämför importerade viner i Grekland vs Sverige så är det bättre pris på systemet här.För att inte tala om urvalet. :)
Jag köper aldrig alkohol på flyget, och inte heller på "taxfree" i Grekland. Om jag köper hem något är det ouzo och retsina, som det är kasst urval av hemma, och då handlar jag i något supermarket.
Ålands Tapsa
2012-08-28, 10:44
Nja...märkesspriten är betydligt dyrare i Grekland, med nya alkoholskatten, än vad den är på flyget. Sprit, öl och vin är inte direkt billigt där nere nu för tiden tycker jag...
Vet inget om priset på "märkesspriten" varken hemma på Åland/Finland, i Sverige eller i Grekland. Däremot är nog öl mycket billigare i Grekland (i Finland vanlig lager från 1,40/0,33 ltr och uppåt). En burk Mythos kostar från 0,75 och uppåt i Grekland. I taverna kostar 0,5 ltr Mythos mellan 2 och 2,50. Bra Samian Vine får man för 4-5 euro/0,75 ltr i butik. Dessa priserna är från Vathi på Samos juni 2012. Tycker inte att det är dyrt. Jag gör inte konkurs om ja köper öl för 3 euro per dag från butik och betalar tex. 2,50 för den öl jag dricker till maten på kvällen, som (maten) också är väldigt billigt. Med de som 2 personer äter ute i Vathi får man hemma just och just en Pizza och Cocis för en pers. Efter maten kan man ta ett glas ouzo för 1,50 i en café vid Pythagoras platsen. Vet ej var ni hittar dyr "sprit, vin och öl" i Grekland. :cool:
Vet inget om priset på "märkesspriten" varken hemma på Åland/Finland, i Sverige eller i Grekland. Däremot är nog öl mycket billigare i Grekland (i Finland vanlig lager från 1,40/0,33 ltr och uppåt). En burk Mythos kostar från 0,75 och uppåt i Grekland. I taverna kostar 0,5 ltr Mythos mellan 2 och 2,50. Bra Samian Vine får man för 4-5 euro/0,75 ltr i butik. Dessa priserna är från Vathi på Samos juni 2012. Tycker inte att det är dyrt. Jag gör inte konkurs om ja köper öl för 3 euro per dag från butik och betalar tex. 2,50 för den öl jag dricker till maten på kvällen, som (maten) också är väldigt billigt. Med de som 2 personer äter ute i Vathi får man hemma just och just en Pizza och Cocis för en pers. Efter maten kan man ta ett glas ouzo för 1,50 i en café vid Pythagoras platsen. Vet ej var ni hittar dyr "sprit, vin och öl" i Grekland. :cool:
Ölen är inte mycket dyrare i Sverige på bolaget än vad den är i Grekland på typ INKA...Det går att få en öl på bolaget för under 7 kr, och det är ju billigt ;) Skulle kanske uttryckt mig på annat sätt...Tycker alltså inte att det är så mycket billigare i Grekland än i Sverige. Sen skiljer sig alkoholpriset ganska rejält om vi jämför alkoholpriser på restauranger...då är det billigt i Grekland :rolleyes: Om man inte som jag gillar att ta ett glas "bubbel" innan maten... det är dyrt i Grekland! Även i butiken...
// Malin
Petridis76
2012-08-29, 06:59
Vad för öl finns på systemet för under 7 kronor??
Öl på systemet hittade jag för 7,50, kanske är de under 7kr slut? :D
Öl på systemet hittade jag för 7,50, kanske är de under 7kr slut? :D
Haha..så måste det vara ;) Nej men det är nog ett tag sen jag köpte öl...:rolleyes: Men jag köpte öl på Kreta väldigt nyligen för att veta att många av de priser som skrivs här inte stämmer...:eek:
// Malin
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.