Visa fullständig version : Flygplanstyp till Preveza
Hmmm...
Att det skall vara så svårt att få fram vad SAS kör med för flygplan till Parga (Preveza)! På SAS kan jag inte påstå att jag blev särdeles väl bemött, de var tvungna att ha en bokningsreferens som i alla fall jag inte har... Lät rätt griniga :-(
På Airtours butik kunde man komma fram till att det skulle vara en MD-80, vilket inte stämmer särskilt bra när man går in på SAS för att boka platser..
I SAS medskick med biljetten står det "Vi flyger Boeing 737-800 och Airbus 321" vilket inte heller stämmer med den bild man får upp när man går in och skall boka säten... Stämmer mest med 737-600, den lille knubbige :-)
Men att boka två platser närmast gången gick inte, ty då lämnades fönsterplatsen obokad.. Ger f*n i att lägga pengar på att boka platser alltså!
Men så, vet någon vad man flyger med nuförtiden till Parga?
Puh!
MickeKöping
2012-08-24, 15:05
Det beror väl bland annat på varifrån du flyger.
Boeing 737 med all sannolikhet.
Vad jag förstår så är det pga flygrädsla du ställer frågan.......
Både Boing 737 och MD-80 anses som säkra plan....så oroa dig inte ;).
Själv har jag varit mycket flygrädd (och i morgon är det dags igen :eek:), men det har gått över......ju mer man flyger så förstår man vilket säkert transportsätt flyget är.
Jag har blivit hjälpt av att "andas i fyrkant". Låter jättekonstigt men googla.....Detta hjälper dig att tänka på något annat under start och landning och att koncentrera sig på andningen gör att man inte hinner oroa sig.....
Jag förstår att det är viktig för dig att boka plats. Själv har vi bokat plats 3A och 3B. Då är man förberedd inför flygresan, vilket är bra, och det är ett stort steg i rätt riktning. Att sitta långt fram i planet är bra. Ljudnivån är längre och planet ser inte så "stort" ut!
Hoppas att du får en bra flygresa till Preveza.
Deia
bye_bye
Jag tänker så här:
Varje år besöker c:a 17 miljoner turister Grekland. Alla flyger inte dit, men om vi därför räknar ett lite högre genomsnitt antal passagerare per plan, låt oss säga 200 st, så innebär det 85000 flighter per år med turister till och från Grekland.
Jag minns inte när jag senast hörde om en svensk flight till/från Grekland som råkade ut för något haveri. Det har såvitt jag vet inte hänt något det senaste året i alla fall. Kanske inte på de senaste tio åren heller? Det innebär i så fall en statistik som anger att risken är mindre än 1 på 850 000 flighter..............
............. och oavsett det, vad kan jag göra åt det? Möjligen bara att överväga om jag ska åka med eller ej. Så varför bry sig vare sig om platser eller flygtyper mm.
Hoppas att du kan göra som jag (som älskar att flyga), luta mig tillbaka, inte bry mig, njuta av att resan har börjat (eller varit jätteskön om jag är på hemresa).
Ha en trevlig resa!
:) Masse
Ursäkta om jag trampar in i den personliga integriteten och frågar denna enkla fråga?
Är det inte tiden framme på resmålet i Grekland som är det primära? Eller är det viktigare hur resan dit framförs, oavsett om det gäller flyg, båt, bil eller annat fortskaffningsmedel? Liknande diskussioner har funnits i detta forum angående hur viktigt det är om man reser i flygstol kontra charter sen forumet föddes.
Har jag missförstått något?
/Hasse:cool:
Hej!
Tack för din förståelse och dina tips!
Det blir nog en wirre på Arn i alla fall innan vi åker -;)
Jason
Ja du... När vi åkte till Sri Lanka så lade den ena motorn av med ett par smällar under take-off efter mellanlandningen i Kuwait. Jag lovar att det inte var kul! Vi överlevde en kontrollerad landning med en motor... Så ha förståelse för att man kan vara lite skakis!
(personalennJag tänker så här:
Varje år besöker c:a 17 miljoner turister Grekland. Alla flyger inte dit, men om vi därför räknar ett lite högre genomsnitt antal passagerare per plan, låt oss säga 200 st, så innebär det 85000 flighter per år med turister till och från Grekland.
Jag minns inte när jag senast hörde om en svensk flight till/från Grekland som råkade ut för något haveri. Det har såvitt jag vet inte hänt något det senaste året i alla fall. Kanske inte på de senaste tio åren heller? Det innebär i så fall en statistik som anger att risken är mindre än 1 på 850 000 flighter..............
............. och oavsett det, vad kan jag göra åt det? Möjligen bara att överväga om jag ska åka med eller ej. Så varför bry sig vare sig om platser eller flygtyper mm.
Hoppas att du kan göra som jag (som älskar att flyga), luta mig tillbaka, inte bry mig, njuta av att resan har börjat (eller varit jätteskön om jag är på hemresa).
Ha en trevlig resa!
:) Masse
Ja, möjligen att jag är lite flygrädd...
Ursäkta om jag trampar in i den personliga integriteten och frågar denna enkla fråga?
Är det inte tiden framme på resmålet i Grekland som är det primära? Eller är det viktigare hur resan dit framförs, oavsett om det gäller flyg, båt, bil eller annat fortskaffningsmedel? Liknande diskussioner har funnits i detta forum angående hur viktigt det är om man reser i flygstol kontra charter sen forumet föddes.
Har jag missförstått något?
/Hasse:cool:
Tack! Ha en fin resa i morgon!
:)
Vad jag förstår så är det pga flygrädsla du ställer frågan.......
Både Boing 737 och MD-80 anses som säkra plan....så oroa dig inte ;).
Själv har jag varit mycket flygrädd (och i morgon är det dags igen :eek:), men det har gått över......ju mer man flyger så förstår man vilket säkert transportsätt flyget är.
Jag har blivit hjälpt av att "andas i fyrkant". Låter jättekonstigt men googla.....Detta hjälper dig att tänka på något annat under start och landning och att koncentrera sig på andningen gör att man inte hinner oroa sig.....
Jag förstår att det är viktig för dig att boka plats. Själv har vi bokat plats 3A och 3B. Då är man förberedd inför flygresan, vilket är bra, och det är ett stort steg i rätt riktning. Att sitta långt fram i planet är bra. Ljudnivån är längre och planet ser inte så "stort" ut!
Hoppas att du får en bra flygresa till Preveza.
Deia
bye_bye
Förra året lär SK7615 körts med MD-82, förmodligen säkrare än att köra bil/taxi till ARN. En wirre skruvar nog bara upp adrenalin och pump, en halvflaska Ouzo funkar nog bättre ;). Själv brukar jag sova på planet, det ger mig mer vaken tid i Hellas. Bara cool Jason. :cool:
Shit! Måste gå och skaffa en halva Ouzo!
:p
Thanks Micke!
_B-anana
Förra året lär SK7615 körts med MD-82, förmodligen säkrare än att köra bil/taxi till ARN. En wirre skruvar nog bara upp adrenalin och pump, en halvflaska Ouzo funkar nog bättre ;). Själv brukar jag sova på planet, det ger mig mer vaken tid i Hellas. Bara cool Jason. :cool:
Javisst ja, glömde ju säga att vi flyger från Arlanda.. Sorry
:o
Jason
Det beror väl bland annat på varifrån du flyger.
Ja du... När vi åkte till Sri Lanka så lade den ena motorn av med ett par smällar under take-off efter mellanlandningen i Kuwait. Jag lovar att det inte var kul! Vi överlevde en kontrollerad landning med en motor... Så ha förståelse för att man kan vara lite skakis!
(personalenn
Jason, ingenting i mitt inlägg är menat som bristande förståelse för din flygrädsla, och jag kan inte heller se något i inlägget som säger något sådant. Tvärtom, jag har stor förståelse för det och hur obehagligt det kan vara. Förstår fullständigt att en upplevelse som den du beskriver sätter sina spår. Det jag skrev var menat som ett försök till lite stöd. Men det uppfattades tydligen tyvärr inte så. Beklagar det.
Vill trots det åter önska dig en trevlig resa och hoppas att whisky- och ouzo-metoden fungerar för dig.
:) Masse
Masse: Jag var nog lite stressad... Det var ju ett helt OK inlägg från dig och tack för att du tog dig tid att svara. Vet inte, men jag känner mig mindre stressad inför flygresan nu när det faktiskt närmar sig -:)
Längtar till lördag!
Med vänlig hälsning, Jason
Som deg sjekker jeg flytype før reisen; dvs. primært på innenlandsruter. Fordi små tomotors fly får pulsen opp noen hakk. Selv om jeg kjenner de fleste argumenter om sannsynlighet etc., og v e t at det som sies er fornuftig. Likevel, har man først hatt noen ubehagelige opplevelser er det vanskelig. Ha, ha, iblant har jeg til og med telefonert flymeterologen på Oslo lufthavn, på forhånd, når destinasjonen har vært en av disse kortbanene her hjemme. Sånt man egentlig ikke innrømmer i team-plenum der man skal være stor og sterk og flink...men jeg er skamløs på det området.
Jason, så klart man blir stresset når man har hatt ubehagelige opplevelser. Kan hende andre ikke helt kan forstå, det gjorde heller ikke jeg før. En trøst håper jeg at det går faktisk bedre med tiden, med eller uten alkohol. Dette går sikkert bra. bye_bye
Jason,
Visst kan det inträffa saker som spär på flygrädslan. Själv var jag med om ett blixt-nedslag i planet en gång på väg till Grekland. Som väl är klarar dagens plan väldigt mycket och det gick bra den gången också, men visst var det säkert en och annan i kabinen som blev förskräckt. Jag också lite grand, men eftersom jag gillar att flyga tog jag det ganska lugnt.
Som ung kände jag viss oro (flygrädsla är nog för starkt ord) inför flygresor. Vid ett tillfälle gjorde jag en rundresa i USA vilket innebar 10 flighter på 14 dagar. Efter det var oron helt borta och efter det gillar jag att flyga.
Så ett mera långsiktigt tips från mig är att du om/när tillfälle ges försöker få till många flygresor på kort tid så kanske det får liknande effekt på dig. Man orkar liksom inte att vara orolig hela tiden och inser att det bara är att luta sig tillbaka och njuta.
:) Masse
Hmmm...
Att det skall vara så svårt att få fram vad SAS kör med för flygplan till Parga (Preveza)! På SAS kan jag inte påstå att jag blev särdeles väl bemött, de var tvungna att ha en bokningsreferens som i alla fall jag inte har... Lät rätt griniga :-(
På Airtours butik kunde man komma fram till att det skulle vara en MD-80, vilket inte stämmer särskilt bra när man går in på SAS för att boka platser..
I SAS medskick med biljetten står det "Vi flyger Boeing 737-800 och Airbus 321" vilket inte heller stämmer med den bild man får upp när man går in och skall boka säten... Stämmer mest med 737-600, den lille knubbige :-)
Men att boka två platser närmast gången gick inte, ty då lämnades fönsterplatsen obokad.. Ger f*n i att lägga pengar på att boka platser alltså!
Men så, vet någon vad man flyger med nuförtiden till Parga?
Puh!
Har du fått nån ordning på flygplanstypen?
Lördag 25/8 flögs SK7615 med Boeing 737-600 enligt:
http://www.flightradar24.com/2012-08-25/14:28/SAS7615
Borde vara ganska stor sannolikhet att man använder samma flygplantyp alla lördagar.
Har du fått nån ordning på flygplanstypen?
Lördag 25/8 flögs SK7615 med Boeing 737-600 enligt:
http://www.flightradar24.com/2012-08-25/14:28/SAS7615
Borde vara ganska stor sannolikhet att man använder samma flygplantyp alla lördagar.
Kan tänka mig att de anpassar flygplanstypen lite efter hur många platser som är fyllda och att det därför kan variera lite, (SAS har ju en väldigt blandad flotta) har flygit till Santorini för några år sedan med SAS och då var det inte samma flygplanstyp dit och hem (större plan på hemvägen)
Trist o behöva åka SAS :/ Gammla slitna plan med trånga o obekväma säten, ingen video.
para poli
2012-08-28, 17:49
Trist o behöva åka SAS :/ Gammla slitna plan med trånga o obekväma säten, ingen video.
Om det är en Boeing 736 (737-600) så tillhör den kategorin kallad "737 next generetion" och inbegriper modellerna 600-700-800. SAS har 71 sådana och snittåldern är 11,2 år, vilket inte kan ses som särskilt gamalt.
Sätena är väl så där. Men video inomeuropeiska flygningar är väl inte så vanligt, mer än dom som fälls ner på vissa airbus-modeller. Dessa brukar mest visa flightinfo samt en å annan kavalkad "dolda kamereran"?
SAS har 71 sådana och snittåldern är 11,2 år, vilket inte kan ses som särskilt gamalt.
Tja! :mad:
SAS' har totalt 219 fly, men her er snittalderen 13,42 år, ifølge SAS' egne tall.
De eldste flyene til SAS er av typen McDonnell Douglas MD-80/90, som er 22,3 år gammel. Flyselskapet har 27 av denne typen og 10 av Boeing 737, som er nest eldst med en snittalder på 19,1 år.
Til sammenligning har Norwegian en flåte på rundt 70 fly og en alder som nå kommer under fem (5) år! Med andre ord er flyflåten til SAS nærmere tre ganger så gammel som Norwegian.
SAS imponerer vel ikke akurat med den mest moderne flyflåten eller er noen markedsleder når det gjelder digitale tjenester og tilsvarende, dessverre.
para poli
2012-08-28, 18:47
Mouche;
Ja, nu är inte jag någon jätteanhängare till SAS, men rätt ska vara RÄTT.
Jag refererade till den modellen som nu verkar flyga till Preveza på lördagar. Det är en Boeing 737-600. Det finns 71 sådana i SAS-flottan, inklusive Boeing 737-700 samt Boeing 737-800 (alltså de modeller som kallas "737 next generaration". Dessa 71 flygplan har en snittålder på 11,2 år, vilket forfarande inte kan kallas gamla.
När det gäller MD 80/90 så håller dessa på att fasas ut mot nya Airbus i 320-serien.
SAS har en flotta på 141 flygplan. ÖVRIGA av de 219 som du nämner är avskrivna eller står på förvaring.(avräkna dom från snittåldern)
För övrigt så har även Norwegian 13 st 737-300 som är 18 år i snitt.
När min dotter flög tillbax till Alicante med SAS för ngr veckor sedan, chattade jag med henne via FB på flygplanets gratis WI-FI, hon kom naturligtvis ner punktligt med Europas punktligaste bolag och världens 3e punktligaste och, inte att förringa, så hämtade hon ut sin 23kg väska som hon lämnat in på Arlanda utan knussiduller och krångligheter.
För övrigt så har även Norwegian 13 st 737-300 som är 18 år i snitt.
Som fases ut fortløpende, fem nå i høst, resten neste år.
Jeg synes ikke at SAS har mye å skryte av med en flåte av disse flyene med en alder på over 11 år, men ser at vi ikke er enige på dette punktet.
Problemet er at SAS ikke har økonomi til å klare seg i konkurransen på egen hånd og per idag er det absolutt ingen som vil kjøpe SAS, og de vil fortsette å være avhengig av at skattebetalerne i de tre nordiske landene subsidierer/driver kunstig åndedrett over skatteseddelen videre. Jeg blir ikke med på den ferden hvis jeg kan unngå det!
para poli
2012-08-28, 19:35
Jeg synes ikke at SAS har mye å skryte av med en flåte av disse flyene med en alder på over 11 år, men ser at vi ikke er enige på dette punktet.
Problemet er at SAS ikke har økonomi til å klare seg i konkurransen på egen hånd og per idag er det absolutt ingen som vil kjøpe SAS, og de vil fortsette å være avhengig av at skattebetalerne i de tre nordiske landene subsidierer/driver kunstig åndedrett over skatteseddelen videre. Jeg blir ikke med på den ferden hvis jeg kan unngå det!
Först vill jag poängtera att meningen med mitt första inlägg var att informera ämnesstartaren om att det kommer att flygas ett ganska så nytt plan, samt att bemöta "Mahavas" inlägg om slitna plan hos SAS, innan debatten spårade in på felaktiga siffror om flottåldrar till Norwegians fördel.
Lufthansas flotta är 12,9. Vi pratar stora bolag som naturligtvis inte kan hålla en snittålder mycket lägre.
Håller med dig att vi skattebetalare INTE ska finansiera flygbolag. Min förhoppning är att Lufthansa köper upp SAS och bildar ett "Lufthansa Scandinavia" likt "Lufthansa Italia" (med nav i Milano).
Jag tror inte "nystartade" Norwegian kan hålla nere snittåldern i längden heller...
Och så skulle vi kunna föra in samtalet på att Airbus teknologi är mycket modernare än Boeings, osv osv.
BTW så är 11 år ingen ålder på ett flygplan!
Min förhoppning är att Lufthansa köper upp SAS och bildar ett "Lufthansa Scandinavia" likt "Lufthansa Italia" (med nav i Milano).
Da Lufthansa NESTEN kjøpte SAS:
http://www.hegnar.no/okonomi/article702094.ece
Men det er ikke aktuelt lenger, dessverre;
http://www.hegnar.no/bors/article702018.ece
Hej igen
Jag menade egentligen inte att SAS har gammla slitna plan i den bemärkelsen, utan snarare att planen jag åkt med från SAS givit mig ett slitet och gammalt intryck i jämförelse med konkurenter, så som tex Swiss och Austrian, (swiss genomsnit ålder är 10 år) jag bryr mig egentligen inte om den faktiska åldern på maskinerna, men däremot känslan och intrycken jag fått, när jag jämför med övriga bolag jag åkt med på senare år. Det hela var en egentligen ganska onödig personlig åsikt och inget annat :)
Åldern på planen är väl inte någon huvudsak?
Det är underhållet, och därmed vad som byts=föryngrar planet. som är det viktiga.
Anser jag alltså.:rolleyes:
Åldern på planen är väl inte någon huvudsak?
Det är underhållet, och därmed vad som byts=föryngrar planet. som är det viktiga. Anser jag alltså.:rolleyes:
Men allt som inte byts är ju fortfarande gammalt så över alla komponenter sett så stiger nog snittåldern hur väl man än underhåller en maskin.
Å andra sidan är alla barnsjukdomar bortbyggda på ett äldre plan, medan en splitter ny modell har alla barnsjukdomar kvar att uppleva.
"Ingen teknik är så pålitlig som den i ett nytt exemplar av sista årsmodellen"
Cool
SteffTee
2012-08-30, 18:48
Swedair, Transwede,Skyways,FlyNordic,Norwegian.... m fl m fl
Bara några av alla flygbolag som passerat revy på Arlanda de senaste åren. Ingen, jag skriver INGEN, tjänar pengar i flygbranschen i Sverige.
SAS klarar sig på grund av sin stora volym och med statens hjälp. Om det nu är öronmärkta skattepengar har jag ingen aning om. Staten är dessutom ägare i fler företag än SAS och de anser tydligen att ett "Nationellt" flygbolag är värt att satsa på.
Tror inte Norwegian blir långvariga heller. Det går bra för dem nu och kommer säker så göra så länge de är i en expansiv fas. Problemen uppstår när de ska konsolidera sig och få breakeven på en mer eller mindre konstant passagerarbas.
F.ö. tycker jag att det är helt OK att flyga DY men det finns många flygbolag i världen som också gör det väldigt bra.
EDIT: när går resan till Preveza? Ge mig datum ska du få både flygplanstyp, ålder och registrering på flygplansindividen;)
SteffTee
2012-08-31, 11:46
01sep flyger SAS SK7615 ARN-PVK med en Boeing 737-600 120platser (nödutgångsrader 9-10) och det är helt fullbokat.
Ingen flyplansindivid är planerad än.
SteffTee: Tack, då vet jag! Flög med en sån två gånger förra året, personalen kallade den "knubbsälen".
Med vänlig hälsning, Jason
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.