Visa fullständig version : kyrkor på ex. bergstoppen
jag kan i princip inget om religion och liknande.... men är säker på att många här på forumet kan ge mig svar på en fundering som vi haft i alla år vi besökt Grekland. Varför är så många kyrkor/kapell byggda på sådana otillgängliga och svåra ställen? Tex. bergstoppar, små öar .... De är oerhört vackert belägna och jag älskar att försöka ta mig upp till någon av dessa, där utsikten ofta är alldeles bedårande! Jag är säker på att det finns en förklaring, är det kanske närheten till himlen och Gud? det är min tanke!:rolleyes: någon som vet?
/emma
Monica P
2012-08-25, 20:24
Emma, det finns säkert många förklaringar. Om du sett att man ofta har en "Profit Ilias" på öns eller traktens högsta bergstopp är det för att profeten Elias drog upp till himmelen den vägen, firas även i Dalarna. Sen byggs en kyrka där ett under har skett, eller man hittat en bild av Jesus eller Jungfru Maria eller något helgon, eller man har blivit räddad från någon olycka...men nog kan man undra många gånger hur de egentligen bar sig åt att bygga kloster och kyrkor på de mest oländiga ställen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.